رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ آذر ۱۴۰۲

جاهای دیدنی قائمشهر ، از جنگل های بکر تا پل تاریخی بالاتجن

اشتراک گذاری

شهر قائمشهر یکی از زیباترین و تاریخی ترین شهرهای استان مازندران می باشد. شهرهای شمالی ایران جنگل های بکر و سرسبزی دارند که بی شک در هر کدام از شهرهای شمال می توانید به این جنگل ها رفته و از دیدن سرسبزی و زیبایی آنها انرژی بگیرید. قائمشهر علاوه بر داشتن جنگل و دریاچه به خاطر داشتن خط ریلی و قرار گرفتن در مسیر تقاطع جاده فیروزکوه و هراز اهمیت زیادی دارد. قائم‌شهر هم مانند تمام شهرهای ایران دارای فرهنگ و تمدنی کهن است. طبیعت زیبای جلگه قائم‌شهر، مکان‌های تاریخی و هوای معتدلش از دلایل سفر به این شهر هستند.با سیری در ایران همراه باشید تا با جاهای دیدنی قائمشهر آشنا شوید.

جاهای دیدنی قائمشهر

جاده نظامی قائمشهر

در غرب قائمشهر یک جاده فرعی وجود دارد که در انتهای خود به شهر بابل می‌رسد. نام این جاده زیبای فوق‌العاده سرسبز که با جذابیت‌های زیاد خود از هر بیننده‌ای دلبری می‌کند، جاده نظامی است. نام نظامی بر روی این جاده خیلی‌ها را به واهمه می‌اندازد که مگر اینجا خبری است که نام آن را جاده نظامی نهاده‌اند؟حقیقت ماجرا این است که جاده نظامی اصلا ماهیت نظامی ندارد. داستان از آنجایی شروع شده که بر بلندای تپه‌های این فرعی فوق‌العاده زیبا، فرستنده‌های مخابراتی و تلوزیونی نصب کردند و مجبور شدند برای حفاظت از آن‌ها تدابیر امنیتی را نیز در نظر بگیرند. از آن پس همه این جاده سرسبز با درختان انبوهش را جاده نظامی خواندند.

جاهای دیدنی قائمشهر

دریاچه گل پل

در قسمت جنوبی قائمشهر روستایی به نام برنجستانک قرار دارد. در اطراف روستا جنگل، سد و دریاچه‌ای زیبا وجود دارد. دریاچه گل پل از دو حوضچه بزرگ تشکیل‌شده و آب شیرین دریاچه باعث شده است که ماهیان زیادی در آن زندگی کنند و پرندگان مرتب سراغش را بگیرند. جنگل و دریاچه در کنار یکدیگر منظره‌ای زیبا و دیدنی را ساخته‌اند.
آدرس : مازندران، قائم‌شهر، جنوب شرقی قائمشهر

جاهای دیدنی قائمشهر

پارک جنگلی تلار

در هفت کیلومتری شهر قائم‌شهر جاده‌ای به نام نظامی وجود دارد که در انتهای آن پارک جنگلی تلار واقع شده است. دریاچه نظامی در پارک جنگلی تلار قرار دارد و فضای مناسبی را برای استراحت و استفاده از محیط زیبای جنگلی پدید آورده است. این دریاچه از جاهای دیدنی قائمشهر به شمار می‌رود. پارک جنگلی تلار با داشتن درختانی قدیمی و سرسبز، یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی این شهر است که اهالی قائم‌شهر هم در تعطیلات و آخر هفته به آن سر می‌زنند.
آدرس : مازندران، قائم‌شهر، کیلومتر ۷ جاده نظامی

جاهای دیدنی قائمشهر

تالاب کرچنگ

روستای کرچنگ در قائمشهر بسیار زیبا و دیدنی است. در این روستا تالابی با همین نام در دل جنگل و با منظره‌ای تماشایی قرار دارد. وجود درختان در تالاب و تماشای جانوران در آب از ویژگی‌های جاذبه‌های این جای دیدنی و زیباست. تالاب کرچنگ از جمله جاهای دیدنی قائمشهر است که به دلیل زیبایی محیط و هوای مساعد، گرد‌شگران بسیاری را به خود جذب می‌کند.
آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستای کرچنگ

جاهای دیدنی قائمشهر

آب‌بندان ساروکلا

در روستای ساروکلا دریاچه‌ای مصنوعی ساخته‌شده که برای تفریح و قایق‌سواری بسیار مناسب است. میان باغ‌های مرکبات، فضا آرام است و سکوت دل‌چسبی دارد. درون چنین فضایی، تماشای دریاچه ساروکلا برای هر بازدیدکننده‌ای جذاب و فرح‌بخش خواهد بود. این دریاچه محل پرورش ماهی هم است. وجود شالیزارها و مزرعه‌ها زیبایی بیشتری به این دریاچه بخشیده و آن را به یکی از جاهای دیدنی قائم‌شهر تبدیل کرده است.
آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستای ساروکلا

جاهای دیدنی قائمشهر

تپه باستانی گردکوه قائمشهر

یکی دیگر از جاهای دیدنی قائمشهر که البته قدمت بسیار زیادی نیز دارد، تپه گردکوه است. در جنوب شرقی شهر و در منطقه جمنان تپه‌ای به ارتفاع ۲۶ متر وجود دارد که قدمت آثار کشف شده در آن به سلسله اشکانیان و پارت‌ها برمی‌گردد. همچنین یک گورستان باستانی نیز در این منطقه به‌تازگی کشف شده که محققان در آن همچنان مشغول کاوش هستند. این تپه در تاریخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
آدرس: مازندران، قائم‌شهر، غرب سیاه رود

جاهای دیدنی قائمشهر

سد زمزم یا سد برنجستانک

یکی دیگر از جاهای دیدنی قائم‌شهر، سد زمزم یا سد برجستانک است. سد زمزم یک سد خاکی است که طول آن حدود ۲۴۹ متر و عرض آن‌هم تقریباً ۱۰ متر است. این سد شگفت‌آور که با طبیعت زیبایی احاطه‌شده و از منظره‌ای زیبا بهره می‌برد، ارتفاعی برابر با ۳۲ متر دارد. سد زمزم به‌منظور ذخیره‌سازی آب و به‌کارگیری آن برای تأمین آب در دوران خشک‌سالی و کم‌آبی ساخته شده بود تا شالیزارها و زمین‌های کشاورزی دچار مشکل نشوند.

ولی امروزه این سد نقش یکی از جاهای دیدنی قائمشهر را هم ایفا می‌کند و طبیعت گردان معمولاً برای کمپ زدن، عکس گرفتن و لذت بردن از این زیبایی‌ها به آن سفر می‌کنند. این منطقه محیطی بسیار آرامش‌بخش و دل‌انگیز دارد و همچنین امکانات رفاهی هم به‌آسانی در آن پیدا می‌شوند. اگر در طول سفرتان به مازندران و قائم‌شهر احساس خستگی کردید و به دنبال مکانی آرام برای استراحت بودید، حتماً سری به این سد بزنید و اوقات خوشی را برای خودتان به ارمغان بیاورید. با رفتن به این سد، انرژی و جانی دوباره خواهید گرفت و خستگی سفر را از یاد خواهید برد!
آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستای برنجستانک

جاهای دیدنی قائمشهر

منطقه حفاظت شده خیبوس

یکی از مناطق چهارگانه حفاظت شده در محیط زیست ایران منطقه خیبوس است. جنگل‌های باارزش هیرکانی و توده‌های بکر مانده درختچه‌های شمشاد، پوشش گیاهی این منطقه متفاوت و کمیاب کرده‌اند. تنوع زیستی بالا، گونه‌های کمیاب گیاهی و جانوری باارزش مانند شوکا و مرال و دره‌های پرآب باعث شده اینجا نه‌تنها به‌عنوان یک مجتمع تفریحی قائمشهر شناخته شود؛ بلکه یک منطقه بکر و کمتر دست‌خورده برای انجام تحقیقات علمی زیست محیطی نیز محسوب شود.
مرال، شوکا، پلنگ، خرس قهوه‌ای، شغال، گراز، روباه معمولی، تشی، رودک، سنجابک، درختی، کبوتر جنگلی، توکای گلوسیاه، توکای پشت بلوطی، مار آبی، و لوس مار از جمله گونه‌های جانوری بسیار ارزشمند منطقه حفاظت شده خیبوس هستند.
آدرس:مازندران، قائم‌شهر، بین قادیکلا تا کوه برنجستانک

جاهای دیدنی قائمشهر

پل آجری بالاتجن

پل آجری بالاتجن یکی از آثار تاریخی باارزش قائمشهر است که قدمت آن به دوره قاجار برمی‌گردد. این پل با استفاده از آجر و ساروج ساخته شده است و در روستای استرآباد قرار دارد. پل بالاتجن که روی رودخانه تجن احداث شده است، دو بخش روستا را بهم متصل می کند.

جاهای دیدنی قائمشهر

جنگل کوتنا

کوتنا یکی از روستاهای توابع بخش مرکزی شهرستان قائمشهر است که ۷ کیلومتر با شهرستان فاصله دارد. این روستای کوچک که نام آن به معنای «کوه تنها» است، در سال ۱۳۸۵ جمعیتی برابر با ۱۲۲۱ نفر داشت. از طبیعت این روستا هر چه قدر بگوییم، بازهم کم گفته‌ایم! روستای دیدنی کوتنا به همراه روستاهای پیرامونش مانند میان‌رود و قدی‌کلا، پر از دیدنی‌ها و جاذبه‌های طبیعی است. از میان این جاذبه‌های طبیعت‌گردی می‌توان به جنگل کوتنا اشاره کرد که یکی از بهترین جاهای دیدنی قائمشهر محسوب می‌شود.

این جنگل باشکوه و سرسبز در موقعیت مناسبی از روستا قرار گرفته و برای رفتن به آن باید از کنار دشت‌ها و شالیزارهای چشم‌نواز و خوش‌منظر گذر کنید. اگر اهل طبیعت‌گردی باشید، این روستا می‌تواند همه‌ی نیازهای شما را برطرف کند! روستای کوتنا، ارتفاع زیاد و درنتیجه چشم‌انداز بی‌نظیری دارد.

وجود جنگل، دشت، شالیزار و رودخانه‌ای خروشان، بدون شک هر گردشگری را هوایی کرده و مجبور می‌کند به سراغ این روستا و شهرستان قائم‌شهر برود. جاذبه‌های طبیعی روستای کوتنا تمامی ندارند و با هیچ واژگانی هم نمی‌توان آن‌ها را توصیف کرد. پس اگر به دنبال طبیعتی سرسبز و زیبا به همراه درختان رنگارنگ زیر آسمانی صاف و آبی هستید، حتماً روستای کوتنا را در برنامه سفرتان قرار دهید.
آدرس: مازندران، قائم‌شهر، روستا کوتنا

جاهای دیدنی قائمشهر

مقبره سید ابوصالح

آرامگاه سید ابوصالح یکی دیگر از جاهای دیدنی قائمشهر است. این آرامگاه یک بنای آجری و چهارگوش است که معماری ویژه و تزئینات هندسی زیبایی را به نمایش می‌گذارد. این اثر با وجود ‌ ظرافت و طراحی‌های فوق‌العاده، گچ‌کاری‌های بی‌نظیر و کنده‌کاری‌هایی که روی بدنه و در ورودی آن قرار گرفته، هنوز یک سادگی ویژه و حیرت‌آور دارد که آن را به اثر شگفت‌انگیزی تبدیل می‌کند.

این آرامگاه از فضایی مذهبی بهره می‌برد و حال و هوای فوق‌العاده‌ای دارد. در میان آرامگاه یک ضریح چوبی کوچک قرارگرفته که سنگ‌نبشته آن‌هم نمایانگر آیات قرآن، سروده و احادیث گوناگون با خطی خوش و زیبا است. آرامگاه امام‌زاده‌ها همیشه از سادگی و فضای بی‌نظیری برخوردار هستند، پس بازدید از این جاهای دیدنی قائم‌شهر را هم باید در برنامه سفر خود قرار دهید.
آدرس : مازندران، قائم‌شهر، روستای سید ابوصالح

جاهای دیدنی قائمشهر

روستای ریکنده

در لغت نامه دهخدا، برای اولین بار از روستای ریکنده با عنوان مهد شکر سرخ یاد شد. روستای ریکنده در سال‌های اخیر به یکی از محبوب‌ترین مقصدهای گردشگری و یکی از جذاب‌ترین جاهای دیدنی قائمشهر تبدیل شده است.
وجود اتاقک‌هایی به نام سقانفار در روستای ریکنده به ما می‌گوید که سابقه سکونت در این روستا به حدود ۴۰۰ سال پیش می‌رسد. به‌جز بافت روستایی، خانه‌های قدیمی، طبیعت بکر و جنگل چشم‌نواز، یکی از مهم ترین دلایل جذابیت روستای ریکنده، فرآورده خاص این روستا یعنی نیشکر است. در لغت‌نامه دهخدا، برای اولین بار لقب مهد شکر سرخ ایران به روستای ریکنده تعلق گرفت.
آدرس: مازندران، قائم‌شهر، ۱۰ کیلومتری شرق قائم‌شهر

جاهای دیدنی قائمشهر

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *