رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۸ اسفند ۱۳۹۲

وقتی رشد گردشگران خارجی به نگرانی تبدیل می شود

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ – برلین – ایرنا – برخی از فعالان صنعت گردشگری از افزایش شمار گردشگران ورودی به ایران در سال میلادی جاری خبر می دهند؛ این رشد هر چند تاثیر زیادی در ایجاد اشتغال و در آمد دارد اما برخی کارشناسان نگران بضاعت گردشگری کشور برای پذیرایی از آنان هستند.

به گزارش ایرنا، چهل وهشتمین نمایشگاه بین المللی گردشگری برلین از۵ تا ۹مارس(۱۴تا۱۸ اسفندماه) با حضور نمایندگان و مدیران حوزه گردشگری ۱۸۹کشور جهان از جمله جمهوری اسلامی برگزار شد و به اذعان اکثر قریب به اتفاق بازدید کنندگان از غرفه ایران،گردشگری کشورمان امسال به مدد سیاست های دولت یازدهم حضوری کاملا متفاوت را در این رویداد بین المللی تجربه کرد.

نمایندگان ۱۴موسسه و شرکت فعال در زمینه جذب گردشگر بین المللی از ایران، پنج روز فشرده و پرکار را در نمایشگاه گردشگری برلین پشت سر گذاشتند در حالی که همانطوری که پیش بینی می شد و در گزارش های رسانه ای و حتی آمارهای آژانس های مسافرتی کشور آلمان بارها آن را مورد اشاره قرار داده اند، تقاضای سفر به ایران نسبت به سال گذشته تقریبا سه برابرشده و این علاقه مندی از سوی گردشگران خارجی بویژه اروپایی ها همچنان رو به افزایش است.

نمایندگان شرکت های فعال کشورمان که در طول مدت برگزاری نمایشگاه از یک مسئله نگران بوده و دغدغه مشترکی به نام فراهم نبودن زیر ساخت های گردشگری مورد نیاز و به اندازه کافی در کشور برای پاسخگویی به موج رو به افزایش تقاضای ورود گردشگران خارجی دارند.

نکته جالبی که تایید کننده این وضعیت نگران کننده است،نوشته ای بود که بر سردر ورودی غرفه ایران و بر روی بنری بزرگ با زمینه پرچم مقدس جمهوری اسلامی مقابل چشم بازدید کنندگان قرار داشت با این مضمون که ˈ ما میزبان شما در سال ۲۰۱۵ هستیمˈ.

ابتدا تصور برخی این بود که شاید طراحان این تابلوی دعوت، نمایشگاه سال ۲۰۱۴ را به اشتباه ۲۰۱۵ نوشته اند، اما با پیگیری ها مشخص شد که دعوت از گردشگران برای سفر به ایران در سال آینده به این خاطر بوده که ظرفیت هتل های کشور برای تورهای امسال تکمیل شده و امکان رزرو اتاق برای گردشگران جدید در سال جاری بویژه در شهرهای پر طرفداری همچون اصفهان، شیراز، یزد و … وجود ندارد.

دست اندرکاران امر گردشگری کشور جملگی بر این نکته تاکید دارند که اگر برای رفع این نگرانی بسیار مهم فکر جدی نشود،فرصت افزایش علاقه سفر به ایران و به قول فعالان این صنعت بین المللی،ˈسونامی ورود توریست خارجی به کشورˈ بی تردید به یک تهدید جدی تبدیل شده و موجب سرخوردگی گردشگران دوستدار دیدن ایران خواهد شد که درآن صورت دیگر نمی توان برای جبران آن کاری کرد.

ناکافی بودن تعداد هتل های با کیفیت و مطابق با استاندارد های بین المللی گردشگری،جوابگو نبودن حوزه حمل و نقل کشور با نیازهای جامعه گردشگری و بطورکلی مجهز و کافی نبودن زیرساخت های صنعت گردشگری کشور مسئله بسیار مهمی است که باید مورد توجه دست اندرکاران این بخش و البته نهادهای مسوول اعم از بخش خصوصی و دولتی قرار گیرد.

برخی از نهادهای مرتبط با صنعت گردشگری نظرات و برنامه های خود را برای رفع این مشکل و تلاش و آمادگی هرچه بیشتر برای میزبانی شایسته و در خور نام ایران از علاقه مندان سفر و بازدید از این کشور، با ایرنا در میان گذاشتند.

ایمان زارع پور مدیرعامل گروه هتل های پاسارگاد از جمله این افراد بود که به سوال ایرنا در رابطه با برنامه های این بخش برای رفع مشکل کمبود هتل های بین المللی و پذیرش بدون وقفه و مشکل گردشگران خارجی پاسخ گفت.

زارع پور گفت: برای رفع این مشکل در کوتاه مدت طرحی را برای ارائه به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آماده کرده ایم.

وی افزود: بر اساس تحقیقات انجام شده این طرح در کل دنیا و کشورهایی که سابقه بالایی در زمینه جذب گردشگر دارند به کمک گرو های هتل داری اجرا می شود و تاثیر فراوان آن در حل مشکل اقامتی گردشگران به اثبات رسیده است.

این مدیر بخش هتل داری کشور افزود: در بسیاری از شهرهای دنیا که پذیرای گردشگران میلیونی هستند،گروه های هتلی مجتمع های های مسکونی را اجاره می کنند و بعد از تجهیز و آماده سازی با استانداردهای خود در اختیار گردشگران قرار می دهند که مورد استقبال خوبی هم قرار گرفته است.

زارع پور با بین اینکه ساخت هتل های جدید برای رفع مشکل کمبود ظرفیت اقامتی کشور حداقل ۳ تا ۴ سال زمان نیاز دارد و ما فرصت طلایی ایجاد شده برای پذیرایی از سیل گردشگران خارجی را از دست خواهیم داد،گفت:فکر می کنم راه حل کوتاه مدت برای رفع مشکل ظرفیت پذیرش گردشگران در کشور این است که به گروه های هتلی کشور اجازه داده شود تا بتوانند مجتمع های مسکونی را خریده یا اجاره کنند و با تجهیز آنها با استاندارهای قابل قبول خود،در اختیار گردشگران قرار دهند.

وی اظهار داشت:البته ما در این مورد با مشکلاتی مواجه هستیم از جمله اینکه مجتمع های مسکونی کاربری تجاری ندارند و شهرداری با استفاده از این مجتمع ها به عنوان هتل آپارتمان مخالفت می کند ضمن اینکه مالکین نیز به خاطر مشکلات بعدی حاضر به تغییر کاربری ملک خود نیستند.

به گفته زارع پور برای انجام این کار نیازمند مصوبه دولت هستیم تا اجازه این کار برای کوتاه مدت حداقل دو سال آینده صادر شود تا به تدریج هتل های جدید در کشور ساخته شود.

مدیر عامل گروه هتل های پاسارگاد افزود: در بلند مدت نیز باید ساخت هتل های جدید و با کیفیت در دستور کار باشد که در همین راستا ما ساخت هتل های سنتی را در برنامه داریم.

زارع پور تصریح کرد:معتقدم گردشگرهای اروپایی متقاضی سفر به ایران به هتل های ۴ و ۵ ستاره نیاز ندارند زیرا اغلب آنها مشتاق اقامت در اقامت گاه های سنتی هستند تا فرهنگ و آداب و رسوم و سنت های بومی ایرانیان را بشناسند.

وی ادامه داد:شهرهایی که ظرفیت تورهای سنتی را دارد در حال ساخت و آماده سازی هتل ها و مجموعه های اقامتی سنتی برای رفع مشکل کمبود جا هستیم.

زارع پور با بیان اینکه درحال حاضر ما به شدت با مشکل هتل برای پذیرش گردشگران خارجی مواجه هستیم،افزود:من خبر دارم که بسیاری از هتل های زیر مجموعه ما در شهرهایی همچون اصفهان و شیراز حتی برای ماه های اردیبهشت و خرداد سال ۹۴ نیز دفتر خود را بسته اند و همین امروز برای سال ۹۵ پذیرش می دهند که اگر وضع به همین صورت ادامه داشته باشد،فرصت ˈسونامی گردشگرˈ به تهدید تبدیل خواهد شد و تورهایی که بعد از ورود به کشور با چنین وضعیتی مواجه شوند، باز خواهند گشت.

ˈمصطفی سرویˈ عضو هیات رییسه جامعه تورگردانان کشور و مدیرعامل شرکت خدمات جهانگردی و مسافرتی ارس اما نظر دیگری در این رابطه داشته و معتقد است که برای حل مشکل کمبود هتل و آماده نبودن زیر ساخت های گردشگری کشور با توجه به هجوم گردشگران خارجی باید هتل های کیفیت پایین کشور که تعداد آنها کم هم نیست را بازسازی و مطابق با استانداردهای بین المللی کنیم.

سروی افزود: ایران برای سال آینده به عنوان هفدهمین مسیر گردشگری به نشریات معتبر و فعال در زمینه جذب گردشگر بین المللی معرفی شده و ما باید در حوزه های مختلف خود را برای پذیرش گردشگران خارجی آماده کنیم که یکی از مهمترین بخش ها در این راه نیز تجهیز هتل ها و اماکن اقامتی است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه ساخت هتل های جدید به اعتبارات زیادی نیاز داشته و بسیار هم زمان بر خواهد بود باید راهکارهای جایگزین برای حل مشکل به صورت موقتی در کنار ساخت هتل های جدید داشته باشیم و آنهم اینکه، بازسازی هتل های ۲ و ۳ ستاره کشور با به روز رسانی امکانات و تطبیق آن با استانداردهای بین المللی است تا بتوان از آنها برای اسکان گردشگران بین المللی استفاده کرد.

این فعال بخش گردشگری کشور بحث مهم دیگر در زمینه توسعه زیر ساخت های این صنعت بین المللی را بحث حمل و نقل و اتوبوس های بین شهری عنوان کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر ما در کشور با کمبود شدید اتوبوس های توریستی مواجه هستیم و باید برای آن نیز راهکاری درنظر گرفته شود که می توان با تصویب لایحه ای در دولت و ارائه کمک هایی از جمله لغو یا کاهش عوارض گمرکی واردات این اتوبوس ها، بخش خصوصی را ترغیب به وارد کردن وسایل حمل و نقل مورد استفاده در صنعت گردشگری کرد.

سروی ادامه داد:به خاطر کمبود اتوبوس های داخلی با مشکلات و حوادثی مواجه هستیم که گاها اثرات بسیار نامطلوبی روی ذهن گردشگران خارجی گذاشته و به یک ضد تبلیغ تبدیل شده است.

وی در ادامه ارائه آموزش های گردشگری و تربیت راهنمایان تور را از دیگر نکات مهم در جذب گردشگران دانست و گفت:ما امروز با کمبود شدید راهنمایان آموزش دیده برای هدایت تورهای گردشگری مواجه هستیم و آشنا نبودن افراد به زبان های غیر انگلیسی نیز مشکل را دو چندان کرده است.

سروی خاطرنشان کرد: شاید بتوان گفت راهنمای تور تنها کسی است که از ابتدا تا انتهای سفر با گردشگر خارجی همراه است و خاطرات گردشگر بیشتر با راهنمایی های این فرد شکل می گیرد،اگر راهنمای تور فردی کارآزموده باشد می تواند در ثبت خاطره مثبت در ذهن گردشگر بسیار موثر باشد و در غیر اینصورت نیز نباید انتظار سفر دوباره از طرف گردشگر خارجی و یا دوستانش را داشت.

این مدیر بخش خصوصی گردشگری کشور با تاکید بر اینکه هیچ زمانی به این اندازه تقاضای ورود به کشور بالا نبوده است،گفت:همین وضعیت است که می تواند نقص های موجود در زیرساخت های گردشگری ما را عیان کند و اینجاست که بخش خصوصی و دولتی باید دست به دست هم داده و با برطرف کردن نواقص موجود هدف تعیین شده در جذب ۲۰ میلیون گردشگر خارجی در برنامه ریزهای کشور برای سال ۱۴۰۴ را محقق کند.

ˈابراهیم پور فرجˈ رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان کشور به عنوان کسی که تجربه نزدیک به ۳۰ ساله در این صنعت را با خود همراه دارد در این زمینه به خبرنگار ایرنا،گفت: همه ما اعم از بخش خصوصی ودولتی باید دست به دست هم دهیم تا این فرصت استثنایی که دلیل اصلی آن نیز تغییر فضای سیاسی کشور و انتخاب آقای روحانی است به تهدیدی برای صنعت گردشگری تبدیل نشود.

مدیر غرفه ایران در نمایشگاه گردشگری برلین با بیان اینکه تلاش همه این بوده است که غرقه ایران در نمایشگاه چهل و هشتم، در شان نام کشور پرطرفدار ایران در بین گردشگران بین المللی باشد،گفت: با همکاری خوب مسوولان نمایشگاه برلین،امسال در فضایی به مساحت ۱۶۸متر مربع در مکانی که چهار راه اروپا، آسیا ، آفریقا و خاورمیانه بود استقرار یافتیم و باید تاکید کنم به عنوان کسی که ۲۴ سال در این نمایشگاه شرکت کرده،شرایط امسال از هر نظر بی نظیر بوده است.

پورفرج ادامه داد: ۱۴ شرکت حرفه ای از بین ۲۵ موسسه خصوصی گردشگری متقاضی امسال در نمایشگاه حضور داشتند و استقبال امسال از غرفه ایران بی سابقه بود و اکثر مراجعه کنندگان نیز نه برای دیدن و صحبت کردن که برای انعقاد قرارداد آمدند.

رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان کشور گفت: به این خاطر شعار ˈایران، مقصد گردشگری سال ۲۰۱۵ گردشگران بین المللیˈ را برای غرفه امسال انتخاب کردیم که برای امسال ظرفیت هتل ها تکمیل شده و در بسیاری از شهرها جای کافی برای پذیرایی از سیل متقاضیان خارجی نداریم.

پورفرج تاکید کرد: بعد از بازگشت به کشور از این نمایشگاه باید همه تلاش خود را بکار گیریم که با تلاش و همکاری بخش خصوصی و البته حمایت دولت یازدهم و مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که تردیدی در عزم جدی آنها برای توسعه گردشگری کشور وجود ندارد،زیر ساخت های گردشگری کشور را برای رفع نیازها تجهیز و آماده کنیم.

وی با بیان اینکه در کنار تلاش برای جذب گردشگران در طول مدت برگزاری نمایشگاه برلین تلاش های خوبی هم برای توسعه زیر ساخت های گردشگری کشور از جمله ساخت هتل های بین المللی انجام شده است،گفت: در این سفر با سه گروه بین المللی هتل ساز در آلمان ملاقات هایی انجام شد که یکی از سازندگان آلمانی برای ساخت هتل در این در مدت زمان یک سال اعلام آمادگی کرده است.

پورفرج افزود:برای خود من هم که تجربه زیادی در این صنعت داریم تعجب آور بود که بتوان در مدت یک سال هتل مجهز با استانداردهای بین المللی ساخت اما این هتل ساز اعلام کرد که بخش های مختلف واحدهای هتل به صورت پیش ساخته قابل انتقال به ایران است تا در زمین آماده سازی شده نصب و در زمان کمتر از یک سال با همه امکانات و تجهیزات آماده بهره برداری باشد.

رییس جامعه تور گردانان کشور تاکید کرد: حتما از این گروه دعوت می کنیم با سفر به ایران و ملاقات با مقام های دولتی و مسوولان سازمان گردشگری با کمک بخش خصوصی و حمایت دولت در زمینه ساخت هتل فعالیت خود را اغاز کند تا بتوانیم در آینده نزدیک این مشکل مهم زیر ساختی را برطرف کنیم .

پورفرج با بیان اینکه مشکل اساسی امروز ما از نظر اقامتی،شهر اصفهان است: گفت:البته در شیراز و یزد نیز مشکل داریم اما به اندازه اصفهان نیست و باید بگویم که متاسفانه در ۸ سال گذشته در این شهر که بسیار مورد توجه گردشگران بین المللی است تقریبا هیچ اقدام زیر ساختی از جمله ساخت هتل انجام نشده است.

وی افزود: تصمیم داریم در گفت و گو با اعضای شورای شهر، شهردار،اتاق بازرگانی و سازمان گردشگری استان اقدامات فوری و لازم را برای تکمیل سه هتل نیمه کاره در اصفهان اغاز کنیم و با استفاده از تسهیلات بانکی تعدادی از مجتمع های مسکونی نیمه کار شهر را به هتل آپارتمان تبدیل کرده و بخشی از مشکل اقامتی اصفهان را حل کنیم.

این مدیر بخش خصوصی صنعت گردشگری کشور در رابطه با تاثیر سیاست های دولت یازدهم در افزایش تقاضای گردشگران خارجی،گفت: بی تردید عامل مهم و اصلی هجوم گردشگران بین المللی برای سفر به ایران، انتخاب آقای روحانی به عنوان شخصیتی معتدل و با تدبیر برای ریاست جمهوری و انتخاب مدیرانی کاربلد در حوزه گردشگری کشور از سوی ایشان بوده است.

پورفرج در عین حال با هشدار نسبت به اینکه خطر بزرگی گردشگری کشور را تهدید می کند،گفت:من نگران هستم اتفاقی که در میانمار افتاد و گردشگران را سرخورده کرد،در ایران شاهد باشیم.

وی افزود: تاکنون بامخالفت دولت های خارجی برای سفر گردشگران به ایران مواجه بودیم که خوشبختانه با سیاست های دولت آقای روحانی امروز این مانع بزرگ برداشته شده است اما اگر گردشگران خارجی به ایران سفر کنند و نبود امکانات، عدم سرویس دهی مناسب و نبودن اماکن اقامتی مجهز آنها را سرخورده کند دیگر نمی توان کاری کرد.

پورفرج با افزایش بی رویه قیمت ها در صنعت گردشگری به شدت مخالفت کرد و گفت:ما نباید به خاطر افزایش تقاضاها برای سفر به ایران دچار توهم شده و بی رویه قیمت ارائه خدمات خود را افزایش دهیم زیرا در این حالت حتی با تبلیغ دو برابر نیز نخواهیم توانست گردشگر ناراضی از این وضعیت را دوباره به کشور بازگردانیم.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگری که مسوولان دولتی باید مورد توجه قرار دهند این است که در ماه های توریستی بین المللی همچون فروردین،اردیبهشت،خرداد و شهریور و مهر و آبان نباید هتل ها در شهرهای پر متقاضی به بهانه برگزاری سمینارها و کنفرانس های داخلی اشغال شود و این چیزی است که ما در اروپا و همه جای دنیا شاهد آن هستیم.

پورفرج اظهار داشت:سمینارها و کنفرانس های داخلی باید در فصل هایی که تقاضا برای گردشگری بین المللی کمتر است برگزار شود،همین نمایشگاه برلین در آلمان در فصل غیر تویستی برگزار می شود و ما باید از تجربه خوب دیگران در این راه استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه بخش خصوص علم و توانایی حفظ بازارهای قدیمی گردشگری را دارد و برای شناسایی بازارهای جدید نیز تلاش خود را انجام می دهد،گفت:در ملاقاتی که همراه با معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ایران با رییس اتحادیه گردشگری آلمان داشتیم برای برگزاری یک تور دسته جمعی از مدیران بزرگترین آژانس ها و اساتید دانشگاهی آلمان به تهران برنامه ریزی شد که این گروه قرار است بعد از بازگشت برنامه سفرها به ایران را نوشته و در اختیار آژانس های آلمانی قرار دهند.

پورفرج افزود:معنای این اتفاق این است که اقبال گردشگری به ایران رو کرده و حالا این ما هستیم که باید با آماده سازی زیر ساخت ها خود را برای پذیرایی از این سیل گردشگر آماده کنیم و امیدواریم این اتفاق خوب با همکاری دولت و بخش خصوصی محقق شود.

مسوول غرفه ایران ایران در چهل و هشتمین نمایشگاه گردشگری برلین در پایان سخنان خود از کمک ها و پشتیبانی سفیر جمهوری اسلامی در برلین و همکاران بخش اقتصادی سفارت و همچنین ایرنا برای اهتمام درپوشش این رویداد بین المللی در حوزه گردشگری، قدردانی کرد و گفت همه این حمایت ها و کمک نقش ایفا کرد که امسال شاهد حضوری بی سابقه در نمایشگاه باشیم.

گزارش از:حمید قدیمی
81079537-5556532 وقتی رشد گردشگران خارجی به نگرانی تبدیل می شود

           
 

نظر کاربران :

  • رها مسعودی

    ما پتانسیلشو داریم اما امکاناتشو نداریم..متاسفانه دلسوزم نداریم

    ۳۰ آذر, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *