جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای ملکان ( معرفی ۸۱ روستای ملکان )

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ مهر ۱۴۰۱

روستاهای ملکان را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد.در ابتدا با شهرستان ملکان آشنا و سپس به معرفی ۸۱ روستای ملکان می پردازیم.شهرستان ملکان یکی ازشهرستان‌های جنوب غربی استان آذربایجان شرقی است، مرکز این شهرستان شهر ملکان با ۵۸٫۲۴۳ نفر جمعیت در سال ۱۳۹۵ خورشیدی است .ملکان در جنوب شرق دریاچهٔ ارومیه و در محل اتصال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی قرار گرفته‌است. ملکان در ۱۵۰ کیلومتری جنوب تبریز واقع شده‌است.شهرستان ملکان دارای دو بخش مرکزی و لیلان و سه شهر (لیلان، مبارک‌شهر و ملکان) و پنج دهستان و ۸۴ روستا می‌باشد. این شهرستان در تاریخ ۱۳۷۴/۳/۲۸ از بخش ملکان به شهرستان ارتقاء یافت.مردم ملکان آذربایجانی بوده و به زبان ترکی آذربایجانی تکلم می‌کنند.

 ملکان 4 e1665206502868 800x548 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

مَلِکانْ در جنوب‌شرق دریاچهٔ ارومیه و در محل اتصال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی قرار گرفته‌است. این شهر با وسعت ۱۰۰۷ کیلومتر مربع (۲٫۲ درصد مساحت استان) بوده و فاصله آن با مرکز استان تبریز ۱۴۴ کیلومتر می‌باشد فاصله این شهر با برخی شهرها زنجان ۲۷۱ کیلومتر، خرم‌آباد ۶۰۲ کیلومتر، رشت ۴۶۴ کیلومتر، اردبیل ۳۲۶ کیلومتر، همدان ۴۰۳ کیلومتر، ساری ۸۷۰ کیلومتر، ارومیه۱۶۷ کیلومتر، قزوین ۴۴۴ کیلومتر و تا تهران ۶۲۰ کیلومتر فاصله دارد. مردم ملکان آذربایجانی بوده و به زبان ترکی آذربایجانی صحبت می‌کنند.

ملکان بزرگترین شهر و پایتخت آتروپاتگان و محل نگهداری گنج در زمان ساسانیان بوده‌است و به عقیدهٔ اکثر تاریخ دانان و کارشناسان تاریخی، چون ملکانی‌ها در گذشته حاکم (ملک) زیادی داشته، از همین‌روی نام آن را «ملک شهر و در نهایت ملکان» نهاده‌اند.

نامهای قدیمی ملکان :پارتگان، جنزا، ملک‌نیا، ملک کندی و ملک شهر بوده‌است، به اعتقاد گروهی ساکنان محلی چون پیش‌تریکی ازاربابان این شهر «ملک‌نیا» نام داشته و نام این شهر از نام این ارباب گرفته شده‌است.

خاندان ملکی در این شهر ازبزرگترین اقوام، ملکان و ثروتمندان این شهر، آذربایجان و شمال غرب ایران هستند که در این شهر، تبریز، تهران و لندن ساکن هستند. تیره‌هایی از این قوم در زمان صفویه به دلیل عدم تبعیت از سیاست‌های حکومت مرکزی از تمام مناصب عزل و به دستور شخص شاه اسماعیل و بعدها شاه عباس به استانهای مرکزی، گیلان، لرستان، مازندران و قزوین کوچانده شدند، که بعد از سقوط سلسلهٔ صفوی و روی کار آمدن نادر شاه افشار از این خاندان پر نفوذ دل جویی رسمی به عمل آمد و تمامی مناصبات رسمی شان عودت داده شد.

 ملکان 6 e1665206673986 800x550 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

فهرست

وجه تسمیه

به عقیدهٔ کارشناسان تاریخی، چون ملکان در گذشته بزرگترین شهر و پایتخت آتروپاتگان و محل نگهداری گنج در زمان ساسانیان بوده‌است و از این رو اهالی این دیار حاکم (ملک) زیادی داشته، از همین روی نام آن را «پارتگان، جنزا، ملک‌نیا، ملک کندی، ملک‌شهر و در نهایت ملکان» نهاده‌اند. به اعتقاد گروهی دیگر، پیش‌تر یکی از اربابان این شهر «ملک‌نیا» نام داشته و نام این شهر از نام این ارباب گرفته شده‌است، برخی‌ها نیز بر این عقیده‌اند که دختر چنگیز خان به نام ملائکه در یکی از سفرهای خود این شهر را به این نام نام‌گذاری کرده‌است.

شهر ملکان در حدود ۲۰۰ سال پیش به صورت بخش کوچکی در محدود هٔ باغ اربابی و مسجد صحرا واقع شده بود که از طرف شرق به حمام قدیمی و تپه‌ای به نام تیچان تپه و از طرف جنوب به اراضی بایر و بدون کشت و قسمتی از باغ‌های چم چال به مالکیت نصرت السلطنه و مالکان آن آقایان ستار سلطان و صمد خان بود محدود می‌شد. ملکان تماماً متعلق به سلطنت قاجار بود و مالک آن نصرت السلطنه بوده‌است و نصرت السلطنه در سال ۱۳۲۰ه‍.ش ملکان را به آقای محسنی معروف به اصغر بقال انتقال داده‌است و در سال ۱۳۲۴ ه‍.ش آقای محسنی ملک را به آقایان حاج نجف مددیان و مظفرخان صولتی واگذار کرده‌است در سال ۱۳۲۴ ه‍.ش آقای جمشید خان اسفندیاری بعد از آن‌ها مالکیت آن را به دست گرفت.

 ملکان 2 e1665206517719 800x556 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

این شهرستان دارای دو رودخانه فصلی می‌باشد که عبارتند از:

۱- رودخانه مردق (مردق چای): این رودخانه که در منطقه به مردی معروف است با آبدهی متوسط ۱۳۲ میلیون متر مکعب در سال از دامنه جنوبی کوه سهند سرچشمه گرفته و در جهت جنوب جریان یافته و با اتصال شاخه‌های فرعی نظیر مغانجیق چای مسیر خود را به شهر مراغه ادامه داده و از داخل شهر ملکان گذشته و وارد دریاچه اورمیه می‌شود.

۲- رودخانه لیلان چای: که از کوه‌های سهند سرچشمه می‌گیرد این رودخانه از دو شاخه اصلی تشکیل شده یکی به نام بلوک آباد و دیگری به نام سراجو چای که در محلی به نام روستای کوسه صفر بهم می‌رسند و تشکیل لیلا چای را می‌دهند و بعد این دو رودخانه به سمت جنوب غربی حرکت کرده و در روستای باغچه دیزج شاخه‌های کوچکی هم از روستای تبه اغبلاغ را دریافت کرده و پس از عبور از روستای سرسبز و گردشگری باباقاضی وقوشقیه جیغالو و شیرین کند در داخل شهر میاندوآب وارد زرینه‌رود می‌شود.

روستاهای ملکان لیلان 800x600 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

آب و هوا

آب و هوای ملکان تحت‌تأثیر جریان‌های آسیای مرکزی، اقیانوس اطلس، دریای خزر، دریای سیاه و دریای مدیترانه قرار می‌گیرد. جریان‌های آسیای مرکزی در فصل‌های بهار، پاییز و زمستان موجب بارندگی و گاهی برف می‌شوند. جریان‌های اقیانوس اطلس و دریای خزر (بادهای خزری) بیش‌تر در منطقهٔ ارسباران موجب بارش می‌شوند و گهگاهی مناطق جنوبی‌تر را نیز تحت‌الشعاع خود قرار می‌دهند. جریان‌های دریای سیاه و دریای مدیترانه (بادهای سفید) در فصل‌های بهار و زمستان موجب بارش می‌شوند.

روستاهای ملکان 1 800x600 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

محصولات

ملکان قطب تولید انگور در سطح استان آذربایجان شرقی بوده و به «الههٔ انگور» و سرزمین خوشه‌های طلایی مشهور است. این شهر یک شهر کشاورزی و صنعتی بوده و کارخانه‌های متعددسبزه‌پاک‌کنی و شرکت‌های صادراتی این محصول در آن فعال‌اند. کشورهای حوزهٔ خلیج فارس، اروپا و کانادا، بزرگ‌ترین واردکنندگان محصولات خشکبار انگور این شهر هستند. قالی‌بافی نیز در این شهر رایج است و این شهرستان از بزرگ‌ترین تولیدکننده گوشت قرمز، گوشت مرغ ،تخم مرغ و جوجه یک روزه در استان می‌باشد.

روستاهای ملکان 5 800x600 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

جاهای دیدنی ملکان

۱۱۶ منطقه و محوطه تاریخی شهرستان ملکان در آثار ملی ایران ثبت شده‌است.پل دختر (قیزلار کورپوسی)، تپه علی‌بلاغی، مسجد جامع لیلان، قلعه بختک، پل آجری لیلان چای، آب معدنی شورسو، آب معدنی آرپادره سی، کوه شیروانشاهلو و همچنین دره گاومیش ئولناز و غار آبی بنایم و سرچشمه‌های سرسبز روستای باباقاضی جاذبه‌های طبیعی و تاریخی شهرستان ملکان به‌شمار می‌آیند. از دیگر مکان‌های تاریخی می‌توان به قره کولیگ لر و سلمان تختی و آق اولیا در بایقوت و قره تپه بایقوت اشاره کرد.

روستاهای ملکان 8 800x600 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

روستاهای ملکان 7 800x600 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

روستاهای ملکان

روستای آرپا دره‌سی

روستای آرپا دره‌سی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان شمالی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۴ نفر بوده‌ است.

روستای آروق

روستای آریخ یکی از روستاهای شهرستان ملکان است که در سه کیلومتری شرق این شهر قرار گرفته است این روستا که طی چندین سال گذشته بر اثر توسعه زیاد و مهاجرت از حالت روستا خارج گردیده است.شغل اصلی مردم این روستا کشاورزی (باغداری و زراعت) بوده که در کنار آن به دامداری، شغل‌های اداری و خدماتی نیز مشغول هستند.از لحاظ جمعیتی آمار روستای آروق بدین صورت می‌باشد:تعداد خانوار: ۱۳۰۰ – جمعیت ۵۲۳۲ نفر – جمعیت مرد: ۲۷۳۲ نفر – زن: ۲۵۰۰ نفر – جمعیت باسواد: ۳۷۵۰ نفر.

روستای آغچه‌دیزج

روستای آغجه‌دیزج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. این روستا کمتر از یک کیلومتر با شهر ملکان فاصله دارد و در سمت غرب آن قرار دارد. از نظر لغوی وجه تسمیه آن به معنی قلعه سفید می‌باشد. آغجه (سفیدگون) و دیزج (قلعه) می‌باشد. از نظر طبیعی این روستان در کرانه رود مردق چای (موردو) قرار دارد و شبکه آبرسانی زرینه رود (جغاتو) که از سد نوروزلو میاندواب منشعب می‌شوداز مرکز این روستا می‌گذرد. بیشتر مردم این روستا سفیدکار (گچ‌بری) هستند و شغل دوم مردم کشاورزی است. زمین‌های کشاورزی این روستا مساعد برای کشت انواع رقم‌های درخت انگور است که سهم بسزایی در تولید کشمش دارند. مردم این روستا به زبان مسگری یا مراغه‌ای نیز حرف می‌زنند. شغل قبل از انقلاب این روستا قلع زدن ظروف مسی بوده‌است که بعد از ورود هنر گچ کاری دیگر جوانان به این کار مشغول شدند.این روستا بزرگترین هنرمندان گچ بری رو در خود جای داده‌است.

روستای آغچه‌مشهد چاردولی

روستای آغچه‌مشهد چاردولی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۷۲ نفر بوده‌ است.

روستای آغکند قره‌خضر

روستای آغکند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی شهر لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۴۰ نفر بوده‌ است.

روستای آق‌منار

روستای آق‌منار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. دچار تخریب شده است.

روستای احمدآباد

روستای احمدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۴۶ نفر بوده‌ است.

روستای امیرغایب

روستای امیرغایب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۷ نفر بوده‌ است.

روستای اوچ‌بلاغ

روستای اوج‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است این روستا دارای آب وهوای خشک کوهستانی دارد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۱۸ نفر بوده‌ است.

روستای ایده‌لوی بزرگ

روستای ایه‌لوی بزرگ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۸ نفر بوده‌ است.

روستای ایده‌لوی کوچک

روستای ایه‌لوی کوچک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌ است.

روستای باباقاضی

روستای باباقاضی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان شمالی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌ است.

روستای باباکلک

روستای باباکلک یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۴۰ نفر بوده‌ است.

روستای بایرام‌کندی

روستای بایرام‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۴ نفر بوده‌ است.

روستای بایقوت

روستای بایقوت یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. این شهر در ۴ کیلومتری ملکان و ۱۲۵ کیلومتری تبریز و ۱۳۰ کیلومتری اورمیه واقع شده‌است.بایقوت یک روستای باستانی است که تاریخچهٔ آن به دوره‌های قبل از اسلام می‌رسد و دو قوم ارمنی و ترک در این روستا زندگی می‌کرده اند با گسترش اسلام و مهاجرت ارامنه از کل منطقه آذربایجان به سوی ارمنستان فعلی با هدف تشکیل کشور خیالی و جعلی ارمنستان جمعیت ارامنه قطع نسل شدو به گفتهٔ مردم این منطقه این روستا بر اثر بلاهای طبیعی و غیرطبیعی ( اعم از جنگ‌ها ) به کلی تخریب شده وبناهای جدیدی در آن احداث گشت که این امر باعث شد تا تاریخ این منطقه نهفته باقی بماند و در حال حاضر فقط ۵ تپه باستانی که با نام‌های ۱- چاللی تپه ۲- قره تپه – ۳-آغ تپه ۴-ارمنی تپه سی ( تپهٔ ارامنه ) ۵- آغ اؤلیا (که در حال حاضر به عنوان قبرستان از آن استفاده می‌شود) باقی مانده‌است و بی توجهی مسئولان میراث فرهنگی باعث شده که تاریخ این منطقه هنوز پنهان باقی بماند.
بایقوت در شمال غربی ایران و در ۴ کیلومتری شمال غربی ملکان و در ۱۲۵کیلومتری جنوب تبریز واقع شده‌است.آب و هوای بایقوت در بیش‌تر ماه‌های سال سرد است و تنها در اواخر فصل بهار و اوایل فصل تابستان از شدت سرمای آن کاسته می‌شود و آب هوای آن کمی گرم می‌شود بایقوت به دلیل آب و هوای خوش و زمین حاصل خیز، محصولات کشاورزی و باغی فراوانی دارد. از جمله آن‌ها می‌توان به انواع میوه های تابستانی نظیر سیب آلو آلوچه هلو، غلات و خشکبار اشاره نمود و همچنین در این روستا کاشت گندم به صورت دیم نیزرایج است.
اکثر مردم این روستا کشاورز و کامیوندار و دامدار هستند که در تابستان و بهار به کشاورزی و باغداری و دامداری میپردازند و در زمستان و پاییز به قالی بافی می‌پردازند و قسمتی دیگر از مردم نیز در دستگاه‌های دولتی و اصناف شهری اعم از مکانیکی مشاغل ساختمان و کاسبی در بازار مشغول هستند و بایقوت به دلیل آب و هوای خوش و زمین حاصل خیز، در طول سالیان پذیرای جماعتی از روستاهای همجوار دور و نزدیک بوده و در زمره روستاهای مهاجر پذیر و نه مهاجر فرصت قرار دارد. محصولات کشاورزی معروفی دارد که چند نمونه ازآنهاشهرت قابل توجهی در منطقه به خود اختصاص داده‌اند که از جمله آنان می‌توان به ( گوجه فرنگی و انگور و از صنایع دستی فرش و قالی )اشاره کرد و دیگر محصولات آن میوه، غلات و خشکبار است.که از همه مهم‌تر گوجه فرنگی بایقوت است که به کشورهای خارجی نیز صادر می‌شود. زبان مردم این روستا ترکی آذربایجانی است. عاشیق آدی گؤزل شاعر و داستان سرای حماسی قرن ۱۱هجری از اهالی بایقوت بوده است آرامگاه این آشیق و عارف وارسته در قبرستان آغ اولیای بایقوت در کمال بی مهری و بی توجهی قرار دارد. این روستا به لحاظ جمعیتی قابل ارتقاء به شهر میباشد که به دلیل نزدیکی به مرکز شهرستان و تراکم شهری و روستایی در منطقه و عدم تمایل ساکنان هنوز به عنوان روستا شناخته میشود. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۳۹۲۰ نفر بوده‌ است.

روستاهای ملکان 800x450 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

روستای بنایم

روستای بنایم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. این روستا یکی از بهترین مکان ها برای گردشگری است .این روستا یک مکانی پر اب و سر سبز است و یک دریاچه طبیعی دارد که از ان اب فراوانی به بیرون می اید. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۹ نفر بوده‌ است.

روستای پرچین‌بلاغ

روستای پرچین‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۱ نفر بوده‌ است.

روستای تازه‌قلعه

روستای تازه‌قلعه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۶۹۱ نفر بوده‌ است.

روستای تازه‌کند حوریلر

روستای تازه‌کند حوریلر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان شمالی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۲ نفر بوده‌ است.

روستای تازه‌کند خانکندی

روستای تازه‌کند خانکندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۱ نفر بوده‌ است.

روستای تازه‌کند شیخ‌الاسلام

روستای تازه‌کند شیخ‌الاسلام یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۹ نفر بوده‌ است.

روستای تپه اسماعیل‌آباد

روستای تپه اسماعیل‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۲۹ نفر بوده‌ است.

روستای تورچی

روستای تورچی یکی از روستاهای آذربایجان شرقی است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۴۹۳ نفر بوده‌ است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای ملکان آشنا شوید.

روستای چاللو

روستای چایلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۲ نفر بوده‌ است.

روستای چغالو

روستای چغالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۸۵ نفر بوده‌ است.

روستای حسن‌آباد

روستای حسن‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است.

روستای حسین‌آباد

روستای حسین‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است.این روستا در بخش جنوب غربی دریاچه ارومیه قرار دارد و یکی از روستاهای قدیمی این شهرستان است.شغل اکثر مردم این روستا کشاورزی است و یکی از بزرگترین تولیدکنندگان انواع انگور و کشمش در شهرستان می‌باشد.این روستا یکی از روستای باسواد شهرستان است.
جمعیت این روستا برطبق آمارگیری شرکت آماری پاسکال (PSG) در سال ۱۳۹۰؛ ۵،۲۶۸ نفر در قالب بیش از ۱،۰۰۰ خانوار ست که از این حیث دومین روستای پرجمعیت شهرستان بعد از روستای آروق محسوب می‌شود و از لحاظ پرورش استعدادهای علمی رتبه اول شهرستان و در رده‌های بالای کشوری قرار دارد.

روستای حوری‌لر

روستای حوری‌لر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان شمالی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده‌ است.

روستای داشبلاغ

روستای داشبلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۷۹ نفر بوده‌ است.

روستای دمیرچی

روستای دمیرچی یکی از کشور های استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی مرکز عرق سگی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. همچنین دسته ای از این طایفه در زمان اواخر سلطنت قاجار به استان قزوین(وای دده) شهرستان بویین زهرا بخش کلنجین مهاجرت نموده‌اند. روستای دمیرچی دارای بهترین انگور منطقه میباشد که برای تازه خوری به شهرهای اطراف و تبریز ارسال میشود که دارای رنگ وطعم بی نظیری است.

روستای دیزج شیخ‌الاسلام

روستای دیزج شیخ‌الاسلام یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است.

روستای زمان‌آباد

روستای زمان‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان شمالی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴ نفر بوده‌ است.

روستای ساری‌قیه

روستای ساری‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است.

روستای سالارآباد

روستای سالارآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۲ نفر بوده‌ است.

روستای سرمه‌لو

روستای سرمه‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. روستای سرمه لو یکی از قطب های بزرگ تولید انگور در استان است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۹۵ نفر بوده‌ است.

روستای شرازول

روستای شرازول یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. این روستا در فاصله یک کیلومتری غرب شهر ملکان قرار دارد. رودخانه موردو چای (مردق) بعد از عبور از شهر ملکان با بستر مئاندری و پیچ در پیچ از جنوب این روستا عبور می کند. شغل آهالی این روستا کشاورزی و امور پیمانکاری ساختمان و بنایی بوده و محصول کشاورزی اصلی انگور و صیفی جات میباشد. در جدیدترین تقسیمات کشوری در آینده نزدیک این روستا به محدوده شهر ملکان الحاق خواهد شد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۱۷ نفر بوده‌ است.

روستای شرانلو

روستای شرانلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است.شرانلو یکی از مهم ترین روستاهای شهرستان ملکان میباشد.

روستای شریفلو

روستای شریفلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است اهالی این روستا مردمانی شریف ، پرآوازه و میهمان نوازی دارند،در حیاط های یک یک این روستائان درختاتی سرسبز روییده است که در فصل تابستان تا پاییز در زیر سایه آنها نشسته تا پاسی از شب به گفتگو مپیردازند،این روستا در برابر روستاهای دیگر و در منطقه یک روستای زیبا است که حیاط های پوشیده از چمن درخت میباشد.این روستااز طرف شمال به جاده تهران-زنجان و از طرف جنوب به دیار باکری‌ها می‌پیوندد و از طرف شرق به جاده میاندواب -شاهیندژ و از طرف غرب به رود لیلان چایی می‌پیوندد.این روستا دارای ۳۵۰ خانوار و ۱۰۳۰ نفر جمعیت می‌باشد.
محصولات این منطقه
از مهمترین محصول‌های کشاورزی این روستا به انگور و سیب یا به هلو می‌توان اشاره کرد که انگور این روستا شهرت فروانی در تمام منطقه شمال غرب دارد ، درضمن در فصل اخرهای پاییز سالن های تولید پرورش قارچ هم میتوان اشاره کرده نیاز روستا و اطراف شهرها را هم فراهم میکند .
منطقه‌های دیدنی
از منطقه‌های دیدنی این روستا می‌توان به کانال آب که از کنار روستا عبور می‌کند اشاره کرد و همچنین کوه قطور داغ و باغ‌های سیب و انگور از ان نام برد و در فصل بهار هم میتوان شنا کردن در این کانال اشاره نمود اما کسی که فنون شنا کردن در کانال را نداشته باشن اکیدا توصیه نمیشود.

روستای شریفلو

روستای شریفلو یک روستا در ایران است که در دهستان لیلان جنوبی واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۶۳ نفر بوده‌ است.

روستای شورجه طورآغای

روستای شورجهٔ طورآغای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان شمالی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۰۸ نفر بوده‌ است.

روستای شیخ‌الاسلام

روستای روستای شیخ‌الاسلام یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است.تا پیش از سال ۱۳۷۵ این روستا به روستای زرد آلو معروف بوده‌است. ولی به‌دلیل خشکسالی، تمامی اراضی زردآلو خشک شد. عمده‌ترین محصولات کشاورزی حال حاضر این روستا عبارتند از انگور، غلات(گندم، جو، نخود و عدس)، و… در این روستا درخت پسته هم وجود دارد.
اماکن دیدنی
– از مکان‌های دیدنی این روستا می‌توان به اوچ باجی لار،شورسو،ساری داش و طبیعت زیبای کنار – رود مردق و… اشاره کرد.

روستای شیخ‌بابا

روستای شیخ‌بابا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است.شغل اصلی مردم کشاورزی است و عمده محصول تولید شده انگور گرود زردآلو و فراوری کشمش همچنین کشت دیم گندم ،جو و نخود می باشد .از نظر جغرافیایی کوهستانی و در منتها الیه جلگه شهرستان ملکان میباشد ،روستاهای شیخ بابا با روستاهای شیخ الاسلام،قلی کندی، قلعه جوق و روستای شیروانشالو همسایه است ،شواهد زیادی بر تاریخی بودن روستا وجود دارد و در اطراف روستا کنده کاری و کاوشهای مخفیانه زیادی صورت گرفته . از جمله جازبه های روستا چشمه طبیعی شورسو میباشد که آب آن دارای خواص درمانی است. همچنین پل تاریخی قیزلار کورپوسی در نزدیکی روستا و بر روی رودخانه مردق چای قرار دارد .مورد دیگر که قابل ذکر است یک قبر تاریخی منتسب و معروف به میر حسن کماندر در بالای تپه ای که روستا در دامنه آن قراردارد است ،اهالی روستا و روستاهای همجوار ارادت خاصی به این مکان دارند و به زیارت قبر این سید ،مخصوصا در ایام محرم میروند . محل فعلی روستا سابقه ای حدودا شصت ساله دارد و محل قدیمی روستا در کنار رودخانه مردق چای بوده که به دلیل سیل آبهای مکرر اهالی حدود شصت سال پیش به سمت جنوب و به قسمت مرتفع تر نقل مکان کرده اند در حال حاضر از روستای قدیمی چیزی باقی نمانده و غیر از آثار جزئی آن مکان به باغ و زمینهای کشاورزی تبدیل شده است . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۳۶ نفر بوده‌ است.

روستای شیروان‌شاهلو

روستای شیروان‌شاهلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر بوده‌ است.

روستای شیرین‌کند

روستای شیرین‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۷۹ نفر بوده‌ است.

روستای طورآغای

روستای طورآغای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان شمالی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۷۱۸ نفر بوده‌ است.

روستای عباس‌آباد

روستای عباس‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است.

روستای عبدل‌آباد

روستای عبدل‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است.

روستای علی‌آباد قشلاق

روستای علی‌آباد قشلاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۸۱ نفر بوده‌ است.

روستای فتح‌اله‌کندی

روستای فتح‌اله‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۰۱ نفر بوده‌ است.

روستای قاشقچی

روستای قاشقچی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است.این روستا در دهستان لیلان شمالی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۹ نفر بوده‌ است.

روستای قربان‌کندی

روستای قربان‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۹۸ نفر بوده‌ است.

روستای قره‌چال

روستای قره‌چال یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است. اغلب ساکنان روستا به زبان ترکی آذربایجانی تکلم مینمایند. بیشتر اهالی روستا به شغل دامپروری وکشاورزی مشغول بوده و اخیرا با احداث شبکه آبیاری از زرینه رود باغات حاصلخیر انگور زیادی احداث شده است . این روستا در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است.زبان قدیمی مردم قره چال چاردولی واز زیرشاخه های لکی بوده که به مرور زمان به ترکی آذری تغییر یافته است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۳۴ نفر بوده‌ است.

روستای قره‌چناق

روستای قره‌چناق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۵۴ نفر بوده‌ است.

روستای قره‌خضر

روستای قره‌خضر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۶۸۰ نفر بوده‌ است.

روستای قره‌گل

روستای قره‌گل یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۵۴ نفر بوده‌ است.

روستای قلعه جوق

روستای قلعه‌جوق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان و به فاصله ۵ کیلومتری از مرکز شهرستان واقع شده‌است.شغل اصلی مردم این روستا باغداری (انگور) می‌باشد. انگور تولیدی در این روستا از نوع بیدانه مرغوب بوده که توسط باغداران در کارگاه‌های خانگی تبدیل به کشمش طلایی شده پس از فرآوری در کارخانجات سبزه پاک کنی منطقه به عنوان محصول صادراتی به کشورهای مختلف صادر می‌گردد. عبور رودخانه مردق چای از این روستا باعث حاصل خیزی خاک منطقه گردیده است و پل دختر (قیزلار کورپوسو) مربوط به دوره صفویه در شمال این روستا قرار دارد. این روستا با ۵۹۰ خانوار یکی از روستاهای پرجمعیت ملکان می‌باشد.

روستای قلی‌کندی

روستای قلی‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۶۵ نفر بوده‌ است.

روستای قندهار

روستای قندهار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. این روستا حدود ۱٬۴۰۰ نفر جمعیت داشته و زبان مردم آن ترکی آذربایجانی و مذهب آن‌ها شیعه می‌باشد. اغلب زمین‌های کشاورزی آن دیم می‌باشد. کار بیشتر مردم کشاورزی و دامداری می‌باشد. اهالی این روستا افرادی بسیار متدین و مهمان نواز بوده و از لحاظ سطح فرهنگی نسبت به روستاهای حومه خود در سطح بالاتری قرار دارند. ازلحاظ سطح تحصیلات نیز این روستا وضعیت مطلوبی دارد؛ به‌طوری‌که در سال‌های اخیر در آزمون کنکور کارشناسی وکارشناسی ارشد ۱۰الی ۱۵ نفر قبولی دارد و لذا چون این روستا مردم بسیار خوبی دارد در این سال‌ها مهاجرت از روستاه‌های اطراف به‌این روستا زیاد شده‌است. به‌همین دلیل در سال ۱۳۸۶ این روستا به‌عنوان بهترین روستا از لحاظ مهاجرپذیری و مهاجرت‌نداشتن به‌خارج از روستا به‌عنوان یکی از بهترین روستاهای واقع در استان آذربایجان شرقی شناخته شده‌است. بنا به نقل از پدر بزرگان و آبا و اجداد ما این روستا قدمت دیرینه داشته ولی از لحاظ مکانی در مکانی بنام دولخان بوده‌است که در اثر یک زلزله وحشتناک کل روستا زیر خاک مدفون شده وهمه اهالی روستا دار فانی را ودا گفته‌اند. پس از چند سال مردمان دیگری از اطراف جمع شده و در محل کنونی روستای قندهار را دوباره بنا نهاده‌اند. در حال حاضر از مشکلات عمده روستا می‌توان به کمبود آب شرب، خدمات ICT و دسترسی آسان به شهر و امکانات شهری را می‌توان برشمرد که تلاش و نگاه ویژه بخشداری لیلان و فرمانداری ملکان را به این روستا طلب می‌کند. این در حالی است که علی‌رغم درآمد کم اهالی، همواره در جمع‌آوری خودیاری و همکاری با دهیاری روستا پیشگام هستند.

روستاهای ملکان 9 علی بلاغی 800x600 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

روستای قوریجان

روستای قوریجان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۳۷۸ نفر بوده‌ است.

روستای قوزلو

روستای قوزلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان شمالی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. بیشتر اهالی این روستا به کشاورزی و دامداری و باغبانی مشغول هستند عده ای از جمیعت این در شهرهای اطراف هستند که در فصل تابستان به روستا برگشته و به کشاورزی مشغول می باشند قوزلو روستای قدیمی است که قدیمها به علت وجود فراوان درخت گردو در کوهها و باغات به این نام در آمده است (در ترکی به گردو قوز، یا گیردکان گویند )دارای چندین چشمه و طبیعت زیبایی است که چشمه های آغبلاغ،کدبلاغی و کرمکلی بلاغ که در اطراف روستا هستند و قوجا بلاغی و قمیشلی بلاغ (نوچالی بلاغ ) در دره آقاعلی درسی می باشند و رودخانه قوری چای که از دره گوروس این روستا می‌گذرد و باغات سیب این روستا در گوروس قرار دارند .. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۳۳ نفر بوده‌ است.

روستای قوزوچی اوین

روستای قوزوچی اوین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۵۳ نفر بوده‌ است.

روستای قوش‌بلاغ

روستای قوش‌بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان شمالی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۸ نفر بوده‌ است.

روستای قوش‌قیه

روستای قوش‌قیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان شمالی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۳۵ نفر بوده‌ است.

قوش تپه 800x600 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

روستای کوره‌جان

روستای کوره بلاغ یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۶نفر بوده‌ است.

روستای گدکلو

روستای گدکلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. این روستا در ۱۷ کیلومتری شهرستان ملکان ۲ کیلومتری شهر لیلان در منتهی الیه جنوب غربی شهرستان ملکان با ۴۲۶ خانوار و ۱۵۳۰ نفر جمعیت قرار دارد. روستای گدکلو در روی مخروط افکنه لیلان چای جای گرفته این رودخانه از قسمت جنوبی روستا عبور می‌کند از ۵۶۰ هکتار اراضی قابل کشت کشاورزی این روستا مقدار ۴۷۰ هکتار به باغ‌های انگور اختصاص دارد؛ و یکی از قطب‌های تولید انگور با بیش ۱۱هزار تن انگور کشمش بی دانه می‌باشد. قلعه باستانی بختک لیلان مربوط به دوره اشکانی در ضلع شرقی این روستا قرار دارد تپه باستانی قره تپه که از برج‌های دیدبانی اطراف قلعه بختک بوده است در این روستا قرار دارد. جاده جدید میاندوآب به میانه که به عنوان سرچم معروف است از قسمت جنوبی این روستا عبور می‌کند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۲۹۱ نفر بوده‌ است.

روستای لطف‌آباد

روستای لطف آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است.

روستای لکلر

روستای لکلر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۵۰۰ نفر بوده‌ است. لک در ترکی بمعنای زمین مسطح برای کشت سبزیجات و سیفی جات می باشد . «لرlər علامت جمع در ترکی هست» روستای لکلر بزرگترین روستای شهرستان ملکان با جمعیتی حدود ۵ هزار نفراز لحاظ جمعیتی و جغرافیایی است شغل عمده مردم این روستا باغداری و کشت گوجه و پیاز بوده ومحصولات خود را سالانه با احداث دفاتر خرید و فروش به سایر استانهای کشور صادر می‌کنند. در فصل برداشت گوجه فرنگی روزانه حدود۳۰۰ تن گوجه فرنگی از این روستا برداشت می‌شود. هم‌اکنون بزرگترین شهرک گلخانه‌ای کشور با مساحتی حدود ۴۰ هکتار در این روستا احداث می‌شود؛ که برآورد می‌شود در این شهرک ۴۰۰نفر مهندس کشاورزی مشغول به کار شوند. فاصله این روستا با شهر ملکان ۲کیلومتر می‌باشد.

روستای لیلی‌داغی

روستای لیلی‌داغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی .بخش مرکزی شهرستان ملکان(ملک کندی) واقع شده‌است.این روستا در کنار بلندترین کوه ملکان با ارتفاع بیش از۲۰۰۰ متر از سطح دریا قرار گرفته و این کوه نیز نامش لیلی داغی است، در واقع نام روستا برگرفته از نام همین کوه زیبا وسرسبز است. شکل این کوه شبیه به کوه دماوند است ولی با ابعاد کوچکتر. این کوه زیبا در چند کیلومتری قیزلار قالاسی (قلعه دختران) قرار گرفته که از جاذبه‌های توریستی منطقه نیز به‌شمار میرود. لیلی داغی(کوه لیلی)آخرین روستای شهرستان ملکان در طرف شمال شرق است. فاصله هوایی لیلی داغی از شهرستان ملکان ۲۰ کیلومتر است. برای رسیدن به این محل زیبا دو مسیر موجود است.یکی از راه‌های موجود از روستای آریخ ودیگری مسیری است که ازروستای قوریجان به طرف مراغه میگذرد.

 

روستای مجیدآباد

روستای مجیدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۶۸ نفر بوده‌ است.

روستای محسن‌آباد

روستای محسن‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان لیلان جنوبی بخش لیلان شهرستان ملکان واقع شده‌است. مردم این دیار مهربان ومهمان نواز هستند عمده شغل مردم آن دیار کشاورزی ودامداری ورانندگی است .

روستای ملاسراب

روستای ملاسراب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌ است. شغل اکثریت مردم کشاورزی و محصول این روستا انگور می باشد. روستای ملاسراب سه سال پی در پی عنوان بهترین روستای استان آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۱۲ نفر بوده‌ است.

روستای مهماندار سفلی

روستای مهماندار سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۹۴۰ نفر بوده‌ است.

روستای مهماندار علیا

روستای مهماندار علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۰۸ نفر بوده‌ است.

روستای میدانجیق

روستای میدانجیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۹۹۳ نفر بوده‌ است.

روستای ناخرچی‌بلاغی

روستای ناخرچی‌بلاغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۴۰ نفر بوده‌ است.

روستای نصرت‌آباد

روستای نصرت‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است.

روستای نصرت‌آباد لکلر

روستای نصرت‌آباد لکلر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است.این روستا نام اصلی اش نصرت آباد می باشد و محلی ها تازه کند هم اطلاقش می کنند و دورترها به بالا قم و قوش داشی معروف بوده است و این روستا با روستاهای لکلر، ملاسراب، یوزباشکندی، تپه اسماعیل آباد و نیز روستای قرمز خلیفه از توابع شهرستان میاندوآب استان آذربایجان غربی همسایه می باشد. و بخاطر نزدیکی به روستای لکلر و بودن روستاهای دیگری به همین نام به روستای نصرت آباد لکلر یا تازه کند لکلر معروف شده است. این روستا مثل اغلب مناطق شهرستان ملکان داری خوشه های طلایی انگور می باشد و باغات انگور در فضایی سرسبز خودنمایی می نمایند علاوه بر آن مردم روستا به کشاورزی و دامداری مشغول می باشند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۶۷۶ نفر بوده‌ است.

روستای هپیک‌بلاغی

روستای هپیک‌بلاغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول شرقی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۶۹ نفر بوده‌ است.

روستاهای ملکان 3 شورجه 800x529 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

روستای یوزباش‌کندی

روستای یوزباش‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول مرکزی بخش مرکزی در ۳ کیلومتری جنوب شهرستان ملکان همجوار با اتوبان ملکان به طرف میاندوآب واقع شده‌است. زبان رایج در بین اهالی روستا ترکی آذربایجانی بوده و جمعیت آن حدود دو هزار نفر است. کار اغلب مردم این روستا کشاورزی است. این روستا با برداشت انگورّ، پیاز، گوجه فرنگی، غلات و برخی محصولات دیگر، سهم عمده‌ای در تولید محصولات کشاورزی شهرستان ملکان ایفا می‌کند.
روستای یوزباشکندی از شمال به شهر ملکان شمال غربی به نصرت آباد (تازه کند) ملاسراب و لکلر (توزلوجا بوزلوجا (نام قدیمی لکلر)) و شمال شرقی به قره چال جنوب و جنوب غربی تپه اسماعیل‌آباد و مهماندار و جنوب شرقی حسین‌آباد و دمیرچی منتهی است. شواهد و روایات محلّی نشان دهنده قدمت بسیار و تاریخ دیرینهٔ این روستاست و در نزدیکی روستا محلّهایی به نام «شورا کند» و امام ایرضاسی (در ترکی نام رضا، ایرضا خوانده می‌شود) وجود دارد که در اثر سیل و زلزله تخریب شده‌اند. این نام‌های ترکی که در قدیم بر روی یوزباشکندی بوده‌اند قدمت زیاد این روستا را اثبات می‌کنند.
در مورد معنای لغوی نام روستا که ساخته شده از سه کلمهٔ ترکی (یوز-باش-کندی) است می‌توان گفت که یوز (۱۰۰) و باش (سر) و کند (روستا) است و در کل معادل تحت‌اللفظی فارسی آن روستای صد سر یا صد نفری (باش در ترکی به نفر نیز اطلاق می‌شود) می‌شود٬در ضمن در زبان ترکی باشکند به معنای پایتخت یا مرکز حکومت است که از این مطلب هم شاید بتوان در راستای تفسیر نام روستا بهره برد (بدین ترتیب می‌توان یوزباش کندی را با معنای لغوی «برتر از صد روستا» نیز شناخت). تفسیر دیگری از نامگذاری روستا به گوش می‌رسد که در زمان حکومت ترک‌ها در منطقه این روستا به دست یکی از افسران ترک که درجه یوزباش (به معنی سروان امروزی) داشته‌است بنا نهاده شده و این اسم را روی روستا گذاشته‌اند.
تاریخچهٔ یوزباشکندی
نظراتی در بین مردم وجود دارد که در اینجا به برخی اشاره شده‌است: یوزباشکندی به گفته بزرگان روستادو بار از بدو ایجاد تغییر مکان داده‌است که هرسه مکان تحت تأثیر راه ارتباطی و حاصلخیزی خاک و نزدیکی به مکان قبلی انتخاب گردیده‌است این مکان‌ها به ترتیب بیان می‌گردند:
۱) اولین مکان این روستا در ۵۰۰متری محل امروزی روستا در سمت جنوب بوده‌است و شورا کندی نام داشت (وجه تسمیه:روستایی با با اهالی با هوش و ذکاوت بودند و روستاهای اطراف از یوزباشکندی سابق بنام شورا کندی (روستایی که از اهالیش مشاوره گرفته می‌شده) یاد می‌بردند (و به نقل از بزرگان بر اثر بالا آمدن آب‌های زیرزمینی وجاری شدن سیل شوراکندی ویران گشته و مردم آن به ۵۰۰متری محل امروزی یوزباش کندی از سمت شمالشرقی تغییر مکان میدهندواین مکان را امام ایرضاسی می‌نامند که منقول است این نام بدان جهت انتخاب شده بود که این زمینها از طرف مالکانشان وقف امام رضا (ع) شده و مردم با رضایت امام سکونت گزیده بودند امام رضاسی که در حال حاضر نیز با این نام شناخته می‌شود هم‌اکنون نام محلی از باغات انگور روستای یوزباشکندی است (این مکان که در زبان ترکی امام رضاسی نام گرفت. با ترجمه تحت‌اللفظی «متعلق به امام رضا» می‌شود که همان مفهوم وقف امام رضا را داراست)
۲)مرحلهٔ دوم نقل مکان مردم یوزباش کندی اینگونه شد که در امام رضاسی زلزله ای به وقوع پیوست کهامام رضاسی ویران شد و مردم دوباره مجبور شدند که نقل مکان کنند و دوباره محل جدیدی برای اسکان برگزینند بدین ترتیب به محل امروزی تغییرمکان دادند هم‌اکنون آثار و بقایای این زلزله به صورت کوزه و تنورهایی شکسته در باغات امام رضاسی یوزباش کندی مشهود است و هر کسی که اندکی در باغات امام رضاسی یوزباش کندی برای یافتن این بقایا کنجکاوی کند می‌تواند نشانه‌های این زلزله را در یابد مکان جدید برای اسکان مردم زلزله زده مکان فعلی یعنی یوزباش کندی انتخاب شد که این محل بعد از دومین نقل مکان اسکانگاه مناسب و مطمئنی برای مردم یوزباش کندی در خطهٔ وسیع آذربایجان بوده‌است. وعبور راه ترانزیتی تبریز-ملکان-میاندوآب از روستای یوزباش کندی بر جایگاه یوزباشکندی در بین روستاهای اطراف افزوده‌است.
وجه تسمیه (علت نام گذاری)
برخی می‌گویند در زمان هلاکوخان که پادشاه ترک‌زبان ایران و پایتختش مراغه بود به رئیس یک دسته سرباز صد نفری «یوزباش» اطلاق می‌شده‌است. (بدین صورت که فرماندهان بر اساس درجهٔ خود با نام‌های بیرباش ایکی باش اون باش یوزباش و…(عدد ترکی +باش) شناخته می‌شدند) گاه دولت برای پرداخت مواجب سربازان و فرماندهان به آن‌ها به جای پرداخت مستمری ماهانه روستا یا منطقه‌ای به عنوان سیورغامیش یا تیول می‌داد. (در واقع این فرماندهان صاحب یا خان این روستاها می‌شدند) چون روستای یوزباشکندی به عنوان مواجب یکی از فرماندهان دارای درجه یوزباشی پرداخت شده بود این روستا براساس درجه خان و صاحبش بنام یوزباش کندی خوانده شد.
شرحی کوتاه از یوزباش کندی فعلی
یوزباشکندی حدود ۲۰۰۰نفر جمعیت دارداکنون ۹۰درصد زمینهای یوزباشکندی را باغ انگور فرا گرفته‌است که در معروف شدن ملکان به شهر خوشه‌های طلایی و اختصاص دادن قطب سوم تولید انگوربه خود تأثیر بسزایی داشته‌است که انگور باکیفیتی در این روستا تولید شده و پس از دود اندودی توسط گوگرد راهی بازارهای داخلی و خارجی حدود ۲۵ کشور جهان می‌شود و هم چنین از دیگر محصولات فراوان یوزباشکندی می‌توان به گوجه فرنگی اشاره کرد.
زمینهای کشاورزی یوزباشکندی به هفت محله تقسیم شده‌است که از این قرارند:امام رضاسی (محل سابق روستا)-شوراکند (محل اسبق روستا) چمن یری و سووسای خانا در غرب روستا-نخود گلی در جنوب روستا-شام یری در جنوب و جنوب غربی روستا-توپراقلوغ اوستو در جنوب غربی نزدیکتر به روستا.
یوزباشکندی به چهار محله تقسیم قدیمی می‌شود که به این اسامی خوانده می‌شوند۱-عشیک قالا (قلعه بیرونی) که حالا هم نام یکی از سه منطقه روستا است ۲-ایچری قالا (قلعه داخلی) ۳-کربلایی حسینی ۴-میرائللر (طوایف میر)، که به نقل از بزرگان یوزباشکندی محله‌هایی چون «کربلایی حسینی و عشیک قالا» از قدیمیترین محله‌های روستا بوده‌است نام‌هایی چون کربلای حسینی امام رضاسی و … در این روستا نشانگر اوج علاقه و ارادت مردم این روستا از دیرباز تا بحال به اهل بیت و اسلام بوده‌است.
مردم در این روستا در ایام محرم با داشتن دو هیئت عزاداری بنامهای هیئت عزاداران اکبریه با مدبریت بهرام زمانی و هیئت عزاداران حضرت ابوالفضل (ع) بامدیریت حاج عسگر علیزادتأسیس شدوبه عظمت قیام امام حسین (ع) سینه زنی وتعزیه خوانی باشکوه به تصویر می‌کشند. این روستا در روز عاشورای حسینی با دو مراسم شبیه خوانی با شکوه که برگزار می‌کند در سطح شهرستان به شبیه خوانی معروف است و هیئت صاحب الزمان در سال ۱۳۸۱ با مدیریت کربلایی سلمان ایرانی تأسیس شد

یوزباش کندی 800x600 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

یوزباش کندی1 800x600 روستاهای ملکان ( معرفی 81 روستای ملکان )

روستای یولقنلوی جدید

روستای یولقنلوی جدید یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۲۲۵۴ نفر بوده‌ است.

روستای یولقنلوی قدیم

روستای یولقنلوی قدیم یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان گاودول غربی بخش مرکزی شهرستان ملکان واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۵۷۸ نفر بوده‌ است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • سیروس فولادی اذر

    باسلام وعرض ادب

    سلام و عرض ادب
    با تشکر از محقق ونویسندی نام ومشخصات روستا های شهرستان ملکان که با شرحی مفصل توضیح داده اند .
    از مدیران محترم شهرستان در خواست می شود نسبت به شناساندن جاذبه های روستا های شهرستان ملکان همت گمارند/
    با احترام – سیروس فولادی اذر — ملکان– تپه اسماعیل اباد –ساکن شهرستان تبریز

    ۱۰ بهمن, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • ابراهیم نکو

    باسلام و عرض ادب
    به داشتن روستاهای زیبایِ شهرستان ملکان، افتخار می کنم و از تنظیم عالمانه مطالب مربوطه توسط نگارنده عزیز، ممنون و سپاسگزارم. پاینده باشید
    با احترام ابراهیم نکو
    دارای لیسانس علوم سیاسی، فوق لیسانس مدیریت امور فرهنگی، در حال تحصیل در مقطع دکترای تخصصی جامعه شناسی اقتصادی و توسعه
    صادره از ملکان، متولد روستای آغجه مشهد، در حال حاضر ساکن یکی از شهرستان های استان تهران

    ۳ مرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • ابراهیم نکو

    باسلام و عرض ادب
    به داشتن روستاهای زیبایِ شهرستان ملکان، افتخار می کنم و از تنظیم عالمانه مطالب مربوطه توسط نگارنده عزیز، ممنون و سپاسگزارم. پاینده باشید
    با احترام ابراهیم نکو، صادره از ملکان، متولد روستای آغجه مشهد، در حال حاضر ساکن یکی از شهرستان های استان تهران

    ۳ مرداد, ۱۴۰۲ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *