رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ شهریور ۱۳۹۹

محله نازی آباد تهران

اشتراک گذاری

محله نازی آباد تهران ، از محلات بسیار قدیمی در جنوب تهران که نسبت به مناطق دیگر تهران بافت جدیدتری دارد.این محله به مرفه‌ترین محله جنوب شهر شهرت پیدا کرده است. محله نازی آباد با محله های خزانه و علی آباد همسایه است. قدمت این محله به ۲۰۰سال پیش برمیگردد. محله نازی آباد جزو منطقه ۱۶ شهرداری تهران به شمار می‌رود که در جنوب شهر تهران قرار گرفته است. این محله از سمت شمال با اتوبان بعثت و محله جوادیه، از سمت جنوب با محله یاخچی‌آباد، از سمت شرق با محله‌های خزانه و علی‌آباد شمالی و ازسمت غرب با محله خانی‌آباد نو همسایه است.

محله نازی آباد تهران

بافت محله نازی آباد

محله نازی آباد بیش از هفتاد میدان دارد که بخاطر همین امر ظاهر زیباتری نسبت به محله های دیگر در جنوب تهران را دارد در اصل نازی آباد نسبت به محلات دیگر در جنوب شهر تهران دارای بافت جدیدتر و امروزی‌تری است . در این منطقه هم شاهد آپارتمان‌های قدیمی ساخت و خانه‌های ویلایی هستیم و هم آپارتمان‌های نوساز. که با گذشت زمان و افزایش جمعیت شهر تهران، تب آپارتمان‌سازی بیشتر شده و نازی‌آباد هم مانند سایر محلات تهران از این تغییر پیروی می‌کند. اما در حال در این محله آپارتمان‌های قدیمی‌ساخت بیشتر به چشم می‌آیند.

محله نازی آباد تهران

علت نام گذاری محله نازی آباد

محسن معتمدی در کتاب جغرافیای تاریخی تهران از انتشارات مرکز نشر دانشگاهی درباره تاریخچه نازی‌ آباد اینگونه گفته است:
از ناز آباد درزمان ناصرالدین شاه به عنوان املاک خالصه یاد می‌شده است. امین الدوله در خاطراتش به این مطلب اشاره داشته است که ناصرالدین شاه این محدوده را به یکی از زنان محبوبش به نام امینه اقدس بخشیده است و همان‌طور که از یادداشت‌های اعتمادالسلطنه مشخص است، این بخشش قبل از سال ۱۳۰۸ هجری قمری اتفاق افتاده بود، چرا که در این سال امینه اقدس مهمانی مجللی در املاک خود، در ناز آباد بر پا کرد و در آن مهمانی میزبان ده ها شاهزاده خانم قجر بوده است.

امینه اقدس، پس از آن که این املاک را از ناصرالدین شاه به عنوان پیش‌کش و هدیه دریافت کرد، چهل هزار تومان صرف تعمیر بنا و بهبود وضعیت کشتزارهای اطراف آن نمود، که این هزینه پیشاپیش از خزانه دولت و البته تمام و کمال پرداخت شده بود. امینه اقدس در سال ۱۳۱۱ هجری قمری در گذشت و پس از مرگش، علی آباد و ناز آباد، به دستور ناصرالدین شاه به برادرش میرزا محمد خان ملیجک داده شد. (ملیجک از زمان کودکی بسیار مورد توجه و علاقه ناصرالدین شاه بوده و این محبت تا جایی بود که بعدها شاه او را به دامادی خود پذیرفت و املاک و مستغلات فراوانی را به او بخشید.)

اما در مورد نام‌گذاری نازی‌ آباد تهران روایات‌ مختلفی وجود دارد، قوی‌ترین داستانی که در این باره گفته می‌شود و منابع بسیاری آنرا تایید کرده‌اند به حضور آلمانی‌ها در ایران برمی‌گردد. در واقع ساخت بخشی از این محله توسط آلمانی‌ها طی جنگ جهانی دوم صورت گرفته و در آن زمان ایرانی‌ها به تمام آلمانی‌ها نازی می‌گفتند، بنابراین این محله به نازی‌آباد معروف شد. روایت دیگری هم در این مورد وجود دارد که نام گذاری این محله را به زنی به نام نازخاتون نسبت می‌دهد، در واقع این روایت از این قرار است که در زمان قاجار زمین‌های این محله متعلق به یکی از زنان قاجار به نام نازخاتون بوده است.

محله نازی آباد تهران

که البته با توجه به تاریخچه‌ای که در ابتدای این بخش گفتیم تا پایان سلطنت ناصرالدین شاه، این آبادی همچنان نازآباد نام داشته است و در زمان سلطنت احمد شاه نیز به استناد نقشه مرحوم بغایری، این محدوده نازآباد نام برده شده. براین اساس می توان نتیجه گرفت که تغییر نام نازآباد به نازی آباد در دوره رضا شاه و از زمان ورود نظامیان آلمانی به این محدوده صورت گرفته است و علت نام گذاری این محله در روایت اول درست‌تر است.

خيابان های مهم محله نازی آباد

محله نازی آباد دسترسی های خوبی به بزرگراه‌های نواب، بزرگراه بعثت، بزرگراه تندگویان و همچنین بزرگراه آزادگان دارد. خطوط اتوبوسرانی این محله شامل : شهرک وصال- انقلاب، مترو علی‌آباد- شکوفه، مترو علی‌آباد- خانی آباد نو، فیاض‌بخش- خانی‌آباد نو، فیاض‌بخش – شهرک وصال، فیاض‌بخش- هفده شهریور. ضمن اینکه از نازی‌آباد به ایستگاه‌هایی مانند مترو علی‌آباد، میدان انقلاب، بازار بزرگ تهران و راه‌آهن تاکسی دارد. ایستگاه مترو علی‌آباد هم نزدیکترین ایستگاه مترو به این محله است.

مراكز آموزشی و فرهنگی محله نازی آباد

در نازی‌آباد تهران چندین مدرسه برای رفع نیازهای آموزشی ساکنین محله وجود دارد که در زیر نام تعدادی از آن‌ها آورده شده است؛:
ابتدایی دخترانه جواد موفقیان در هزاردستگاه
ابتدایی دخترانه غیردولتی یاس بهشت
ابتدایی پسرانه دولتی معلم
ابتدایی پسرانه دولتی امید امام
متوسطه دوره دوم پسرانه الهی ۱
متوسطه دوره دوم دخترانه شهید اول
متوسطه دوره دوم دخترانه کوثر
متوسطه غیردولتی دوره دوم دخترانه فدک
متوسطه دوره دوم غیردولتی پسرانه امام خمینی (ره
متوسطه دوره اول دولتی پسرانه شهدای هویزه
متوسطه دوره اول پسرانه شهید نواب صفوی
متوسطه دوره اول دولتی دخترانه معراج
هنرستان دولتی دخترانه والعصر

محله نازی آباد تهران

ضمن اینکه آموزشگاه زبان سفیر گفتمان، آموزشگاه زبان کیش، آموزشگاه زبان جویا و آموزشگاه زبان جاهد و … از مراکز آموزشی نازی‌آباد هستند. همچنین تعداد آموزشگاه‌های موسیقی، نقاشی، خیاطی و هنری هم در نازی‌آباد کم نیست و انواع نیازهای آموزشی ساکنین را برطرف می‌کند. در این محله یک فرهنگسرای بسیار شاخص وجود دارد که کلاس‌های آموزشی متفاوت و بسیاری برای علاقمندان برگزار می‌کند، نام این فرهنگسرا بهمن است. همچنین دانشگاه آزاد علوم پزشکی واحد شهرری در مجاورت بیمارستان امیرالمؤمنین در این محله قرار دارد.

مراکز خرید اصلی محله نازی آباد

بازار نازی‌ آباد از بازارهای معروف و شناخته‌شده تهران به حساب می‌آبد، بطوری‌که “بازار دوم” نازی‌آباد را پس از بازار بزرگ تهران شلوغ‌ترین و پررفت‌و آمدترین بازار تهران می‌نامند. بافت این بازار مدرن و امروزی است و در خیابان مدائن قرار گرفته است. در این محله مانند بازار بزرگ انواع مراکز خرید بزرگ و کوچک مشغول به کار هستند و برای هر سلیقه‌ای چیزی برای ارائه دارند. در واقع می‌توانیم بگوییم بازار اول و دوم نازی‌آباد یک بورس کامل از انواع پوشاک بچگانه، مردانه و زنانه را دارد که به خوش قیمتی شهرت دارند. بازار اول هم در خیابان مدائن قرار گرفته ولی نسبت به بازار دوم کوچکتر است.

محله نازی آباد تهران
بازار میوه و تره بار نازی‌ آباد هم یک بازار کاملا شناخته شده هست که از نقاط دیگر شهر هم گاهی برای خرید مراجعه کننده دارد. بازار میوه و تره بار بهمن جنب فرهنگسراي بهمن قرار دارد و یک بازار یزرگ ارائه‌کننده میوه و سبزیجات، گوشت و مرغ و … است.

محله نازی آباد تهران

مساجد و حسینیه های شاخص محله

مساجد زیادی در محله نازی‌ آباد وجود دارد که در زیر نام تعدادی در ادامه آورده شده است: مسجد الرسول (ص) در میدان بازار دوم، مسجد حضرت زینب (س) در خیابان شهید بابایی، مسجد امام حسن مجتبی در خیابان اکبر مشهدی، مسجد امام عصر (عج) در هزاردستگاه. همچنین نازی‌آباد دارای چند حسینیه به نام‌های حسینیه امام حسن مجتبی در خیابان شیرمحمدی، حسینیه حضرت ابوالفضل العباس، حسینیه حجت در ضلع غربی میدان اصلی بازار دوم، حسینیه شهید کاشی بعد از بازار دوم، حسینیه مکتب الحسین در خیابان شهید احدی، حسینیه محبان الزهرا در خیابان شهید علی ناصر، حسینیه علی اکبر یسلیانی در خیابان شهید رعد موحدی است.

محله نازی آباد تهران

مراکز درمانی معتبر محله نازی آباد

بیمارستان امیرالمومنین در خیابان شیرمحمدی از مراکز درمانی شاخص جنوب شهر تهران است که نیازهای درمانی ساکنین محله را برطرف می‌کند. علاوه بر بیمارستان تعداد درمانگاه‌های این محله هم به تعداد کافی پاسخگوی نیاز ساکنین می‌باشد؛ برای مثال درمانگاه شبانه روزی اطمینان در خیابان شهید اکبر مشهدی، درمانگاه نوشش در خیابان شهید بابایی که از قدیمی‌ترین درمانگاه‌های این محله است، درمانگاه ۱۳ آبان در خیابان شهید رجایی، مرکز تخصصی شنوایی سنجی فراشنوا در بازار دوم، درمانگاه شبانه روزی دندانپزشکی دکتر صراف در خیابان شهید بابایی و ساختمان پزشکان امیرکبیر که که مطب تعداد زیادی از پزشکان در آن قرار دارد از دیگر مراکز درمانی نازی‌آباد هستند.

محله نازی آباد تهران

داروخانه مهراد در خیابان شهید نیکنام، داروخانه اطمینان بخش در خیابان مدائن، داروخانه هخامنش در خیابان شیرمحمدی، داروخانه شبانه روزی در خیابان شهید رجایی و داروخانه ایده در خیابان شهید اکبرمشهدی تعدادی از داروخانه‌های این محله هستند.

مراکز مهم دولتی محله نازی آباد

شهرداری منطقه ۱۶ در خیابان شهید وفایی، اداره آب و فاضلاب نازی‌آباد در خیابان شهید رحم خداشرفی، سازمان فنی و حرفه‌ای شهیدان مروتی در خیابان شهید شیرمحمدی و دفتر پستی شهید آقا بابایی در ضلع شرقی میدان بازار دوم نازی‌آباد از اداره‌های دولتی نازی‌ آباد به شمار می‌روند. ناگفته نماند که اکثر بانک‌ها در این محله شعبه دارند و مراکز خدمات ارتباطی و پلیس +۱۰ هم خدمت‌رسانی می‌کنند.

محله نازی آباد تهران

اماکن تفریحی و ورزشی محله نازی آباد

یکی از مشخصات بارز محله نازی‌ آباد، فرهنگسرای بهمن است، این فرهنگسرا یکی از فرهنگسراهای فعال در تهران است که انواع کلاس‌های آموزشی و فرهنگی را دارد، همچنین دارای سالن کنسرت، سالن سینما و … است. این محله دارای چند پارک است که برای تفریح و گذراندن اوقات فراغت ساکنین گزینه‌ی خوبی به حساب می‌آیند؛ از جمله آنها می‌توان به پارک سردار جنگل واقع در خیابان شیرمحمدی ، بوستان بهمن واقع در میدان بهمن، پارک ۲۲ بهمن واقع در خیابان نیکنام و شهدای ۱۷ شهریور در خیابان تولایی و پارک شهر شادی آزادگان در خیابان دشت آزادگان اشاره کرد.

محله نازی آباد تهران

همچنین این محله دارای چند مجموعه ورزشی هم هست که نازی‌آبادی‌ ها از آن‌ها استفاده می‌کنند و تابستان‌ها شلوغتر هم می‌شوند. نام تعدادی از آنها در ادامه آورده شده است: مجموعه ورزشی مرغوبکار، مجموعه ورزشی الزهرا، استخر مرغوبکار، سالن ورزشی چندمنظوره فدک و استخر بهمن و …

ناگفته نماند یکی از جاذبه‌های خوراکی این محله هم حضور جگرسراهای میدان بهمن است که از شهرت بسیاری برخوردار هستند و معمولا از همه نقاط تهران مشتری دارند. دلیل اصلی کیفیت بالای جگرکی‌های این منطقه نزدیکی میدان بهمن به کشتارگاه مرکزی تهران است که دل و جگر دست اول و تازه را ارائه می‌دهد، به همین دلیل همیشه شلوغ و پررفت‌وآمد است.

محله نازی آباد تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *