جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جلال و سیمین شهر را به میهمانی می‌خوانند (خانه موزه سیمین و جلال )

تاریخ بروزرسانی :
۲۱ فروردین ۱۳۹۹

در سرتاسر جهان رسم بر این است که اقامتگاه های مفاخر خود را تبدیل به موزه و یا موسسه ای خاص می نمایند. در ایران هم اینگونه است و مکان های مختلفی وجود دارند که قبلا خانه ی خانواده و یا افراد خاصی بوده اند و امروزه تبدیل به موزه شده اند. یکی از جدیدترین موزه هایی که دارای پیشینه ای این چنین است و در ایران باز شده، خانه موزه سیمین و جلال که زوج ادبی معاصر ایران هستند، می باشد.

SIMIN1 جلال و سیمین شهر را به میهمانی می‌خوانند (خانه موزه سیمین و جلال )

در روز ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ در سالروز تولد بانو سیمین دانشور، خانه موزه سیمین و جلال در محل خانه این دو نویسنده و مؤلف توانمند کشورمان با استقبال بی‌نظیر تعداد زیادی از دوستداران ادب و هنر افتتاح شد.
جلال آل‌احمد و سمین دانشور، دو نویسنده معروف ایرانی هستند که نقش تاثیرگذاری در ادبیات کشورمان ایفا کرده‌اند، دو نویسنده بزرگ دوران معاصر که با سبک نویسندگی خود جانی تازه به هنر داستانی ایران بخشیدند و جاودانه شدند. خانه این زوج در محله دزاشیب تهران قرار دارد و امروزه امکان بازدید از آن به عنوان یک موزه برای عموم مردم فراهم است.

SIMIN3 جلال و سیمین شهر را به میهمانی می‌خوانند (خانه موزه سیمین و جلال )

در بن بستی در خیابان دزاشیب و در شمال تهران خانه ای با صفا و زیبا قرار گرفته است که قبل ترها ساکنینش از بزرگان ادبیات معاصر ایران بوده اند و بعد از گذشت سالیان سال هنوز هم آثارشان به چاپ می رسد. موزه خانه جلال و سیمین (Simin & Jalal Museum House) در واقع خانه ی شخصی این زوج بوده که به دست جلال آل احمد و هنگامی که همسرش سیمین در حال تحصیل در رشته ی زیباشناسی دانشگاه استنفورد بوده، ساخته شده است. خود ساخت این خانه داستانی شنیدنی دارد که خود یکی از عوامل جذابیت این موزه شده است. در سال ۱۳۳۰، جلال آل احمد تصمیم می گیرد تا خانه ای مسکونی در زمینی که مدت ها قبل دراراضی شمیرانات خریداری کرده بود را بسازد و به همراه همسرش، در آن ساکن شوند.
این خانه از آغاز (نقشه ساخت تا اتمام ساخت خانه) زیر نظر جلال آل‌احمد بوده است. جلال با دست خود سنگ‌های این خانه را می‌تراشیده است. جلال در نامه‌هایش برای سیمین از جراحات دست‌هایش هنگام تراشیدن سنگ‌ها، دردسرهای جا انداختن پنجره‌ها توسط شخص خودش و گرفتاری‌های دیگر ساخت‌وساز خانه نوشت. جلال آل احمد خانه را با عشق ساخت و در نامه‌ای برای همسرش نوشت: سیمین تو کم خندیده‌ای. این خانه را بنا می‌کنم تا صدای خنده‌های تو از آجرهای این خانه بلند شود.

SIMIN2 جلال و سیمین شهر را به میهمانی می‌خوانند (خانه موزه سیمین و جلال )

این خانه در سال ۱۳۳۰ تا ۱۳۳۲ به همت جلال و با کمک سرهنگ معینی برای این زوج هنرمند ساخته شد تا با خیالی آسوده در مکانی آرام و زیبا به خلق نوشته‌های بی رقیب خود بپردازند.
ساختمان ۲۲۰ متر مربع زیر بنا دارد و در ۲ طبقه خود نمایی می‌کند. اتاق نشیمن، آشپزخانه، کتابخانه و سرویس‌ها در طبقه همکف قرار دارند و اتاق نشیمن خصوصی در طبقه دوم ایجاد شده است. نمای خانه بسیار ساده است و همچون یک خانه‌ی رویایی با آرامش خوش شما را افسون می‌کند
زمانی که وارد موزه خانه جلال و سیمین شوید، خواهید دید که بعد از گذر از حیاط منزل؛ همچنین درون این خانه سه مجسمه مومی از سیمین و جلال و نیما یوشیج به چشم می‌خورد؛ نیما یوشیج برای سال‌ها همسایه این دو نویسنده بود. مجسمه سیمین قبل از ورود به خانه و روبروی حوض قرار دارد و گویی انتظار چیزی را می‌کشد. سیمین دانشور در یکی از آثارش به نام جزیره ی سرگردانی که آن را بعد از درگذشت همسرش به رشته ی تحریر درآورده نوشته است که: احمد نمرده و هنوز زنده است! این مجسمه و حالت انتظاری که در چشمانش است همین حس را به کسانی که از آن بازدید می کنند، القا می نماید. از طرفی دیگر هم در داخل منزل، در نیم طبقه ای که توسط خود جلال آل احمد درست شده، مجسمه ی مومی او نیز قرار داده شده است. گویی که او هم در حال فکر کردن برای نوشتن و خلق اثری جدید بوده است. البته در واقعیت هم این مکان جایی بوده که جلال آل احمد به آن پناه می برده و آثارش را خلق می کرده است.

SIMIN4 جلال و سیمین شهر را به میهمانی می‌خوانند (خانه موزه سیمین و جلال )

این خانه حیاط زیبا و دلبازی دارد و در داخل اتاق‌ها و سالن‌های آن هنوز زندگی در جریان است. جالب است بدانید که چیدمانی که امروز در این خانه‌موزه می بینید، مثل زمانی است که سیمین و جلال در آن زندگی می‌کردند. به جز تمام این زیبایی‌ها، برای دوستداران این دو نویسنده، این خانه همچون یک بهشت است چرا که تمامی آثار سیمین و جلال در آن جمع آوری شده و یک جا نگهداری می شوند.
در واقع، زمانی که شهرداری تهران این خانه را به قصد تبدیل کردن آن به موزه در سال ۱۳۹۳ خریداری کرد، از اول هم بنا را بر این گذاشته بود که در تزئینات و موقعیت اشیا در منزل تغییری به وجود نیاورد و آن را همانطور که از اول بوده در معرض دیدگان مردم بگذارد. البته به جز ارزش های معنوی این مجموعه، الگوهای معماری آن هم بسیار ارزشمند هستند. امروز که یک سال و اندی از افتتاح این خانه موزه می گذرد، دیگر تبدیل به مکانی شده است شاعران، نویسندگان و هنرمندان بسیاری به آن رفت و آمد می کنند. این خانه ارزشمند علاوه بر آن‌ پاتوق بسیاری از شاعران، نویسندگان و جریان سازان هم‌دوره با سیمین و جلال مانند شاملو، موسی صدر و آیت‌الله طالقانی بوده به دلیل تبعیت از الگوهای معماری ایرانی نیز دارای ارزش زیادی است.
در این موزه، تمامی آثاری که توسط این دو نویسنده ی به نام کشور چه نوشته شده و چه ترجمه شده است، گرد هم آورده شده اند و در یک جا نگهداری می شوند، که با تماشای کتابخانه‌ی آن‌ها بیش از قبل شیفته‌ی جلال و سیمین می‌شوید. مهم ترین آثاری که در این موزه نگهداری می شوند عبارتند از: سووشون از سیمین دانشور، مائده های زمینی اثر آندره ژید که توسط جلال آل احمد ترجمه شده، جزیره ی سرگردانی از سیمین دانشور، غرب زدگی از جلال آل احمد، کتاب ساربان سرگردان از سیمین دانشور و بسیاری از دیگر آثار این زوج هنری است. البته در این موزه آثار دیگری هم به نمایش گذاشته شده که متعلق به این ۲ نفر است و بیشترشان هم توسط ویکتوریا دانشور، خواهر سیمین در روز افتتاح موزه یعنی ۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ به این مجموعه اهدا شده است.
از جمله ی این وسایل می توانیم به:
– حلقه های ازدواج سیمین و جلال
– عقدنامه ی آن ها
– کارت ملی سیمین دانشور
– شاید جالب باشد که بدانید هر دو آن‌ها عاشقانه تا آخر عمر در این خانه زندگی کردند.خانه ی جلال و سیمین در سال ۱۳۸۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

مراسم افتتاح خانه موزه سیمین و جلال شنبه (هشتم اردیبهشت‌ماه) برگزار شد با سخنرانی محمدجواد حق‌شناس، جعفر رحمان‌زاده، سمیع‌الله حسینی مکارم، عبدالله انوار، احمد مسجدجامعی و غلامعلی حداد عادل همراه بود. سیدرضا صالحی امیری، علی‌اکبر اشعری، محمود دعایی، فاطمه راکعی و احمد مازنی هم از حاضران در این مراسم بودند.

نحوه دسترسی خانه موزه سیمین و جلال

دزاشیب، خیابان شهید رمضانی، کوچه رهبری، کوچه پسندیده، بن‌بست ارض، پلاک ۱
نزدیک‌ترین ایستگاه مترو به خانه موزه سیمین و جلال ایستگاه مترو تجریش است. خوشبختانه تمامی زود روم‌ها برای آسایش مهمانان در نزدیکی ایستگاه‌های مترو انتخاب‌شده‌اند بنابراین به‌راحتی می‌توانید با بازدید از موزه سیمین و جلال کیفیت اقامت خود در تهران را دوچندان کنید.
ساعات بازدید از موزه:
یکشنبه تا جمعه، ۹:۰۰ صبح تا ۵:۰۰ بعد ظهر
موزه در روزهای شنبه تعطیل است.

SIMIN5 جلال و سیمین شهر را به میهمانی می‌خوانند (خانه موزه سیمین و جلال )

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 1]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *