جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

محله بریانک تهران

تاریخ بروزرسانی :
۴ آبان ۱۳۹۹

محله بریانک تهران یکی از محلات منطقه ۱۰ تهران می باشد که این به آن معناست که پرتراکم‌ترین منطقه تهران است.  شاید برایتان جالب باشد که بدانید داستان نامگذاری این محله چیست؟ گويا يكي از شاهان در اين محله بريانی مي‌خورده است و اين امر سبب آن گرديده كه به بريونك معروف شود. محله‌ بریانک محله ایست در جنوب تهران. این محله ازشرق با بزرگراه نواب، از شمال با خیابان کمیل، از جنوب با خیابان قزوین و از غرب با خیابان امامزاده عبدالله همسایه است. این محله یکی از محلاتی است که به خوش‌قیمتی معروف است و با توجه به دسترسی نسبتا خوبی که به مرکز شهر دارد، طرفداران خاص خود را دارد.

محله بریانک scaled محله بریانک تهران

بافت محله بریانک

این محله از محلات نسبتا قدیمی شهر تهران است و بافت غالب خانه‌ها در آن قدیمی می‌باشد. همان‌طور که در تمام مناطق تهران شاهد افزایش ساخت‌و ساز و مدرن شدن هستیم. این اتفاق در این محله هم افتاده است و هر سال بر تعداد آپارتمان‌های نوساز و چندطبقه افزوده می‌شود. بد نیست بدانید که محله بریانک یکی از محلات پرتراکم شهر تهران به شمار می‌رود که به قیمت نسبتا مناسب و دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی متقاضیان بسیاری پیدا کرده است.

محله بریانک 8 محله بریانک تهران

علت نام گذاری محله بریانک

در گذشته بریانک به ده بريانك شناخته می‌شده و دارای باغ‌هایی بوده است. اين ده جزء دهستان غار بخش شهر ری، از شهرستان‌های شهر تهران بوده كه در ۱۴ كيلومتری شمال باختر مركز بخش قرار داشته و بخش عمده‌ای از ساکنان آن که حدود ۱۰۰ نفر بوده‌اند، مذهبشان شیعه و شغل اكثر آنها زراعت بوده است.

اما برویم سراغ داستان نامگذاری محله‌ بریانک ؛ گويا يكی از شاهان در اين محله بريانی مي‌خورده است و اين امر سبب آن گرديده كه به بريونک معروف شود. محله بريانک فعلی در ابتدا شامل باغاتی بوده که باعث خوش آب و هوا شدن منطقه و سرسبزی آن منطقه گشته بودند. باغ‌های بريانک جزء اموال عمده مالكانی به نام های كمپانی، اعتماد، حاج غفوری و … بوده است كه حدود نيم قرن پيش، باغ‌ها تفكيک شده و فروخته شدند. اولین قدم در از بین بردن ویژگی ییلاقی این منطقه، با احداث راه آهن سراسری ایران، برداشته شد. رضاخان تمام اراضی این منطقه را به احداث راه آهن اختصاص داد، سپس زمین‌ها به تملک مردم و به صورت خانه‌های کوچک درآمد. آنطور که در منابع تاریخی شهر تهران آمده است، پیشینه این منطقه به بیش از ۴۰۰ سال می‌رسد.

محله بریانک 5 محله بریانک تهران

خیابان های مهم محله بریانک

همانطور که در بخش ابتدایی این یادداشت عنوان شد، محله‌ بریانک دسترسی بسیار خوبی دارد و از محلات خوش‌قیمت و خوش مسیر محسوب می‌گردد. بریانک دارای ایستگاه مترو است و این یک امتیاز مهم برای ساکنین است.علاوه بر آن بریانک دارای ایستگاه بی ار تی نیز می‌باشد که ایستگاه ابتدایی آن پارک وی و ایستگاه پایانی پایانه افشار است. ضمن اینکه تاکسی و اتوبوس‌های شرکت واحد در این محله فعالیت دارند و رفت‌وآمد ساکنان محله را راحت می‌کنند. اگر در مورد دسترسی با خودروی شخصی سوال دارید، باید به اطلاعتان برسانیم که محله بریانک به بزرگراه نواب دسترسی مناسبی دارد.

محله بریانک 6 محله بریانک تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی بریانک

نام تعدادی از مراکز آموزشی محله‌ بریانک در ادامه آورده شده است که نیازهای آموزشی ساکنان محله را رفع می‌نماید:دبستان حضرت زهرا: بریانک ، بزرگراه نواب ، خیابان شهید مقتدری
دبستان علامه طباطبایی: بریانک ، خیابان کمیل نبش قصرالدشت
دبیرستان شهید مصطفی احمدی روشن: میدان بریانک ، اول خیابان شهید محمود عرب
دبیرستان مکتب الاحرار : بریانک ، دوراهی قپان ، خیابان شهید قاسم ، خیابان فرهنگ ، خیابان شهید احمد پهلوانی

محله بریانک 3 محله بریانک تهران

مراکز خرید محله بریانک

محله‌ بریانک دارای تعداد زیادی فروشگاه محلی است و علاوه بر آن به راسته خیابان رودکی که یکی از بازارهای خوش قیمت تهران به حساب می‌آید، دسترسی مناسبی دارد. در این محله ساکنان هرچیزی که نیاز داشته باشند وجود دارد، از سوپرمارکت گرفته تا مغازه‌های فروش لوازم یدکی اتومبیل. ضمنا فروشگاه‌های زنجیره‌ای شناخته‌شده‌ای مانند جانبو و افق کوروش در بریانک شعبه دارند.یکی از پاساژهای شناخته شده بریانک نیز، پاساژ قائم واقع در خیابان بریانک، نبش خیابان عرب است.

مساجد و حسینیه های شاخص محله

از مراکز مذهبی اصلی این محله می‌توان به مسجد صاحب الزمان تقاطع خیابان خوش و کمیل، مسجد باب الحوائج: حیابان کمیل، نبش کوچه ابن سینا، مسجد زینبیه: خیابان محبوب مجاز، بین خیابان خوش و سلمان فارسی، نبش کوچه شکوفه، مسجد حاج عبدالله: خیابان قزوین بعد از دوراهی قپان اشاره کرد. همچنین بارگاه مقدس امامزاده معصوم ( ع ) واقع در خیابان قزوین نبش خیابان شهید برادران عرب از شاخص‌ترین مراکز مذهبی منطقه ۱۰ به شمار می‌رود.

مراکز درمانی محله بریانک

در محله‌ بریانک چند مرکز درمانی وجود دارد که از جمله‌ی آنها می‌توان به کلینیک درمان اعتیاد طب گستر واقع در بزرگراه نواب ، خیابان بریانک، درمانگاه تخصصی شبانه روزی در خیابان کمیل، نبش خیابان کارون، پلاک ۴۹۰، درمانگاه شهرداری منطقه ۱۰واقع در خیابان قزوین ، بعد از امامزاده معصوم و درمانگاه شبانه روزی دندانپزشکی فرید در بزرگراه نواب، بلوار بریانک غربی، جنب کوچه راکی، پلاک ۲۷ اشاره کرد.ضمنا در محله‌ بریانک چند داروخانه وجود دارد که نام آنها را آورده‌ایم: داروخانه دکتر شهرابی در خیابان بریانک، داروخانه دکتر اعتصامی در میدان بریانک ابتدای خیابان هفت چنارپلاک ۹ و داروخانه سیماب در خیابان محبوب مجاز.

محله بریانک 2 محله بریانک تهران

مراکز مهم دولتی محله‌ بریانک

اداره کل امور مالیاتی جنوب تهران واقع در بزرگراه نواب، تقاطع خیابان بریانک، ساختمان ۳ البرز و اموزش و پرورش منطقه ۱۰: نواب، خيابان بريانك، ميدان بريانك، خيابان شهيد عرب، ساختمان چمران دو مرکز دولتی شاخص در بریانک هستند. در کل باید اشاره کنیم که بریانک بیشتر بافت مسکونی دارد تا اداری، گرچه دفاتر خصوصی در این منطقه وجود دارد، اما تعداد آنها زیاد نیست.

اماکن تفریحی و ورزشی محله بریانک

در محله‌ بریانک چند پارک وجود دارد؛ پارک هفت چنار در خیابان گلستانی، نبش خیابان دعوتی، بوستان هزار شهید در خیابان قزوین، خیابان عرب، پارک ۲۲ بهمن واقع در خیابان قزوین، خیابان عرب. همچنین یکی از مراکز دیدنی بریانک، موزه حیات وحش هفت چنار واقع در میدان بریانک خیابان شهید دعوتی است. همچنین ساکنین این منطقه می‌توانند از مجموعه ورزشی و استخر یاد یاران واقع در خیابان خوشیاران استفاده کنند. دوستداران فلافل هم می‌دانند که روبه روی پارک هفت‌چنار، یک فلافلی معروف به نام فلافلی هفت‌چنار قرار گرفته است که همیشه شلوغ است. دوستداران کتاب و نوشت افزار هم معمولا پاتوقشان شهرکتاب شعبه هفت چنار است.

 

 

 

محله بریانک 4 محله بریانک تهران

 

 

محله بریانک 7 محله بریانک تهران

 

محله بریانک 9 محله بریانک تهران

 

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد