رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ فروردین ۱۳۹۹

خانه ی پیشه وران

اشتراک گذاری

شهر مشهد، از شهرهای بسار زیبای کشوراست که آثار تاریخی و ارزشمند زیادی را در خود جای داده است.یکی از این آثار، خانه های تاریخی ای هستند، معماری چشم نوازی دارند و گردشگران زیادی را به خود جلب می کنند.البته تعدادی از این خانه ها بر اثر عوامل مختلف و گذر زمان از بین رفته و تخریب شده اند.
اما تعداد خانه های تاریخی که همچنان زیبایی و ارزشمندی خود را حفظ کرده اند هم، کم نیست و در سطح شهر مشهد یافت می شوند.اگر شما از دسته گردشگرانی هستید که به دیدن این خانه های تاریخی با معماری های اصیل و زیبا، علاقه مند می باشید این مطلب را از دست ندهید.در این مطلب به معرفی خانه ی پیشه وران پرداخته ایم که در محله ای معروف به نام محله ی ارگ مشهد قرار دارد.

خانه ی پیشه وران خانه ی پیشه وران

خانه تاریخی پیشه وران یکی از زیباترین بناهایی است که در محله ارگ چشم‌نوازی می‌کند. زمانی یکی از اعیانی‌ترین خانه‌های این منطقه به حساب می‌آمده است. این خانه دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیادی می باشد.بعد از ورود و گذر از در چوبی خانه‌ تاریخی پیشه وران و رسیدن به فضای ورودی خانه که دارای دهانه‌ای حدودا دو متری است، می‌توانید به کلیه‌ قسمت‌های بنا که در دو ضلع قدیمی و نوساز قرار گرفته‌اند، دسترسی پیدا کنید. در سمت راست بعد از عبور از یک در و گذشتن از پلکانی قدیمی به بخش تاریخی‌تر خانه وارد می‌شوید.

سمت چپ هم در ورود به حیاط وجود دارد که بالای آن طاق‌نماهای آجری با حاشیه‌ معرق‌کاری شده‌ زیبایی به چشم می‌خورند. کلیه اتاق‌های بخش قدیمی بنا امکان دسترسی مستقیم به حیاط را دارند و به‌راحتی می‌توانید بعد از بازدید کردن از آن‌ها دوباره به حیاط دل‌انگیز این خانه سر بزنید.

این بخش از بنا شامل سه اتاق تودرتو در طبقه پایین و دو اتاق جذاب و قدیمی در طبقه بالا است. این اتاق‌ها سه دری هستند و پنجره‌های چوبی آن‌ها با پرده‌هایی قدیمی حال‌وهوای گذشته خود را حفظ کرده‌اند. کمدهای بزرگ و شومینه‌ای قدیمی از دیگر اجزا این اتاق‌ها هستند. گچ‌بری‌هایی زیبا که در قسمت‌های مختلف این اتاق‌ها وجود دارند و روی آن‌ها رنگ شده است، جلوه‌ خاصی به بنا بخشیده‌اند؛ اما به نظر می‌رسد که این تزئینات برخلاف آجرکاری‌ها و کاشی‌کاری‌های نفیس بنا، جدیدتر شکل گرفته باشند.

معماری خانه‌ پیشه وران به سبک معماری خانه‌های اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی بسیار نزدیک است. اگر به سقف قسمت‌های مختلف خانه پیشه وران نگاهی بیندازید، پوشش تیرپوش در سقف بوده و بام عایق کاهگل را خواهید دید
مساحت این خانه خیلی وسیع نیست؛ اما همین ویژگی سبب به وجود آمدن محیطی دنج و صمیمی در خانه شده و فضای تودرتو آن کوچکی خانه را به نسبت خانه‌های هم دوره‌اش از نظر دور می‌کنند.

قدمت خانه ی پیشه وران

خانه پیشه وران از خانه های تاریخی مشهد به‌شمار می‌رود و تاکنون دو یا سه بار بازسازی شده است. قدمت این خانه را به‌علت عدم وجود کتیبه و تاریخ مستند و با توجه به مستندات شفاهی نزدیک به دهه اول قرن ۱۴، یعنی اواخر دوره قاجار و پهلوی اول نسبت می‌دهند. در چیدمان داخلی خانه سعی شده است تا سبک و وسایل ویژه زندگی مشهدی‌ها در دوران ساخت آن به تصویر کشیده شود.
مالک اولیه این خانه آقای غلامحسین پیشه وران بودند که به همراه خانواده‌ خود در این مکان زندگی می‌کردند.در حدود چهل سال قبل روحانی مردم‌دوستی به نام آقای مرتضی حسینی این بنا را از مالک اولیه خریدند. ایشان تا چند سال پیش هم در این خانه زندگی می‌کردند. بعد از آن این خانه‌ خاطره‌انگیز در اختیار شهرداری شهر مشهد قرار گرفت.
کاربری اولیه این خانه‌ حیرت‌انگیز مسکونی بود، ولی طبق گفته‌ اهالی قدیمی و اصیل محله، بعدها به‌عنوان حسینیه از این خانه برای برگزاری مراسم مذهبی استفاده می‌شد. پس از اینکه این خانه توسط جناب حسینی خریداری شد، بازسازی‌هایی در این خانه انجام می‌شود که شواهد آن کاملا در بنا مشخص است.

محله ی اصیل ارگ که خانه ی تاریخی پیشه وران را در خود جای داده است، محله‌ای کهن می باشد.محله ای که آثار ارزشمند و زیبای زیادی را دارا می باشد و همچنین قدم زدن در این محله و تماشای بافت زیبای آن، در کنار دیدن دیگر آثار تاریخی موجود در آن جا، خالی از لطف نیست.
محله ارگ، ورودی شهر مشهد بود و سرسبزی آن به‌دلیل وجود قنات و باغ‌های خوش آب‌وهوا و آب فراوان، زبانزد مردم در قدیم بوده است. درحال‌حاضر هم درختان توت فراوانی در محدوده‌ اطراف خانه تاریخی پیشه وران و در سراسر محله ارگ به چشم می‌خورند که این موضوع را تایید می‌کنند.

خانه ی پیشه وران خانه ی پیشه وران

پیشنهاد میکنیم اگر به شهر مشهد سفر کردید، به این محله ی زیبا هم سری بزنید و از زیبایی هایش بهره مند شوید.
قلعه ارگ مشهد هم که مکانی برای استقرار شاهان و دروازه ورودی شهر بوده، در این محله قرار داشت. این نکته اهمیت منطقه را نشان می‌دهد. متاسفانه از این ارگ باشکوه و باعظمت و محله‌ زیبا و اصیل، تنها چند خانه‌ تاریخی ارزشمند به‌جای مانده که یکی از آن‌ها همین خانه‌ تاریخی پیشه وران است.
سایر آثار این محدوده به دلایل مختلف مانند گذر زمان یا توسعه‌ و نوسازی‌هایی که برای گسترش شهر در آن به وجود آمده‌اند، تخریب شده‌اند. شما آثار آن‌ را در این محلات قدیمی به خوبی حس می‌کنید.
برای مثال روبه‌روی خانه تاریخی پیشه وران آپارتمانی مدرن ساخته شده که هیچ تناسبی با ویژگی‌های اصیل و تاریخی این بنا و محله ندارد. ممکن است تماشای این مناظر برای شما کمی ناخوشایند باشد که چرا باید در کوچه‌ای با این قدمت، بناهایی نامتقارن و نازیبا که هیچ رنگ‌وبویی از گذشته نبرده‌اند، ساخته شوند؛ اما همین که چشمتان به خانه تاریخی پیشه وران بیفتد همه چیز اطراف خود را فراموش خواهید کرد.
در لحظه ورود به این خانه متوجه خواهید شد این خانه‌ قدیمی ارزش بازدید را داشته.
مطمئن باشید تماشای این فضای خیال‌انگیز و رویایی خالی از لطف نخواهد بود. تمام عناصر موجود در این خانه از سقف و دیوارهای چوبی گرفته تا آجرکاری و کاشی‌کاری‌های دیدنی و وسایل قدیمی مانند چرخ‌های ریسندگی و سماورهایی خاک خورده که در بعضی از اتاق‌های خانه به‌جای مانده‌اند، همه و همه نشان از زندگی می‌دهند که در گذشته در این مکان جریان داشته است
شما می توانید با بازدید از این خانه، برای چند ساعتی هم که شده، در گذشته ها غرق شوید و از شلوغی های زندگی دور باشید؛ چرا که خانه های تاریخی چنین فضایی را در اختیار شما خواهند گذاشت.
همچنین می توانید در حیاط این خانه و در کنار حوض آن و دیگر زیبایی های موجود در خانه ی پیشه وران، عکس های زیبایی به یادگار بگیرید.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *