رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۶ شهریور ۱۳۹۹

محله دهکده المپیک تهران

لینک این مطلب کپی شد!

محله دهکده المپیک تهران ، یکی از محلات قدیمی تهران که  قدیمی ترین بخش محله مربوط به ساختمان های دهکده المپیک است و بخش جدید محله نیز بلوار دهکده المپیک از همت تا میدان المپیک را شامل می شود. این منطقه در شمال غربی تهران قرار دارد. در گذشته جزئی از اراضی کن بوده و جزو منطقه ۵ تهران محسوب شده است، اما با تقسیم اراضی شهرداری منطقه ۵ و تأسیس شهرداری منطقه ۲۲، محله‌ای از محلات این منطقه جدید شد.

محله دهکده المپیک تهران

بافت محله دهکده المپیک

بافت این محله قدیمی محسوب می شود چرا که این شهرک در دهه ۴۰ قبل از انقلاب ساخته شده است. دهکده المپیک به خاطر کاربری اولیه، معماری خاصی دارد، بلوک های چهار یا پنج طبقه با فضای سبز از یکدیگر جدا شده اند و محله ای نسبتا دنج و خاصی را تشکیل داده اند.

علت نام گذاری دهکده المپیک

تاريخچه احداث اين محله به زمان برگزاري بازيهاي المپيک در فواصل بين سال هاي۱۳۵۰ الی ۱۳۵۷برمي گردد. هدف از احداث چنين محله اي که تحت عنوان دهکده المپيک نامگذاري گرديده ، ايجاد امکانات اسکان ورزشکاران ساير کشورها و همچنين توسعه و گسترش امر ورزش از نظر آکادميک بوده است. بعدها محدوده ی فعلی دانشگاه علامه طباطبایی تبديل به مکان اسکان هموطنان جنگ زده در جريان جنگ تحميلي شده و محله مذکور مدتي به عنوان ميزبان در خدمت شهروندان شهرهاي جنوبي کشور گرديده بود.

نام دهکده المپیک به خاطر بازی‌های آسیایی در تهران به جا مانده که در واقع دهکده بازی‌ها در این محل قرار داشته‌است. برنامه ریزی برای ساخت دهکده المپیک به سال ۱۳۴۸ بر می گردد که قرار شد بازی های آسیایی در دهم شهریور سال ۱۳۵۳، در تهران برگزار شود و از آنجا که بازی ها در مجموعه ورزشی آزادی برگزار می‌شده است، دهکده المپیک جهت اسکان ورزشکاران احداث می شود.

بعد از اتمام بازی های آسیایی سال ۱۳۵۳ تا اول انقلاب، از دهکده المپیک به عنوان محل برگزاری اردوی تیم های ملی استفاده شده است و بعد از انقلاب نیز بر اساس مصوبه هیات وزیران ساختمان های دهکده به کارکنان سازمان تربیت بدنی توسط سازمان مسکن و شهرسازی فروخته می شود.

محله دهکده المپیک تهران

دسترسی ها و خیابان های مهم دهکده المپیک

در ضلع شرقی این محله رودخانه و باغ‌ های کن و در ضلع شمالی آن رشته کوه‌های البرز قرار دارند. همچنین این محله از ضلع جنوبی به اتوبان همت ختم می‌شود. دسترسی اصلی این محله از اتوبان شهید همت است که از شرق به غرب آن ختم می شود. از سمت جنوب به شمال با اتوبان آزادگان هم مسیر می شود.

محله دهکده المپیک تهران

 مراكز آموزشی و فرهنگی محله دهکده المپیک

در جنوب غربی دهکده، سه ساختمان آموزشی قرار دارد که مدتی ساختمان آموزشی و بعدها به خوابگاه دانشجویان دانشکده تربیت بدنی تبدیل شده است و در اوایل جنگ تحمیلی نیز مهاجرین جنگ زده در ساختمان های مذکور اسکان داده شده و در نهایت در سال ۱۳۸۲ دانشگاه علامه طباطبایی در این محله مستقر می شود. در محله دهکده المپیک مدرسه دولتی شهید مطهری در ابتدای شهرک و دانشگاه دولتی علامه طباطبایی در غرب شهرک قرار دارد. این منطقه دارای سرای محله می باشد که خود نوعی مرکز آموزشی و فرهنگی محسوب می شود.

محله دهکده المپیک تهران

مراکز خرید محله دهکده المپیک

در مرکز دهکده المپیک مجموعه ای جهت خرید و رفاه حال ساکنین تعبیه شده است که شامل مغازه های کوچک و فروشگاه تعاونی مصرف کنندگان تربیت بدنی است، همچنین در این محله بازار تره بار محلی و فروشگاه زنجیره ای شهروند موجود است که برای تهیه مایحتاج روزانه از آن استفاده می شود می توانید .

مراکز دولتی  دهکده المپیک

از مراكز مهم دولتی در اين محله می توانيم به بانک هایی چون بانک ملی، بانک تجارت، بانک پاسارگارد، بانک صادرات و.. ، ایستگاه آتشنشانی اشاره كنيم. هچنین از مراکز مهم دولتی – فرهنگی هم می توان به دانشگاه علامه طباطبایی داخل محله اشاره کرد.

محله دهکده المپیک تهران

مساجد و حسینیه های شاخص دهکده المپیک

مسجد حضرت ابوالفضل در مرکز دهکده المپیک و در نزدیگی پایگاه بسیج و سینما قرار دارد که تمامی امور مذهبی از قبیل برگزاری اعیاد، مراسم عزاداری، برپایی نمازهای یومیه در این محل انجام می‌شود.

محله دهکده المپیک تهران

محله دهکده المپیک تهران

مراکز درمانی دهکده المپیک

مرکز بهداشت دهکده، مرکز جراحی ارم از مراکز درمانی این شهرک به شمار می رود. همچنین ساکنین این محله برای انجام فعالیت های درمانی می توانند به بیمارستان ایرانیان که در قسمت پشت بازار میوه و تره بار قرار دارد مراجعه کنند و یا از مراکز درمانی واقع در محله مجاور شهرک راه آهن (گلستان) استفاده کنند.

اماکن تفریحی و ورزشی محله  دهکده المپیک

دهکده المپیک به دلیل همجواری با بزرگترین قطب های گردشگری منطقه ۲۲ یعنی دریاچه چیتگر و آبشار تهران توانسته است توجه خانواده های بسیاری را به خود جلب کند. از جمله امکان تفریحی نزدیک به این محله می توان به بوستان بزرگ جوانمردان، آبشار تهران و پارک جنگی چیتگر و دریاچه خلیج فارس تهران در همسایه غربی این محله اشاره کرد. معروفترین مکان برای ورزش و ورزش دوستان باشگاه ورزشی توحید است که برای تمامی ساکنین محله شناخته شده می باشد. سینما دهکده جایی برای تفریح ساکنین داخل شهرک و دیگر شهروندان می باشد.

محله دهکده المپیک تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *