رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ دی ۱۴۰۱

جاهای دیدنی شیرگاه ، سرزمین پل های تاریخی و جنگل های سبز شمال بسیار است . به طوریکه برای دیدن همه آنها سفری چند روزه لازم است . شیرگاه مرکز سوادکوه شمالی در استان مازندران است و از جنوب به سوادکوه و از شمال به قائمشهر می‌رسد. این شهر از غرب به بابل و از شرق نیز به ساری محدود می‌شود. مردم این شهر به زبان مازنی سخن می‌گویند. جالب است بدانید سریال معروف پایتخت در این شهر ساخته شده است. منطقه‌ای که انگار هرآنچه از طبیعت سرسبز و زیبا که بخواهید می‌توانید به‌صورت یکجا پیدا کنید. جنگل‌های سر برافراشته، آبشارهای بلند، دره‌های زیبا و… فقط بخشی از طبیعت جذاب این منطقه است.

-4 جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

ریشه نامگذاری

نام شیرگاه شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد اما ازآنجایی‌که در زبان محلی بسیاری از کلمات معنای متفاوتی دارند. بهتر است قبل از هر چیز به دنبال معنای آن باشیم. بعضی از افراد معتقدند که نام شیرگاه از درختان زیادی در این منطقه که به شیردار شناخته می‌شوند، گرفته شده است. عده‌ای دیگر هم رطوبت و شرجی بودن هوا که در زبان طبری به لفظ «شیر» شناخته می‌شود را دلیل نام‌گذاری این شهر می‌دانند. البته وجه تسمیه نام شیرگاه هر چه که باشد، جذابیت‌های زیاد این منطقه شما را برای سفر به اینجا راضی خواهد کرد.

بهترین زمان سفر به شیرگاه

بیشتر شهرهای شمالی به دلیل نزدیکی به دریا رطوبت زیادی دارند. در فصل‌های خاصی از سال برای سفر مناسب هستند. ولی شیرگاه یکی از مقاصدی است که به دلیل آب و هوای کوهستانی در فصل گرم سال هم می‌توانید به آنجا سفر کنید. بهترین فصل سفر به شیرگاه بهار است که علاوه بر سرسبزی طبیعت، می‌توانید خنکی هوا را روی پوست خود احساس کنید. اما این منطقه در فصل تابستان هم آب و هوای مطبوعی دارد. برای سفر به شمال کشور یک مقصد مناسب است. اوایل پاییز هم طبیعت شیرگاه هزار رنگ می‌شود و زیبایی‌های خود را با رنگ‌های مختلف به رخ می‌‌کشد که دیدن آن را نباید از دست داد.

-3 جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

جاذبه های گردشگری و جاهای دیدنی شیرگاه

اگر شیرگاه را به‌عنوان مقصد برای گشت‌وگذار خود انتخاب کرده‌اید، بهتر است برای دیدن جاذبه‌های آن اولویت‌بندی کنید. چون دیدنی‌های این شهر آن‌قدر زیاد است که در یک سفر چندروزه نمی‌توانید به همه آن‌ها برسید.در ادامه جذاب‌ترین مقاصد شیرگاه را برای سفر به این منطقه به شما معرفی می‌کنیم تا سفر خود را به این شهر جذاب برنامه‌ریزی کنید.

آبشار شیرگاه

آبشار شیرگاه در یک منطقه حفاظت شده قرار گرفته و یکی از زیباترین آبشار‌های این منطقه با طبیعتی بکر است. در اطراف آبشار پوشش گیاهی متنوع و جنگل‌های انبوه و زیبا توجه شما را حسابی جلب خواهد کرد.

-شیرگاه جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

جنگل و آبشار پلنگ دره از معروفترین جاهای دیدنی شیرگاه

در شمال شرقی شیرگاه یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی یعنی آبشار و جنگل پلنگ دره وجود دارد. منطقه معروفی که پاتوق طبیعت‌گردان و گشت‌وگذار در دل جنگل‌های شمال است.برای دسترسی به این آبشار باید حدود ۱۳ کیلومتر از پاسگاه نگهبانی منابع طبیعی در یک جاده خاکی عبور کنید. در ابتدای مسیر هم جنگل‌های زیبای این منطقه شما را شگفت‌زده خواهد کرد.
برای رفتن به پلنگ دره هم بعد از این‌که شهر شیرگاه را رد کردید وارد یک جاده فرعی می شوید و انقدر باید بیایید تا روستا نفار را هم رد کنید و بعد جنگل و رودخانه پلنگ دره باصفا را ببینید. خود این مسیر سرسبز و خواستنی است.

-دره-1 جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

دریاچه لفور

یکی دیگر از مناطق جذاب و جاهای دیدنی شیرگاه ، که در نزدیکی آن قرار دارد منطقه لفور است. منطقه‌ای با جنگل‌های زیبای هیرکانی و البته دریاچه لفور که به‌نوعی سد است و آن را به سد لفور یا سد البرز هم می‌شناسند. برای دسترسی به دریاچه لفور باید از جاده‌ فیروزکوه بروید تا شهر بابل بروید. همچنین از جاده‌ هراز هم می‌توانید به آمل و بابل رسیده و از آنجا به بابل‌کنار و سه‌راهی شیردارکلا بروید. در این منطقه از هر که بپرسید، مسیر دریاچه را به شما نشان خواهد داد.برای دیدن منظره‌ پشت سد هم باید از ضلع شرقی وارد مسیر روستای گالشکلا شوید. به همین منظور از جاده‌ اصلی حدود پنج کیلومتر را طی کنید.

 جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

سد سنبل رود از جاهای دیدنی شیرگاه

این‌جا پر از آلاچیق و کلبه برای اقامت است. جای خوبی برای تفریح و سرگرمی است که در آن می‌شود فعالیت‌های باحالی مثل قایق‌سواری، اسب‌سواری و پیاده‌روی انجام داد.از این سد برای کشاورزی و پرورش ماهی استفاده می‌شود.

-رود جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

دشت‌های نوآباد کلیج خیل

یکی از روستاهای کوهستانی در نزدیکی شیرگاه که در ۵ کیلومتری شمال سوادکوه قرار گرفته، روستای کلیج خیل است.منطقه‌ای سرسبز که در بهار و پاییز می‌توانید شاهد اقیانوس ابر در آنجا باشید. این روستا در فصل بهار دشت‌های سرسبز و پر از گل خود را به رخ می‌کشد و با سفر به این منطقه می‌توانید شاهد منظره‌هایی شگفت‌انگیز باشید.

جنگل اندارگلی از سرسبزترین جاهای دیدنی شیرگاه

اگر به دنبال جنگلی بکر در کنار روستا هستید و می‌خواهید چند روزی را به‌دوراز هیاهوی شهر سپری کنید، جنگل اندرگلی همان مقصدی که می‌توانید روی آن حساب کنید.این جنگل در کنار روستایی به همین اسم قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های اطراف شیرگاه است که برای اقامت خود هم مشکلی نخواهید داشت چرا که خانه‌های روستایی زیادی برای اجاره کردن روزانه مسافران وجود دارد.

-اندارگلی جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

رودخانه کسلاین

اگر در هوای گرم تابستان هوس آب‌بازی و رودخانه‌نوردی کرده‌اید، رودخانه کسیلیان در نزدیکی شیرگاه سوادکوه همان مقصد مورد انتظار شماست. رودخانه‌ای که هر سال برای تفریح و ورزش‌های آبی گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می‌کند. برای رسیدن به این رودخانه باید از شیرگاه یک جنگل پیمایی سبک داشته باشید تا به این رودخانه شگفت‌انگیز در میان انبوهی از درختان سرسبز برسید.

چشمه علی یکی از جاهای دیدنی شیرگاه

در نزدیکی یکی از معروف‌ترین و قدیمی‌ترین پل‌ها در شمال ایران یعنی پل ورسک یک دره زیبا و شگفت‌انگیز قرار دارد که در یک مسیر نیمه جنگلی قرار گرفته است. با نزدیک شدن به این دره صدای موسیقی آبشاری به گوش می‌رسد که به آبشار چشمه علی معروف است. این آبشار فصلی حدود ۲۰ متر ارتفاع دارد و یکی از جاذبه‌های طبیعی اطراف شیرگاه به شمار می‌رود. برای دسترسی به آبشار، از جاده فیروزکوه پس از عبور از گردنه گدوک و تونل به پل راه‌آهن و روستای ورسک می‌رسید. این روستا در کنار جاده است و با چند دقیقه پیاده‌روی می‌توانید به آبشار برسید.

-علی جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

دره لاکره

در نزدیکی شیرگاه یک دره اعجاب‌انگیز به نام دره لاکره وجود دارد این دره حدود ۳۰ کیلومتر طول دارد که در میان کوه‌ها قرار گرفته است.این منطقه پاتوق دره‌نوردان حرفه‌ای است که برای پیمایش و دره‌نوردی به این منطقه سفر می‌کنند. البته برای این منطقه باید تجهیزات کافی داشته و به دره‌نوردی حرفه‌ای کاملاً آشنا باشید.

آبشار میان کلا یکی از دیدنی ترین جاهای دیدنی شیرگاه

در ۶ کیلومتری شیرگاه یک آبشار جذاب دیگر به اسم آبشار میان کلا قرار دارد. علاوه بر تمام زیبایی‌هایش به دلیل نزدیکی به جاده و دسترسی ساده مقصد جذابی برای گشت‌وگذار در دل طبیعت است. این آبشار همچنین یک مقصد مناسب برای پیک‌نیک آخر هفته است.

برج لاجیم

برج لاجیم یک برج مخروطی شکل است که با آجر و ساروج ساخته شده است. درونش دو تا کتیبه تاریخی کوفی و پهلوی وجود دارد که دیدنی است. اطراف این برج می‌توانید پل ورسک ار که از رویش قطار رد می‌شود هم ببینید.

-لاجیم جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

باغ مرکبات

در کنار تمامی جاذبه‌های دیدنی شیرگاه باغ مرکبات این شهر را نباید نادیده گرفت. باغ‌هایی که در فصل پاییز پر از محصول می‌شوند و از قدم‌زدن در میان درختان سیر نخواهید شد. شهرهای شمالی ایران در تولید مرکبات حرف اول را می‌زنند و شیرگاه به‌عنوان یکی از این شهرها باغ‌های مرکبات زیادی دارد که با سفر به این شهر حتماً باید سری به آن‌ها بزنید.

نارنج بن شیرگاه

یکی از جذاب‌ترین مقاصد تابستانه برای سفر شیرگاه و جاذبه‌های اطراف آن است. تنگه نارنج بن یکی از همین جاذبه‌هاست که در کنار جاده اصلی قرار گرفته و دسترسی به آن بسیار ساده است.این تنگه پر آب برای آب‌بازی و شنا برخی از بخش‌های تنگه که عمق بیشتری دارد یک انتخاب بی‌نظیر به ‌شمار می‌رود. پس برای سفر به این منطقه تعلل نکنید و برای سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کنید تا یک برنامه خنک تابستانی را تجربه کنید.

روستاهای شیرگاه

شهر شیرگاه با تمام جاذبه‌های طبیعی و تاریخی خود، بخش زیادی از جذابیت‌های خود را مدیون روستاهای سرسبز و زیبایی است که در اطراف آن قرار گرفته‌اند. این روستا‌ها که بیشتر طبیعت سرسبز و جنگلی دارند برای لذت بردن از طبیعت زیبای شمال مناسب هستند.

روستای کلیج خیل

از دیگر جاهای دیدنی شیرگاه دشت‌های جذاب، طبیعت کوهستانی و اقیانوس ابرها همان چیزهایی است که می‌توانید در روستای کلیج خیل شیرگاه ببینید و تجربه کنید.روستایی که در ارتفاع قرار گرفته و جذابیت‌های آن تمامی ندارد. شغل اصلی مردم این منطقه کشاورزی و دامداری و در کنار آن زنان زیادی در روستا می‌بینید که به قالی‌بافی مشغول هستند.

 جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

روستای بورخانی

در ۳۵ کیلومتری شیرگاه یکی دیگر از روستاهای زیبای سوادکوه با بافت سنتی قرار گرفته است. روستایی که فرهنگ شمال کشور و مازندران را به‌خوبی نشان می‌دهد.طبیعت زیبا و مردمان خونگرم این روستا شما را برای چند روز از شلوغی‌ها و دغدغه‌های شهر دور خواهد کرد و می‌توانید با سفر به شیرگاه سری هم به این روستا بزنید و از طبیعت زیبای آن لذت ببرید.

پل های تاریخی از جاهای دیدنی شیرگاه

پل راه‌آهن

خط راه‌آهن تهران شمال یکی از قدیمی‌ترین و جذاب‌ترین خطوط راه‌آهن ایران است که بر روی کوه‌های البرز ساخته شده است.پل راه‌آهن که به نام پل ورسک در نزدیکی شیرگاه مازندران است و یکی از بااهمیت‌ترین جاذبه‌های این منطقه به شمار می‌رود. پلی که بیش از ۸۰ سال عمر دارد و هنوز هم بعد از گذشت این سال‌ها همچنان پابرجاست.

-ورسک جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

پل شاه عباسی از تاریخی ترین جاهای دیدنی شیرگاه

یکی دیگر از پل‌های معروف، پل شاه عباسی است که به نام پل دختر کرج و پل سلیمانیه هم شناخته می‌شود. این پل در زمان صفویه بر روی رودخانه کرج ساخته شد.پیش از آن هم در دوران سلجوقیان پلی در اینجا وجود داشته که در واقع این پل روی بقایای همان بنا شده است. سازه معماری پل شاه عباسی به سبک و سیاق همین دوره است.

-شاپور جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

لذت سفر به شیرگاه با قطار

اگر عادت دارید که فقط با ماشین شخصی به شمال سفر کنید، پیشنهاد ما این است که یک‌بار خرق عادت کرده و سفر با قطار را تجربه کنید. سفری که در هر بخش از آن شاهد مناظر شگفت‌انگیزی هستید که هر لحظه انگار مشغول رؤیا دیدن هستید. به‌ویژه اگر فصل بهار یا پاییز را برای سفر انتخاب کنید.زیبایی‌های مسیر راه‌آهن تهران به شیرگاه این‌قدر زیاد است که برخی بدون توجه به مقصد و فقط برای تجربه این مسیر بلیت قطار گرفته و از نقاشی طبیعت لذت می‌برند. پس خود را برای یک سفر متفاوت آماده کنید. سفری که مسیر و مقصد آن بیش از حد انتظار شما جذاب و دیدنی است.

البته که رانندگی در جاده‌های زیبای ایران به اندازه قطارسواری‌اش می‌چسبد. اینجا با زیباترین مسیرهای جاده ای ایران آشنا شوید.

سوغات شیرگاه

یک بخش شیرین و ماندگار از هر سفر خرید سوغاتی است. سوغاتی که یک یادگار کوچک و درعین‌حال ارزشمند برای عزیزان شماست.صدالبته که گاهی هم ممکن است به فکر خرید سوغاتی برای خود باشید. شیرگاه هم مثل تمامی شهرهای دیگر سوغات ویژه خود را دارد.

صنایع دستی: یک بخش از سوغاتی‌های زیبا و منحصربه‌فرد شیرگاه انواع گلیم، جاجیم و محصولات چوبی است که شما را محو هنر و زیبایی خود خواهد کرد. محصولاتی که می‌توانید برای خانه خود یا عزیزانتان تهیه کرده و بخشی از اصالت و فرهنگ این منطقه را برای همیشه در کنار خود داشته باشید.

خوراکی‌ها: در بیشتر شهرها، شکم‌گردی بخش جدانشدنی آن است. اگر به شیرگاه هم سفر می‌کنید این بخش از سفر را از دست ندهید. در این شهر حلوا مخصوصی وجود دارد که با نان سنتی طعم بی‌نظیری خواهد داشت. نان ارسیولی و شیرینی کنجدی پشت زیک از دیگر محصولات خوشمزه این شهر است.

حالا که سراغ خوشمزه‌های شمالی رفتیم، بیایید سری هم به غذاهای شمالی ناب بزنیم که در سفر به این خطه نباید از دستشان بدهید.در بین غذاهای معروف هم تیرنگ بشتی یکی از غذاهایی است که معمولاً در مناسبت‌ها و به‌صورت دست جمعی پخته می‌شود و طعم متفاوتی دارد.

-کنجدی جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

غذاهای سنتی و رستوران های شیرگاه

تقریباً محال است که در سفر خود فکر خوردن غذا در رستوران یا حتی تجربه طعم‌های جدید را نکرده باشید. پس بعد از انتخاب مقصد بهتر است با رستوران‌های آنجا آشنا باشید تا در تجربه شکم‌گردی هم خاطره خوبی داشته باشید. برای سفر به شیرگاه و سوادکوه تعدادی از این رستوران‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

رستوران ماه و ماهی لفور شیرگاه

تجربه یک غذای خوشمزه و باکیفیت در رستوران ماه و ماهی تجربه‌ای است که می‌توانید از شکم‌گردی در شیرگاه به یادگار ببرید. رستورانی که برخلاف بیشتر رستوران‌های شناخته شده با جاده فاصله دارد و برای رفتن به آنجا باید به اقامتگاهی به همین نام و در دل طبیعت زیبای سوادکوه بروید.این رستوران با وجود آلاچیق و فضای سبز با چشم‌انداز‌های بی‌نظیر تجربه چشیدن یک غذای ایرانی اصیل با فضای عالی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

رستوران نهالستان

یکی دیگر از رستوران‌های معروف شیرگاه، رستوران نهالستان است که از شلوغ‌ترین‌ها هم به شمار می‌رود. این رستوران در نزدیکی رودخانه قرار گرفته و علاوه بر غذای باکیفیت منظره و محل مناسبی برای سرو غذا دارد. محدوده رستوران و کیفیت غذای آن باعث شده که در روزهای آخر هفته و تعطیلات به‌سختی بتوانید در آنجا صندلی خالی پیدا کنید.نهالستان با اینکه یکی از رستوران‌های بین‌راهی به شمار می‌رود ولی کیفیت غذای آن تفاوت محسوسی با سایر رستوران‌ها دارد و رنج قیمت‌های آن هم از دیگر رستوران‌های مشابه به دلیل همین کیفیت بیشتر است.

رستوران دلنوازان

اگر محیط رستوران به‌اندازه کیفیت غذا برای شما اهمیت دارد یکی از گزینه‌های پیشرو، رستوران دلنوازان است. رستورانی که با طراحی دکوراسیون داخلی زیبا و فضای بیرونی دست شما را برای انتخاب میز باز می‌گذارد و می‌توانید علاوه بر نشستن در داخل رستوران از میز و صندلی‌هایی که به شکل کنده درخت طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

رستوران نغمه چم چم سوادکوه

اگر کمی به فضای بیرون رستوران و شلوغی اطراف آن توجه کنید، رستوران نغمه چم چم را خواهید دید که در وقت صبحانه، ناهار و شام تعداد زیادی از ماشین‌های سواری و کامیون‌های جلوی در آن پارک کرده مشتری این رستوران هستند.کیفیت غذای خوب این رستوران در کنار قیمت اقتصادی باعث شده که رستوران نغمه مشتری‌های دائمی خود را داشته باشد. فضای اطراف رستوران‌ هم با وجود کوه‌های سر به فلک کشیده سرسبز لذت خوردن یک غذا را برای شما چندین برابر خواهد کرد.

کافه فانوس زیرآب

در کنار تمامی رستوران‌ها و غذاهای خوشمزه‌ای که در سفر نوش‌جان می‌کنید شاید دلتان بخواهد که سری به کافه‌ای دنج بزنید و یک نوشیدنی با یک برش کیک را امتحان کنید. اگر به دنبال این نوع کافه هستید، کافه فانوس زیر آب بهترین گزینه موجود برای شماست. محلی که به شکل یک کلبه چوبی دنج و دوست‌داشتنی طراحی شده و با وجود منوی متنوع شما را راضی خواهد کرد.

-1 جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

نحوه دسترسی

برای سفر به شیرگاه باید خود را به استان مازندران برسانید که بهترین مسیر دسترسی آن از جاده فیروزکوه است. با گذر از این جاده باید از پل سفید و زیرآب هم رد شوید تا به شیرگاه برسید.راه‌آهن تهران شمال هم از این شهر می‌گذرد و یکی از دیدنی‌ترین ایستگاه‌های راه‌آهنی است که می‌توانید از آن به‌عنوان یک مقصد جذاب و دیدنی بازدید کنید.
فاصله شهر تهران تا شیرگاه از جاده فیروزکوه حدودا ۳ ساعت و ۱۰ دقیقه و جاده دارای عوارضی می باشد و اگر از مسیر جاده ۷۹ رانندگی کنید ۳ ساعت و ۵۵ دقیقه کنید.

-دره جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

-2 جاهای دیدنی شیرگاه ، زمرد سبز مازندران

شیرگاه کجاست ؟

شیرگاه مرکز شهرستان سوادکوه واقع در مازندران می باشد.

بهترین زمان سفر به شیرگاه چه موقع است ؟

فصل بهار و پاییز و اوایل تابستان

دلیل شهرت شیرگاه چیست ؟

شیرگاه را به عنوان شهر پل های تاریخی و جنگل های انبوه می شناسند. سریال پایتخت هم در این شهر ساخته شد.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *