رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ شهریور ۱۴۰۲

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم

اشتراک گذاری

جاهای دیدنی مشهد نزدیک حرم برای کسانی که قصد زیارت دارند و هتلی نزدیک حرم گرفتندو رفتن به نقاط دورتر برایشان مشکل است را در این مطلب معرفی می کنیم. نزدیکی این مکانها نیاز به وقت زیاد نمی خواهد و مشکل تردد و ترافیک هم ندارد. بازدید از مکان های دور از حرم معمولا با اتلاف وقت و خستگی همراه خواهد بود و لذت گردش درست حسابی را نیز از فرد می گیرند. این در حالی است که بازدید از مکان های دیدنی نزدیک به حرم هم وقت کمتری از افراد می گیرد هم هزینه کمتری!

حرم امام رضا ( ع )

مسجد گوهر شاد نزدیک حرم

مسجد گوهر شاد از دیگر مکان های دیدنی و زیبایی است که در مشهد می توانید از آن بازدید کنید. این مسجد به دستور گوهر شاد بیگم همسر شاهرخ در مجاورت حرم امام هشتم ساخته شده و از پربازدید ترین و شلوغ ترین مساجد ایران به شمار می آید. معماری ها و کاشی کاری های اصیل این مسجد علاوه بر رنگ آبی عرفانی آن که آرامش خاصی را به هر فرد مذهبی و غیر مذهبی می دهد مسجد گوهر شاد را به مکان تاریخی بی نطیری برای بازدید تبدیل کرده است.
این مکان از نزدیکترین مکان های تاریخی- دیدنی به حرم مطهر است و شما می توانید به سادگی وبدون هیچ زحمتی وارد این دروازه باشکوه تاریخی متعلق به دوره تیموریان بشوید.
آدرس: حرم مطهر امام رضا. مشهد مقدس

حرم امام رضا ( ع )

برای آشنایی بیشتر با شهر مشهد می توانید مطلب سیری در مشهد را مطالعه بفرمایید.

خانه داروغه نزدیک حرم

از دیگر مکان های دیدنی نزدیک حرم می توان به خانه داروغه اشاره کرد که از زیباترین و دیدنی ترین مکان های تاریخی شهر مشهد مقدس است، از زیبایی های این مکان می توان به معماری اسلامی ایرانی با شکوه ان اشاره کرد. این خانه امروزه در اثار ملی نیز ثبت شده است. حدودا ده دقیقه زمان میبرد تا از حرم به خانه داروغه برسید و از تماشای معماری تاریخی و باشکوه ان لذت ببرید. این اثر تاریخی از نظر معماری با معماری روسی بی شباهت نیست. زیرا می توان در تزئینات آن نشانه هایی از معماری روسی چون: تزئینات چوبی سقف خانه، کاشی های هفت رنگ، فرشته ها و شیربالدار و تندیش های قالبی و گچی آن اشاره کرد.

آدرس: مشهد محله قبر میر- خیابان نواب صفویی

حرم امام رضا ( ع )

گنبد سبز

از دیگر مکان های دیدنی نزدیک حرم می توان به ارامگاه مقبره شیخ محمد مومن معروف به گنبد سبز اشاره کرد. یکی از بنا هایی که چندین سال است در شهر مشهد مقدس هنوز پا برجا است. این ارامگاه دوره صفویی امروزه جز اثار ثبت شده ملی می باشد.

شیخ محمد مومن عارف استر ابادی است که در قرن ۹ هجری می زیسته و در سال ۹۰۴ هجری قمری وفات می باید. همچنین شیخ محمد مومن از بزرگترین عرفای شیعه و هم عصر شیخ حر عاملی بوده است. امروزه گنبد سبز در در چند متری جنوب غربی حرم مطهر رضویی قرار دارد. این گنبد به دلیل رنگ فیروزه ای متمایل به سبز به نام گنبد سبز معروف شده است.

آدرس: مشهد خیابان امام خمینی خیابان ثبت میدان گنبد سبز.

حرم امام رضا ( ع )

مسجد هفتاد ودو تن

مسجد هفتاد و دو تن از دیگر مکان های دیدنی نزدیک به حرم مطهر است. این مسجد که مقبره امیر غیاث الدین ملکشاه در آن قرار دارد امروزه از زیباترین و تاریخی ترین مکان های دیدنی نزدک حرم امام هشتم هست. این مسجد در زمان تیموریان بنا شده است و امروزه فضای آن شامل فضای چهار طاقی گنبد دوپوش، دومناره سر شکسته و یک ایوان می باشد. از معماری فوق العاده این مکان می توان به معرق کاری ظریف و تلفیق موزون واجر اشاره کرد.

در بازدید از این مکان تاریخی از شکوه معماری اسلامی- ایرانی قطعا متعجب خواهید شد. خوشبختانه این مکان تاریخی امروزه با مشارکت آستان قدس رضویی و اداره میراث فرهنگی در حال مرمت و باز پیرایی است.
آدرس: مشهد- خیابان خسروی نو، انتهای سرشور.

حرم امام رضا ( ع )

آرامگاه پیرپالاندوز نزدیک حرم

از دیگر مکان های نزدیک حرم می توان به مقبره منسوب به شیخ محمد مقتدی کارندهی از عرفای شیعه مذهب ذهبیه اشاره کرد. این عارف بزرگ با ان که از شیخ های سلسله ذهبیه بود اما برای امرار معاش خود پلاندوزی می کردو از این رو مقبره آن به مقبره پیرپالاندوزر معروف شده است.
این بقعه در سایر های اخیر به طور کامل بازسازی شده است و امروزه شامل: درگاه ورودی، رواق ها، فضای طرفین، صحن و فضای اصلی مقبره می باشد. نمای دیوار های بیرونی با طاق نماها، قاب، لچکی و کاشی کاری زیبا آراسته شده است. این بنا در سال ۱۳۵۶ به عنوان یکی از اثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آدرس: شمال شرقی حرم مطهر

حرم امام رضا ( ع )

آرامگاه نادر شاه افشار

نادرشاه ملقب به “اخرین جهانگشای شرق” و “ناپلئون ایران” از سال ۱۱۰۰ تا ۱۱۶۰ از منطقه خراسان قیام کرد و توانست مدعیان محلی را سرکوب کند و حکومیت یکپارچه در اسرار ایران ایجاد کند. نادر شاه برای اولین بار مشهد را به عنوان پایتخت انتخاب کرد و اولین مقبره خود را در این شهر در سال ۱۱۴۳ تا ۱۱۴۵ قمری احادث کرد.

او بعد ها یک مقبره خانوادگی نیز احادث کرد که با نام عمارت خورشید نیز شناخته می شود. اما جالب این است که نادر شاه در هیچ یک از این مقبره ها دفن نشد! و پس از قتل نادر شاه در سال ۱۱۶۰ سر نادر را از قوچان به هرات فرستادن و جسد بی سرش را در یکی از این سه مقبره به خاک سپردند و بعد ها نیز جسد بی سر او به دستور آغا محمد خان قاجار به تهران منتقل شد. اگر برای شما جالب است که این پادشاه با سرگذشت عجیب تمنا داشت کجا دفن شود می توانید سری به مقبره نادر شاه افشار در نزدیکی حرم مطهر بزنید.
آدرس: مشهد خیابان شیرازی ضلع شمال غربی چار راه شهدا

حرم امام رضا ( ع )

بازار امام رضا

تقریبا محال است که کسی به مشهد سفر کند. از بازار امام رضا در مجاورت حرم طهری بازدید نکند. بازار امام رضا یکی از شلوغ ترین و پربازدید ترین بازار های سنتی کشور است. این بازار علاوه بر معماری زیبا و سنتی خود از قدیمی ترین مراکز خرید سوغاتی در مشهد نیز می باشد.
شاید باورتان نشود اما بازار امام رضا دارای ۱۷۱۱ واحد تجاری است. این بازار دارای انواع سوغاتی و مایحتاج مسافرین است. از جمله اشیائی که در این بازار عرضع می شود می توان به : انگشتر، فیروزه، پوشاک، شیرینی جات، تسبیح و. … اشاره کرد.

حرم امام رضا ( ع )

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *