رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ آذر ۱۴۰۲

تنگه خیرودکنار ، آمازون ایران

اشتراک گذاری

تنگه خیرود کنار، تنگه ای ست زیبا که به آمازون ایران شهرت دارد. درختان بلند کهنسال در بالای دره به سوی هم دست دراز کرده‌اند و نور آفتاب به سختی از لابه‌‌لای شاخ و برگ‌‌ها به کف تنگه می‌رسد. این تنگه که یکی از زیبایی های طبیعت است در استان مازندران و در شهرستان نوشهر واقع شده است .آبی که از میان این تنگه عبور می کند آبی زلال و شفاف است . صخره های بلند و باریک و سبزی درختان در کنار نور کم خورشید تصویری رویایی را به وجود آورده که باعث شده گردشگران و طبیعت دوستان زیادی از این منطقه دیدن کنند.

تنگه خیرودکنار

تنگه خیرودکنار یا تنگه دار

تنگه خیرودکنار در کوهستان البرز و در جنوب شرقی نوشهر، جنوب نجارده و امیررود و غرب چلک واقع شده است و به تنگه دار نیز شهرت دارد. ویژگی بارز این تنگه، آبی روشن و صاف آب‌های روان آن است که در میان صخره‌ها جاری می‌شود و مناظری بسیار زیبا را ایجاد می‌کند. صخره‌های بلند و سخت اطراف تنگه، علاقه‌مندان به کوهنوردی و صخره‌نوردی را به چالش فرامی‌خواند.

تنگه خیرودکنار

نسیم بهشتی در تنگه خیرودکنار

علاوه بر طبیعت فوق‌العاده زیبا، تنگه خیرودکنار دارای پل‌های سنگی قدیمی است که به دوران صفویه و قاجار بازمی‌گردد و اهمیت تاریخی نیز به این منطقه می‌بخشد. این پل‌های سنگی به آبشارهای کوچک و مناظر طبیعی دیدنی منتهی می‌شوند. تنگه خیرودکنار به دلیل زیبایی طبیعی، آب‌وهوای مطبوع و فضای آرامش‌بخش، مقصدی محبوب برای تفریح و گردشگری است. گردشگران می‌توانند در اطراف تنگه قایقرانی کنند، طبیعت زیبای اطراف را بپویند و از فعالیت‌هایی مانند کمپینگ، پیاده‌روی و عکاسی لذت ببرند.

این تنگه در هر فصلی از سال زیبایی و جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. اما فصل بهار و تابستان جذابیت بیشتری می‌یابد. در فصل بهار، با گل‌های رنگارنگ و ارتفاعات پوشیده از گیاهان سرسبز و خزندگان، تنگه به یک باغ طبیعی تبدیل می‌شود. در تابستان، هوای خنک تنگه همه را به گردش و استراحت دعوت می‌کند. همچنین، تنگه خیرودکنار محلی برای انجام ورزش‌های آبی مانند شنا و البته با رعایت قوانین ایمنی است.

تنگه خیرودکنار

جاهای دیدنی نزدیک تنگه خیرود کنار

در نزدیکی تنگه خیرودکنار، روستاها و مناطق روستایی دیدنی دیگری نیز وجود دارند که بازدید از آن‌ها فرصت خوبی را برای آشنایی با فرهنگ و زندگی مردم محلی برایتان فراهم می‌کند. از جمله فعالیت‌هایی که می‌توان در اطراف تنگه خیرودکنار انجام داد، می‌توان به کوهنوردی در تپه‌ها و کوهستان‌های اطراف، پیاده‌روی در مسیرهای طبیعت‌گردی، عکاسی از زیبایی‌های طبیعت و بازدید از آثار باستانی و تاریخی در نزدیکی تنگه اشاره کرد. با وجود زیبایی‌ها و جاذبه‌های فراوان تنگه خیرودکنار، مراقبت و حفظ محیط‌زیست و عدم تخریب طبیعت از اهمیت بالایی برخوردار است.

تنگه خیرودکنار

امکانات

تنگ دار به جز محوطه‌ای خاکی برای پارک ماشین هیچ نوع امکاناتی ندارد. برای خرید، لازم است به داخل روستای کشک‌سرا بروید و از سوپر این روستا خرید کنید. سرویس بهداشتی نیز متاسفانه در آن حوالی وجود ندارد و در صورت ضرورت می‌توانید از اهالی روستا خواهش کنید به شما اجازه استفاده از سرویس خانه خودشان را بدهند.

تنگه خیرودکنار

لوازم مورد نیاز برای رفتن به تنگ خیرود

برای پیمودن یک تنگ لازم نیست وسایل زیادی را با خود همراه ببریم. اما بسیار مهم است که بدانیم چه چیزهایی ببریم و چه چیزهایی نبریم. ناگفته پیداست هر چیزی در این رودخانه‌نوردی ممکن است در آب بیفتد و همه چیز کاملا خیس خواهد شد.

چه چیزهایی را به تنگ نبرید

موبایل و اشیای الکترونیکی مانند پاوربانک، اسپیکر، هدفون، کارت بانکی
خوراکی بدون بسته‌بندی ضدآب
لباس‌های نخی یا پشمی که در آب سنگین می‌شود و حجم زیادی از آب را درون خود نگاه می‌دارد یا لباس‌های آویزان بلند که مانع حرکت می‌شوند.
عینک آفتابی و کلاه آفتابگیر (بیشتر تنگ در سایه است و تقریبا هیچ آفتابی نخواهید دید)
اشیای تیز بدون محافظ مانند چاقوی بدون ضامن (درصورت لیز خوردن در آب ممکن است به شما آسیب بزند)
نکته: برای گروه‌هایی که حتی یک نفر از آنها شنا بلد نیست بردن طناب، جلیقه نجات و حضور یک فرد ماهر با توانایی بدنی کافی که بتواند به دیگران کمک کند الزامی ست.

تنگه خیرودکنار

نکات ایمنی سفر به تنگ خیرود

حتما به صورت گروهی به تنگ خیرود بروید. با توجه به عدم کنترل شما بر محیط و پیش‌بینی ناپذیر بودن آنچه در طبیعت برای‌تان اتفاق می‌افتد داشتن همراه بسیار مهم است. درصورتی که با قبول ریسک، تنها به این تنگ می‌روید پیش از حرکت، افراد محلی را از برنامه خود مطلع کنید تا درصورت عدم بازگشت‌تان به کمک شما بیایند.

روزهای بارانی و آب و هوای طوفانی را برای تنگ‌نوردی فراموش کنید. در این زمان‌ها، تنگ‌ها تبدیل به مکان بسیار خطرناکی برای وقوع جریان‌های سیل‌آسای آب می‌شوند.

هر اندازه که در شنا و شیرجه توانمند هستید فراموش نکنید تجربه در طبیعت با تجربیات در محیط بسته و مصنوعی بسیار متفاوت است. در انتخاب محل شنا و شیرجه به مناسب بودن عمق آب و نبودن تخته سنگ در زیر آب توجه کنید و نگذارید هیجان مانع از احتیاط شما شود.

مالیدن روغن زیتون و کمی نرمش و انجام حرکات کششی پیش از ورود به آب از گرفتگی عضلات بدن‌تان در مواجه با آب سرد جلوگیری می‌کند.

تنگه خیرودکنار

هوای همسفرانمان را داشته باشیم.

برای صورت‌تان از لوسیون‌ها و کرم‌های ضدآفتابی استفاده کنید که ضدآب باشند.

به هیچ وجه در مسیر حرکت، یکدیگر را به شوخی هل ندهید. در بازگشت به دلیل خستگی و عجله احتمال خطر بیشتر است پس محتاط‌تر باشید.

اگر مچ پای‌تان ضعیف است یا سابقه پیچ خوردن دارد حتما از کفش مچ‌دار استفاده کنید. درغیر این صورت دمپایی پشت‌بسته استخری و یا کفشی که آب را در خود جمع نکند مناسب است.

ایجاد سروصدای بلند، احتمال ریزش سنگ و آسیب به زندگی جانداران این تنگ را به همراه دارد.

پارکینگ تنگ محل حفاظت‌شده‌ای نیست و مسوولیت اشیای داخل خودرو با شماست؛ بنابراین اشیای گران‎بها با خود همراه نداشته باشید.

خوراکی بسته‌بندی و ضدآب به ویژه مواد قندی به همراه داشته باشید زیرا مسیر طولانی است و انرژی زیادی را صرف حرکت بر خلاف جریان آب و مقابله با سرما خواهید کرد.

ساعات اولیه روز را برای تنگ‌نوردی انتخاب کنید تا پیش از تاریکی هوا پیمایش شما به پایان برسد و به محل پارکینگ برگردید.

یک دست لباس کامل اضافه به همراه حوله در ماشین داشته باشید تا پس از بازگشت خودتان را خشک کنید.

 

تنگه خیرودکنار

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *