جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

پارک جنگلی نور

تاریخ بروزرسانی :
۲۴ آبان ۱۴۰۲

پارک جنگلی نور در کیلومتر ۵ نور به محمودآباد با مساحت ۴۰۰ هکتار قرار دارد که از نظر وسعت یکی از بزرگ‌ترین پارک‌های خاورمیانه است. انواع گونه‌های جنگلی مانند افرا، توسکا، انجیلی و … در آن یافت می‌شود.با توجه به هم‌جواری این پارک با کوه و دریا، گردشگران می‌توانند هم شاهد زیبایی‌های جنگل باشند و هم از آرامش ساحل دریا برخوردار شوند. این جنگل وسیع، از موقعیتی ممتاز و بسیار استثنایی در منطقه برخوردار است.

پارک جنگلی نور 6 Copy پارک جنگلی نور

تفرجگاه جنگلی نور وسعتی در حدود ۳,۶۰۰ هکتار دارد. این پارک با درخت‌های سربه‌فلک کشیده، پوشش گیاهی و جانوری بی‌نظیر و ساحل اختصاصی، مناسب گردشگرانی است که می‌خواهند مدت زمانی را در آرامش طبیعت به سر ببرند. از جمله امکانات رفاهی پارک جنگلی نور می‌توان به رستوران، قهوه‌خانه سنتی، فروشگاه و آلاچیق جهت استراحت اشاره کرد. همچنین امکانات تفریحی این مجموعه شامل دریاچه پارک جنگلی نور، موتور چهارچرخ سواری، اسب‌سواری، دوچرخه سواری، پینت بال و… است.

پارک جنگلی نور 1 800x533 پارک جنگلی نور

حسین سعیدی آشتیانی ، بنیان‌گذار پارک‌های جنگلی در ایران

پارک جنگلی نور، منطقه‌ای طبیعی و گردشگری است که در سال ۱۳۵۱ هجری شمسی، با همت شخصی بنام مرحوم «حسین سعیدی آشتیانی» (بنیان‌گذار پارک‌های جنگلی در ایران)، احداث شد. به‌دلیل نزدیکی این مکان به رستم رود، مدتی نام این تفرجگاه نیز رستم رود بود؛ ولی چندی بعد نام «نور» را برای این پارک جنگلی انتخاب کردند؛ البته که این مکان، با نام موسس آن هم معروف است. در سال ۱۳۹۲ شمسی مدیریت پارک جنگلی نور به شهرداری شهرستان نور واگذار شد.

پارک جنگلی نور از آخرین بازمانده‌های جنگل‌های جلگه‌ای در ایران است و به‌دلیل نزدیکی به دریا و کوه، مناظر بسیار زیبایی دارد. از جمله جاذبه‌های شاخص این منطقه، می‌توان به ذخیره‌گاه ۲۷۰ هکتاری درخت «سفید پلت» اشاره کرد که بومی ایران نیز است.

پارک جنگلی نور با توجه به مجاور بودن این منطقه با شهرهای رستم رود، آمل، محمودآباد، نور و جاده ساحلی نور، همواره میزبان تعداد زیادی گردشگر از سراسر ایران است. جاده ورودی این پارک یکی از زیباترین مناظر را دارد که رانندگی در آن را لذت‌بخش کرده است.

پارک جنگلی نور 5 پارک جنگلی نور

امکانات تفریحی پارک جنگلی نور

پیاده‌روی و گشت‌وگذار

چنانچه اهل پیاده‌روی در طبیعت، این تفریح سالم و مفرح هستید، قدم زدن در دل جنگل نور با فضای دل‌انگیز و سایه‌های درختان تنومند و بلند این‌ منطقه را از دست ندهید.

پرنده‌نگری

پارک جنگلی نور زیستگاه پرندگان بی‌شماری از جمله قرقاول ایرانی است و بدون شک می‌توانید با کمی دقت، این پرنده زیبا را مشاهده کنید. اگر کمی از هیاهو و جمعیت پارک فاصله بگیرید نیز می‌توانید صدای پرندگان را با وضوح بیشتری بشنوید. این پارک مکان خوبی برای پرنده‌نگری است.

پینت بال

یکی از مهیج‌ترین تفریحات پارک جنگلی نور بازی پینت بال است. این بازی هیجان‌انگیز بین بومی‌ها و گردشگران طرفداران بسیاری دارد.

دوچرخه سواری

یکی دیگر از فعالیت‌های پرطرفدار پارک جنگلی نور، دوچرخه سواری است. در این پارک ایستگاه‌هایی جهت کرایه دوچرخه وجود دارد که می‌توانید در اندازه‌های مختلف آن‌ها را برای ساعاتی در اختیار داشته باشید. لازم است بدانید برای ورود دوچرخه شخصی به این پارک ممنوعیتی وجود ندارد.

اسب‌ سواری

مکان‌هایی در پارک جنگلی نور وجود دارند که مردم بومی اسب‌های خود را جهت سوارکاری و تفریح به گردشگران اجاره می‌دهند. سوارکاری با اسب‌های بومی این منطقه، همیشه مورد استقبال گردشگران بوده است.

پارک جنگلی نور 3 800x533 پارک جنگلی نور

موتور چهارچرخ سواری

در ایام شلوغی و پیک سفر که ورود مسافر و گردشگر به پارک جنگلی نور زیاد است، بخشی از این پارک در اختیار شرکت‌هایی قرار داده می‌شود که می‌توان از آن‌ها موتور چهارچرخ اجاره کرد. این تفریح هیجان‌انگیز، همواره مورد استقبال گردشگران جوانی قرار می‌گیرد که در پی هیجان هستند.

زمین و پارک بازی کودکان

محوطه‌ای در پارک جنگلی نور به‌عنوان پارک بازی کودکان تجهیز شده است. این زمین بازی دارای اسباب‌بازی‌هایی نظیر تاب و سرسره و قصرهای بادی و دیگر وسایل سرگرمی است. بزرگترها می‌توانند در گوشه‌ای استراحت کنند و شاهد خوش‌گذرانی کودکان باشند.

عکاسی

جاده‌های زیبا، طبیعت خوش‌آب‌ورنگ، درختان سربه‌فلک کشیده، پرندگان و لانه‌های آن‌ها روی درخت‌ها، جانوران به‌خصوص حلزون‌های کوچک و… بهانه‌هایی هستند تا کسی که اندک ذوقی در عکاسی داشته باشد، این تصاویر را در پارک جنگلی نور ثبت کند.

پارک جنگلی نور 8 پارک جنگلی نور

نکات بازدید از پارک جنگلی نور

پیشنهاد می‌شود از محوطه‌ها و آلاچیق‌های تعبیه شده برای کمپینگ و استراحت استفاده کنید.
هوای پارک جنگلی نور در فصول پاییز و زمستان بسیار سرد است و کمپینگ اصلا توصیه نمی‌شود. چنانچه قصد اقامت در پارک جنگلی نور را دارید، برای شب‌مانی، اقامتگاه‌های بومگردی اطراف و اجاره ویلا در شهرهای نزدیک را انتخاب کنید.
سعی حداکثری در حفظ محیط زیست داشته باشید. از ریختن زباله و صدمه زدن به حیوانات، جانوران، گیاهان و درختان خودداری کنید.
مراقب کودکان همراه باشید؛ زیرا وسعت پارک جنگلی نور زیاد است و امکان گم شدن دلبندان وجود دارد.
پارک جنگلی نور 9 پارک جنگلی نور
اگر قصد روشن کردن آتش را دارید، لطفا تجهیزات مانند هیزم و زغال همراهتان باشد و از شکستن شاخه‌های درختان پرهیز کنید.
به‌طورکلی در نظر داشته باشید، با توجه به اینکه پارک جنگلی نور مکانی گردشگری و عمومی است، بیشتر احتیاجات مورد نیاز در آنجا فراهم آمده است؛ بنابراین بهتر است در زمان سفر به پارک جنگلی نور کوله‌پشتی، کفش پیاده‌روی راحت، کلاه نقاب دار، عینک آفتابی، کرم ضدآفتاب، دوربین عکاسی، دارو و لوازم شخصی، آب آشامیدنی، لوازم و لباس شنا برای فصول گرم و لباس گرم برای فصول سرد همراه داشته باشید.

پارک جنگلی نور 2 800x533 پارک جنگلی نور

نحوه دسترسی به پارک جنگلی نور

آدرس درب ورودی اول (ورودی غربی): استان مازندران، شهرستان نور، بخش مرکزی، جاده نور-محمودآباد (محور غرب به شرق)، سه کیلومتر بعد از شهر نور
آدرس درب ورودی دوم (ورودی شرقی): استان مازندران، شهرستان نور، بخش مرکزی، جاده نور-محمودآباد (محور غرب به شرق)، ۶ کیلومتر بعد از شهر نور، خروجی درب دوم
فاصله حدودی این پارک تا شهر نور سه کیلومتر (پنج دقیقه)، تا شهر محمودآباد ۲۵ کیلومتر (۳۰ دقیقه)، تا شهر ساری ۱۱۵ کیلومتر (یک ساعت و ۵۰ دقیقه) و تا شهر تهران از طریق جاده هراز ۲۰۰ کیلومتر (سه ساعت و ۴۰ دقیقه) است.

درب ورودی دوم پارک جنگلی نور در نزدیکی درب ورودی اول (۲٫۵ کیلومتر) قرار دارد و به درب ایزدشهر مشهور است. دفتر مدیریت، رستوران، فروشگاه و پارکینگ در نزدیکی درب دوم این پارک جنگلی قرار دارد.
اگر از شهرهای غربی مازندران و شهر نور به‌سمت پارک جنگلی نور می‌روید، کافی است حدود سه کیلومتر از شهر نور در جاده ساحلی نور-محمودآباد (محور غرب به شرق) برانید تا به ورودی اول یا غربی پارک با سردری سنگی برسید.

پارک جنگلی نور 4 800x533 پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور 7 پارک جنگلی نور

پارک جنگلی نور 800x533 پارک جنگلی نور
پارک جنگلی نور5 پارک جنگلی نور

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • محمد

    دسترسی راحتی داره تا قسمتی خوب هست بعد یکم مستقیم رفتن یکم خاکی میشه اما اونقدر نیست که بگی ماشین خراب کنه :))) برای یه توقف کوتاه خوب هست

    ۱۰ بهمن, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد