رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ آذر ۱۴۰۲

آرامگاه شیخ راشد مدنی

اشتراک گذاری

آرامگاه شیخ راشد مدنی در شهرستان بستک، غرب استان هرمزگان واقع شده است . یکی از جاذبه های تاریخی در بستک می باشد.این مکان که مربوط به دوره پهلوی است، در تاریخ ۷ مهر ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۱۰۹ به ‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است.

آرامگاه شیخ راشد مدنی

شیخ راشد مدنی که بود؟

شیخ راشد مدنی از مشایخ طریقت مدنی بود. ابتدا از رهبری مریدان سر باز می ‌زد ولی به اصرار آنان رهبری مریدان را قبول کرد. جانشین او شیخ راشد دوم مدنی برادرزاده وی بوده ‌است. پس از چندی مرحوم حاجی مصطفی خان بقعه‌ ای بر روی قبر او ساخت و این شعر را در مرثیه و تاریخ وفات او سرود:

قطب رب ‌العالمین غوث زمان شد                                مقیم این مکان روضه جنت نشان
پابه حرمت نه در این مشهد که از تاریخ آن                    معبد روحانیان است و مطاف قدسیان

آرامگاه وی در محدودهٔ آرامستان شهر بستک و در مجاورت چند آب ‌انبار (که در زبان محلی برکه نامیده می شود) قرار گرفته‌ است. به گفتهٔ افراد محلی بنای آرامگاه در سال ۱۲۶۳ هجری قمری توسط مصطفی خان «فایز بستکی» حاکم قبلی بستک ساخته شده ‌است. سنگ نبشته ای در محراب این آرامگاه موجود است که تاریخ سال ۱۲۶۳ هجری قمری را تأیید می ‌کند. پلان و بنای کلی بنا یادآور آتشگاه‌ های دورهٔ ساسانی است و گنبد مخروطی شکل بنا و گلدستهٔ عمودی در رأس آن را می ‌توان با گنبد معبد هندوها در بندرعباس مقایسه کرد.

آرامگاه شیخ راشد مدنی

بازسازی و مرمت بنا

این بنا در سالهای اخیر بصورت ناشیانه توسط جمعی از خیرین بازسازی شده است. خیرین «بستک» در طرحی مرمت و بازسازی مقبره «شیخ احمد راشد» را بدون اعلام به میراث فرهنگی منطقه انجام داده‌ اند، طرحی که امروز بیشتر شبیه به یک امامزاده در نقاشی کودکانه است تا بنایی تاریخی ۱۷۲ ساله که شبیه معماری دوره ساسانی باشد! بعد از اقدامی که روی این بنا بنام مرمت انجام شده بیشتر با این حالت مواجه می ‌شویم که المان‌ های موجود روی سازه‌ قبلی بنا که نشان از المان ‌های فرهنگی، سنتی و تاریخی آن منطقه از کشور بوده، با المان ‌های دوره‌ های تاریخی دیگر و حتی شاید دیگر کشورهای همسایه ترکیب شده است.

آرامگاه شیخ راشد مدنی

نحوه دسترسی به آرامگاه شیخ راشد مدنی

آدرس: هرمزگان ، بستک ، بلوار نیروی هوایی

آرامگاه شیخ راشد مدنی

آرامگاه شیخ راشد مدنی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *