جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محله گیشا ی تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۰ شهریور ۱۳۹۹

محله گیشا ی تهران یکی از سرزنده‌ترین و پویاترین محلات شمال غرب تهران می باشد که یکی از پرجاذبه‌ترین خیابان‌های مناسب پیاده‌روی، خرید و تفریح را دارد، محله‌ای نسبتا قدیمی که به واسطه‌ی قرارگیری بازار نصر، بوستان گفتگو و همجواری با برج میلاد همیشه شلوغ و پر رفت ‌و آمد است. تعداد زیادی از ساکنان این منطقه از اهالی هنر بوده و هستند، از سهراب سپهری گرفته تا استاد جلیل شهناز و کورورش یغمایی.

محله گیشا تهران1 محله گیشا ی تهران

محله گیشا در شمال غرب تهران و منطقه ۲ واقع شده است، این محله از شرق به بزرگراه چمران و از غرب به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و از شمال به بزرگراه حکیم و از جنوب به بزرگراه جلال آل احمد راه دارد. پل گیشا که شهرتش بیشتر از محله گیشاس به دلیل نزدیکی به کوی دانشگاه تهران، پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس به پل فرهنگی شهرت دارد و مرکز شهر را به غرب متصل می‌کند. این پل از بزرگراه جلال‌آل احمد شروع می‌شود و از روی بزرگراه شهید چمران گذر می‌کند. بهتر است بدانید پل گیشا با داشتن راه‌های فرعی، از بلندترین پل‌های فلزی سواره‌ رو تهران به ‌شمار می‌آید.

محله گیشا تهران محله گیشا ی تهران

بافت محله گیشا

این محله به دلیل وجود مغازه‌ها و فروشگاه‌ها و همچنین قرار گرفتن بوستان گفتگو در ضلع شرقی در ساعات زیادی از شبانه‌روز چهره زنده و پررفت‌و‌آمدی دارد. گیشا از نخستین محله‌های مدرن تهران به حساب می‌آید، از سوی دیگر بافت تجاری غالب در این محله باعث شده حضور مردم در این محله عموما با تفریح و فراغت همراه باشد، در واقع حضور انبوه و همیشگی مردم در خیابان گیشا این محله را به یک فضای جمعی و یکی از حوزه‌های مهم روابط اجتماعی تبدیل کرده است.

محله گیشا تهران2 محله گیشا ی تهران

علت نام گذاری محله گیشا

محله گیشا در زبان فارسی معنی لغوی خاصی ندارد و تنها نام یک محله در تهران است. درباره تاریخچه این محله گفته شده است: ابتدای دهه ۴۰ این خیابان میدان تیر ارتش بوده است، تا زمانیکه دو شخص با نام‌های كیخسرو و شاپوریان این منطقه را از ارتش برای كاركنان راه اهن خریداری می‌كنند و پس از تقسیم به قواره‌های ۳۰۰ متری؛ آن‌ها را می‌فروشند. با ترکیب ابتدای نام این اشخاص (کی+شا) نام این محله کیشا می‌شود و با گذشت زمان کیشا به گیشا تغییر نام پیدا می‌کند.
ناگفته نماند که در سال‌های بعد از انقلاب؛ نام گیشا به کوی نصر تغییر داده شده است. با این وجود همچنان نام گیشا رایج ‌تر و شناخته ‌شده تر است. با ساخته شدن نخستین ویلاها در محله گیشا، نخستین ساكنان در محله مستقر شدند. این افراد اغلب از قومیت‌های مختلف لر، ترك، یزد و اصفهان بودند. و غالب آنها كارمند دولت محسوب می‌شدند. با ساخت ویلاها در دهه ۴۰ به تدریج به جمعیت محله گیشا اضافه شد شد، بصورتیکه ابتدا حدود ۳۰ خانواده در این محله ساكن بودند؛ اما به مرور جمعیت افزایش پیدا كرد و تعداد خانواده‌ها زیاد شد.

محله گیشا تهران6 محله گیشا ی تهران

طبق اطلاعات به دست‌آمده از این مصاحبه مسئولیت تامین آب این منطقه تا سال ۱۳۴۷ بر عهده آقای شاپوریان بوده است و پس از آن اداره آب و برق خدمات‌رسانی به آنجا را تحت پوشش خود قرار داده است. گیشا از اولین محلاتی بوده است که در دهه پنجاه به سیستم اگو (فاضلاب) شهری و خطوط گاز شهری مجهز شده و در حال حاضر دارای تصفیه خانه آب محلی است.

دسترسی ها و خيابان های مهم محله گیشا

گیشا از شرق به بزرگراه چمران ( اتوبان پارک وی ) و از غرب به بزرگراه شیخ فضل‌الله نوری و از شمال به بزرگراه حکیم و از جنوب به بزرگراه جلال آل احمد محدود است. این محله دارای خیابان‌های منظم زوج و فرد با معماری انگلیسی است که در کل دارای ۴۱ خیابان می‌باشد. نزدیکترین ایستگاه بی ار تی این محله ایستگاه نصر است که از شمال به پارک وی و از جنوب به پایانه جنوب می‌رسد. ایستگاه دانشگاه تربیت مدرس (گیشا)، یکی از ایستگاه‌های خط هفت مترو تهران است. این ایستگاه در تقاطع بزرگراه شهید چمران و بزرگراه جلال آل‌احمد قرار دارد. ضمن اینکه این محله به اکثر نقاط تهران تاکسی دارد.

محله گیشا تهران5 محله گیشا ی تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی محله گیشا

ساکنان محله گیشا با مجتمع مدرسه ها آشنا هستند، این مجتمع در خیابان ناظریان قمی واقع شده است. علت شهرت یافتن این بخش به مجتمع مدرسه‌ها تعدد و در واقع تجمع تعداد زیادی مدرسه است؛ از دبستان و راهنمایی گرفته تا دبیرستان و پیش‌دانشگاهی. مدارسی مانند دبیرستان دخترانه دکتر پاک نژاد، دبیرستان دخترانه شهید منتظری، دبستان دخترانه بنت‌الهدی صدر، دبستان پسرانه شهید محمدباقر صدر و مرکز پیش‌دانشگاهی دخترانه فیاض بخش.

لازم به ذکر است که آموزش و پرورش منطقه دو تهران در این منطقه واقع شده و یک مرکز آموزش ناشنوایان هم به نام مرکز نیمروز در همین منطقه قرار گرفته است. از دبستان های قدیمی پسرانه گیشا می‌توان به دبستان پسرانه امام حسین (ع) اشاره کرد. ضمن اینکه، مدرسه علمیه الزهراء هم در این محله هست. آموزشگاه‌های موسیقی، نقاشی ، آشپزی ، شطرنج و باشگاه‌های ورزشی هم در این محله کم نیستند. آموزشگاه زبان های خارجی دیپلمات (کیوان تاش) ، کانون زبان پارسایان و … در این محله حضور دارند.

مجموعه‌های کوی دانشگاه تهران ، پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران ، دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران ، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران ، دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران ، دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران و دانشگاه تربیت مدرس در نزدیکی این محله قرار دارند ، البته جز این محله به حساب نمی‌آیند.

محله گیشا تهران4 محله گیشا ی تهران

مراکز خرید اصلی محله گیشا

یکی از دلایل شهرت محله گیشا بازار بزرگ نصر است، که بسیاری از تهرانی‌ها برای خرید به آنجا مراجعه می‌کنند. بازار طلافروشان در قسمت انتهایی طبقه اول و طبقه همکف پاساژ نصر نوین (بیشتر فروشگاه‌های لباس، کفش و اسباب‌بازی) است. معماری این بازار هم کمی متفاوت است. ﻃﺒﻘﻪ ﻓﻮﻗﺎنی مانند یک راﺳﺘﻪای ﻃﻮﻻنی با طراحی تا حدودی شبیه ﻛﺎرواﻧﺴﺮاﻫﺎ و ﺑﺎزارهای ﺳﻨتی اﺳﺖ.
ﺳﻘﻒ این مجموعه ﻛﻮﺗﺎه و ﭘﻮﺷﻴﺪه از ﺷﻴﺸﻪ اﺳﺖ. طبقه زیرهمکف هم میعادگاه پیتزاخوران است و همیشه خریداران را به خوردن وسوسه می‌کند. بیراه نیست اگر بگوییم پیتزا خوردن و در واقع فست فود خوردن در طبقه زیرین و همینطور در پیاده روی ورودی پاساژ نصر یکی از تفریحات معروف گیشایی‌هاست.

علاوه بر بازار نصر پاساژ و مراکز خرید دیگری هم در این محله وجود دارد؛ ضمن اینکه برندهای مختلفی مانند هالیدی، تی تی، بادی اسپینر و … در این محله نمایندگی دارند. هنگام پیاده روی در گیشا تعدد دستفروش ها توجه شما را جلب می‌کند، دستفروشهایی که عموما مشتری‌های ثابت خودشان را دارند و فضای این محله را زنده و پویاتر کرده‌اند.
هنگام پرسیدن از مراکز خرید این محله، ساکنان محله گیشا از سوپرمارکتی می‌گویند که بیش از ۵۰ سال است در این محله فعالیت می‌کند، سوپر یلدا که بین خیابان هفدهم و نوزدهم است، ازفروشگاه‌های قدیمی‌ این محله به حساب می‌آبد.

محله گیشا تهران7 محله گیشا ی تهران

مساجد و حسینیه های شاخص محله گیشا

در گيشا ۳ مسجد و ۱۱ حسينيه و تكيه وجود دارد.مسجد حضرت ابوالفضل (ع) در خیابان جواد فاضل غربی روبروی خیابان فرخزادی، مسجد جعفری نبش خیابان ۲۶ و مسجد امام حسین (ع) که در ضلع شمالی بوستان گفتگو قرار دارد.

مسجد جعفری گیشا محله گیشا ی تهران

مراکز درمانی محله گیشا

در شمال محله گیشا بیمارستان معروف و بزرگ میلاد قرار دارد که روزانه مراجعان زیادی از سراسر ایران دارد. علاوه بر این بیمارستان یک کلینیک شبانه روزی در ابتدای کوی نصر قراردارد. دو درمانگاه شبانه روزی دیگر هم در این محله هستند؛ درمانگاه شبانه روزی شفا گستر که انتهای خیابان ۲۱ واقع شده است و درمانگاه شبانه روزی مینادیس؛ ابتدای کوی نصر که یک درمانگاه شبانه روزی دندانپزشکی هست. دو داروخانه قدیمی دکتر جودی و کیهان هم در این محله وجود دارند.

بیمارستان میلاد محله گیشا ی تهران

مراکز مهم دولتی محله گیشا

علاوه بر فضاهایی که برای امور روزانه و تفریح در این محله معرفی شده است، شعب اکثر بانک‌های معتبر در این محله موجود است و ساکنین برای امور بانکی لازم نیست به مناطق دیگر مراجعه کنند.از دیگر مراکز دولتی گیشا می‌توان به آموزش و پرورش منطقه ۲، نمایشگاه دائمی شهرداری تهران، کتابخانه چمران و … اشاره کرد.

بوستان گفتگو محله گیشا ی تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله گیشا

گیشا میزبان یکی از پارک‌های معروف و اصلی تهران است، بوستان گفت‌و‌گو! بوستان گفت‌و‌گو معماری مدرنی دارد و ﻫﺮ ﻗﺴﻤﺖ از معماری آن نماد ﻓﺮﻫﻨﮓ ﻳﻚ ﻛﺸﻮر اﺳﺖ. داخل بوستان هم امکانات ورزشی زﻣﻴﻦ ﺑﺎزی و اﺳﻜﻴﺖ ﺑﺮای اﺳﺘﻔﺎده ﻋﻤﻮم وجود دارد.
علاوه بر امکانات ورزشی، کافه و رستوران‌های خوبی هم در این کافه قرار گرفته‌اند. همچنین برج میلاد که ششمین برج مخابراتی بلند جهان است؛ از اکثر خیابان‌های ضلع شمالی گیشا خودنمایی می‌کند و در نزدیکی این محله قرار دارد. پارک دیگر گیشا که بسیار دنج و آرام است، پارک ورزش می‌باشد.

بوستان گفتگو 1 محله گیشا ی تهران

محله گیشا تهران3 محله گیشا ی تهران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *