رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۶ دی ۱۴۰۱

رویداد اردبیل۲۰۲۳ ؛ فرصتی که نباید از دست برود

اشتراک گذاری

اردبیل در حالی به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است که استفاده بهینه از این فرصت نیازمند اجماع و اهتمام دستگاه‌های اجرایی و شهروندان در داخل استان و حمایت ملی از برگزاری این رویداد مهم است.اردبیل در حالی در سال ۲۰۲۳ به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است، که به نظر می رسد استفاده از این فرصت نیازمند یک اجماع در سطح محلی و استانی و حمایت در سطح ملی و کشوری است.

سازمان همکاری اقتصادی اکو چند سالی است برای استفاده بهینه از فرصت‌های گردشگری هر سال یک شهر را به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو معرفی می‌کند.

اردبیل

این سازمان با داشتن ۱۰ عضو اصلی و یک عضو ناظر با داشتن مساحتی بالغ بر۷٬۹۳۷٬۱۹۷ کیلومتر مربع و نزدیک به ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت در صورت افزایش مراودات و مبادلات اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و بهره‌مندی از ظرفیت‌های اعضا می‌تواند چشم انداز رشد و توسعه این منطقه را برای همه اعضا فراهم سازد.

در همین راستا طی سال‌های اخیر همه ساله یکی از شهرهای واقع در این منطقه به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو انتخاب می‌شود که امسال اردبیل با توجه به ظرفیت‌های گردشگری تاریخی، طبیعی و فرهنگی به عنوان پایتخت گردشگری این منطقه انتخاب شده است.

در ماه‌های اخیر اقداماتی برای بهره‌مندی از این فرصت و برگزاری این رویداد در سطح استانی و ملی آغاز شده است که آخرین مورد آن برگزاری جلسه ستاد استانی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ با حضور علی اصغر شالبافیان معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و جمعی از مقامات استانی بود که روز گذشته در شهر سرعین شهر چشمه‌های بهشتی برگزار شد.

دنبال برگزاری برنامه‌های روتین نیستیم

در این جلسه آن طور که معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفته است، برنامه‌های اجرایی رویداد بررسی و برای انتخاب و اجرای برنامه‌های مهم تفاهم شد. علاوه بر این مقرر شد جلسه‌ای با مجمع نمایندگان استان برگزار شود تا از ظرفیت آنها نیز برای برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ استفاده شود.

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی گردشکری و صنایع دستی همچنین در این جلسه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ را یک فرصت مهم برای اردبیل و ایران ارزیابی کرد و گفت: به دنبال برگزاری تعدادی برنامه روتین نیستیم و می‌خواهیم از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم.

علی اصغر شالبافیان با بیان اینکه اردبیل استان مهم و محوری در تاریخ ایران است، اظهار کرد: با توجه به ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در حوزه گردشگری اردبیل به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو انتخاب شده است و باید از این فرصت استفاده شود.

این مقام مسئول در عین حال گفت: از نظر تامین اعتبار برای اجرای برنامه‌ها با تمام توان پیگیر هستیم و اگر برنامه‌های شاخصی پیش بینی شود فکر نمی‌کنم مشکلی در تامین اعتبار وجود داشته باشد.

ستاد ملی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ تشکیل شود

سید حامد عاملی استاندار اردبیل هم در این جلسه رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصتی برای ایجاد پیوندهای فرهنگی کشورهای عضو اکور ارزیابی کرد و گفت: یکی از اهداف اصلی ما در زمان برگزاری رویداد اردبیل ۲۰۲۳ افزایش سهم گردشگری خارجی برای استان است که با توجه به نزدیکی کشورهای عضو اکو به اردبیل و جمعیت این کشورها فرصت مناسبی برای تحقق این موضوع است.

وی در عین حال خواستار تشکیل ستاد ملی رویداد اردبیل ۲۰۲۳ و تخصیص اعتبارات ملی برای برگزاری این رویداد شد و گفت: میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از محورهای اصلی توسعه استان اردبیل است و همزمان با رویداد اردبیل ۲۰۲۳ توجه به بحث سرمایه‌گذاری در حوزه گردشگری نیز از مواردی است که باید اتفاق بیفتد.

رونمایی از پوستر دومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری پایدار در اردبیل

در همین راستا دیروز همچنین پوستر دومین کنفرانس بین‌المللی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار با حضور معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، استاندار اردبیل و مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اردبیل رونمایی شد.

حسن محمدی ادیب که به تازگی سکان اداره کل میراث فرهنگی استان اردبیل را در اختیار گرفته است در این مراسم گفت: دومین کنفرانس بین‌المللی چالش‌ها و راهکارهای مدیریت توسعه گردشگری پایدار با همکاری دانشگاه محقق اردبیلی و در راستای رویداد اردبیل ۲۰۲۳ پایتخت گردشگری کشورهای عضو اکو برگزار می‌شود.

اکوتوریسم، گردشگری سلامت، گردشگری شهری و روستایی، مدیریت گردشگری، اقتصاد گردشگری، گردشگری فرهنگی، گردشگری و توسعه پایدار، فناوری‌های نوین و گردشگری، گردشگری و کرونا و پلیس و گردشگری از جمله محورهای همایش است که علاقمندان، دانشجویان و اساتید حوزه گردشگری می‌توانند مقالات خود را در آن ارائه کنند.

رویداد اردبیل ۲۰۲۳ فرصتی که نباید از دست داد

ممکن است به زعم عده‌ای فرصت چندانی برای بهره مندی از رویداد اردبیل۲۰۲۳ با توجه به آغاز آن بقای نمانده باشد ولی در صورت داشتن نگاه بلند مدت به مقوله گردشگری می توان از این فرصت به نحو احسن استفاده کرد.

گردشگری یکی از ارکان اصلی و مهم اقتصاد استان اردبیل است. این استان به واسطه داشتن چشمه‌های آب گرم، مناظر و چشم اندازهای بکر و زیبای طبیعی، قرار گرفتن در دامنه سبلان یکی از مقاصد گردشگری گردشگران داخلی بوده است.

بعلاوه این استان به لحاظ تاریخی هم به واسطه وجود آثار تاریخی همچون مجموعه جهانی شیخ صفی الدین اردبیلی و بقعه‌های تاریخی جذابیت‌هایی برای گردشگران بویژه دوستداران تاریخ و فرهنگ ایرانی و اسلامی دارد. مهمتر از این کاوشهایی که در سالهای اخیر در سایت های باستانشناسی قره حسنلوی نمین، و اولتان پارس آباد انجام شده چشم انداز روشنی پیش روی این سنخ از گردشگری را هم برای استان اردبیل ‌فراهم کرده است.

از سوی دیگر استان اردبیل به واسطه مرزی بودن و قرابت‌های بی‌نظیر فرهنگی و مذهبی با مردم جمهوری آذربایجان در سال‌های اخیر یکی از مقاصد شهروندان این کشور همسایه برای دریافت خدمات بهداشتی و درمانی بوده است. با این وجود استان اردبیل به واسطه مشکلات عدیده زیرساختی چندان که باید و شاید نتوانسته از فرصتهای بی‌نظیری که دارد، بهره مند شود.

واقعیت این است که استان اردبیل از نظر زیرساختهای حمل و نقل جزو استانهای محروم کشور به شمار می رود. مرکز این استان هنوز ارتباط بزرگراهی با مرکز کشور ندارد و ارتباط این استان با خارج با گردنه های صعب العبور امکان پذیر است.

علاوه بر این در زمینه حمل و نقل هوایی هم با وجود بهبود و افزایش تعداد پروازها هنوز یک شرکت هواپیمایی که پایه آن در اردبیل باشد وجود ندارد. مراکز اقامتی استان اردبیل هم نیازمند احداث و توسعه هتل‌ها و مراکز اقامتی متنوع است. بدیهی است توسعه و تکمیل این زیرساخت‌ها نیازمند سرمایه گذاری هم از سوی دستگاه‌های دولتی و هم جلب و جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی و خارجی است.

باید از فرصت رویداد اردبیل ۲۰۲۳ برای جلب توجه سرمایه گذاران به ظرفیت‌های اردبیل استفاده کرد. علاوه براین در حوزه برندسازی و معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان اردبیل بویژه به گردشگران خارجی و شهروندان کشورهای عضو اکو می‌توان و باید از این فرصت به نحو مطلوب استفاده کرد.

تحقق این امر مستلزم شکل گیری یک اجماع و اهتمام در سطح استان بین دستگاه‌ها و نهادهای مختلف و از آن مهمتر بین شهروندان است. در واقع یک وظیفه همگانی برای مسئولان و شهروندان است که در معرفی فرصت‌های استان تلاش کنند.

در این بین در سطح کشوری و ملی هم دستگاه‌های مسئول باید از این فرصت استفاده کرده و با توجه به ظرفیت‌های استان اردبیل در مسیر توسعه صنعت گردشگری استان گام بردارند و به وظایف خود در زمینه ارتقای شاخص‌های توسعه این استان عمل کنند.

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *