رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

خیابان ظفر تهران

تاریخ بروزرسانی :
۱۱ مرداد ۱۳۹۹

خیابان ظفر تهران از معروف ترین خیابانهای شمال تهران است که با نام شهید دستگردی ( دستجردی ) امروزه نام برده می شود . ساخت خیابان ظفر به دوران قاجار برمی گردد.خیابان ظفر ، خیابانی شرقی – غربی است که در محله داودیه از منطقه ی شمیران واقع شده است . خیابان دستگردی (ظفر) به دسترسی های مناسب، آب و هوای خوب و امکانات فوق العاده ای که به ساکنین ارائه می دهد، معروف است.
خیابان دستگردی از شرق ، به خیابان شریعتی – از جنوب به خیابان میرداماد و محله کاووسیه – از غرب به خیابان ولیعصر – از شمال به بلوار آرش و محله زرگنده محدود می شود . این خیابان به جز بخش کوچکی در نزدیکی شریعتی، یک طرفه است و با بزرگراه مدرس و خیابان نلسون ماندلا تقاطع دارد.

 

-ظفر-1 خیابان ظفر تهران

بافت خیابان ظفر

بافت خیابان شهید وحید دستگردی (ظفر) آمیخته ای از ساختمان های مسکونی و اداری است؛ بدین صورت که بخش های شرقی تر این خیابان بیشتر از ساختمان های مسکونی و بخش غربی تر آن که به ولیعصر نزدیک تر است، از ساختمان های اداری و تجاری تشکیل شده است. همچنین هرچه از فرعی های خیابان دستگردی (ظفر) به سمت شمال حرکت کنیم و به سمت محله ی زرگنده برویم، شاهد بافت مسکونی این منطقه خواهیم بود و چنانچه به سمت جنوب این خیابان رفته و به بلوار میرداماد نزدیک شویم، ترکیبی از بافت مسکونی و غالباَ تجاری را شاهد خواهیم بود.

علت نام گذاری خیابان دستگردی

خیابان دستگردی که نام پیشین آن ظفر بود، به افتخار سرهنگ هوشنگ وحید دستجردی (دستگردی)، اکنون به این نام شناخته می شود. سرهنگ وحید دستجردی، در سال ۱۳۵۹ ریاست وقت شهربانی کل کشور ایران را برعهده داشت و پس از بازنشستگی، طی واقعه انفجار دفتر نخست وزیری در سال ۱۳۶۰ مجروح شد و شش روز بعد بر اثر شدت جراحات وارده، دار فانی را وداع گفت.

-ظفر-2 خیابان ظفر تهران

مراكز آموزشی و فرهنگی خیابان ظفر

خیابان دستگردی (ظفر) علاوه بر موسسات آموزشی و دانشکده هایی که در خود جای داده است، به تعداد زیادی دانشکده و موسسات مهم آموزشی در محله های مجاور همچون زرگنده، قلهک و میرداماد نزدیک می باشد.از مراکز آموزشی محله ظفر می توان به دانشکده شیمی دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، دبیرستان رازی، مدرسه کوشش و کالج و مدرسه بین المللی پاکستان اشاره کرد. همچنین کتابخانه علامه امینی در این محله قرار دارد.

مراکز خرید خیابان ظفر

خیابان دستگردی (ظفر) از نظر دسترسی به انواع مغازه ها و فروشگاه ها برای رفع نیازهای روزمره ی ساکنین، از موقعیت فوق العاده ای برخوردار است. در این محله می توان انواع مغازه ها همچون سوپرمارکت، میوه فروشی و سبزی فروشی، گلفروشی، لوازم التحریر، سوپر پروتئین و… را یافت.

در خیابان ظفر همچنین سه مرکز خرید بزرگ به نام های نگین ظفر واقع در خیابان شریعتی نبش خیابان ظفر، مرکز خرید قلهک و مرکز خرید میرداماد وجود دارد و علاوه بر این ساکنین به راحتی به سایر مراکز خریدی که در محله های اطراف چون جردن و میرداماد وجود دارد، دسترسی دارند.

مساجد و حسینیه های شاخص محله

برای افراد زیادی وجود مسجد، تکیه و یا حسینیه در نزدیکی محل سکونت اهمیت دارد؛ و محله ظفر از این ویژگی برخوردار بوده و می توان سه مسجد را در این محل نام برد؛ مسجد صاحب الزمان در خیابان گوی آبادی، مسجد محسنی در خیابان یزدان پناه و مسجد الغدیر در بلوار میرداماد.

-ظفر-3 خیابان ظفر تهران

مراکز درمانی خیابان ظفر

خیابان دستگردی (ظفر) دارای تعدادی مرکز درمانی است که ساکنین به آنها مراجعه می کنند؛ همچنین تعداد زیادی مرکز درمانی و بیمارستان در محله های اطراف و در نزدیکی دانشکده های علوم پزشکی و علوم دارویی وجود دارد.از مراکز درمانی محله ظفر می توان به بیمارستان کودکان علی اصغر، آزمایشگاه تشخیص طبی پیوند، ساختمان پزشکان حکیم، کلینیک دندانپزشکی قدوسی فروغی، داروخانه لاله و داروخانه دکتر تاج بخش اشاره کرد. همچنین بیمارستان مطهری و بیمارستان خاتم الانبیاء در غرب این خیابان و در نزدیکی خیابان ولیعصر قرار دارند.

مراکز مهم دولتی خیابان ظفر

همانطور که در محله های اطراف خیابان ظفر تعداد زیادی سفارت وجود دارد، در این محله نیز دو سفارت کویت و جمهوری لهستان قرار دارند؛ همچنین کنسولگری ایتالیا نیز در این محله است. مرکز دولتی دیگر در خیابان دستگردی (ظفر)، کانون کارشناسان رسمی دادگستری استان تهران است.

اماکن تفریحی و ورزشی خیابان ظفر

محله ظفر تعداد زیادی رستوران و کافی شاپ را در خود جای داده که علت آن را می توان ترکیب بافت اداری و تجاری با بافت مسکونی در این محله دانست. این محله همچنین دارای بوستان هایی همچون پارک نسیم، پارک پیچک و بوستان تخارستان است.

برای دوستداران ورزش ساکن در خیابان ظفر باشگاه های ورزشی همچون مجموعه تندرستی آرامیس و کانون یوگا وجود دارند. این محله همچنین برای دوستداران هنر نیز پیشنهاداتی همچون موزه هنرهای دیدنی امام علی (ع)، گالری نک و گالری محسن را ارائه می دهد.

-ظفر-4 خیابان ظفر تهران

-ظفر-6 خیابان ظفر تهران

-ظفر خیابان ظفر تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *