رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۱ آذر ۱۳۹۹

مدرسه تومانیان تبریز

لینک این مطلب کپی شد!

مدرسه تومانیان تبریز ، در سال ۱۸۹۵میلادی برابر با ۱۳۰۲ هجری قمری ، توسط برادران تومانیان به‌یاد خواهر ناکام خود «تامارا تومانیان»، به عنوان نخستین مدرسۀ دخترانه برای دختران ارمنیِ ساکن در تبریز بنا نهاده شد. بنای این مدرسه در دو طبقه به‌همراه زیرزمین با فرمی خطی کاملاً از آجر و با پیِ سنگی ساخته شده است. پنجره‌های بلند تاقی، دو سنتوری برفراز ورودی بنا، دو قوس هلالی در طرفین آسمانه و مجموعۀ آجرکاری‌هایی که در نهایت بلوک‌های آجری سه‌بُعدی را به‌ نمایش ‌می‌گذارند، نمای کلی این بنا در هر دو جانب آن را ساخته‌اند. کل بنا به‌گونه‌ای تداعی‌گر ترکیبی از کلیساهای ارمنی آجری و ابنیۀ قاجاری سطح شهر است.

-4 مدرسه تومانیان تبریز

مدرسه تومانیان یکی دیگر از مدارس تاریخی تبریز است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این مدرسه در خیابان شریعتی جنوبی (شهناز)، کوچه بارون آواک واقع شده و در سال ۱۸۹۵ میلادی توسط خانواده‌ای ارمنی با همین نام ساخته شده است. جالب است بدانید اعتبار ساخت این مدرسه هزینه‌ی جهیزیه دختر جوان و ناکام خانواده ارمنی تومانیان ساخته شده است. این بنا وقفی بوده و مدیریت آن با خلیفه‌گری ارامنه آذربایجان است.

-2 مدرسه تومانیان تبریز

معماری مدرسه

مدرسه تومانیان در سه طبقه ساخته شده است و از همان ابتدا به عنوان مدرسه ساخته شده است. از ویژگی‌های بارز این مدرسه اسکلت‌بندی محکم و آجری آن است. نمای ساختمان آجری بوده و قوس‌های نیم‌دایره‌ای در بالای پنجره‌ها به شکل ابرو از زیبایی‌های این ساختمان است. این ساختمان آنقدر محکم استوار است که تاکنون هیچ نیازی به تعمیرات جدی نداشته است و تنها اقداماتی که اخیراً برای آن صورت گرفته نم‌زدایی بوده است. همچنین در سر در برخی ورودی‌ها نیز تابلوهایی سنگی با خط ارمنی دیده می‌شود.مالکیت بنا وقفی و مدیریت آن با خلیفه‌ گری ارامنه آذربایجان می ‌باشد. این اثر، در تاریخ ۱ آذر ۱۳۷۸، با شماره ثبت ۲۵۱۹، به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران، به ثبت رسیده‌ است.

-آواک-1-1 مدرسه تومانیان تبریز

نحوه دسترسی به مدرسه تومانیان تبریز

مدرسه تومانیان نسبتاً در بخش مرکزی تبریز واقع شده است. آدرس دقیق دسترسی به مدرسه عبارتست از: خیابان شریعتی جنوبی، کوچه بارون آواک (حوالی اهراب). دسترسی مدرسه تومانیان از دو مسیر اصلی امکانپذیر است. یک مسیر از طرف خیابان آزادی و سپس خیابان شریعتی جنوبی، که اگر از این سمت می‌آیید توجه کنید که عموماً به چهارراه آخر شنهاز گفته می‌شود. مسیر دوم هم از طریق مسیر اتوبوس BRT و میدان باغ گلستان (یا فجر) است. از طرف باغ گلستان می‌توانید وارد خیابان اهراب شده و یا از خیابان خیام استفاده کنید. هر دوی این خیابان‌ها به کوچه بارون آواک دسترسی دارند.

-1 مدرسه تومانیان تبریز

 

 

 مدرسه تومانیان تبریز

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *