رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۵ آبان ۱۴۰۲

جاهای دیدنی رشت در پاییز

اشتراک گذاری

فصل زیبای پاییز، برای همه شهرها فصل بارندگی است اما برای شهر رشت که به شهر باران های نقره ای معروف است جور دیگری ست .آن‌هایی که اواخر تابستان را در رشت بوده‌اند، خیلی خوب می‌دانند که شهر باران، همیشه یکی دو هفته زودتر به استقبال پاییز می‌رود؛ چون که از جنس همین فصل است. خزان درختان ، ریزش برگهای خشکیده و نارنجی کمی غم انگیز است ولی حال و هوای وصف ناشدنی دارد. در این مطلب می خواهیم شما را با جاهای دیدنی رشت در پاییز آشنا کنیم تا براحتی برنامه ریزی کنید در کنار قدم زدن و دیدن زیبایی های طبیعت، از هوای پاییزی رشت هم لذت ببرید.

جاهای دیدنی رشت در پاییز

پاییز در جنگل‌های هیرکانی

یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی گیلان در فصل پاییز جنگل‌های هیرکانی است. هرساله خیلی از گردشگرها برای اینکه پاییز این جنگل را ببینند به این منطقه سفر می‌کنند. تورهای زیادی هم به مقصد جنگل‌های هیرکانی برگزار می‌شود.جنگل‌های هیرکانی درخت‌های متنوعی دارد. برای همین پاییز این جنگل قابل مقایسه با جنگل‌های دیگر نیست. پیشنهاد می‌کنیم یک بار هم که شده در فصل پاییز به این جنگل‌ها بروید و درخت‌های بلوط، راش، ممرز، انجیلی و افرا را ببینید.

جنگل‌های هیرکانی از اقلیم‌های بسیار با ارزش هستند که باید به خوبی از آنها مراقبت کنیم. دیدن این جنگل‌ها در پاییز دنیایی دیگر است. درختان روی دیگر خود را به شما نشان خواهند داد که از دیدنش سیر نخواهید شد. در جنگل‌های هیرکانی بیش از ۱۵۰ گونه‌ گیاهی وجود دارد. این تنوع باعث می‌شود زیبایی پاییز در جنگل‌های هیرکانی جادویتان کند. ارزش این جنگل‌ها به قدری زیاد است که ثبت جهانی شده‌اند.در فصل پاییز زیبایی جنگل‌های گیلان دوچندان می‌شود. عکس‌های پاییزی هم که طرفدار کم ندارند. پس خیلی‌ها به این مناطق می‌روند تا هم از زیبایی آن استفاده کنند و هم چندتایی عکس برای فضای مجازی بگیرند. اگر از عاشقان فصل پاییز هستید اصلا نباید این زیبایی را از دست بدهید.

برای آشنایی بیشتر با شهر رشت پیشنهاد می کنیم مطلب سیری در رشت را نیز مطالعه بفرمایید.

پارک جنگلی سراوان

پارک جنگلی سراوان، مظهر زیبایی رشت در پاییز است. چرا که هم مرداب و هم دریاچه سراوان رشت در این وقت از سال، شبیه به نقاشی زیبایی می‌شوند که باید در امتداد آن‌ها نشست و تماشایشان کرد. جاده‌های باریک، پرپیچ‌وخم و البته امن پارک جنگلی سراوان که به انبوه جنگل‌های گیلان منتهی می‌شوند، در پاییز به یک شاهراه رؤیایی تبدیل می‌شوند.
آدرس : پارک جنگلی سراوان در کیلومتر ۱۸ آزادراه رشت به قزوین، نرسیده به پلیس راه جاده سراوان و در امتداد جاده منتهی به شفت قرار دارد.

جاهای دیدنی رشت در پاییز

پارک قدس

پارک قدس رشت را با عناوین دیگری همچون «پارک محتشم و پارک شهر» هم می‌شناسند. مهم‌ترین ویژگی پارک قدس این است که در هر فصل از سال، تصویری متفاوت از آن ترسیم می‌شود که هر گردشگری را به تحسین وامی‌دارد.پارک شهر رشت در پاییز، مملو از برگ‌های نارنجی و کمی خیس است که روی سنگ‌فرش‌های آن ریخته‌اند. همینطور وقتی که به اطرافتان نگاه می‌کنید، انبوهی از درختان قدیمی را خواهید دید که در خماری آرامش‌بخش پاییز، به خواب نسبتاً عمیقی فرو رفته‌اند.

آدرس: برای رسیدن به پارک شهر رشت، از چهارراه میکائیل یا خیابان پرستار و یا سبزه‌میدان وارد خیابان حافظ شوید.

جاهای دیدنی رشت در پاییز

پارک مفاخر

پارک مفاخر که روزگاری معروف به «یخچال» بود، حالا به بوستانی بزرگ تبدیل شده است که سکوت و دنج بودن آن مثال‌زدنی است. تقریباً هیچ پارک دیگری را در رشت نمی‌توان پیدا کرد که در فصول مختلف سال، اینقدر ساکت باشند. بنابراین، اگر عاشق سکوت، درختان چند صدساله، کاج، بلوط و البته پاییز هستید، بهتر است به این پارک سر بزنید. طبق گفته افراد قدیمی رشت، یخچالی طبیعی دقیقاً روبه‌روی بوستان مفاخر وجود داشت که به «یخچال طبیعی چمارسرا» معروف بود. مردم محلی، برف‌های پاییزی و زمستانی رشت را در آن یخچال نگه می‌داشتند تا از آن در شروع سال جدید برای اهداف مختلف استفاده کنند.
آدرس: بوستان مفاخر در بلوار شهید بهشتی و خیابان هنر واقع شده است.

جاهای دیدنی رشت در پاییز

پارک ملت رشت

بوستان ملت رشت، به‌دلیل دسترسی مسیرش به محله گلسار و فرودگاه رشت و همچنین، برخورداری از یک خانه‌موزه سنتی گیلانی معروف شده است. البته، نباید از محیط بزرگ و مملو از درختان پارک ملت هم غافل شد که در پاییز، رُخ باوقاری به‌خود می‌گیرند. جذابیت بی‌حدومرز فواره‌های آبی و رقص نوری که از میان آن‌ها عبور می‌کند را در رشت پاییزی دست‌کم نگیرید.
آدرس: وارد میدان گلسار شوید و از بلوار گلسار به سمت ایستگاه انزلی حرکت کنید تا پس از خانه کنتاکی به این بوستان برسید.

جاهای دیدنی رشت در پاییز

سبزه میدان رشت

تقریباً یک سبزه میدان در همه شهرهای ایران وجود دارد، اما سبزه میدان رشت یک نقطه دیگری از دنیاست. بدون اغراق باید اعتراف کنیم که سبزه‌میدان، نقطه جادویی رشت محسوب می‌شود. در هر ساعتی که وارد این محوطه شوید، جریان سرزندگی را در میان انسان‌ها مشاهده خواهید کرد. همچنین، می‌توانید به کبوترهای همیشه حاضر در سبزه میدان دانه بدهید و روی نیمکت‌های این نقطه از رشت در پاییز کمی استراحت کنید. البته قبل از این کار مطمئن شوید که نیمکت به‌خاطر بارانی که چند ساعت پیش باریده است، خیلی خیس نیست!
آدرس: رشت، میدان شهرداری، انتهای خیابان علم‌الهدی سبزه میدان

جاهای دیدنی رشت در پاییز

میدان شهرداری رشت

شهرداری رشت، به‌خودی خود پاتوق همیشگی دوستداران این شهر، ساکنین آن و گردشگرانی است که از شهرهای مختلف گیلان، ایران و جهان می‌آیند. شهرداری رشت در فصل پاییز، سرشار از قطره‌های باران، مردم چتر‌به‌دست، دست‌فروش‌های خیابانی و کلی جذابیت دیگر است. از همه مهم‌تر، چای نوشیدن و وقت گذراندن در کافه زیباسرا که در نزدیکی شهرداری قرار دارد، رؤیایی‌ترین انتخاب در پاییز است. آن هم دقیقاً در زمانی که رشت زیبا در رطوبت همیشگی‌اش غرق می‌شود و آسمان خاکستری‌رنگ آن، محیط قدیمی کافه زیباسرا را پُر از حس شاعرانه می‌سازد.
آدرس: در میدان شهرداری رشت، وارد خیابان علم‌الهدی شوید و روی سنگ‌فرش پیاده‌راه فرهنگی قدم بگذارید. سپس از مسیر دیگری به‌سمت خیابان سعدی حرکت کنید تا رشت در پاییز، همه زیبایی‌هایش را به شما نشان دهد.

 

جاهای دیدنی رشت در پاییز

پارک جنگلی سردار جنگل (فلکده)

پارک سردار جنگل، در محدوده یکی از توابع رشت، یعنی روستای فلکده واقع شده است. موقعیت جغرافیایی پارک جنگلی سردار جنگل، باعث شده است که شما با رفتن به آن، با یک تیر به ۲ نشان شلیک کنید. چرا که هم وارد محوطه‌ای مملو از درخت و سرسبزی خواهید شد و هم می‌توانید با کمی جلوتر رفتن از شهر دیدنی آقا سید شریف دیدن کنید. پارک سردار جنگل مملو از درختان بلند و قدیمی است و جذابیت آن در پاییز، دو چندان می‌شود.
آدرس: برای تماشای طبیعت تحسین‌برانگیز پارک سردار جنگل رشت در پاییز، پس از ورود به مسیر جاده جیرده، وارد منطقه فلکده شوید و و بعداز ورزشگاه سردار جنگل به ورودی پارک برسید.

جاهای دیدنی رشت در پاییز

پارک کشاورز

بوستان کشاورز، آن‌قدرها بزرگ نیست، اما امکانات و نوع طراحی آن باعث شده است تا دوستداران طبیعت پاییزی رشت از آن دیدن و روی نیمکت‌هایش استراحت کنند. پارک کشاورز دارای سرویس بهداشتی عمومی، نیمکت، تجهیزات ورزش همگانی و حتی زمین بازی ویژه کودکان است. برای لذت بردن از پارک کشاورز رشت در پاییز، پس از قدم زدن در محیط آن، وارد پارک شهید نهی قناد (روبه‌روی درب خروجی پارک کشاورز) شوید و از طبیعت آنجا هم لذت ببرید.
آدرس : رشت، انتهای بلوار رسالت، بوستان کشاورز

جاهای دیدنی رشت در پاییز

جاده نیروگاه برق (فشتام)

نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان که مسیر منتهی به آن با عنوان «جاده نیروگاه برق» هم شناخته می‌شود، یکی از مسیرهای محبوب دوستداران رشت در پاییز است. جاده نیروگاه برق، در مسیر جاده سراوان رشت قرار دارد و رفت‌وآمد در آن بیشتر در فصل تابستان و پاییز اتفاق می‌افتد. این بخش از رشت، میزبان یکی از آبگیرهای جنوبی شهر است و طبیعت کاملاً سرسبزی دارد. با این اوصاف، وقتی که در پاییز وارد این جاده شوید، چیزی جز رنگ سبز و نارنجی نخواهید دید.
آبگیر روستای فشتام در همه روزهای فضل پاییز و زمستان پر از آب است و انعکاس رختان نارنجی و زرد را می‌توان درون آن تماشا کرد. این آبگیر با عنوان «آبگیر فَشتام» هم معروف شده است و مسیر کناری آن بهترین مکان برای دوچرخه‌سواری محسوب می‌شود.
آدرس: رشت، جاده رشت به سراوان، به سمت نیروگاه برق، آبگیر فشتام

جاهای دیدنی رشت در پاییز

دریاچه سقالکسار رشت

پس از حدود ۳۰ دقیقه رانندگی از رشت به سمت جاده جیرده، به درباچه یا سد خاکی سقالکسار می‌رسید که همیشه برای استقبال از پاییز، اماده است. سقالکسار را بیشتر با دریاچه‌ای که دارد می‌شناسند، اما در اصل یک سد خاکی است و نام آن از روستای نزدیکش گرفته شده. سقالکسار از ۲ واژه سقا (محل آب‌خوری) و لک و سار (نام پردندگان) تشکیل شده است. حالا تصورش را بکنید که تماشای آبخوری پرندگان در دریاچه سقالکسار در پاییز چقدر می‌تواند رؤیایی باشد.

بهترین زمان تفریح در سقالکسار رشت در پاییز، همان یکی دو ماه اول است. چرا که در آستانه آذرماه و شروع فصل سرما همه چیز در این نقطه از شهر به‌شدت سرد خواهد شد. البته اگر عاشق سرما و فضای باز هستید، می‌توانید بااحتیاط کمی آتش روشن کنید و به صدای پرندگان، باد پاییزی و رقص شاخه‌های درختان گوش دهید.
آدرس : رشت، فلکه رازی، ۱۰ کیلومتری جاده جیرده، بعد از بقعه آقاسید شریف، روستای سقالکسار

جاهای دیدنی رشت در پاییز

روستای خرطوم در شفت

خرطوم، یکی روستاهای شهر شفت در نزدیکی‌های رشت است که دریاچه‌ای زیبا شبیه به سقالکسار دارد و طبیعت بکر آن هنوز دست‌نخورده باقی مانده. البته، برای ورود به ناحیه بکر طبیعت خرطوم باید از قبل هماهنگ کنید تا در را به رویتان باز کنند. این مسئله، نشان‌دهنده اهمیت حفظ طبیعت این ناحیه از گیلان است. پس از تماشای رشت در پاییز و برای رسیدن به این روستای دیدنی، به شهرستان شفت بروید و از خیابان خرطوم، وارد روستایی با همین اسم شوید.

جاهای دیدنی رشت در پاییز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *