جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

تپه معمورین رباط کریم

تاریخ بروزرسانی :
۱۶ مهر ۱۴۰۱

تپه معمورین رباط کریم ، مربوط به هزاره شش تا هزاره اول قبل از میلاد است و در رباط کریم، درشمال فرودگاه امام (واقع شده و تمامی زمین های روستای وهن ‌آباد و اطراف آن را شامل می شود. این تپه در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شمارهٔ ثبت ۲۲۶۰ به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
کشف تپه معمورین رباط کریم یکی از مهم ‌ترین اتفاقات باستان ‌شناسی ایران در چند دهه اخیر بوده است، چرا که این یافته ‌ها، اطلاعات جدیدی را در زمینه فرهنگ مردم، سفال خاکستری و نوع زندگی مردم در عصر آهن به دنیای باستان شناسی ارایه کرد. از مهمترین یافته ‌ها در تپه معمورین، سازه ‌های معماری متعلق به عصر آهن است که تا پیش از این کاملا ناشناخته باقی مانده بود. همچنین استفاده از خشتهای مستطیل شکل و طراحی سکو در دور اتاقهای بناهای کشف شده و نصب خمره‌ های بزرگ سفالین با گچ روی این سکوهای مسطح، از نشانه‌ های سازه‌ های معماری این دوران بوده است. افزون بر سازه‌ های معماری کشف شده در تپه معمورین، کشف مهم دیگر به دست آمده، پاره سفال ‌های خاکستری با نگاره برجسته و اثر مهر استوانه ‌ای بوده است. ‌‌این پاره سفال‌ های خاکستری، نمایشگر شخم‌ زدن زمین و کاربرد گاوآهن در کشاورزی آن دوران بوده و این موضوع نظریه قطعی کارشناسان را درباره کوچ ‌گر بودن مردم عصر آهن و سفال خاکستری، رد می‌ کند. پیدا شدن مهر استوانه‌ ای شکل در این تپه اطلاعات بیشتری درباره‌ وجود دولت، قانون و نیروهای فرمانبردار در عصر آهن می‌ دهد.

تپه معمورین رباط کریم تپه معمورین رباط کریم

افزون بر آن، قالب ‌های ریخته ‌گری که از دو روی آن استفاده می ‌شده، نشان از تولید و تکثیر فرآورده‌ های فلزی، نظامی و انتقال این ادوات جنگی و فلزی به محوطه‌ های دیگری چون قیطریه تهران داشته است. براساس اطلاعات به دست آمده از کاوش‌ ها، در آن دوره استفاده از گچ به عنوان پوشش سفید‌ کننده مرسوم بوده و همچنین کشف آثار و نشانه ‌هایی از روش ‌های تهیه‌ فرآورده‌ های میوه، مانند شراب در حوضچه ‌های دو طبقه نشان از فعالیت ‌هایی در زمینه باغداری داشته و نمایانگر فرهنگ و معماری پیشرفته مردم در عصر آهن و سفال خاکستری است. اگر هر کدام از مناطق ایران که در آن سفال خاکستری یافت شده، مانند زنجیر در نظر گفته شود، ابتدای این زنجیر، از گرگان آغاز شده و به سمت آذربایجان می‌ رود و یا برعکس، از آذربایجان شروع شده و تا گرگان کشیده شده است. در میان این مسیر، در تهران مناطقی چون قیطریه دیده می‌ شود که با کشف این سفال ‌ها در تپه‌ های معمورین، نگین این گردنبند عظیم در این تپه واقع شده است. تپه معمورین، منطقه بسیار مهمی در میان زنجیره‌‌ سفال‌های خاکستری دوران عصر آهن است چرا که همه سفال‌ های خاکستری تاکنون در میان گورستان یافت می ‌شد اما این سفال ‌ها، اکنون در تپه‌ معمورین و اقامتگاه انسانی با تمدن غنی یافت شده است.

اما به رغم کشف نشانه‌ های شاخص تاریخی تپه معمورین و ثبت این محوطه تاریخی در فهرست آثار ملی کشور، این سایت تاریخی بدون برامه‌ ریزی رها شده و سال‌ هاست که این آثار مورد بازدید و مطالعه و پژوهش‌ های علمی قرار نگرفته است. این در حالی است که تپه معمورین شهر رباط کریم که در عصر آهن به عنوان چهارراه بزرگ تمدن محسوب می ‌شد، اکنون پس از گذشت ۳۲۰۰ سال، در میان فرودگاه بین ‌المللی امام و در جایی قرار گرفته که به گفته کارشناسان، می‌ تواند بزرگ ‌ترین قطب علمی، تاریخی و گردشگری در ایران به شمار رود.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *