رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۳ تیر ۱۳۹۹

طرز تهیه لوز پسته

اشتراک گذاری

طرز تهیه لوز پسته بسیار آسان است .لوز پسته همان طور که از نامش پیداست شیرینی کوچولوی لوزی جذاب و خوشمزه ای ست که ماده تشکیل دهنده آن پسته می باشد .خواص پسته بسیار است که یکی از آنها برای پایین آوردن قند خون مناسب است همچنین باعث کاهش فقر آهن و تقویت مغز و معده می شود ، سرشار از آنتی اکسیدان است و به سلامت قلب و سیستم ایمنی بدن هم کمک میکند. البته شیرینی نسبتا گرانی ست و پیشنهاد می شود حتما از پسته تازه برای درست کردن این شیرینی استفاده شود .

لوز پسته

مواد لازم

آرد: ۲۵۰ گرم
کره: ۱۲۵ گرم
پسته خرد شده: ۵۰ گرم
پسته اضافه: برای تزیین
آب: ۲۵۰ میلی‌لیتر
شکر: ۲۵۰ گرم

طرز تهیه لوز پسته حاج خلیفه علی رهبر

برای این حلوا باید اول شربت آن را آماده کنید. آب و شکر را درظرفی ریخته روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل شود، سپس حرارت را زیاد کرده اجازه دهید تا شربت بجوشد و آنگاه آن را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید.کره را در ظرفی ریخته روی حرارت قرار دهید تا ذوب شود. آرد را اضافه کرده و مرتب هم بزنید تا آرد سرخ شود. (می توان ابتدا آرد را کمی تفت داد، الک کرد و بعد به کره اضافه کرد.)

آرد را از روی حرارت بردارید، شیره آماده شده را به آرامی به آن اضافه کنید و مرتب هم بزنید تا جذب آرد سرخ‌شده شود. پسته را داخل حلوا بریزید و آن را خوب مخلوط کنید.حلوای یکدست و آماده را داخل قالب چهارگوش ( قالب باقلوا ) پهن کرده، پسته اضافه را روی آن بریزید و با دست فشار دهید تا به حلوا بچسبد.

بعد از حدود ۳۰دقیقه حلوا را برش داده، اجازه دهید کاملا خنک شود. برای بهتر جدا شدن حلوا، دوباره برش‌ها را تکرار کرده و حلوا را از قالب جدا کنید و در ظرف بچینید.

لوز پسته

روش دیگر

برای درست کردن یک لوز پسته خانگی مقوی و خوشمزه، خیلی مهم است که از پسته های مرغوب استفاده کنید و برای اطمینان از تازگی و سلامت پسته بهتر است خودتان آن ها را آسیاب کنید. پس در این مرحله پسته ها را پس از پوست کندن به کمک یک آسیاب خوب ریز و پودر کنید. هر چه در این مرحله پسته ها را بهتر آسیاب کنید، به طوری که هیچ دانه درشتی در آن نباشد، لوز پسته حرفه ای تر و با کیفیت تری خواهید داشت. در صورت لزوم پس از آسیاب کردن پسته ها آن ها را از الک نیز رد کنید.هل ها را نیز به خوبی پودر کنید.
در این مرحله در یک ظرف مناسب شکر، آب، گلاب و پودر هل را کمی با هم مخلوط کنید. سپس ظرف را روی شعله گاز بگذارید و مدام هم بزنید تا شکر به خوبی در آب حل شود و یک شهد غلیظ حاصل شود و عطر دل انگیز گلاب و هل در فضای خانه تان بپیچد.
حالا اجازه دهید شهدی که در مرحله قبل درست کردید کمی خنک شود. سپس در یک کاسه متوسط پسته آسیاب شده را بریزد. بعد کم کم شهد را به آن اضافه کنید و مخلوط کنید تا زمانی که حالت خمیری پیدا کند و به چسبندگی مطلوب برسد.

کف یک ظرف مستطیل شکل را با سلفون یا کاغذ روغنی بپوشانید سپس مخلوط پسته ای که در مرحله قبل درست کردید را به ضخامت دلخواه در کف ظرف پهن کنید و با ته یک قاشق یا با کف دستان خود و یا به کمک یک وردنه، به خوبی فشار دهید تا پسته ها به خوبی صاف و منسجم شوند. در صورت تمایل قبل از اینکه مخلوط پسته را در ظرف بریزید، کمی پسته برای تزیین روی سلفون یا کاغذ روغنی بریزید. لوز پسته را تا زمانی که خوب سفت شود در یخچال بگذارید.
برای برش زدن لوز پسته، پس از خارج کردن ظرف از یخچال، به کمک یک چاقوی خیس، به شکل لوزی برش بزنید. برای اینکه برش های لوزی شکل داشته باشید کافی است برش های اریب از سمت راست به سمت چپ و برعکس در کل لوز بزنید. همچنین میتوانید خمیر شیرینی را داخل قالب شکلات سیلیکونی بریزید. سپس لوزهای پسته را در یک ظرف در دار بگذارید تا هوا نخورند و خشک نشوند و ماندگاری بالاتری داشته باشند.

لوز پسته

 

 

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *