رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲۱ فروردین ۱۳۹۹

درخت چنار کیذقان با قدمت ۲۵۰۰

اشتراک گذاری

کهنسال ترین درخت دنیا با قدمت بیش از ۲ هزار سال در روستای «کیذقان» از بخش «ششتمد» سبزوار هنوز پابرجاست.قادری دهیار روستای کیذقان در این باره می گوید: درخت چنار این روستا یکی از بزرگترین درختان دنیاست که با ۸۴ متر ارتفاع و ۵۴ متر تنه تحتانی و ۴۲ متر تنه اصلی همچنان سرسبز و پابرجاست.این درخت با نظر مثبت سازمان میراث فرهنگی به شماره ۲۱۶ در فهرست میراث طبیعی ملی به ثبت رسیده است.

درخت چنار کیذقان با قدمت ۲۵۰۰

مهم‌ترین دلایل ثبت این اثر: قدمت و سن بالای اثر، باورها و اعتقادات معنوی مردم روستا نسبت به این درخت کهنسال، حفاظت از کالبد درخت توسط مسئولان محلی، نادربودن به لحاظ گونه و قدمت در این منطقه، سالم و زنده بودن این اثر و عجین شدن این درخت کهنسال با فرهنگ منطقه می باشد.چنار مسجد کیذقان که قدمت آن به بیش از ۲۵۰ سال می‌رسد، با توجه به شرایط اقلیمی و توپوگرافی منطقه، جزو گیاهان بومی منطقه محسوب نمی‌شود و از مکانی دیگر به این محل آورده شده، ولیکن با توجه به سازگاری با اکثر نواحی آب و هوایی و شرایط سخت در این محل رشد و تکثیر یافته است.

این اثر که در کنار جوی آب اصلی قنات روستا دیده می‌شود، دارای ۵۵۰ سانتی متر قطر و ۲۰ متر بلندی است و تاج پوشش این درخت کهنسال ۱۵ متر است که دارای ظاهری پر چوب با پوست سبز مایل به مفرغی و ریشه‌های قوی و عمیق، تنه مستقل، تاجی گسترده و شاخه‌هایی قوی است که در جهات مختلف می‌روید.
با توجه به قطر قابل توجه این درخت، در چند سال گذشته به طور طبیعی داخل آن شکافی ایجاد شده که از آن به عنوان کفاشی استفاده و به مرور زمان این شکاف ترمیم شده است.

درخت چنار کیذقان با قدمت ۲۵۰۰ درخت چنار کیذقان با قدمت ۲۵۰۰

۲۴ متر فضای زیر این درخت است که در گذشته مغازه ای در زیر این درخت قرار داشته است.این درخت با توجه به روایات کتاب ‘تاریخ بیهق’ اثر ‘علی ابن زید بیهقی’ که در قرن ششم هجری قمری نوشته شده کهن ترین موجود زنده خراسان است.ژوهشگر سبزواری با اشاره به عمر حدود دو هزار و ۵۰۰ ساله این درخت با توجه به قطر آن گفت: به خاطر اینکه چنار کیذقان نزد عامه مردم مورد احترام و همچنین مکمل اسناد تاریخی و فرهنگی شهرستان است.
طول سایه انداز چنار کیذقان در طلوع و غروب بیش از ۲۰۰ متر و در ظهر بین ۱۰ تا ۲۰ متر است.

روستای کیذقان محل واقع شدن این درخت پیشینه اساطیری کیذقان بر اساس تقسیم بندی فردوسی در شاهنامه به دوره کیانیان می رسد و ˈکیˈ در زبان پهلوی به معنای پادشاه است. ارنست هرتسفیلدˈ معتقد است، دوره کیانیان که در شاهنامه آمده، مصادف با دوره مادها در ایران است.
رجای ماندن این درختان قدیمی و قطع نشدن و از بین نرفتن آنها را ناشی از مقدس دانستن آنها و برگرفته از باورهای گذشتگان عنوان کرده اند.

آدرس : استان خراسان رضوی، شهرستان سبزوار، روستای کیذقان

درخت چنار کیذقان با قدمت ۲۵۰۰ درخت چنار کیذقان با قدمت ۲۵۰۰

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *