رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ خرداد ۱۳۹۹

سرای عزیزالله اف مشهد

اشتراک گذاری

سرای عزیزالله اف مشهد یکی از آثار تاریخی و باستانی این شهر زیارتی می باشد .سرای عزیزالله اف مشهد در تاریخ ۱۰ مهر ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۰۳۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .این اثر باستانی زیبا که اکنون در کوچه عباس قلی خان قرار دارد، در گذشته در حاشیه جنوبی شهر و محدوده ی محله عیدگاه قرار داشته و یک تجارت خانه بسیار پررونق بوده که به منظور صادرات محصولات مختلف بازگشایی شد.

سرای عزیزالله اف مشهد سرای عزیزالله اف مشهد

سرای عزیزالله اف از بناهای تاریخی مشهد می باشد که در سال ۱۳۰۷ به دستور حاج غلام حسین مشهدی ساخته شده است. با پیروزی انقلاب، سرا مصادره می‌شود، تا ۱۸ سال پیش که ملک به چند مالک خصوصی فروخته می‌شود، با همه‌ی این موارد، آن تا امروز به عنوان قدیمی‌ترین بازار فعالِ مشهد پا برجا بوده است.این بنا به عنوان تجارتخانه و محلی برای صادرات محصولات مختلف ساخته شد. مدت ها به عنوان محلی پر رونق و نبض تپنده اقتصاد شهر شناخته می شد. این مکان تاریخی سرانجام به محلی برای بازار فرش فروش ها تبدیل شد و بعد از آن نیز پای دیگر عمده فروشان به این مکان باز شد. این مکان به‌صورت یک مرکز عمده فروشی کالاهای دست دوم و لوازم مختلف از قبیل پوشاک، لوازم صوتی، انگشتر، تسبیح و سایر محصولات و کالاهای زائرپسند درآمده است.

سرای عزیزالله اف مشهد سرای عزیزالله اف مشهد

معماری بنا

کاروان سرای عزیزالله اُف در گذر زمان تغییرات چندانی، جز چند الحاق اضافی در بخش داخلی، به خود ندیده است. خوشبختانه این الحاقات نتوانسته اند معماری اصلی این بنا را تحت الشعاع قرار بدهند. تنها اتفاقی که در این میان قابل توجه است، تراکم بیش از حد واحدهای تجاری است که زیبایی بنا را از چشم انداخته است. معماری این سرا، از انواع معماری درون گراست. به عبارت دیگر تقسیم فضای بنا به دو بخش اندرونی یا داخلی و بیرونی یا خارجی به وضوح قابل مشاهده است. ساخت این ینا که در سه طبقه می باشد از مصالحی مانند آجر، گچ و ملات می باشد.

از لحاظ طرح و نقشه، ترکیب ساختمانی و ساختار معماری این بنا دارای یک حیاط میانی بزرگ و حیاط فرعی کوچکتر در بخش شرقی است که حجره های تجاری به طور پیوسته در سه طبقه پیرامون آن شکل گرفته اند. در حال حاضر این حجره ها در راستای فروش پوشاک، کفش، وسایل برق صوتی و … فعالیت دارند.هنوز در این کاروان سرا بوی معماری قدیم استشمام می شود، تیر و ستون و نرده بالکن ها از جنس چوب بوده و کف بنا تمام آجرفرش است و بعضی از راه پله ها نیز چوبی هستند. در کنار آن ها تزینات آجری، سقف ضربی با دهانه بزرگ حجره ها و در و پنجره های چوبی زیبا گواه قدمت طولانی این بنا است. این عمارت سه طبقه ای از سطح کوچه پایین تر است و همین امر باعث شده، از بیرون این ساختمان تنها دو طبقه آت دیده شود.

نحوه دسترسی به سرای عزیزالله اف

دسترسی به این راسته بازار از ورودی نواب صفوی و ابتدای خیابان نواب صفوی یا ورودی باب الرضا و ابتدای خیابان امام رضا یا ورودی باب الکاظم امکان پذیر است.
آدرس: مشهد، ابتدای خیابان نواب صفوی، داخل بازار عباس قلی خان، سرای عزیزاله اف

سرای عزیزالله اف مشهد سرای عزیزالله اف مشهد

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *