رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ تیر ۱۳۹۹

خانه گدار ، معمار فرانسوی و خالق شاهکارهای معماری در ایران

اشتراک گذاری

خانه گدار ، معمار فرانسوی و خالق شاهکارهای معماری در ایران در خیابان انقلاب تهران واقع شده است .آندره گدار (André Godard) در سال ۱۸۸۱ میلادی در پاریس به دنیا آمد. وی در دانشکده هنرهای زیبای پاریس (بوزار) در رشته معماری و باستان‌شناسی تحصیل کرده است. برای نخستین بار همراه هانری ویوله در ۱۹۱۱ به خاورمیانه می‌رود و به حفاری در سامرا مشغول می‌شود.

خانه گدار

گدار مطالعاتش را در خصوص معماری اسلامی در مصر در ۱۹۱۲ ادامه می‌دهد بعد از جنگ جهانی اول، گدار با یدا رویی ازدواج می‌کند. با ایجاد نمایندگی باستان‌شناسی فرانسه در افغانستان از ۱۹۲۲ گدار به همراه همسرش برای باز شناسی مکان‌های باستانی می‌روند که تا آن زمان حفاری نشده بودند. آنها بامیان را مورد مطالعه قرار می‌دهند و همین امر موجب می‌شود در ۱۹۲۸ از گدار درخواست شود که مدیریت دفتر باستان‌شناسی در ایران را بپذیرد. این دفتر توسط رضا شاه پس از خاتمه انحصار فرانسه در کاوش‌های باستان‌شناسی در ایران تأسیس شد. در سال ۱۳۰۷ شمسی (۱۹۲۹) به دعوت دولت وقت ایران، برای سازمان‌دهی و راه‌اندازی اداره کل باستان‌شناسی وارد ایران شد. به موجب قراردادی رسمی که به امضای وزیر وقت معارف رسیده بود، اداره موزه وزارت معارف را تا سال ۱۳۱۲ عهده‌دار بود. از ابتدای سال ۱۳۱۳با حفظ سمت، به ریاست کتابخانه وزارت معارف و با تأسیس موزه ایران باستان به سمت مدیرکل موزه منصوب شد.

خانه گدار،معمار فرانسوی و خالق شاهکار های معماری در ایران

خانه آندره گدار معمار و باستان شناس فرانسوی که ایرانیان او را به عنوان معمار دانشگاه تهران، حافظیه شیراز، کتابخانه ملی و بناهای ماندگار دیگر در شهرهای مختلف ایران می‌شناسند.

«اگرچه کلیه طرح‌های مورد نظر خود را نتوانستم در ایران محقق سازم، ولی توانستم کارهای مفیدی برای ایران انجام دهم: بنیان‌گذاری اداره خدمات باستان‌شناسی، تاسیس موزه باستان‌شناسی [ایران شناسی]، بازسازی ارزشمندترین ابنیه تاریخی، تهیه طرح‌های کلی دانشگاه تهران، ایجاد اداره انتشارات خدمات باستان شناسی که دیگر به جای زبان فرانسه از زبان فارسی استفاده می‌شود.با این حال چند طرح که برایم بسیار با اهمیت بود با کمال تاسف رها شده است. در این نامه بیشتر تاکیدم بر موزه باستان شناسی تهران است. ۲۰ سال از عمر آن می‌گذرد و احتیاج به تجدید نظر و تکمیل دارد.»

این‌ جملات بخشی از نامه نگاری‌های آندره گدار با نخست وزیر وقت تهران در سال ۱۳۳۷ است که از علاقه و پشتکار این معمار فرانسوی به حفظ و احیای معماری ایرانی دارد.
یکی دیگر از کارهای مهم آندره که علاقه زیادی به رشته معماری و باستان شناسی در خاورمیانه و به ویژه معماری ایران داشت تشکیل هیئت‌های متخصص برای مرمت آثار و بناهای تاریخی بود. آندره با این کار بناهای مهمی همچون مسجد جامع شیراز، مسجد شیخ لطف الله اصفهان، مسجد شاه و دیگر بناهای مهم تاریخی را از خطر ویرانی نجات داد.

خانه گدار،معمار فرانسوی و خالق شاهکار های معماری در ایران

ساختمان خانه گدار نمای مدرنی دارد که به سبک معماری دوره پهلوی اول نزدیک است. در کنار دانشگاه بزرگ تهران در خیابان پور سینا یک خیابان بزرگ با حال و هوای قدیم و البته تحت تاثیر فضای دانشگاهی همین منطقه است.در ورودی خانه شومینه مدرن زمینی و طراحی پلکان نشیمنی زیبایی فضایی دلنشین برای برای ورود مهمانان فراهم کرده است.

ستون های نمای ورودی ساختمان تحت تاثیر ساختمان‌های ایران باستان است.همچنین اجزای درونی ساختمان تماما نشان از علاقه آندربه سبک معماری ایرانی را حاکی است. معماری این ساختمان تلفیقی از سبک معماری مدرن اروپایی آن زمان و معماری ایرانی بوده است.طاق‌های گرد طبقه اول شباهت زیادی به معماری دوران ساسانیان در ایوان کسری دارد. در دوره پهلوی دوم یک طبقه به این ساختمان اضافه شد و به عنوان زایشگاه بیژن شناخته می‌شد. بعد از انقلاب این خانه به دانشگاه تهران سپرده شد و تا مدتی که کلاس‌های مامایی در این جا تشکیل می‌شد وبرای مدتی این ساختمان بدون استفاده بود. این خانه توسط خود آقای گدار طراحی شد و تا زمان اقامت در ایران، ایشان به همراه خانواده خود در این خانه سکونت داشتند.

نحوه دسترسی به خانه گدار

آدرس : خیابان انقلاب، خیابان قدس، خیابان پورسینا، نبش کوچه‌ی جلالیه، پلاک ۲

خانه گدار،معمار فرانسوی و خالق شاهکار های معماری در ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *