رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ دی ۱۳۹۲

زمزمه های حذف اخطاریه سفر به ایران

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۱۸ – روزنامه فایینشال تایمز آمریکا در یکی از مهمترین گزارشهایی که در دهه های اخیر درباره صنعت گردشگری ایران نوشته شده است ، ایران را بر اساس نقطه نظرات پنلی از رهبران و مدیران برتر صنعت گردشگری جهان در رتبه اول مقاصد گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ قرار داده است ؛ پیش بینی که ریشه در موج تقاضای گردشگران جهان برای سفر به ایران دارد و در نوع خود می تواند یک ابر تبلیغ برای صنعت گردشگری ایران محسوب شود ؛ در عین حال برخی گزارشها حاکی از آن است که در ماه اکتبر سال جاری میلادی که مقارن با پاییز آینده خواهد بود در اتفاقی نادر ، قطار گردشگری دانوب اکسپرس در توری تحت عنوان « جواهرات پارس » از مجارستان عازم ایران خواهد شد و گفته می شود شدت استقبال از این تور به حدی بوده است که برگزارکنندکان آن از هم اکنون برای سال ۲۰۱۵ میلادی نیز برنامه جدید این تور را تنظیم کرده اند ؛ از دیگر اخبار جدید و خوشحال کننده برای گردشگری ایران ، حذف پیام هشدار سفر به ایران از دستور کار وزارتخانه های امور خارجه شماری از کشورهایی است که سالیان سال شهروندان خود را به دلایل امنیتی از سفر به ایران منع می کردند که وزارت امور خارجه انگلیس از جمله آنها است.

اگرچه اخبار داخلی درباره صنعت گردشگری کشور چندان چنگی به دل نمی زند و کمبود بودجه در این بخش در اکثر موارد توجیهی تکراری برای ضعف تبلیغات گردشگری کشورمان در سطح بین المللی و یا حضور در نمایشگاههای گردشگری خارجی بوده است اما رسانه های خارجی برخلاف سه دهه گذشته که همواره از ناامنی ایران نوشته اند این روزها با گرایشی ۱۸۰ درجه ای قلم بر گزارشهایی می رانند که خلا تبلیغات گردشگری ایران و کمکاری ها در این حوزه را جبران می کند؛ از روزنامه گاردین انگلیس که ایران را در میان ۴۰ جاذبه برتر گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ معرفی کرده است تا شبکه خبری سی ان ان آمریکا که به تسهیل روادید اخذ ویزای ایران و جاذبه های آن و خونگرمی و مهمان نوازی مردمانش اشاره کرده است بسیاری از رسانه های خارجی در این روزها ایران را بهشت گمشده گردشگری جهان می دانند و تلاش دارند آن را از لا به لای ابرهای تیره و تار ابهام و سوء تفاهماتی که در طول سه دهه بزرگ و بزرگتر شده است بیرون بیاورند.

در این بین روزنامه آمریکایی فایننشل تایمز در یکی از متفاوت ترین گزارشهایی که تا کنون در تبلیغ سفر و گردش به ایران نوشته شده است به نقل از نقطه نظرات پانلی از بزرگان صنعت گردشگری جهان ایران را مقصد برتر گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ معرفی کرده است. در این پیش بینی چهره های بزرگ صنعت گردشگری جهان حضور داشته اند : کریستوفر ویلموت استیلول موسس شرکت گردشگری « کازانوا اند لوید » ، جیل تیلور مشاور افتخاری شرکت « جت ست ورلد تراول » ، جیمز ماندی ، مدیر بازار یابی شرکت « اینساید جپن تورز » ، کریس مکینتایر ، مدیر شرکت « اکسپرت آفریقا » ، تام مرچنت ،موسس شرکت «بلک تومیتو » ، میک لینگ رئیس شرکت « استپس تراول » ، جفری کنت موسس شرکت « آبرکرومبی اند کنت » ، گابریل دانیدا مدیر اجرایی شرکت « اتلیه وییج » و در نهایت جانی بیلبی موسس شرکت « وایلد فرانتیر » مدیران برتر عرصه گردشگری جهان هستند که ایران را پیش از پاتاگونیای برزیل ، ژاپن ، ویتنام ، مغولستان ، زیمباوه و سودرمالم استکهلم سوئد در رتبه اول مقاصد برتر گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ قرار داده اند.

فایننشال تایمز درباره ایران نوشته است : «حدود ۳۵ سال ایران از نقشه گردشگری جهان به کناری انداخته شده بود حالا این کشور دارد به صدر لیست مقاصد گردشگری جهان در سال ۲۰۱۴ که باید از انها بازدید کرد باز می گردد. از پاتوقهای اسکی گرفته تا سواحل دریا ، معماری خیره کننده اسلامی ، سایتهای باستان شناسی و غذاهای عالی درباره جذابیتهای ایران هرگز شکی در کار نبوده است اما برخی موضوعات از جمله جنگ هشت ساله ایران و عراق این کشور را از مقصد اصلی گردشگران عام به مقصد هر از چند گاهی شمار اندکی از مسافران ماجراجو در قالب گروههای سازمان یافته تبدیل کرد.»

به ادعای روزنامه فایننشال تایمز آمریکا هم اکنون تور اپراتورها امیدوار هستند که ذوب شدن یخ روابط میان ایران و غرب که پس از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور این کشور روی داد به گردشگران برای سفر دوباره به ایران اطمینان خاطر دهد.

فایینشال تایمز در ادامه با اشاره به آماری رضایت آمیز و امیدوار کننده نوشته است : « وایلد فرانتیر که یکی از شرکت های برتر تخصصی سفر واقع در لندن و فیلادلفیا است ۳۰ درصد افزایش در رزرو تورهای سفر به ایران را گزارش کرده است. » جانی بیلبی ، موسس این شرکت گفته است : « ده سال است که بدون هیچ مساله ای تور گردشگری به ایران می فرستیم و در واقع دوباره و دوباره آنچه که از نظر مشتریان ما نهایت لذت سفر به ایران محسوب می شود دوستی و مهمان نوازی و استقبال مردم ایران از آنان است . »

فایینشال تایمز در ادامه به تلاش دولت روحانی برای تسهیل روادید اخذ ویزا اشاره کرده و می نویسد : « این کار با هدف افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران و نیز افزایش درآمدهای حاصل از آن انجام می شود ؛ دولت ایران می خواهد درامدهای حاصل از ورود گردشگر را از رقم ۲ میلیارد دلار کنونی به میزان ۱۰ میلیارد دلار افزایش دهد. گردشگران برخی کشورها در آینده نزدیک برای سفر به ایران نیاز به اخذ ویزا نخواهند داشت و برخی دیگر می توانند به محض ورود به ایران ویزایشان را دریافت کنند. وزارت امور خارجه انگلیس کماکان سفر به ایران را توصیه نمی کند چرا که انگلیس در ایران سفارتخانه ندارد . به گفته بیلبی اگر وزارت امور خارجه انگلیس درباره امنیت سفر به ایران تجدید نظر کند شمار تقاضاهای سفر به ایران افزایش چشمگیری خواهد داشت. »

در عین حال از نکات جالب توجه درباره رونق تورهای سفر به ایران اتفاق نادر سفر مستقیم قطار گردشگری دانوب اکسپرس از اروپا به ایران است ؛ توری تحت عنوان « جواهرات پارس » که نتیجه مشارکت دو شرکت دانوب اکسپرس و نیز شرکت « قطارهای لوکس گلدن ایگل » است که در تاریخ ۱۴ اکتبر سال ۲۰۱۴ میلادی عازم ایران خواهد شد. این سفر ۱۵ روز به طول خواهد انجامید ؛ مبدا آن بوداپست مجارستان بوده و سپس از ترانسیلوانیا و بلغارستان وارد استانبول می شود و با عبور از قلب ترکیه از کاپادوکیه و دریاچه وان به ایران وارد می شود و از اصفهان و شیراز و تخت جمشیدش راهی تهران خواهد شد. بازگشت این قطار تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۴ خواهد بود .

بر اساس این گزارش قطار دانبوب اکسپرس را که به هتل قطار می شناسند هر سال زمینه ساز سفرهای ریلی گردشگری بسیاری در سطح جهان می شود و این شرکت در حال حاضر تور گردشگری ریلی استانبول به پراگ ، اروپای مرکزی ، ترانسیلوانیای شرقی و غربی را در برنامه کاری خود دارد اما اینکه برای اولین بار برنامه سفری ۱۵ روزه آن هم به مقصد ایران در دستور کار این شرکت بین المللی قرار می گیرد جای خرسندی بسیاری برای صنعت گردشگری ایران محسوب می شود. از دیگر نکات جالب توجه میزان استقبال بسیار زیاد گردشگران خارجی از تور ریلی دانوب اکسپرس به ایران است که طراحان آن می گویند به رغم بهای بسیار بالای این تور ، همه بلیتهای سفر ماه اکتبر آن رزرو شده و در نتیجه آنها ناگزیر از اعلام برنامه های زمانی سال ۲۰۱۵ خود برای اعزام دوباره این تور به ایران و آغاز فروش تور ۲۰۱۵ بوده اند.

دانوب اکسپرس ، شرکتی خصوصی واقع در لندن است که بازار قطارهای کروز در سرتاسر اروپا را در دست داشته و تنها قطار بین المللی و خصوصی اروپا متعلق به این شرکت است . این شرکت در زمینه گردشگری بر روی ریل فعالیت می کند تا انجا که گاه این شرکت را با عنوان « هتل های ریلی » نیز می شناسند.

از سوی دیگر روزنامه تلگراف انگلیس از شنیده شدن زمزمه هایی مبنی بر حذف هشدارهای احتیاطی وزارت امور خارجه به گردشگران انگلیسی عازم ایران خبر داده است. سفارت انگلیس در ایران از سال ۲۰۱۱ میلادی تعطیل شده است و وزارت امور خارجه این کشور مگر در موارد ضروری سفر به ایران را به مردمش توصیه نمی کند. حالا به ادعای تلگراف ماهها است که زمزمه هایی مبنی بر تغییر این رویکرد در آینده نزدیک شنیده می شود و در حال حاضر FCO یا وزارت امور خارجه انگلیس در حال بررسی بر روی این موضوع است. تلگراف که همچون بسیاری از رسانه های خارجی ایران را در رتبه اول لیست ۲۰ مقصد برتر گردشگری خود قرار داده خاطر نشان کرده است که تا این اخطار حذف نشود بسیاری از گردشگران کماکان برای سفر به ایران احساس امنیت نخواهند کرد. تلگراف در ادامه نوشته است :
« آنهایی که به ایران می روند با مناظر خیره کننده ، فرهنگ و تاریخی فوق العاده و استقبالی گرم مواجه خواهند شد. »

جوآنا سیمونز نویسنده این مقاله ادامه می دهد : « اگرچه به عنوان یک خانم پوشیدن حجاب در محیطهای عمومی آن هم در هوای گرم بسیار برایم دست و پاگیر و رانندگی مردم وحشتناک و مانند نسخه واقعی بازی GTA بود اما در عوض آنچه که بدست آوردم فوق العاده بود: کاروانسراهایی که از روزگار مارکوپولو بر جای مانده ، روستاهای باستانی کاه گلی ، باغهای مملو از کل و فواره ، مساجد و کاخهای نفیس و ویرانه های شهر بزرک باستانی تخت جمشید که یکی از شگفتی های دنیا است بی نظیر بود.»
IMAGE635247941834435345 زمزمه های حذف اخطاریه سفر به ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *