رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۵ بهمن ۱۴۰۱

چشمه و آبشار مازیار

لینک این مطلب کپی شد!

چشمه و آبشار مازیار در جنگل میاندورود و در فاصله ۱۳ کیلومتری از روستای دارابکلا قرار دارد که محل تامین آب کشاورزی بخشی از کشاورزان روستاهای مرسم، اوسا و دارابکلا است و همچنین محل حضور مسافران و گردشگران است.

-و-آبشار-مازیار چشمه و آبشار مازیار

روستای داربکلا

دارابکلا، روستایی است از توابع بخش مرکزی میاندورود شهرستان ساری، در استان مازندران ایران.روستای دارابکلا از نظر تقسیمات سیاسی جز دهستان کوهدشت غربی از توابع بخش مرکزی شهرستان میاندرود می باشد.روستای دارابکلا همانند مرواریدی در دل طبیعت می درخشد .این روستا مابین شهر ساری و نکا قرار دارد واز شمال به اسلام آباد واز جنوب به اوسا واز شرق به جامخانه و از غرب به روستای لالیم وصل میگردد. روستای دارابکلا بزرگترین روستای شمال کشور می باشد که مساحت آن در حدود ۵۲۰۰ هکتار است و اکنون جمیتی بالغ بر ۹۲۵۷ نفر دارد.

نام دارابکلا برگرفته از نام دارابشاه است که ۱۸۳۳ سال قبل امپراتوری دارابیان را تشکیل داد و بر شرق استان مازندران وغرب استان گیلان حکومت میکرد . مرکز حکومت دارابشاه در پدر قلعه بوده است . چون دارابشاه از داشتن پسر محروم بود ـ دخترش داردوس بانو حکومت را بعد از پدر بر عهده گرفت .
داردوس بانو با گرداش خان ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دختری به نام دیدارس بود که بعداز مرگ مادر پادشاهی امپراتوری داراب را بر عهده گرفت . دیدارس بانو حکومت خود را از دختر قلعه آغاز کرد .
پس از مرگ دیدارس بانو پایه های حکومت متزلزل شد و برای همیشه نابود گشت .

روستای دارابکلا با ارتفاع ۱۱۰ متر از سطح آبهای دریای آزاد قرار گرفته است .از لحاظ توپوگرافی ، این روستا در منطقه جلگه ای واقع گردیده که شیب عمومی آن از جنوب به سمت شمال می باشد.مکانی که اکنون دارابکلا در آن واقع شده است سابقه ای کمتر از سیصد سال دارد و قبل از آن روستا در مکانی بنام گنبه که اکنون به منطقه جنگلی تبدیل شده است، واقع شده بود و پیران این روستا وجود بناها و معبد، قبرستان، حمام را در این روستا دیده اند. پیشنهاد می کنیم حتما از چشمه و آبشار مازیار  هم دیدن بفرمایید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *