رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۲ مرداد ۱۳۹۹

محله نارمک تهران

اشتراک گذاری

محله نارمک تهران که به محله صد میدان نیز معروف است در شمال شرق تهران و منطقه ۸ واقع شده است . محله نارمک یکی از مناطق خوش آب و هوا و سردسیری تهران به‌شمار می‌رود. این محله که در ضلع شمالی محله تهران ‌نو و ضلع جنوبی و شرقی محله شمیران نو واقع شده، به همراه محله تهرانپارس در دههٔ ۲۰ توسط فرانسوی‌ها ساخته شد. این محله در سال ۱۳۳۰ شمسی برای سکونت فرهنگیان آموزش و پرورش ساخته شد. تعداد زیاد میدان‌ها و فضاهای سبز یک فضای عمومی برای ساکنین فراهم کرده است.

محله نارمک تهران

این محله توسط بزرگراه رسالت به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم شده‌است، قسمت جنوبی آن در منطقه ۸ شهرداری و قسمت شمالی در منطقه ۴ شهرداری واقع شده‌است و دارای ۱۰۰ میدان (که ۱۳ میدان در قسمت شمالی و ۸۷ میدان در قسمت جنوبی) می‌باشد. همچنین میدان نبوت (میدان هفت حوض سابق) در نارمک جنوبی حالت مرکزی و تجاری دارد. قسمت شمالی که دارای هوای مطبوع‌تری است در منطقه ۴ شهرداری واقع شده‌است، بازار مبل دلاوران از مراکز تجاری نارمک شمالی است.برخی از میادین و کوچه های نارمک شمالی نیز جزو مناطق اعیان نشین شهر تهران نیز حساب می‌شوند.

محله نارمک تهران

بیراه نیست اگر بگوییم نارمک یکی از خوش‌مسیرترین محله‌های تهران است و یک سیستم قوی حمل و نقل عمومی دارد که باعث راحتی هر چه بیشتر ساکنان این محله شده است. این محله از شمال به خیابان فرجام، از جنوب به خیابان دماوند، تهران‌ نو و خیابان نظام‌آباد، از غرب به بزرگراه امام علی (ع) و از شرق به بزرگراه شهید باقری راه دارد. نارمک بعلت داشتن میدان‌های متعدد به محله صدمیدان هم شهرت دارد، از جمله این میدان‌ها می‌توان به نبوت یا هفت‌حوض سابق، میدان هلال احمر، میدان ۵۱، میدان ۷۳ اشاره کرد. از خیابان‌های معروف این محله هم می‌توان به آیت، سمنگان، دردشت، هنگام و … اشاره کرد.

محله نارمک تهران

بافت محله نارمک

محله نارمک یکی از قدیمی‌ترین محله‌های تهران محسوب می‌شود. این محله به دلیل دسترسی مناسبی که دارد، دارای محبوبیت بسیاری شده است. در حال حاضر ساختمان‌های قدیمی ساخت و در واقع تعداد خانه‌های ویلایی این محله کمتر شده و بیشتر شاهد افزایش آپارتمان‌ها هستیم. در کل باید بدانید که نارمک دارای سرزندگی خاصی است و تعدد میدان‌ها و فضای سبز هر میدان یک فضای عمومی برای تجمع ساکنین فراهم آورده است.

علت نام گذاری محله نارمک

برنامه ریزی، طراحی و احداث محله نارمک از ابتدای دهه ۱۳۳۰ در چارچوب دو فعالیت عمده بانک ساختمانی شروع شد که شامل دو شهرک نارمک در شمال شرق تهران و نازی آباد در جنوب بود. در زمان احداث شهرک نارمک، روستایی به همین اسم بود. طراحان اولیه این محله دو طراح خارجی به نام بازیل و گورگن بوده‌اند و همزمان تعدادی مهندس ایرانی به عنوان مشاور در این پروژه همکاری داشته اند. در طرح ابتدایی شهرک نارمک، ۹۸ میدان کوچک و بزرگ به صورت فضای سبز شهری در نظر گرفته شده بود که این میادین را می‌توان به عنوان هسته‌های اولیه محله به حساب آورد.

محله نارمک تهران

بعد از ساخت واحدهای مسکونی اولیه، ساختمان های عمومی مانند واحدهای آموزشی، تجاری، آموزشی و … ساخته شدند. در کل می‌توانیم بگوییم روند پیشرفت و ساخت و ساز نارمک در سه دوره زمانی اتفاق افتاده است؛ دوره اول که ساخت و ساز اولیه این محله بوده و ۸ سال به درازا کشیده است ، دوره دوم مربوط به زمانیست که نارمک به شهرداری تهران تحویل داده شده و در این دوره دگرگونی‌هایی در روند ساخت و ساز اتفاق افتاده است و در نهایت دوره سوم که مربوط به سال های اخیر می‌شود و نارمک بر اثر افزایش شدید تراکم ساختمانی به شدت دچار دگرگونی شده است. جالب است بدانید تنها عنصر کالبدی که از این محله تحت تاثیر جریان‌های مختلف قرار نگرفته و همچنان مطابق طرح ابتدایی است، میدان‌های نارمک هستند که عرصه های عمومی و نیمه عمومی منحصربفردی را ایجاد کرده اند.

اما در مورد تاریخچه نام ‌گذاری محله باید بگوییم آن‌طور که در فرهنگ جغرافیایی آمده است این محله در ابتدا یک دهکده قدیمی و بسیار خوش آب و هوا در ۹ کیلومتری جنوب شرقی امامزاده صالح و تهران با تعداد ۱۰۰ نفر سکنه بوده و در مسیر لواسان، قرچک و رودبار قصران قرار داشته است. آنطور که در منابع مختلف آورده شده است محصولات عمده این منطقه غلات و انار و شغل اهالی زراعت و باغبانی بوده است.با توجه به تعداد زیاد باغ های انار در این منطقه و شهرت انارهای نارمک به خوشمزگی و پرآبی، نام نارمک از اینجا آمده است. کلمه نارمک به معنی مکیدن انار و منظور از نارمک یعنی مکانی که انارهای درشتی در آن منطقه می‌رویده است.

محله نارمک تهران
در کل باید بدانید نارمک از محله‌های خوش‌مسیر تهران است، بی ار تی های (میدان آزادی -تهرانپارس) و همچنین بی ار تی های (پایانه بیهقی- پایانه علم و صنعت) و خط دو متروی تهران که پنج ایستگاه آن (خط متروی فدک، گلبرگ، سرسبز، دانشگاه علم و صنعت، شهید باقری) متعلق به نارمک است؛ دسترسی به تمامی نقاط تهران را برای ساکنان نارمک راحت کرده‌اند. همچنین تاکسی‌هایی برای جابجایی مسافرین به اکثر نقاط تهران در پایانه تاکسیرانی بزرگراه رسالت وجود دارد و نگرانی از این بابت نیست. علاوه بر اینها چندین خط اتوبوسرانی هم به حمل و نقل عمومی در این محله کمک می‌کنند. برای مثال (دانشگاه علم و صنعت- شهرک امید)، خط (دانشگاه علم وصنعت-فلکه چهارم تهرانپارس)، (پایانه شقایق- دانشگاه علم و صنعت) و …

مراكز آموزشی و فرهنگی محله نارمک

در نارمک چندین مدرسه برای رفع نیازهای آموزشی ساکنین محله وجود دارد که در زیر نام تعدادی از آن‌ها آورده شده است:
مدرسه متوسطه دخترانه فردوس
مدرسه متوسطه پسرانه هدایت­­
دبستان پسرانه فخامی
دبستان غیردولتی دخترانه نبوت
دبستان غیردولتی سروش
دبستان غیر دولتی پیشتازان کامپیوتر ایران
متوسطه غیردولتی کمال
متوسطه نمونه دولتی پسرانه دانشمند
دبستان غیردولتی پسرانه نبوت
راهنمایی پسرانه امام خمینی (ره)
راهنمایی غیردولتی پسرانه فیض
راهنمایی دولتی پسرانه کمیل
راهنمایی دولتی دخترانه سمیه
راهنمایی غیردولتی دخترانه فروغ علم

ضمن اینکه کانون زبان ایران، مجتمع فنی تهران، موسسه زبان پردیسان، آموزشگاه زبان سفیر گفتمان، آموزشگاه شکوه رسالت، ایرانمهر و … از مراکز آموزشی نارمک هستند. همچنین تعداد آموزشگاه‌های موسیقی، نقاشی، خیاطی و هنری هم در نارمک کم نیست و انواع نیازهای آموزشی ساکنین را برطرف می‌کند.ناگفته نماند یکی از مهم‌ترین دانشگاه‌های کشور در این محله قرار دارد، دانشگاه علم و صنعت ایران در زمینی به مساحت ۴۲۰ هزار متر مربع در خیابان هنگام واقع شده و اعتبار بیشتری به این محله افزوده است.

محله نارمک تهران

مراکز خرید محله نارمک

یکی از مهم‌ترین مراکز خرید نارمک، مجتمع تجاری سون سنتر در ضلع جنوب غربی میدان هفت حوض است که شامل انواع فروشگاه‌های طلا و جواهر، ساعت، کامپیوتر، موبایل، پوشاک و البسه و … است. از دیگر مراکز خرید این محله می‌توان به مرکز خرید کویتی‌های نارمک واقع در خیابان آیت، مجتمع تجاری مروارید نارمک، مرکز خرید نبوت نرسیده به میدان هفت حوض و … اشاره کرد.

محله نارمک تهران

در کل اگر از بازارهای خوش‌قیمت تهران بپرسید احتمالا نام بازار نارمک (هفت‌حوض) هم جز این این بازارها خواهد بود. در واقع خیابان آیت و میدان نبوت (هفت‌حوض) پر از فروشگاه‌های متنوع هستند و به قول معروف گفتنی جنسشان جور است.خیابان آیت یک خیابان دوطرفه است و پیاده روهای پهن و بزرگی دارد، در این خیابان هرچیزی گه بخواهید از لباس زنانه، مردانه و بچگانه تا ساعت و زیورآلات و … پیدا می‌شود. طلا فروشی‌ها و ساعت فروشی‌هایی که در هفت حوض وجود دارند از شهرت زیادی برخوردارند.

محله نارمک تهران

در ضلع غربی میدان نبوت فروشگاه شهرکتاب هم وجود دارد و برای طرفداران کتاب و لوازم التحریر پاتوق خوبی است.

نارمک

مساجد و حسینیه های شاخص محله نارمک

مساجد زیادی در نارمک وجود دارد که معروف‌ترین آن‌ها مسجد جامع نارمک در خیابان سمنگان است. نام مسجدهای دیگر در ادامه آمده است: مسجد سپه سالار حسین، مسجد امام حسن مجتبی، مسجد امام موسی‌بن جعفر، مسجد حجتیه و … همچنین این محله دارای چند حسینیه از جمله حسینیه مکتب‌الحسین، حسینیه قائم‌المهدی، حسینیه عزاداران سیدالشهدا است.

 

نارمک

مراکز درمانی معتبر محله نارمک

درمانگاه جامع نارمک برای ساکنان قدیمی نارمک نام آشنایی است، درمانگاهی که در حال حاضر تبدیل به بیمارستان انصاری شده و بخش زنان و زایمانش شناخته شده‌تر از سایر بخش‌های آن است. در نارمک تعداد بیمارستان‌های مجهز کافی نیست و معمولا ساکنان محله به سایر بیمارستانهای تهران مراجعه می‌کنند.البته تعداد زیادی درمانگاه شبانه‌روزی در این محله وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درمانگاه شبانه‌روزی نوید سلامت در میدان هفت حوض، درمانگاه خیریه آودیسیان در خیابان ۸۶ نارمک، درمانگاه شبانه‌روزی اسرا در خیابان آیت و … اشاره کرد.

کلینیک مادر در چهارراه تلفخانه از دیگر مراکز درمانی نارمک است. تعداد داروخانه‌های این منطقه هم زیاد است که در ادامه نام تعدادی از آن‌ها آمده است: داروخانه آیت، داروخانه ارمغان، داروخانه دکتر بابک بقایی، داروخانه شبانه‌روزی سها، داروخانه شبانه‌روزی نارمک و …

مراکز مهم دولتی محله نارمک

کانون بازنشستگان سپاه در میدان نبوت (هفت حوض)، ستاد مرکزی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در میدان رسالت و شهرداری منطقه ۸ در میدان نبوت (هفت حوض) قرار دارند، از دیگر اداره های این محله می‌توان به امداد آب منطقه نارمک، پست منطقه نارمک، مرکز مخابرات، کمیته امداد منطقه ۸ و امور مالیاتی شرق تهران در محله نارمک اشاره کردد.

همچنین تمامی بانک ها در نارمک شعبه دارند و مراکزی مانند پلیس +۱۰، دفاتر خدمات پستی و کلانتری‌ها نیز خدمت‌رسانی می‌کنند.

اماکن تفریحی و ورزشی محله نارمک

نارمک دارای بیش از ۱۰ پارک و بوستان است، پارک و بوستان ارغوان در خیابان دردشت، بوستان گلستان یکم، بوستان احدزاده، بوستان اقاقیا، بوستان شبنم, بوستان مبینی، بوستان ابوذر، بوستان آفتاب و … از جمله این پارک‌ها هستند. از بین این پارک ها بوستان احدزاده با مساحت ۷۸۰۷ متر مربع وسیع‌ترین بوستان محله نارمک به شمار می‌آید. در این محله کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری شعبه دارند که از تفریحات ساکنین به حساب می‌آیند.

محله نارمک تهران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *