رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۵ آذر ۱۴۰۲

جاهای دیدنی چمستان در پاییز

اشتراک گذاری

فصل پاییز که به پادشاه فصل ها معروف است زمان بسیار مناسبی برای دوستداران طبیعت رنگارنگ پاییزی می باشد. این بار می خواهیم شما را با جاهای دیدنی چمستان در پاییز آشنا کنیم . شهر چمستان که به نگین نور معروف است یکی از شهرهای خاص در استان مازندران می باشد که طبیعت شورانگیز و بکر آن می‌تواند نظر بسیاری از مسافران را به خود جلب کند. این شهر زیبا در فاصله ۱۵ کیلومتری شهر نور مازندران قرار داشته و دسترسی خوبی برای افراد پایتخت‌نشین دارد. فاصله تهران تا چمستان فقط ۱۸۰ کیلومتر بوده و مسیری پر از جاذبه‌های طبیعی مانند آمل، آهودشت و الیمستان است.

جاهای دیدنی چمستان در پاییز

چمستان منطقه‌ای زیبا و جنگلی در مازندران است؛ که در گویش محلی به آن چماسِن یا چَمِستون می‌گویند. چمستان با وسعت ۱۵۴۷ کیلومتر در استان مازندران قرار دارد و همه ساله گردشگران زیادی را حتی در فصل‌های سرد به خود جذب می‌کند. به همین خاطر می‌تواند مقصدی مناسب برای سفر پاییزی شما باشد. چمستان در نوار ساحلی و در جنوب شهر نور قرار گرفته‌ است. این شهر همچنین کوهستانی است و به دلیل پوشش گیاهی خاص خود به منطقه‌ای جذاب برای گردشگری تبدیل شده است.

جاهای دیدنی چمستان در پاییز

 

جنگل واز

جنگل واز از دیدنی‌های چمستان و از مناطق باستانی و بسیار قدیمی جنگل‌های هیرکانی است. این جنگل که یکی از مناطق باستانی و بسیار قدیمی از جنگل‌های هیرکانی محسوب می‌شود، مملو از درختان سر به فلک کشیده بلوط، افرا، راش و سایر پوشش گیاهی است و به دلیل صعب العبور بودن جاده آن، یکی از مناطق دست نخورده به حساب می‌آید.
گردشگران زیادی در هر سال به این منطقه سفر می‌کنند، اما نباید بدون کسی که منطقه را به خوبی بشناسد، دل به جنگل بزنید. در صورتی که قصد دارید از این مکان طبیعی دیدن کنید، می‌توانید مسافتی را با پای پیاده یا دوچرخه مخصوص وارد جنگل شوید و از طبیعت بکر آن، لذت ببرید.

جاهای دیدنی چمستان در پاییز

آب گرم معدنی لاویج

روستای ییلاقی لاویج در ۱۸ کیلومتری جنوب چمستان و در میان دره‌های جنگلی البرز قرار دارد. آب گرم لاویج به دلیل خواص درمانی که برای دردهای استخوان و مفاصل و بیماری‌های پوستی دارد، گردشگران فراوانی را در تمام فصول سال به خود جذب می‌کند. در این منطقه امکاناتی مناسب برای اقامت و استفاده از آب معدنی فراهم آمده‌ است.

چشمه‌های آبگرم طبیعی را می‌توان هدیه‌ای از جانب خداوند دانست؛ در حقیقت آن‌ها به دلیل حجم بالای گوگرد و املاح معدنی که دارند، می‌توانند در درمان بسیاری از بیماری‌ها تاثیرگذار باشند و همین مسئله باعث شده است در سال، علاقه‌مندان و گردشگران زیادی وارد این روستا شوند، البته نباید جاذبه‌های گردشگری لاویج را محدود به آبگرم آن کرد. این روستای چمستان دارای یک طبیعت جذاب و دیدنی بوده که نگاه کردن و گشت و گذار در آن، نه تنها باعث خستگی نمی‌شود، بلکه می‌تواند سلامت روح و روان را هم به همراه داشته باشد.

جاهای دیدنی چمستان در پاییز

پارک جنگلی کشپل

این پارک جنگلی فوق‌العاده در مسیر آبگرم لاویج قرار دارد و ده چشمه و انواع درخت نظیر توسکا، افرا، انجیل و ممرز دارد. این پارک جنگلی می‌تواند ساعت‌ها شما را مجذوب خود کند تا جایی که دل کندن از آن برایتان سخت و دشوار باشد. ده‌ها چشمه در این پارک جنگلی وجود دارد که هر کدام را می‌توان به عنوان یک جاذبه گردشگری مهم به حساب آورد.‌ در پارک جنگلی کشپل، امکانات رفاهی و آلاچیق‌های متعددی در دل جنگل و درختان سر به فلک کشیده مشاهده خواهید کرد که می‌توانید ساعت‌ها در کنار خانواده بنشینید و از این موهبت الهی لذت ببرید.

جاهای دیدنی چمستان در پاییز

دریاچه الیمالات

دریاچه الیمالات یکی از دریاچه‌های طبیعی موجود در دل این جنگل‌ها بوده که زیبایی‌های فوق‌العاده دارد و می‌تواند نظر هر گردشگری را به خود جلب کند. این دریاچه که در دل جنگل قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از ۹ کیلومتری جاده اصلی نور به چمستان خارج شوید. با گذراندن ۳ کیلومتر دیگر از دل جنگل و طبیعتی باصفا، خود را به دریاچه‌ای زیبا برسانید. می‌توانید در این دریاچه قایق‌سواری و ماهیگیری کنید. همچنین بر روی این دریاچه سد الیمالات واقع شده‌ است که بسیار دیدنی است. این سد و دریاچه به اسم چمستان نیز شناخته می‌شوند.

البته نباید فراموش کنید که در نزدیکی یک دریاچه واقع در جنگل قرار دارید. قطعا حشرات مزاحم می‌توانند دردسرهایی برایتان ایجاد کنند، بنابراین بهتر است اقدامات احتیاطی را انجام دهید.

جاهای دیدنی چمستان در پاییز

فیل سنگی

در مرکز روستای ییلاقی لاویج یک قطعه سنگ بزرگی وجود دارد که در طی سالیان بر اثر فرسایش طبیعی به شکل فیلی درآمده که انگار به روی زمین نشسته است. این قطعه سنگ “”فیل سنگی”” نام دارد و جزو جاذبه‌های روستای لاویج است.  حکایات متعددی درباره فیل سنگی روایت می‌شوند که صحت آن‌ها حتمی و قطعی نیست. شاید هم در حد یک افسانه باشند.

مردم روستای لاویج بر این باورند که امام حسن (ع) روزگارانی به روستای لاویج سفر کرده و دقیقا در آن زمان از هندوستان فیل عظیم الجثه‌ای به روستا آورده بودند. که موجب رعب و وحشت مردم شده بود. امام حسن (ع) برای آن که مردم فیل به مردم روستا آزار و آسیبی نرساند، با عصای امامتش اشاره‌ای به فیل کرده و فیل در همان لحظه به یک تکه سنگ سیاه تبدیل شده است.

مردم روستای لاویج معتقدند اگر کسی قصد تخریب این سنگواره را داشته باشد. مارها و افعی‌ها به او حمله می‌کنند که این اتفاق چندین بار رخ داده است. این حکایات و افسانه چه صحت داشته باشند چه نداشته باشند. هیچ کدام از اهالی روستای لاویج و حتی گردشگران جرأت نزدیک شدن به فیل سنگی را ندارند. به همین دلیل توسط عامل انسانی کمتر آسیب دیده و تخریب شده است. به هرحال، فیل سنگی خواه به عنوان سمبل، دفینه، آرامگاه یا سنگواره طبیعی از گچ و آهک، جزو جاذبه‌ها و آثار درخشان روستای لاویج در چمستان است. برای دسترسی به فیل سنگی می‌توانید پس از عبور از آب گرم لاویج ده دقیقه پیاده روی کرده و به آن برسید.

جاهای دیدنی چمستان در پاییز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *