جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ بهمن ۱۴۰۱

سیری در کرمان این امکان را به شما خواهد داد تا بیشتر با کرمان ، سرزمینی چهار فصل و تاریخی آشنا شوید. استان کرمان محل نگهداری میراث جهانی یونسکو از آثار فرهنگی تا طبیعی است. به همین دلیل جاذبه های گردشگری استان کرمان گردشگران زیادی را به این منطقه می کشاند. همچنین در کنار جاذبه‌ های طبیعی کرمان، آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری از جمله مساجد، کاروانسراها، حمام ‌ها، آتشکده ‌های زرتشتیان و بازارهای قدیمی پر جنب و جوش را خواهید دید.
شهر کرمان مرکز استان کرمان است و با جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی بسیاری که دارد، هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.کرمان همچنین با ارتفاع ۱۷۵۵ متر از سطح دریا، چهارمین مرکز استان مرتفع ایران به‌شمار می‌رود و همین موضوع سبب اعتدال نسبی هوای این شهر در مقایسه با شهرهایی مانند یزد، شیراز، اصفهان و… هوای خنک‌تری دارد. برای بازدید از کرمان باید چند روز زمان صرف کنید تا از تمامی زیبایی‌ها و جاذبه‌های این شهر بازدید کنید.

%name سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

معرفی شهر کرمان

جمعیت این شهر طبق سرشماری بر اساس آمار سال ۱۳۹۵ معادل ۵۳۷۷۱۸ نفر بوده‌است. وسعت شهر کرمان نزدیک به ۲۴۰ کیلومتر مربع است. حاشیه‌نشینی مهم‌ترین مشکل شهر کرمان است.کرمان یکی از قطب‌های پزشکی ایران است. این شهر یکی از شهرهایی است که میزبان عمل‌های سخت پیوند اعضا در کشور می‌باشد. شهر کرمان با داشتن دانشگاه علوم پزشکی کرمان و دانشگاه شهید باهنر یک قطب علمی در کشور به‌شمار می‌رود. کرمان همچنین با داشتن بناهای تاریخی متعدد و پشتوانه تاریخی و تمدنی قوی، یکی از پنج شهرتاریخی ایران به‌شمار می‌رود.
کرمانی‌ها فارس زبان و از لحاظ قومی فارس هستند اما مردمی از قوم لر هم در این شهر حضور دارند. اما در قرون گذشته در مواردی اقوام مختلفی خصوصاً از اقوام و عشایر ترک آسیای میانه و حتی مغول به مناطقی از استان کرمان کوچ داده شده‌اند و همچنین تعدادی بسیاری از عشایر لر و نیز طوائفی از قوم بلوچ نیز در ادوار گذشته به این استان مهاجرت کرده‌اند که عمدتاً مگر در موارد معدود، به دلیل معاشرت و اختلاط با افراد بومی در گذر زمان استحاله شده و هویت خود را از دست داده و قابل تشخیص نیستند. با سیری در ایران همراه باشید تا با شهر کرمان و جاذبه هایش بیشتر آشنا شوید.

%name سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

جاذبه های گردشگری کرمان

مجموعه گنجعلی خان

مجموعه‌ گنجعلی خان در مرکز قدیمی شهر کرمان، به‌شکل مستطیل قرار دارد. گنجعلی خان یکی از حکام شاه عباس (حاکم کرمان) بود و در راستای آبادی کرمان بسیار کوشید. این مجموعه شامل میدان گنجعلی‌خان، مسجد گنجعلی‌خان ، بازار گنجعلی‌خان، حمام گنجعلی‌خان، ضراب‌خانه گنجعلی‌ خان، آب‌انبار گنجعلی‌خان، مدرسه و کاروان‌سرای گنجعلی‌خان است. قدمت این مجموعه به دوران صفوی بازمی‌گردد و معماری بسیار زیبایی دارد. موزه این مجموعه امروزه به موزه‌ مردم‌شناسی و ضراب‌خانه‌ آن به موزه‌ سکه تبدیل شده است. مجموعه‌ گنجعلی خان در ۲۶ اردیبهشت ۱۳۴۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آدرس: استان کرمان، کنار بازار بزرگ کرمان

%name سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

حمام وکیل

حمام وکیل کرمان در سال ۱۲۸۰ ساخته شده و معماری آن تلفیقی از معماری دوره‌ زندیه و قاجار است. این بنای باشکوه دو بخش یعنی رختکن و گرم‌خانه دارد. در سال ۱۳۶۹ این حمام بازسازی شد و امروزه آن را به یک چایخانه‌ سنتی تبدیل کرده‌اند که گردشگران می‌توانند فالوده کرمانی، انواع نوشیدنی و انواع غذاهای محلی را نوش جان کنند.
آدرس: کرمان، میانه‌های بازار کرمان، بعد از حمام گنجعلی خان

%name سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

گنبد جبلیه

گنبد جبلیه تنها بنای تاریخی سنگی کرمان است که قدمت آن به دوران ساسانیان می‌رسد. این گنبد در شرق شهر کرمان و نزدیکی پارک پردیسان و دو قبرستان صاحب‌الامر و سید حسین کرمان قرار دارد. این گنبد هشت‌ضلعی توانسته است در مقابل حوادث و گذر زمان مقاومت کند و سالم بماند.امروزه داخل این مجموعه را به موزه‌ سنگ کرمان تبدیل کرده‌اند و می‌توانید علاوه بر بازدید از این بنای تاریخی، از موزه نیز بازدید داشته باشید. این بنا در ۲۹ آذر ماه ۱۳۱۶ با شماره‌ ۲۹۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آدرس: شرق کرمان، خیابان شهدا

گنبد جبلیه سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

جنگل پردیسان قائم

در کوه‌های صاحب‌الزمان کرمان جنگل پردیسان قرار دارد. تمامی این جنگل دست‌کاشت است و از این نظر به‌عنوان بزرگ‌ترین جنگل دست‌کاشت ایران محسوب می‌شود. خانواده‌ها برای تفریح و سرگرمی به این جنگل می‌روند. همچنین کوه‌های این منطقه نیز مکان مناسبی برای کوهنوردان است.
آدرس: کرمان، بلوار قائم، کوه‌های صاحب الزمان

جنگل پردیسان قائم سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

مسجد جامع کرمان (مسجد جامع مظفری)

مسجد جامع کرمان یا همان مسجد جامع مظفری محصور به بازار مظفری، بازار قدمگاه، خیابان شریعتی و میدان مشتاق در شهر کرمان است. این مسجد چهار ایوانی است که صحن ایوان و شبستان آن سردر رفیع دارد. مسجد جامع کرمان در دوران حکومت امیر مبارزالدین محمد مظفر، موسس سلسله‌ آل مظفر بنا شده و تاریخ ساخت آن در کتیبه سردر اصلی سال ۷۵۰ هجری قمری نوشته شده است.
این مسجد بارها مرمت و بازسازی شده است که از آن‌ها جمله می‌توان به مرمت کاشی‌کاری ایوان بزرگ در زمان وکیل‌الملک و کاشی‌کاری ستون‌ها و لچکی‌های داخل مسجد و احداث شبستان شمالی اشاره کرد. این بنا در ۱۲ اسفند سال ۱۳۱۵ با شماره‌ ۲۷۶ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آدرس: کرمان، کنار میدان مشتاقیه (شهدا)

مسجد جامع کرمان سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

باغ فتح آباد

باغ عمارت بیگلر بیگی کرمان به باغ فتح‌آباد شهرت دارد و قدمت آن به دوران قاجار می‌رسد. این باغ که از جاهای دیدنی کرمان است، در ۲۵ کیلومتری کرمان، روستای اختیارآباد قرار دارد و گفته می‌شود باغ شاهزاده‌ ماهان را از این بنا الگو گرفته‌اند. از وسط این باغ قناتی عبور می‌کند و از دیگر بخش‌های آن می‌توان به عمارت‌های چهار فصل، عمارت مرکزی و برج و بارو اشاره کرد. باغ فتح‌آباد در ۱۲ بهمن ۱۳۸۱ با شماره‌ ۷۲۸۴ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.
آدرس: کرمان، ۲۵ کیلومتری کرمان، روستای اختیارآباد

باغ فتح آباد سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

آبشارهای سیمک

آبشارهای سیمک در ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، در روستای کوهپایه قرار دارد. در این منطقه اردوگاه نیز وجود دارد که این امر خود، باعث جذب گردشگر شده است. در سیمک ۱۳ آبشار وجود دارد که محیط مناسبی برای کوهنوردان و صخره‌نوردان فراهم کرده است. اگر خواستید به این آبشارها صعود کنید، مطمئن شوید از مهارت کافی برخوردار هستید و حتما تجهیزات لازم را به‌همراه داشته باشید.
آدرس: ۳۵ کیلومتری شمال کرمان، روستای کوهپایه

آبشارهای سیمک سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

گنبد مشتاقیه (سه گنبدان)

گنبد مشتاقیه یا همان سه‌گنبدان در نزدیکی قبرستان کهنه و خارج از حصار شهر کرمان قرار دارد. قدمت این بنا به دوران قاجار می‌رسد و در ابتدا مدفن میرزا حسین خان، جد سادات میرحسینی کرمانی بود و در قرن ۱۳ هجری، مشتاق علیشاه در این مکان دفن می‌شود. در بقعه‌ مشتاقیه سه گنبد ساخته شده که هر یک از آن‌ها متعلق به یک مقبره است.
آدرس: کرمان، میدان شهدا (میدان مشتاق)، خیابان ۱۷ شهریور

%name سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

یخدان مویدی

یخدان مویدی در خیابان ابوحامد کرمان قرار دارد. در گذشته اهالی این شهر با استفاده از ابزارهایی خاص و به کار بردن خلاقیت، با ساخت قنات، حفر کانال‌، ساخت آب‌انبارها و یخدان‌ها آب مورد نیاز خود را تامین می‌کردند. قنات‌ها آب مورد نیاز آب‌انبارها و آب‌انبارها هم آب مورد نیاز یخدان‌ها را تامین می‌کردند و یخدان‌های بزرگ هم قنات‌های اختصاصی داشتند. این یخدان‌ها یخچال‌های شهر بودند. یخدان مویدی در دوم آبان ۱۳۷۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آدرس: کرمان، خیابان شهید کامیاب (ابو حامد)

موزه هنرهای معاصر صنعتی

در موزه‌ هنرهای معاصر صنعتی کرمان آثار هنرمندان مشهور جهان به نمایش گذاشته شده است. نیمی از این موزه به نمایش آثار استاد سید علی اکبر صنعتی اختصاص داده شده و نیم دیگر آن مربوط به آثار ۸۳ هنرمند معاصر ایرانی و ۱۶ هنرمند خارجی است. موزه‌ هنرهای معاصر صنعتی در خیابان شریعتی و حد فاصل میدان باغ ملی و چهارراه طهماسب‌آباد قرار دارد.
آدرس: شهر کرمان، خیابان شریعتی، حدفاصل میدان باغ ملی و چهار راه طهماسب آباد

موزه کرمان سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

پیست اسکی سیرچ

پیست اسکی سیرچ بزرگ‌ترین پیست اسکی جنوب شرق ایران است که در کرمان قرار دارد. این پیست در جاده قدیم کرمان-بم قرار دارد و می‌توانید بعد از عبور از تونل سیرچ، به پیست برسید.
آدرس: کرمان، جاده سیرچ، بعد از تونل

پیست اسکی سیرچ سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

برای دیدن بقیه جاهای دیدنی کرمان می توانید اینجا کلیک کنید.

روستاهای نزدیک کرمان

روستای دستکند میکند

این روستا یکی از زیباترین روستاهای گردشگری است که سالانه گردشگران بسیار زیادی برای بازدید از آن به استان کرمان سفر می‌کنند و از روستاهای دیدنی اطراف کرمان است. روستای دست‌کند میمند، نام دیگر این روستا می‌باشد.در ساخت خانه‌های تپه‌ای این روستا از هیچ آجر و گِل و خشتی استفاده نشده است و تمامی خانه‌های این روستا در دل کوه حفر و ساخته شده‌اند. اغلب دیوارها و سقف این خانه‌ها به دلیل پخت‌و‌پز داخل خانه و روشن کردن اجاق در داخل خانه به رنگ مشکی و تیره درآمده است.
بسیاری از باستان‌شناسان قدمت روستای دست‌کند را ۶ الی ۱۰ هزار سال قبل تخمین می‌زنند. اما هیچ اطلاعی از علت حفر کوه‌ها توسط مردم گذشته وجود ندارد. دمای داخل این اتاق‌ها ۵ درجه بیشتر از دمای فضای بیرون است و وسعت اغلب خانه‌های حفاری شده در دل کوه به ۱۲ متر مربع می‌رسد.
بزرگ‌ترین خانه این روستا وسعتی ۹۰ متری دارد. روستای تاریخی میمند در فاصله ۲۴۰ کیلومتری شهر کرمان و در مسیر شهر رفسنجان قرار دارد.

روستای دستکند میمند سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

روستای سکنج

یکی از روستاهای دیدنی اطراف کرمان است که از معروف‌ترین و خوش آب‌وهواترین ییلاق‌های کرمان محسوب می‌شود. روستای سکنج در جاده کرمان – بم واقع شده و برای رسیدن به این روستای زیبا باید مسافت ۵۰ کیلومتری به سمت جنوب شرقی شهر کرمان را طی کنید. باغات میوه و دشت‌های سرسبز، یکی از زیبایی‌های این روستا و طبیعت کرمان می‌باشد.

روستای سکنج کرمان سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

روستای بهرامجرد

یکی از روستاهای دیدنی اطراف کرمان و از خوش آب‌وهواترین مناطق استان کرمان و طبیعت کرمان است که در جاده کرمان به بافت و بردسیر واقع شده است. وجود رودهای روان در کنار درخت‌هایِ بلندِ سنجد یکی از جلوه‌های زیبایی است که در این روستا وجود دارد. این روستا آب‌وهوایی خنک و کوهستانی دارد و به همین سبب توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب می‌کند.

%name سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

روستای ده لوءلوء

این روستا در نزدیکی شهر کرمان و در جاده کوهپایه قرار دارد و یکی از روستاهای دیدنی اطراف کرمان است. وجود چشمه‌سارهای روان در این روستا باعث شده است تا این روستای قدیمی به یکی از روستاهای سرسبز استان کرمان تبدیل شود.

روستای ده لوءلوء سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

روستای سیرچ

یکی از روستاهای دیدنی اطراف کرمان می‌باشد که در نزدیکی کلوت شهداد واقع شده است. وجود روستایی سرسبز مملو از باغ میوه‌های آلبالو، گیلاس، انگور و انجیر در دل استانی کویری می‌تواند بسیار جذاب باشد.

روستای سیرچ سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

غذاهای محلی کرمان

تنوع غذاها و شیرینی های کرمان نشان از خوش خوراک بودن مردم این دیار دارد.

آبگوشت بادمجان و کشک

آبگوشت از جمله غذاهای لذیذ و پرطرفدار ایرانی است. حالا اگر دور هم و با خانواده هم خورده شود، خوشمزگی‌اش چند برابر می‌شود. فکرش را بکنید که این آبگوشت، آبگوشت بادمجان و کشک کرمان هم باشد! دیگر از طعم و خوب و بوی خوشش هر چه بگوییم کم گفتیم.آبگوشت بادمجان و کشک کرمان، از جمله غذاهای سنتی و پرطرفدار این شهر است. ترکیبی سحرآمیز از کشک‌ ساییده شده محلی، گوشت قرمز، نخود، لوبیا سفید، سیب‌زمینی، بادمجان، چغندر و خیار. آبگوشت بادمجان و کشک، اگرچه با زحمت زیادی درست می‌شود، اما آنقدر خوش طعم است همیشه در حافظه چشایی‌تان باقی خواهد ماند.
اگر از طرفداران این غذا هستید و یا ترکیب اعجاب‌انگیز آن، آب از دهانتان راه انداخت، سریع به کرمان سفر کنید و یک دل سیر آبگوشت کشک و بادمجان نوش جان کنید.

آبگوشت بادمجان و کشک سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

آبگوشت زیره با طعم اصیل زیره کرمانی

تا به حال ضرب‌المثل “زیره به کرمان بردن” به گوشتان خورده‌است؟ قطعا می‌دانید که یکی از سوغاتی‌های خوش‌عطر کرمان، زیره است. حالا تصور کنید که آبگوشت خوش عطر زیره را در دهانتان مزمزه می‌کنید. بهتر از این نمی‌شود! آبگوشت زیره، از دیگر غذاهای کرمان است که طرفداران زیادی دارد.
در آبگوشت زیره، خبری از نخود و لوبیا و سیب‌زمینی نیست. در عوض جایشان را زیره اصل کرمان، گوشت و سیر اعلا پر کرده است. برای درست کردن آبگوشت زیره، باید پیاز خورد شده را با گوشت تفت دهید. بعد گوشت را با سیر رنده شده، زیره خوش عطر کرمان، کمی رب و نمک و فلفل و زردچوبه با شعله کم بپزید. بعد هم نمک اضافه کنید و آن را با نان خشک محلی نوش جان کنید.

آبگوشت زیره 1 سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

آش گندم شیر

حالا که نزدیک به ماه مبارک رمضان و سفره‌های افطار هستیم، خوب است که با آش گندم شیر کرمان آشنا شویم. این آش خوش‌طعم مقوی، از جمله غذاهای خوشمزه و مقوی کرمان است که در ماه مبارک رمضان، بر سر سفره‌های افطار به وفور پیدا می‌شود.
آش گندم شیر، آنقدر مقوی است که می‌تواند گرسنگی روزه‌داریتان را برطرف کند. اگر در ماه رمضان مهمان شهر کرمان بودید، آش گندم شیر را از یاد نبرید.

آش گندم شیر سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

اوماچ آش

اوماچ آش، آش محلی شهر کرمان است که در میان غذاهای کرمان، طرفداران زیادی دارد. این آش به دلیل وجود عدس و سبزی‌هایی مانند اسفناج، جعفری و گشنیز، از بسیاری از بیماری‌ها جلوگیری می‌کند.اوماچ آش، ترکیبی لذیذ از چغندر و عدس، سبزی و آرد و انواع ادویه‌های خوش‌عطر مانند سیاهدانه، کسرک، میتخم و زیره است.اگر دوست دارید طعم یک آش محلی را بچشید و هرگز مریض نشوید، اوماچ آش کرمان بهترین انتخاب است.

اوماچ آش سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

خورش بزقرمه

اگر میهمان خانه اهالی مهربان کرمان باشید، قطعا خورشت بزقورمه یکی از غذاهای بی‌نظیر بر سر سفره است. یک خورشت اصیل و سنتی همراه با طبخ فوق‌العاده مردم میهمان‌نواز کرمان. اگر طرفدار گوشت و نخود و کشک با عطر زعفران نعناع داغ هستید، حتما خوشت بزقورمه را امتحان کنید.

 قورمه e1673153725551 سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

زیره پلو

ادویه زیره، بخشی جدا نشدنی از ذائقه کرمانی‌ها است که علاوه‌بر طعم فوق‌العاده‌اش، خاصیت درمانی زیادی هم دارد. زیره پلو یکی از اصلی‌ترین و سنتی‌ترین غذاهای کرمان است که می‌توانید رقص عطر و طعم را در آن پیدا کنید. آن را با مرغ نوش جان کنید. اگر عطر زیره را دوست دارید، بهترین انتخاب زیره پلو کرمان با مرغ است.

زیره پلو سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

آبگوشت متنجنه؛ عطر نذری

بالاتر از آبگوشت‌های معروف و خوشمزه کرمان برایتان گفتیم. حالا نوبت آبگوشت متنجنه رسیده که از قدیمی‌ترین غذاهای کرمان و به ویژه شهر رفسنجان است. آبگوشت متنجنه را بیشتر در ماه محرم و به عنوان نذری برای امام حسین(ع) می‌پزند. اگر طرفدار گوشت، نخود، لوبیاچیتی، به و برگه زرد‌آلو و سبزی‌های معطر هستید و طعم گردو را در غذا می‌پسندید حتما آبگوشت متنجنه را در لیست خوردنی‌های خوشمزه شهر کرمان بگذارید.

متنجنه سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

هتل های کرمان

هتل پارس

هتل پنج ستاره پارس نه‌تنها بهترین هتل کرمان به حساب می‌آید، بلکه یکی از لاکچری‌ترین و مدرن‌ترین هتل های ایران شناخته می‌شود. این هتل بین المللی در سال ۱۳۸۰ در یکی از بهترین منطقه از شهر کرمان افتتاح شد. مساحت کلی هتل پارس ۳۲۰۰ مترمربع است که از این متراژ، ۲۴۰۰ مترمربع مختص به زیربنای هتل محسوب می‌شود. هتل پارس از لوکس‌ترین هتل های ۵ ستاره کرمان به شمار می‌آید که با اقامت در این هتل روزهای خاطره‌انگیزی زیر سقف آسمان کرمان تجربه می‌کنید.
آدرس : کرمان، بلوار جمهوری اسلامی، چهارراه فرهنگیان

هتل پارس کرمان 1 سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

هتل بوتیک کاروانیکا کرمان

هتل بوتیک کاروانیکا کرمان واقع در ﮐﺎﺭﻭﺍﻧﺴﺮﺍﯼ ﻭﮐﯿﻞ ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮﺍﻥ ﯾﮑﯽ ﺍﺯ ﺑﺰﺭگ‌ترﯾﻦ ﮐﺎﺭﻭﺍﻧﺴﺮﺍﻫﺎﯼ ﺟﻬﺎﻥ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﺩ. ﻣﺮﺑﻮﻁ ﺑﻪ ﺩﻭﺭﺍﻥ ﻗﺎﺟﺎﺭ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۲۴۴ شمسی در دوره حکومت ﺍﺳﻤﺎﻋﯿﻞ ﺧﺎﻥ ﻧﻮﺭﯼ ﻭﮐﯿﻞ‌ﺍﻟﻤﻠﮏ ﺁﻏﺎﺯ ﻭ ﺩﺭ ﺳﺎﻝ ۱۲۴۹ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﭘﺴﺮﺵ ﻣﺮﺗﻀﯽ ﻗﻠﯽ ﺧﺎﻥ ﻭﮐﯿﻞ ﺍﻟﻤﻠﮏ ﺩﻭﻡ ﺑﻪ ﭘﺎﯾﺎﻥ ﺭﺳﯿﺪ. ﺍﺯ ﻣﺸﺨﺼﻪ‌ﻫﺎﯼ ﺍﺭﺯﺷﻤﻨﺪ ﮐﺎﺭﻭﺍﻧﺴﺮﺍ ﯾﮑﯽ ﺑﺎﺩﮔﯿﺮ ﻭ ﺩﯾﮕﺮﯼ ﺑﺮﺝ ﺳﺎﻋﺖ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﻋﺘﺒﺎﺭ ﻭ ﺯﯾﺒﺎﯾﯽ ﺧﺎﺻﯽ ﺑﺮﺧﻮﺭﺩﺍﺭ ﺍﺳﺖ؛ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﺩﻭ ﺳﺎﺯﻩ ﻓﺮﺍﺗﺮ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﺑﻨﺎ ﺑﻪ‌ﻋﻨﻮﺍﻥ ﺑﺎﻓﺖ ﻗﺪﯾﻤﯽ ﺷﻬﺮ ﮐﺮﻣﺎﻥ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ‌ﺷﻮﻧﺪ. قابل توجه مهمانان گرامی، هتل در بخش ورودی دارای تعدادی پله می‌باشد.
آدرس :کرمان خیابان شریعتی – کوچه ۲۰ – جنب کلانتری ۱۱ – کاروانسرای وکیل

هتل بوتیک کاروانیکا کرمان سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

هتل جهانگردی کرمان

هتل چهار ستاره جهانگردی کرمان در سال ۱۳۷۹ افتتاح گردید. این هتل دارای ۲ طبقه و ۶۱ باب اتاق می‌باشد. از جمله امکانات هتل جهانگردی کرمان می‌توان به رستوران، اینترنت، پارکینگ، فروشگاه و غرفه و کافی‌شاپ اشاره کرد. این هتل عضو گروه هتل‌های ایرانگردی و جهانگردی است. لازم به ذکر است ورودی هتل دارای تعدادی پله می‌باشد.
آدرس :کرمان بلوار جمهوری اسلامی – چهارراه شفا
هتل جهانگردی کرمان سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

هتل هیوا کرمان

هتل هیوا کرمان در ۴ طبقه مثبت و یک طبقه منفی با ۴۵ واحد اقامتی در سال ۱۴۰۱ افتتاح گردیده‌است. قابل توجه مهمانان گرامی، هتل در بخش وروردی دارای چند پله می‌باشد.از مزایای این هتل می‌توان به دسترسی آسان مراکز گردشگری از جمله حمام گنجعلی خان، آتشکده زرتشتیان، بازار تاریخی کرمان، گنبد جبلیه کرمان با فاصله زمانی ۲۰ دقیقه‌ای اشاره نمود.
آدرس: کرمان بلوار کشاورز – بین کوچه ۱۶ و ۱۸

هتل هیوا کرمان 1 سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

هتل هزار کرمان

هتل هزار در سال ۱۳۷۲ فعالیت خود را در کرمان آغاز کرد.هتل مذکور در سه طبقه بنا شده و برای پذیرایی از گردشگران گرامی دارای ۴۲ باب اتاق می‌باشد. با توجه به این که هتل هزار از هتل‌های قدیمی و با سابقه در کرمان است. در سال ۱۳۹۳ با هدف ارائه خدمات مناسب‌تر بازسازی شد که این اقدامات رضایت مهمانان را به همراه داشته است. لازم به‌ذکر است ورودی هتل دارای ۳ پله می‌باشد.هتل هزار کرمان در بافت قدیمی شهر در خیابان خواجو واقع شده‌است. از لحاظ موقعیت مکانی نیز هتل سه ستاره هزار کرمان در بافت قدیمی شهر واقع شده و تا بازار وکیل کرمان که از بازارهای قدیمی و مشهور در ایران به‌شمار می‌رود، حدود دو کیلومتر فاصله دارد.
آدرس: کرمان خیابان خواجو – پارک نشاط

 هزار e1673099938178 سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

سوغات و صنایع دستی کرمان

مارکوپولو در قرن سیزدهم از کرمان گذشت و از هنرهای بی عیب و نقص گلدوزی که در این منطقه بود را مشاهده کرد. صنعت اصلی کرمان صادرات ۶۰۰ میلیون دلاری فرش ایران به کشورهای دیگر است، کرمان با کارخانه ‌های بزرگ و تعاونی‌ های کوچک فعال در سراسر استان و تولید فرش‌ های طرح ‌دار نقش بسزایی دارد.

سوغات خوراکی

قطاب ، کماچ سهن، کلمپه، قاووت؛ بمب انرژی، فالوده ، زیره؛ پادشاه ادویه‌ها (همه ما حداقل یک‌بار ضرب‌المثل «زیره به کرمان بردن» که دلالت از کاری بیهوده کردن دارد را شنیده‌ایم)، پسته(مهم‌ترین سوغاتی کرمان است و از محصولات صادراتی این استان محسوب می‌شود)، گردو ( گردو پس از پسته، دومین محصول صادراتی استان کرمان است)، خرما (همه ما وقتی‌که کلمه خرما را می‌شنویم، ناخودآگاه یاد شهرستان بم می‌افتیم)، مسقطی سیرجان، حاج پسته (حاج پسته شباهت فراوانی به حاج بادام یزد دارد، اما کرمانی‌ها ترجیح می‌دهند تا از تولید ناب خود، پسته، در تهیه این شیرینی استفاده کنند.)، سوهان زرند (سوهان زرند در فهرست آثار ملی ایران در یونسکو به ثبت رسیده است.)، نان پر، خرما بریز ، حلوا پسته.

گیاهان دارویی و عرقیات، مرکبات (کرمان سومین استان تولیدکننده مرکبات در ایران است) برای خرید شیرینی با کیفیت عالی می توانید به شیرینی سرای بهجت خانم جنب پارک نشاط یا شیرینی رضا در خیابان بهمنیار رفته و از این خوراکی های خوشمزه برای عزیزانتان سوغات ببرید.

صنایع دستی

پته‌دوزی،‍ قالی، قالیچه‌های افشار، شال‌بافی، گلیم شیریکی پیچ (روستای دارستان به‌عنوان دهکده جهانی گلیم، از سوی سازمان یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. گلیم‌های شیریکی پیچ سیرجان در نوع خود منحصربه‌فرد هستند.)، خورجین، آجیده دوزی
،گبر دوزی، عریض بافی، ظروف مسی از دیگر سوغاتی های کرمان می باشند.

رستورانهای کرمان

رستوران اسپاخو

دکوراسیون داخلی بسیار زیبا، غذاهای با کیفیت و خوشمزه، کارکنان مودب و مجرب از ویژگی‌های رستوران اسپاخو است. منوی این رستوران شامل انواع غذاهای ایرانی، فرنگی، کباب‌ها، غذاهای دریایی و نوشیدنی است. از خدمات بوفه اسپاخو نیز می‌توانید بهره‌مند شوید.جالب است بدانید که در بدو ورود از شما با شربت‌های خوش طعم پذیرایی کرده و سفارش شما را در زمان کوتاهی آماده می‌کنند. ظرفیت رستوران اسپاخو در حدود ۱۶۰ نفر است و از انواع غذاهای محبوب این رستوران می‌توان به سینی کباب، خوراک کباب مخصوص اسپاخو، جوجه کباب مراکشی، خوراک شیشلیک و… اشاره کرد.
آدرس: کرمان، بلوار جمهوری، نرسیده به خیابان هزار و یک شب

اسپاخو سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

رستوران وکیل

اگر به حمام قدیمی بازار وکیل بروید، حتماً این رستوران سنتی زیبا را می‌بینید. طراحی بی‌نظیر و سنتی رستوران وکیل توجه بیشتر گردشگران داخلی و خارجی را به خود جلب می‌کند. در این رستوران غذاهای سنتی از جمله دیزی سرو می‌شود. علاوه بر ظاهر زیبا کیفیت و طعم غذاها نیز قابل قبول و دلپذیر بوده و برخورد کارکنان مؤدبانه است.
آدرس: بازار سنتی کرمان

رستوران وکیل سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

رستوران سنتی مکث

رستوران سنتی مکث یکی از رستوران‌های خوب کرمان است که منوی آن شامل غذاهای سنتی کرمانی است. فضای دلنشین، کیفیت خوب و طعم لذیذ غذاها از ویژگی‌هایی است که مشتریان بسیاری را به این رستوران می‌کشاند. علاوه بر چلو مرغ، چلو گوشت، کشک بادمجان و دیگر غذاهای سنتی، از جمله غذاهای محلی که در رستوران مکث سرو می‌شود «بزقرمه» است که می‌توان گفت با بیشتر ذائقه‌ها سازگاری دارد. مواد تشکیل دهنده بزقرمه کشک، گوشت (بز)، سیر، پیاز، زعفران، روغن و ادویه است.
آدرس: کرمان، بلوار جمهوری، چهارراه امام جمعه، جنب پاساژ گلستان

رستوران مکث سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

آسیاب بادی کرمان

این آسیاب بادی زیبا بزرگ‌ترین سازه آسیاب بادی در خاورمیانه است که در سال ۱۳۹۴ فعالیت خود را آغاز کرد و کاربری تشریفاتی دارد. این مجموعه گردشگری تفریحی واقع در کیلومتر ۲۰ محور گردشگری هفت باغ علوی، سازه‌ای بسیار زیبا بوده که در تمام فصول نمایی چشم‌نواز دارد.
ساختمان این بنا یکی از منحصر‌به‌فردترین سازه‌های طراحی و اجرا شده در ایران است که سازه‌ی بیرونی‌اش با ارتفاع ۲۶ متر و قطر ۱۲ متر به سبک آسیاب بادی‌های هلندی ساخته شده است و داخل آن شامل دو طبقه سالن پذیرایی (رستوران و کافی شاپ) و یک طبقه آشپزخانه و تأسیسات می‌شود. منوی این رستوران شامل انواع غذاهای ایرانی و فرنگی است.پارکینگ رایگان، کارت‌خوان، رزرو تلفنی، امکان برگزاری مهمانی‌های کوچک و خودمانی، مهمانی‌های رسمی و کاری و… از مزایای این مجموعه به شمار می‌رود.
آدرس: کرمان، کیلومتر ۲۰ محور گردشگری هفت باغ علوی (کرمان به‌سمت ماهان)

رستوران آسیاب بادی سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

رستوران پالیز

رستوران پالیز یکی از رستوران‌های بزرگ و مورد توجه در کرمان است. این رستوران شامل تالار پذیرایی نیلوفر آبی، تالار پذیرایی یاس کبود، سالن تشریفات، سفره خانه سنتی، کافی‌شاپ، و سرای عارف است. منوی این رستوران شامل انواع غذاهای ایرانی است. سفره خانه سنتی شامل فضایی دلنشین و طراحی بسیار زیبا، چشم‌نواز و سنتی است که بسیاری را شیفته خود می‌کند. سرای عارف دارای طراحی مدرن، شیک و زیبا است.
آدرس: کرمان، جاده تهران، ابتدای بلوار راه‌آهن، کوچه سوم

رستوران پالی سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

رستوان سیاح کرمان

رستوران سیاح یکی دیگر از بهترین رستوران‌های کرمان بوده که دارای ۲ شعبه در سطح شهر است. از ویژگی‌های این رستوران فضای دلشین، طراحی مدرن و زیبا، غذاهایی خوشمزه و باکیفیت و همچنین کارکنانی خوش‌برخورد است. منوی رستوران سیاح شامل انواع غذاهای ایرانی از جمله انواع کباب‌ها است و می‌توانید غذاهایی نظیر چلوکباب سلطانی سیاح، چلو میکس مخصوص سیاح،‌ چلو ماهی کباب شیر مخصوص،‌ چلو شنیسل مرغ مخصوص و… را سفارش دهید. این رستوران با قیمتی مناسب و ظرفیت ۳۵۰ نفر پذیرای مهمانان برای ناهار و شام است.
آدرس: کرمان، بلوار جمهوری، نرسیده به چهارراه کشاورز، رو‌به‌روی دانشکده فنی و مهندسی

رستوران سیاح سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

رستوران آ اس پ

از رستوران‌های بزرگ و مدرن کرمان رستوران آ اس پ است. این رستوران نیز مانند موارد دیگر دارای فضایی زیبا و طراحی جالب است. در این رستوران انواع غذاهای ایرانی از جمله کباب و چلو خورشت، غذاهای فرنگی، غذاهای دریایی، فست‌فود، پاستا و نودل و نوشیدنی سرو می‌شود.
آدرس: بلوار جمهوری، ابتدای بلوار حمزه، نبش کوچه یک

رستوران آ اس پ سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

رستوران سالسا

رستوران سالسا را برای تجربه طعم انواع غذاهای فرنگی (هندی، ایتالیایی، یونانی و…) می‌توانید انتخاب کنید. منوی این رستوران شامل غذاهای هندی، ایتالیایی، یونانی، و غیره است. همچنین اگر رژیم گیاه‌خواری دارید این رستوران بهترین انتخاب برای شما است زیرا منوی ویژه گیاه‌خواران را در کنار منوهای دیگر می‌توانید ببینید. غذای بیرون بر، سالن اختصاصی جهت مهمانی‌ها و مراسم‌ها، موسیقی زنده، اینترنت و سرویس رایگان از مزایای این رستوران به شمار می‌رود.
آدرس: کرمان، بلوار شهید آیت الله صدوقی، والفجر جنوبی

رستوران سالسا سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

بهترین زمان سفر به کرمان

از آنجایی که کرمان آب و هوایی گرم دارد و مناطق جنوبی آن مانند بم گرم‌تر نیز است، بهترین زمان برای سفر به این شهر پاییز تا ماه‌های اول بهار است.برخی معتقدند بهترین زمان سفر به کرمان از اواسط اسفند تا اواخر اردیبهشت است که در این مدت بهار به اوج زیبایی خود می رسد. از سوی دیگر جشنواره موسیقی یکی از مهمترین رویدادهای استان کرمان در فصل بهار برگزار می شود.در این جشنواره هنرمندان و اساتید موسیقی ایرانی و نوازندگان داخلی از سراسر کشور شرکت می کنند. بنابراین اگر به موسیقی محلی علاقه مند هستید می توانید از ۱ تا ۱۴ اردیبهشت در کرمان در این رویداد حضور پیدا کنید.

شهر کرمان دارای میانگین دمای بالا در دی ماه ۸ درجه سانتیگراد و متوسط آن ۴ درجه سانتیگراد است. در تیرماه میانگین حداکثر و حداقل به ترتیب ۳۵درجه سانتیگراد و ۱۷ درجه سانتیگراد است، بخش‌های جنوبی استان مانند شهر بم، آب و هوای گرم ‌تر و مرطوب ‌تری در طول سال دارد.
جاهای دیدنی کرمان در بهار بهترین زمان سفر است به دلیل تعطیلات نوروزی. فصل تابستان گرم می شود و فصل پاییز نیز هوای مطبوعی دارد. شایان ذکر است هوای کرمان از اواخر شهریور تا آبان معتدل است و برخی معتقدند پاییز بهترین زمان برای سفر به کرمان است.کرمان در زمستان سرد و خشک است. بنابراین زمستان از اواخر آبان تا بهمن فصل مناسبی برای سفر به کرمان نیست.

روش های سفر به کرمان

برای رفتن به کرمان راه های مختلفی وجود دارد این شهر دارای دسترسی های متنوعی است که در ادامه ما به شما می گوییم که چگونه خود را به کرمان برسانید:

سفر با خودروی شخصی

اگر قصد سفر به کرمان با ماشین شخصی خود را دارید باید بگوییم که شما می توانید از طریق آزادراه های شهر تهران به سمت،کرمان حرکت می کنید فاصله ی تهران تا کرمان ۹۸۴ کیلومتر با ماشین حدود ۱۱ ساعت است.

سفر با هواپیما

استان کرمان دارای پنج فرودگاه است که مهمترین آنها فرودگاه بین المللی کرمان است. در انتهای بلوار جمهوری واقع شده است. از این فرودگاه به طور منظم پروازهای تهران، مشهد، ساری، شیراز، زاهدان، تبریز و کیش انجام می شود.
فرودگاه بین المللی کرمان پروازهای منظمی به برخی از شهرهای بزرگ و کوچکتر ایران دارد که در زیر به چند مورد آن اشاره می کنیم:
تهران (۳-۴ پرواز در روز)
اصفهان (۱ پرواز در هفته)
زاهدان (۱ پرواز در هفته)
مشهد (۲ پرواز در هفته)
جزیره کیش (۲ پرواز در هفته)
شیراز

فرودگاه کرمان سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

سفر با قطار

خطوط ریلی شمال به جنوب و از شرق به غرب کرمان استان های تهران، اصفهان، هرمزگان، خراسان، یزد، سیستان و بلوچستان را به یکدیگر متصل می کند. راه آهن کرمان – بم و بم – زاهدان نیز موجود است. ایستگاه راه آهن کرمان در جنوب غربی شهر و نزدیک پایانه مسافربری آدینه کریمان واقع شده است.کرمان به کل شبکه ریلی ایران متصل است. در آینده نزدیک به تهران، قم، کاشان، یزد، مشهد و همچنین به زاهدان متصل می شود.

راه آهن کرمان سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

سفر با اتوبوس

کرمان با اتوبوس به اکثر نقاط کشور ارتباط خوبی دارد. پایانه اتوبوس جدید کرمان به نام آدینه در سال ۱۳۹۲ افتتاح شد.امکان سفر با ماشین یا اتوبوس به کرمان وجود دارد. اتوبوس هایی از شهرهای مختلف ایران به سمت ترمینال آدینه کرمان حرکت می کنند. این ترمینال مجهز به امکانات رفاهی و هتل می باشد.

آدینه کریمان سیری در کرمان ، قطب علمی ایران

بهترین زمان سفر به کرمان چه موقع از سال است؟

بهترین زمان برای سفر به این شهر پاییز تا ماه‌های اول بهار است.

سوغات کرمان چیست ؟

قطاب ، کماچ سهن، کلمپه، قاووت؛ فالوده ، زیره؛پسته ، گردو ، خرما ،مسقطی سیرجان، حاج پسته و…

صنایع دستی کرمان چیست؟

پته‌دوزی،‍ قالی کرمان، قالیچه‌های افشار، شال‌بافی، گلیم شیریکی پیچ و…

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد