رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستای چمازکتی، روستای کباب ها

تاریخ بروزرسانی :
۲۸ بهمن ۱۳۹۸

روستای چمازکتی از توابع دهستان نوکند کلا در بخش مرکزی شهرستان قائم‌شهر در استان مازندران می باشد . در اینجا متذکر می شویم که مازندران دارای ۲ روستا به نام چمازکتی است. یکی چماز کتی در بابلسر و دیگری چمازکتی قائم شهرکه در این مطلب به آن به چمازکتی قائمشهر می پردازیم .روستای چمازکتی ازطرف جنوب وصل به شهرستان قائمشهر-ازطرف شرق به روستای پرچیکلا -ازطرف غرب همسایه کوچکسرا و هردورود میباشد.جمعیت روستای چمازکتی قائم شهر براساس آخرین سرشماری مرکز آمار ایران که در سال ۱۳۸۵ صورت گرفته، ۵۵۵۲نفر (۱۴۲۳خانوار) بوده‌است.ازنظرلغوی چمازکتی ازدوکلمه چماز به معنی سرخس وکتی به معنی تپه یا بلندی است.

به گفته برخی منابع تاریخچه ی این روستا به حدود قرن ۱۱ می رسد.اهالی این روستا را مردمانی که از نواحی دیگری آمده بودند تشکیل می دهند.امروزه این روستا با مردمی خونگرم و مهمان نواز به عنوان یکی از بزرگترین روستاهای کشور شناخته می شود.روستای چمازکتی با طبیعتی بی نظیر و دیدنی و همچنین آب و هوایی سالم محل مناسبی برای گذران اوقات فراقت مسافرین می باشد.درشمال چمازکتی زمین های حاصل خیز وجودارد که درآن برنج -هویج -پیازومرکبات کشت میشود.

38194 روستای چمازکتی، روستای کباب ها

جاذبه های گردشگری روستای چمازکتی

۱-معروف بودن این روستا به روستای کباب ها
۲- کاخ مقبره زرین نوا

چمازکتی روستای کباب ها

مردمان روستای چمازکتی به چند چیز شهرت دارند که مهمترین آن این است علاقه بیش از حدی به صرف کباب دارند و به هر بهانه ای در حال کباب خوری هستند . در این روستا حدود ۱۲ کبابی وجود دارد که به صورت فعال مشغول سرویس به مردم هستند و از این راه امرار معاش می کنند. در این روستا بیش از ۱۴۰۰ خانوار و بیش از ۵۵۰۰ نفر جمعیت وجود دارد که بطور تقریبی برای هر ۱۱۶ خانوار یک کبابی در نظر گرفته شده است که از این دوازده کبابی که در این روستا وجود دارد یک کبابی ویژه خانم ها است.صاحبان کبابیهای این روستا عمدتا کشاورز هستند و در کنار کشاورزی چند گله گوسفند نیز دارند که هر صبح یک الی دو گوسفند را ذبح و مقدمات پخت آن برای اهالی فراهم می آورند.

مردم بخصوص جوانان این روستا سالهاست که به مناسبتهای مختلف یکدیگر را برای خوردن کباب دعوت می نمایند و این کار تقریبا به صورت روزمره در آمده است .در کنار تازگی گوشت گوسفند ، طبخ با مهارت کباب که طی چند سال به صورت حرفه ای در آمده است نیز از نکاتی است که باعث شده دیگران را از روستاهای دیگر به این اینجا بکشاند .در کنار کباب از پیاز این منطقه نیز نمی توان براحتی گذشت .پیاز این منطقه بسیار معروف و خوشمزه است که بخاطر تندی اشک همه را در می آورد، اگرچه در گذشته چمازکتی را به پیازش می شناختند اما امروز کباب نیز به آن اضافه شده است.اگر به این روستا سفر کردید حتما به کبابی های معروف روستای چمازکتی بروید و از کباب های لذیذ آنجا لذت ببرید.

برج مقبره زرین نوا

بر اساس زیارتنامه داخل بقعه، نام متوفی، آقا سید محمد ابن سیدعلی زری نوایی عنوان شده است، که این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شماره ی ۳۳۲۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. برج مقبرۀ زرین نوا (با گویش محلی با سیزَ نِوا)، در روستای چمازکتی در میان قبرستان قدیمی و فعلی محل و در میان درختان کهنسال واقع شده و دور تا دور این مجموعه را زمین‌های کشاورزی فرا گرفته است.آرامگاه سید محمد زرین نوا مربوط به قرن ۹ هجری قمری است که در شهرستان قائم شهر و در ۲ کیلومتری روستای چمازکتی قائم شهر در کنار خیابان هردرود به کروا واقع شده است .
برای دسترسی به بارگاه امامزاده سید محمد زرین نوا ، پس از ورود به روستای چمازکتی، از خیابان شیرزاد(یاسین۸) و طی مسافتی حدود ۲ کیلومتر به سمت غرب، آرامگاه سید محمد زرین نوا در محوطه قبرستانی مشجر در احاطه درختان کهنسال قرار دارد.

27787 روستای چمازکتی، روستای کباب ها

نحوه دسترسی به روستای چمازکتی

از تهران، ورود به این روستا از دو مسیر ممکن است:
جاده فیروزکوه و جاده هراز
روستای چمازکتی در مسیر جاده قائمشهر به جویبار قرار دارد.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 5 میانگین: 4.2]
           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *