جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

روستاهای هریس ( معرفی ۹۶ روستای هریس )

تاریخ بروزرسانی :
۱۷ مهر ۱۴۰۱

روستاهای هریس را در این مطلب به شما معرفی خواهیم کرد. در ابتدا با شهرستان هریس آشنا و سپس به معرفی ۹۶ روستای هریس می پردازیم .شهرستان هریس یکی از شهرستان‌های استان آذربایجان شرقی است که از دو بخش مرکزی و خواجه تشکیل شده‌است. جمعیت این شهرستان طبق سرشماری سال ۱۳۹۵ بالغ بر ۶۹۰۹۳ نفر است. مرکز این شهرستان شهر هریس می‌باشد.شهرستان هریس از سمت شرق به شهرستان‌های سراب و مشگین‌شهر، از سمت غرب به شهرستان تبریز، از سمت شمال به شهرستان‌های اهر و ورزقان و از سمت جنوب به شهرستان بستان‌آباد محدود شده‌است.

%name روستاهای هریس ( معرفی 96 روستای هریس )
در میان شهرهای شهرستان هریس، شهر زرنق با داشتن بیش از ۵۰ حلقه چاه و قنات و تنها ناحیه صنعتی شهرستان و فروشگاه‌های بزرگ لوازم خانگی به عنوان نگین شهرستان و قطب صنعتی و تجاری و کشاورزی شهرستان هریس محسوب می‌شود.از نقاط دیدنی این شهرستان می‌توان به آب معدنی اکوزداغی، امامزاده ابواسحاق، دربند هرزه‌ورز، میدان قلعه‌بوری، چشمهٔ سوقالخان، منطقه گردشگری سابلاق، تپه دوزده باغیر زرنق، گورستان مینق، سد پارام، سد ارباطان، تالاب زرنق، مسجد جامع زرنق و روس قلعه‌سی، پل تاریخی ونیار، برج دیده‌بانی بخشایش، برج دیده‌بانی سوپانلی زرنق اشاره کرد. نیروگاه سیکل ترکیبی هریس نیز از منابع انرژی در این منطقه است.

مرغوبترن و معروفترین فرش پشمی آذربایجان در شهرستان هریس بافته می‌شود. در چند سال اخیر جاده جدیدی ۵ کیلومتر بعد از خواجه راه اصلی اهر _ تبریز را به هریس متصل می‌کند. جاده قدیمی نیز کماکان دایر است. فاصله هریس تا تبریز حدود ۶۷ کیلومتر است.

روستاهای هریس 2 800x447 روستاهای هریس ( معرفی 96 روستای هریس )

فهرست

تقسیمات کشوری

بخش مرکزی شهرستان هریس
دهستان باروق
دهستان بدوستان شرقی
دهستان خانمرود
شهرها: بخشایش، زرنق، کلوانق، هریس و اربطان

روستاهای هریس 1 روستاهای هریس ( معرفی 96 روستای هریس )

بخش خواجه
دهستان بدوستان غربی
دهستان مواضع‌خان شرقی
دهستان مواضع‌خان شمالی
شهرها: خواجه

%name روستاهای هریس ( معرفی 96 روستای هریس )

جاهای دیدنی شهرستان هریس

از مهم‌ترین آثار تاریخی و طبیعی شهرستان هریس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

جاده توریستی هریس-مشکین شهر
آب معدنی اکوزداغی
آب معدنی سوقالخان
آرامگاه شیخ اسحاق واقع در روستای خانقاه
آی قلعه‌سی
پل ونیار
دریاچهٔ سد آرباتان
دریاچهٔ سد سهند
حوض قلعه سی واقع در روستای تاریخی اسماعیل کندی
منطقه گردشگری ساپلاق
منطقهٔ نمونهٔ گردشگری دربند گوراوان
قره دره واقع در روستای ترکایش
قودچی

روستاهای هریس 4 روستاهای هریس ( معرفی 96 روستای هریس )

روستاهای هریس

روستای آقاعلی‌لو

روستای آقاعلی‌لو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۸۶ نفر بوده‌ است.

روستای آلپاوت

روستای آلپاوت یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۶۹ نفر بوده‌ است.

روستای احمدآباد شهرک

روستای شهرک بالا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده است. شهرک بالا که بهش احمد آباد شهرک نیز گفته میشود در پای کوه بدوستان واقع شده است و و بیش از ۱۰۰۰ نفر سکونت دارد و طبق اکثر این افراد سکونت دائم ندارند و در فصل برداشت محصولات دیمی خود سکونت میابند و معاش اهالی این روستا دامداری و کاشت نخود و عدس و جو و گندم میباشد . مردم روستای شهرک بالا از نبود و عدم رسیدگی مسئولین به جاده فرعی روستا گله مند میباشند و از مسئولین ذی النفع خواهان مشکل راه روستا رو خواستارند . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌ است.

روستای احمدآباد لیقلی

روستای احمدآباد لیقلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۶۲ نفر بوده‌ است.

روستای اسبخان

روستای اسبخان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۰۳ نفر بوده‌ است.

روستای استیار

روستای استیار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۶۶ نفر بوده‌ است.

روستای افشرد

روستای افشرد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۵۲۷ نفر بوده‌ است.

روستای امندی

روستای امندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۸۴۷ نفر بوده‌ است.

روستای اندیس

روستای اندیس یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۳۷۲ نفر بوده‌ است.

روستای باجاباج

روستای باجاباج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. این روستا در زلزلۀ ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ به صورت صددرصد تخریب شد ولی روستای جدید باچندمترجابه جایی ساخته شد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۳۴۲ نفر بوده‌ است.

روستای باروق

روستای باروق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان باروق بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵ ، جمعیت آن ۹۱۳ نفر بوده‌ است.

روستای برازین

روستای برازین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است.کارمردم روستای برازین کشاورزی ودامداری می‌باشد و در قالیبافی شهرت دارد و در شمال آن کوه سبلاق قرار دارد.

روستای بزوان

روستای بزوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۴۸ نفر بوده‌ است.

روستای بشیر

روستای بشیر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۶۸ نفر بوده‌ است.

روستای بیلوردی

روستای بیلوردی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. این روستا در ۵۵ کیلومتری شمال شرق شهر تبریز و در منطقه‌ای وسیع و مسطح برسر جادهٔ تبریز-اهر قرار گرفته‌است. در سال ۱۳۸۵ جمعیت این روستا ۱٬۱۴۷ نفر اعلام شده بود. شهرک صنعتی بیلوردی در مجاورت این روستا احداث شده‌است.

روستای پارام

روستای پارام یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس واقع شده‌است.دارای یک سد آبی در بالای روستا قرار دارد که برای کشاورزان منطقه مفید می باشد و باعث مهاجرت پرندگان آبی جدید در منطقه شده است.شغل ومنبع درآمد اکثر مردم این روستا به خاطرموقعیت مناسب وداشتن منبع آبی در بالا دست این روستا و زمین های حاصل خیز مستعد کشاورزی،دامپروری می باشد که اخیرا جهت صرفه جویی در آب مصرفی با همکاری اهالی،جهاد کشاورزی و آب وفاضلاب شهرستان زمین های آبی روستا به سیستم های آبیاری بارانی مجهز گردیده است.نا گفته نماند منبع درآمد و هنر اصلی اهالی روستای پارام فرش های نفیس دست بافی است که زبان زد نه تنها استان بلکه کشورنیزاست و به صورت مستقیم وغیرمستقیم به کشورهایی همچون آلمان،آمریکا،ایتالیا،اسپانیاوکشورهای حاشیه خلیج فارس صادرمیگرد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۸۳۳نفر بوده‌ است.

روستای پاکچین

روستای پاکچین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده‌ است.

روستای تازه‌کند

روستای تازه‌کند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان باروق بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است.همچنان با سیری در ایران همراه باشید تا با دیگر روستاهای هریس آشنا شوید.

روستای تازه‌کند سرند

روستای تازه‌کند سرند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۲۵ نفر بوده‌ است.

روستای تازه‌کند علیا

روستای تازه‌کند علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۲۱ نفر بوده‌ است.

روستای تازه‌کند نهند

روستای تازه‌کند نهند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۷۸ نفر بوده‌ است.

روستای ترکایش

روستای ترکایش یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس واقع شده‌است.از مکانهای دیدنی متعلق به این روستا میتوان به قره دره و قوچی اشاره کرد که چندین باغ کنار هم قرار گرفته اند و منطقه ای بسیار خوش آب و هواست. کارخانه آب معدنی میانکوه هریس هم در روستای ترکایش هست که از کم یاب ترین آب معدنی های ایران به شمار می رود. از طوایف اصیل و قدیمی این روستا میتوان به طایفه ملاحسن اشاره کرد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۴۳۲ نفر بوده‌ است.

روستای جانقور

روستای جانقور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۹۴۰ نفر بوده‌ است.

روستای جغناب

روستای جغناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.اهالی این روستا و دو روستای همسایه از عشایر شاهسون و طایفه حاج علیلو هستند. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۴۴۹ نفر بوده‌ است.

روستای جیقه

روستای جیقه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.اهالی این روستا و دو روستای همجوار قراجه و جیغناب از عشایر ارسباران و از طایفه حاج علیلو هستند.آرامگاه ارمیای نبی در این روستاست. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۱۵۶ نفر بوده‌ است.

روستای چای‌کندی

روستای چای‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. مردم این روستا به زبان تاتی ایران سخن می‌گویند.

روستای چخماق‌بلاغ سفلی

روستای چخماق‌بلاغ سفلی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۹۸ نفر بوده‌ است.

روستای چخماق‌بلاغ علیا

روستای چخماق‌بلاغ علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۳۸ نفر بوده‌ است.

روستای چمن‌زمین

روستای چمن‌زمین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. عسل از محصولات مهم چمن زمین می باشد.

روستای چنزق

روستای چنزق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.

روستای چوبانلار سردارلو

روستای چوبانلار سردارلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۴۲۷ نفر بوده‌ است.

روستای حسین‌آباد

روستای حسین‌آباد چزنق سابق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.مواضع خان از شهرستان ورزقان جدا و به شهرستان هریس الحاق شد.این روستا بین سرند و ورزقان واقع شده است.

روستای حشمت‌آباد

روستای حشمت‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.

روستای خانقاه

روستای خانقاه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۴۲۰ نفر بوده‌ است.

روستای خرمالو

روستای خرمالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۷۱۴ نفر بوده‌ است.

روستای خشگناب

روستای خشگناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۶۵ نفر بوده‌ است.

روستای خلج

روستای خلج یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۲۵ نفر بوده‌ است.

روستای دغدغان

روستای دغدغان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.این روستا در ۶۰کیلومتری از شهر تبریز واقع شده است و با روستا های سرند؛تازه کند ؛ حسین آباد وهیق همسایه است . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۶۲ نفر بوده‌ است.

روستای دیبگلو

روستای دیبکلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان هریس واقع شده‌است.
موقعیت جغرافیای روستا: روستای دیبکلو از نظر تقسیمات کشوری در استان آذربایجان شرقی، شهرستان هریس، بخش خواجه، دهستان مواضع خان شمالی واقع شده‌است. این روستا تقریباً در ۶۴ کیلومتری تبریز و ۳۸ کیلومتری شهر خواجه (همسایگی روستاهای هفدران، هرزنق، نیچران) قرار دارد.
وجه تسمیه: نام دیبکلو یا دبکلو از نظر معنی و مفهوم کاملاً یک کلمه آذربایجانی است و به معنای جایی است که در آن دیبک قرار دارد و دیبک در زبان ترکی آذربایجانی وسیله‌ای است که با ایجاد گودی در تنه درخت یا سنگ درست می‌شود و از آن برای خرد کردن مواد غذای از قبیل گوشت یا غلات یا ادویه جات و… استفاده می‌کنند (تقریباً کار هاون را انجام می‌دهد) و این نامگذاری به این دلیل است که یک سنگ سیاه به این شکل در این محل وجود دارد.
جمعیت: بر اساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۹۵ ایران، جمعیت روستای دیبکلو ۲۷۶ نفر شامل ۱۳۸ مرد و ۱۳۸ زن در قالب ۸۹ خانوار ثبت گردیده است.
قدمت: براساس شواهد به دست آمده ازقبیل تنور یا پی ساختمان و سفال و چاه در مناطقی از اراضی روستای دیبکلو مثلاً منطقه «قطور»، «رستم لو»، «زنجیرلو» و «کُهلیق بلاغی» موقع شخم زدن، کندن و زراعت حاکی از این مطلب می‌باشد که این روستا در زمان‌های دور در چندین نقطه فوق بنا شده و در اثر حوادثی از قبیل زلزله، بارش برف زیاد، ناامنی و… تخریب شده و در نقطه دیگر تجدید بنا گردیده است. بنای فعلی این روستا بر مبنای نقل قول‌های شفاهی، تقریباً به اواخر قرن ۱۲ و اوایل قرن ۱۳ هجری شمسی می‌رسد.
ایل و تبار: چنانچه نقل قول است قبل از بنای روستای فعلی، اربابان منطقه این اراضی را به کوچ نشینان منطقه ارسباران اجاره می‌داده‌اند؛ شاهد بر این قضیه نامگذاری مناطقی از این روستا از قبیل “مشهد یوردی”، “ولو یوردی”، و “یورد یری” که بر اساس اتراق و کوچ عشایر نامگذاری شده‌اند، می‌باشد. بعداً طایفه‌ای از “ایمان کردلی” که سلسلهٔ بزرگ از قبایل ایران می‌باشد و در مناطقی از کردستان و قم ساکن بودند. بنا به دلایل و وقایع زمان خود در نقاط مختلف آذربایجان از جمله روستای دیبکلو سکونت گزیدند که می‌توان از بزرگان این طایفه به “حاج شکر” و “حاج قاسم” اشاره کرد. بعد از چندین سال افرادی به نام‌های “محمد” و “زمان” که از روستاهای شهرستان اهر (احتمالاً روستای دیزج) بودند نیز در این روستا ساکن شدند که بزرگ طایفه “محمدلو” بودند و به تدریج و با ورود خانواده‌ها و افرادی از روستای “لَژّبلاغ” و همچنین از روستاهای مجاور تبریز “حسنلو”، “هیبت بیگلو”، و… چون “مهدی لو”، “تقی لو”، “بایراملو” و… در کل این روستا از سه طایفه بزرگ به نام‌های “ایمان کردلو”، “محمدلو” و “لَژّ بلُاغ لو” تشکیل می‌شود.
اوضاع اجتماعی، فرهنگی و سیاسی این روستا: از بُعد مذهب، مردم این روستا مسلمان و شیعه هستند. از بُعد سیاسی در طول تاریخ در جنبش‌های مردمی همگام با عموم مردم کشور حرکت کرده و در حفظ و حراست از مرز و بوم و ناموس خود پا به پای آزادی خواهان و عدالت طلبان بوده و در این راه شهیدان، جانبازانی تقدیم دین و وطن نموده‌اند و پایبند به قانون و مقررات بوده و همیشه اتحاد و اتفاق خود را مد نظر قرار داده‌اند. از بعد فرهنگی مقید به آداب و رسوم و سنن بومی و محلی می‌باشند که تجلّی آن را می‌توان در مراسمی از قبیل عزاداری‌ها، شرکت در مراسم درگذشتگان، شادی‌ها، مناسبت‌ها و اعمال خیریه و… مشاهده نمود.
درصد باسوادی: حدود ۳۰ درصد از متولدین روستا در دوره‌های عالی تحصیل کرده‌اند (تحصیلات عالی مربوط به اهالی ساکن در شهرهاست).
محصولات: (درگذشته و حال) از عمده محصولات و تولیدات کشاورزی این روستا می‌توان به گندم، جو، عدس، ارزن، نخود، یونجه، شبدر، سیب زمینی، هویج، چغندر و انواع سبزی جات و از میوه‌های درختی می‌توان به سیب، گردو، زردآلو و… اشاره نمود و از طرفی اهالی این روستا به شغل دامداری و زنبورداری نیز می‌پردازند و از صنایع دستی می‌توان به تولید فرش، گلیم، جاجیم، جوراب و سبد و… اشاره نمود.
وضعیت آب و هوا و گردشگری: این روستا به علت واقع شدن در منطقه کوهستانی دارای آب و هوای معتدل و کوهستانی می‌باشد مخصوصاًدرفصل بهار و تابستان زیباترین و دلنشین‌ترین مناظر را دارد که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. از طرفی وجود چشمه‌های طبیعی که از دل کوه‌ها سرچشمه می‌گیرند مانند «قبله بلاغی»، «کرمه لی دره»، «آغ گؤل»، «کُهلیق بلاغی»، «قوشابلاغ»، «کهریز» و… صفابخش دلهاست. وجود کوه‌های زیبا و پوشیده از علف و گیاهان مختلف به خصوص گیاهان دارویی و غذایی مانند کاکوتی، پونه، قارچ خوراکی، بابونه، بارهنگ، گزنه، گلسرخ، خاک شیر، گل گاو زبان و ده‌ها نوع دیگر نیز در مزارع و دشت‌های روستا باعث زیبایی دو چندان روستاست. منظره چشم‌نواز کوه آیناخلی در نظرگاه جنوبی روستا، جلوه و شکوه مناظر روستا را بیشتر و بیشتر کرده‌است.
زلزله: این روستا در جریان زمین لرزه ۶٫۳ ریشتری ۲۱ مرداد ۱۳۹۱ اهر و ورزقان، آسیب قریب ۱۰۰ درصدی دید و اکثر بناهای خشت و گلی آن، تخریب گردید. در جریان این حادثه متأسفانه ۱۰ نفر از اهالی روستا جان خود را از دست دادند؛ ولی از نکات بسیار جالب این اتفاق، زنده بیرون آمدن یکی از ریش سفیدان روستا و چند تن از بستگان وی از زیر آوار بود.

روستای دیزج‌ور

روستای دیزج‌ور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۲ نفر بوده‌ است.

روستای ساخسلو

روستای ساخسلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۲۸ نفر بوده‌ است.

روستای سرای

روستای سرای یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. منطقه عالم خیزمانند میرزا محمد علی سرایی از اساتید علامه طباطبایی ایه الله حاج میرزا احمد سرایی ایه حاج میرزا صفر آقا حسن زاده سرایی وشخصیتهای سیاسی مثل حاج رسول عطایی حاج ولی الله احمد یزاد سرای نمایندگان ادوار مجلس ملی و مجلس شورای اسلامی و قضات عالی رتبه همچون حاج میرزا علی اصغر حسن زاده سرای حاج میرزا اسحق سرایی حاج میرزا محسن حسن زاده سرای وصدها تحصیل کرده در مراحل عالی دکتری و مهندسی می باشد.
اماکن تاریخی حمام سرای در دوره پهلوی به عنوان حمام عمومی روستای سرای به طول ۲۵ متر، عرض ۱۲ متر و ارتفاع ۵ متر ساخته شده بود.این اثر ۷ خرداد ۱۳۸۷ به شماره ثبت ۲۲۸۵۳، در فهرست آثار ملی ایران جای گرفت، با این وجود به حال رها شده و هیچ اقدامی برای حفظ و نگهداری آن نشده بود. تا این که چندی پیش (اول دی ۱۳۹۷)، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ساماندهی و بازسازی حمام تاریخی سرای هریس خبر داد.
سرای جزء معدود روستاهایی در منطقه هست که دارای باند خاکی جهت نشست و برخواست هواپیماهای سم پاشی برای مقابله با آفات منطقه میباشد. این موضوع در بخش هایی از سال که هواپیماهای سمپاشی اقدام به سمپاشی مینمایند برای افراد بومی و رهگذر دارای جذابیت میباشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۵۰۱ نفر بوده‌ است.

سرای 800x450 روستاهای هریس ( معرفی 96 روستای هریس )

روستای سرخه‌گاو

روستای سرخه‌گاو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۵۰ نفر بوده‌ است.

روستای سرند

روستای سرند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۴۴۸ نفر بوده‌ است.

روستای سولوجه

روستای سولوجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۷۶ نفر بوده‌ است.

روستای سولی‌درق

روستای سولی‌درق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۴۱ نفر بوده‌ است.

روستای شالی

روستای شالی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۴۹ نفر بوده‌ است.

روستای شاملو

روستای شاملو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. این روستا از قدیمی‌ترین روستاهای آذربایجان ایران بوده و در ۵فرسنگی (۳۰ کیلومتری) تبریز و ۵ کیلومتری خواجه قرار دارد و اهالی روستا به کشاورزی و دامداری مشغولند و نیز در قالی بافی هم فعالیت دارند. از محصولات کشاورزی می‌توان گندم-جو-نخود-عدس و هندوانه دیم نام برد. از محصولات دامداری می‌توان به گوشت قرمز و شیر و پنیر اشاره نمود.

یکی از نام‌های معاصر روستای شاملو؛ یمیشچه می‌باشد و چون صیفی جات در این روستا زیاد کشت می‌شود و در زبان ترکی آذربایجانی به صیفی جات (مانند خربزه، هندوانه) یمیش (یاش یمیش) گویند و نیز به دلیل کوه کمره که در آن درختچه‌های یمی شان (زالزالک) زیاد بوده و هنوز هم وجود دارد یمیشچه هم اطلاق شده‌است. این روستای باستانی دارای بندسد با پیشینه ای از دوران صفوی می‌باشد، که به آن بند شاملو می‌گفتند، و در نوع خود کم‌نظیر بوده و ریشه در علم آبخیزداری ایرانیان داشته و دارد، هم‌اکنون آثاری از این بند سدّ باستانی و کتیبه و بزرگ سنگی در شاملو وجود دارد، بنا به ابراز پیشینیان شاملو محل استراحت اردوی شاه اسماعیل صفوی در لشکرکشی فتح منطقه قفقاز گرجستان و ارمنستان بوده و پس از بازگشت پیروزمندانه شاه اسماعیل صفوی از فتح قفقاز، منطقه شاملو بلحاظ خوش یومن بودن این فتوحات، همراهی سرداران و مشاوران مقرّب شاملو در به قدرت رسیدن ایشان و تأسیس حکومت شیعی، مدّت‌ها مورد توجه شاه اسماعیل صفوی و تفرجگاه وی بود، تفرجگاه شاه اسماعیل صفوی در وسط بند شاملو (به‌صورت جزیره) و سواحل این بند بنا به نامگذاری سرداران اهل آناتولی شاه اسماعیل پرادایس ثقلین نام داشت، که به لحاظ لطافت، خوش آب و هوایی منطقه شهره سلسله صفوی بود.
اما در خصوص ایل شاملودر لغتنامه دهخدا چنین آورده شده‌است:
از ایلات ترک اغوز بودند و در سوریه زندگی می‌کردند، این ایل در گذشته با مهاجرت اوغوزها به آنجا رسیده و سکونت اختیار کرده بودند. ایل شاملو همگام با سایر ایلات اغوز به ایران مهاجرت کردند و در تأسیس سلسله صفوی، و به سلطنت رسانیدن شاه اسماعیل صفوی، با سایر ایلات اوغوز معروف به قزلباش، روملو، استاجلو، تکه لو، ذوالقدر، قاجار، افشار، سهم بسزائی داشتند. بزرگان این ایل در سلطنت صفویان مصدر مشاغل مهم بودند، و شاه عباس کبیر، از طفولیت در میان طایفه شاملو بزرگ شد، امرای شاملو در زمان ولیعهدی شاه عباس که در هرات زندگی می‌کرد، عبارت بودند از:
عبدی خان شاملو، از سرداران شاه اسماعیل اول
دورمیش خان شاملو، والی هرات
زینل خان شاملو، از امرای بزرگ صفوی
علی قلی خان شاملو، بیگلر بیگی (استاندار خراسان)
علی مردان خان شاملو، نادرشاه او را به سفارت نزد محمد شاه پادشاه هندوستان فرستاد
از آن زمان بخشی از طایفه شاملو در مشهد زندگی می‌کنند.
این روستا دارای یک مدرسه نوساز و یک مسجد نوساز می‌باشد و بعد از زلزله ورزقان اکثر خانه‌ها نوسازی شده‌است.همسایه‌های روستای شاملو از شمال شهرک پایین و از شرق روستاهای ساخسلو و قویجاق و از جنوب روستاهای آلپاوت (الفوت) و ترکداری و استیار و از غرب بخش خواجه و روستای امندی است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۹۵ نفر بوده‌ است.

روستای شهرک پایین

روستای شهرک پایین یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۶۸۶ نفر بوده‌ است.

روستای شهسواری

روستای شهسواری یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۶۹۷ نفر بوده‌ است.

روستای شیخ‌رجب

روستای شیخ‌رجب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در نزدیکی شهر تبریز قرار دارد کدخدای روستا محمد زارع نام دارد دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۸۲۵ نفر بوده‌ است.

روستای شیران

روستای شیران یک روستا در ایران است که در بخش مرکزی شهرستان هریس در استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است. این روستا در دهستان خانمرود قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۷۱ نفر بوده‌ است.

روستای صمدآباد

روستای صمدآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۶۱ نفر بوده‌ است.

روستای صومعه

روستای صومعه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۰۸ نفر بوده‌ است.

روستای طرف

روستای طرف یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۲۷ نفر بوده‌ است.

روستای عباس‌آباد

روستای عباس‌آباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.

روستای عبدالجبار

روستای عبدالجبار یا اوجابار (Ovcabar/Ovçapar)یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.نام اصلی روستا در ترکی اوجابار بوده است که در دوره پهلوی به عبدالجبار تغییر نام داده شده است.در کوهپایه سمت شرق کوه آیلاخلی قرار دارد.دارای سیزده رشته قنات چشمه در نقاط مختلف روستا میباشد.همچنین به علت قدمت بالای تاریخی قبرستانی قدیمی در مرز با روستای قراجه وجود دارد که احتمالا مربوط به دوره ی زرتشتی باشد.

نام روستای ‫أُوچاپار‬ (‫أُوجابار‬) در ‫هریس‬ در راستای برنامه تغییر نام های جغرافیایی ‫آذربایجان‬ به نام ‫عبدالجبار‬ تغییرداده شد! در نقشه چاپ ۱۹۴۳ واشنگتن،خدمات نقشه ارتش آمریکا أُوجابار ذکر گردیده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۷۷ نفر بوده‌ است.

روستای قراجه

روستای قراجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. اهالی این روستا و روستاهای دیگر به نام های جیقه وجیغناب از عشایر شاهسون و از طایفه حاج علیلو و از تیره قره خانلو هستند فرش کناره قراجه متعلق به این روستا می باشد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۰۸۱ نفر بوده‌ است.

روستای قره‌گونی

روستای قره‌گونی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌ است.

روستای قزلجه خرابه

روستای قزلجه خرابه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان باروق بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۰۰ نفر بوده‌ است.

روستای قشلاق بالا

روستای قشلاق بالا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۴۲ نفر بوده‌ است.

روستای قشلاق پایین

روستای قشلاق پایین یکی از روستاهای زیبا و سرسبز در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است؛ و در ۶۰ کیلومتری تبریز قرار داد. کوه‌های این روستا سرشار از آب معدنی و روستای پرآبی است.در این روستا ساکنان بیشتر به کشاورزی و باغداری و زنبور داری و دام داری مشغول‌اند. این روستا باغ‌های زیادی دارد که درصد زیادی از میوه‌های این روستا را آلبالو مرغوب و ۱۴ نوع سیب و آلوچه و گیلاس و گلابی اشاره کرد؛ و از میوه‌های دیگر می‌توان به آلو، به، زرد آلو، آلوچه، توت، گردو، تمشک، فندق و هلو اشاره کرد.بعضی میوه‌های این روستا مانند آلوچه وحشی، سیب وحشی، زالزالک، مرمری، گلابی و آلو که به‌طور وحشی در کوه‌ها و جنگل‌ها می‌رویند اشاره کرد.
گل محمدی این روستا که بو و عطری و رنگ منحصر بفردی دارد و یکی از مرغوب‌ترین گل محمدی است.کوه‌های این روستا سرسبز و سرشار از علف‌های دارویی است که همواره توسط ساکنین این جمع‌آوری می‌گردد و در انواع کارها مورد استفاده می گردد .
از حیواناتی که در این روستا به‌طور طبیعی زندگی می‌کنند می‌توان به کبک دری، کبک زیبا، روباه، گرگ، خوک وحشی، سمور آبی، موش، موش آبی، آفتاب‌پرست، خرگوش ، سنجاب، بز کوهی مهاجر، خرس، بلبل، عقاب طلایی، شاهین، مار، سوسمار، گراز، ماهی سیاه، ماهی قزل آلا، ماهی کنگریس (به زبان آذربایجانی)، جوجه تیغی، پرنده زنبور خوار،سهره ، خفاش ، و انواع پرندگان دیگر و … می‌توان نام برد.
اقتصاد:باغ‌های پرآب این روستا سالانه با تولید ۴۶ تن آلبالو و ۱۳۰تن سیب و ۱۶ تن گیلاس و فروش در تبریز از اهمیت زیادی برخوردار است؛ و این روستا همه ساله با تولید مقدار زیادی چوب درخت تبریزی و بید نیز اهمیت خاصی دارد.و علف این روستا به مناطق زیادی داده می‌شود .حیوانات این روستا از جمله کبک و بز به دلیل شکار بی‌رویه رو به کاهش است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۳۲نفر بوده‌ است.

روستای قلعه‌لر

روستای قلعه‌لَر یک روستا در ایران است که در بخش خواجه شهرستان هریس در استان آذربایجان شرقی واقع شده‌است.این روستا در دهستان مواضع‌خان شرقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۵۸ نفر (۴۰ خانوار) بوده‌است.

روستای قویوجاق

روستای قویوجاق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۶ نفر بوده‌ است.

روستای قیزقاپان

روستای قیزقاپان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۹۲ نفر بوده‌ است.

روستای کرم‌جوان

روستای کرم‌جوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان باروق بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۱۵۰ نفر بوده‌ است.

روستای کهلیک‌بلاغی

روستای کهلیک‌بلاغی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۳۵نفر بوده‌ است.

روستای گمند

روستای گمند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۹۲۴ نفر بوده‌ است.

روستای گوراوان

روستای گوراوان یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۷۶۸ نفر بوده‌ است.

روستای گوگرچین

روستای گوورچین یکی از روستاهای ااستان آذربایجانشرقی است که در بخش نیر شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۸ نفر بوده‌ است.

روستای گویج

روستای گویج روستایی در استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۷۶۸ نفر بوده‌ است.

روستای گوی‌درق‌کندی

روستای گوی‌درق‌کندی یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۵۴ نفر بوده‌ است.

روستای گیلدیر

روستای گیلدیر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۸۰۹ نفر بوده‌ است.

روستای محمودآباد گودلر

روستای محمودآباد گودلر یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.

روستای مرکید

روستای مرکید یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.مرکید در ۴۵کیلومتری شهر تبریز به طرف شهرستان اهر واقع شده‌است. و تقریباً در ۱٫۵کیلومتری جاده اهر تبریز می‌باشد.روستای مرکید دارای ۱۵۰ خانوار می‌باشد که جمعیت آن در حدود ۷۰۰ نفر است که اکثراً به شغل قالیبافی مشغول هستند.روستای مرکید دارای دو مدرسه ابتدائی و راهنمایی و یک خانه بهداشت دارد.روستای مرکید دارای امکاناتی همچون گاز-برق-مخابرات و شبکه آبیاری نیز می‌باشد.لازم است ذکر شود که آب آشامیدنی روستا از طریق چاه آب واقع در کنار جاده هریس ما بین روستاهای احمدآباد و شیخ رجب تأمین می‌شود در ایام تابستان کمبود آب را نیز شاهد هستیم.

روستای مرناب

روستای مرناب یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۰ نفر بوده‌ است.

روستای مشیرآباد

روستای مشیرآباد یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۶۶ نفر بوده‌ است.

روستای مقصودلو

روستای مقصودلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۶۱۴ نفر بوده‌ است.

روستای موسالو

روستای موسالو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۴۵ نفر بوده‌ است.

روستای مهرام

روستای مهرام یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۱ نفر بوده‌ است.

روستای میان‌بازور

روستای میان‌بازور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۸۰ نفر بوده‌ است.

روستای مینق

روستای مینق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس واقع شده‌است.این روستا که در۱۱ کیلومتری شهرستان هریس (جاده قدیم هریس) قرار دارد از طرف شمال با روستاهای صومعه ،اسبخان وخلج واز طرف جنوب با روستاهای سرای ، پارام وبیلوردی واز طرف شرق با روستاهای مقصودلو و ترکایش واز طرف غرب با روستاهای نمرور و ینگجه همسایه است.مردم مینق درزمینه کشاورزی از جمله گندم وجو بیشترین فعالیت خودرا در سال داشته ودرمنطقه بیشترین سهم تولید کشاورزی با بهره مندی از دو سد آب دربهترین منطقه آب وهوای بدوستان دارند.صنعت فرش نیز همانند مرکز شهرستان و سایر شهرها و روستاهای شهرستان هریس در این روستا سابقه و قدمتی دیرینه داشته و اهالی به تولید فروش دستباف در کنار کار کشاورزی مشغول هستند و نقشه های مختلف فرش من جمله قاجاری، کناره، تاجری و … در این روستا تولید می شود.گورستان مینق یکی از آثار این روستا محسوب می‌شود و روستای مینق نیز مثل سایر روستاها و شهرهای استان سابقهٔ دیرینهٔ مذهبی دارد.
منطقه گردشگری و کویر گونه آق_قوم در مساحت ۱۲۰هکتار در منطقه کویری آق‌قوم در۸۰ کیلومتری شهر تبریز و ۱۰کیلومتری شهرستان هریس در روستای مینق واقع شده است. همچنین اثرباستانی قلعه مخروبه معروف به ” قلعه جوق” که بنابه برخی منابع یکی از قلاع ساخته شده در زمان اسکندر مقدونی بوده و با زلزله مهیب آذربایجان مخروب شده است اشیاء عتیقه و باستانی را در خود جای داده است.در وقفنامه ربع رشیدی روستای مینق را جزو موقوفات شیخ رشید الدین فضل الله همدانی وزیر دربار هولاکوخان مغول به اولاد خود معرفی نموده و در این کتاب به موقعیت و اهمیت تاریخی و وفور آب و منابع طبیعی در آن اشاره شده است.
رودخانه دائمی روستای مینق که از کوههای بالادست روستا از سلسله کوههای قوشا داغ سرچشمه میگیرد در طول سال از وسط روستا جریان دارد اما بخاطر خشکسالی ها و کمبود بارندگی در سالهای اخیر و تعرض غیرقانونی روستاهای بالادست و انحراف آب از مسیر رودخانه موجب شده این رودخانه نیز مثل سایر رودخانه های ایران در فصل تابستان با کمبود آب مواجه شده و تا مرز خشک شدن رفته است.باد معروف به “مه یلی” که از شمال به جنوب جریان دارد اغلب ایام سال در این روستا می وزد که موهبت الهی برای تولید نیرو محسوب می گردد که از چشم مسولان مغفول مانده است.

روستای ناحیه

روستای ناحیه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است.روستایی در دامنه کوه روستایی که به وضوح بیانگر روزگاری پر از حوادثو تمدنهایی در هزاره هایی قبل از میلاد روستایی که هنوز هم اسم قالا (قلعه) در بین مردمانش هست قلعه ای که روستا در روی ویرانه های ان بنا شده قلعه ای در دوه کیلومتری و سه کیلومتری در بالای کوه و بین دره ای که به ارامی و با تمام تاریخو مردمانش در سکوت ابدی به فراموشی سپره شده نه اسم این روستا ناحیه بوده است و نه مرمان کنونی این روستا اطلاعی دقیق از اسمو تاریخ این روستا دارند بیشتر اقوام این روستا نهایتا دویست و سیصد سال پیش به اینجا امده اند ازهزار سال پیش رو به افول گرفت خشکسالیو گرسنگی شدید بسیاری را کشت و عده مهاجرت کردندبعد از یکبار زلزله ای بشدت ویران کرده و باز زندگی بود،و بارها با خشکسالیو زلزله بشدت ویران گشت دست خوش حوادثی بسیار ناگوار بوده و هنوزهست تا تاریخ چندین هزاره اش را به چشمان هر بیننده ای ب تماشا گذارد . براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۹۸ نفر بوده‌ است.

روستای نمرور

روستای نمرور یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان شرقی بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است.

روستای نوجه‌ده

روستای نوجه‌ده یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. قدمت این روستا به دوره ی شاه طهماسب یکم صفوی بازمیگردد(حدود ۴۵۰ سال) از جمله آثار تاریخی این روستا میتوان به برج قدیمی و تونل طهماسب بیگ اشاره کرد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۴۳۰ نفر بوده‌ است.

روستای نهران

روستای روستای نوهرnöhür یانهران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۳۵۷ نفر بوده‌ است.

روستای نهند

روستای نهند یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۲۲۲ نفر بوده‌ است.

روستای نیچران

روستای نیچران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۵۶ نفر بوده‌ است.

روستای ولیلو

روستای ولیلو یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۳۹۹ نفر بوده‌ است.

روستای ونیار

روستای ونیار یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شرقی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌ است. در کنار این روستا یک پل تاریخی قرار داشت که در ابتدای دهه ۹۰ خورشیدی و به فرمان علیرضا نوین کار ساخت و راه‌اندازی سد شهید مدنی در پشت بلندی‌های سرخاب تبریز آغاز شد و چون بیم آن می‌رفت پس از آبگیری سد ، سازه پل ونیار زیر آب بماند مدیران وابسته بصورت شبانه و پنهانی پل ونیار را با مواد منفجره نابود و ویران ساختند و پس از نابودی این پل تاریخی روشن شد که آبگیری سد هرگز روی نخواهد داد زیرا با کارشناسی صورت گرفته معلوم شد با آبگیری سد شهید مدنی گسل زمین‌لرزه شمالی تبریز فعال خواهد شد بنابراین نه تنها هزینه‌های ساخت و راه‌اندازی سد هدر رفت بلکه بدلیل ساخت آن آب بند نافرجام شهر تبریز یکی از پل‌های تاریخی خود را از دست داد. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۶۴ نفر بوده‌ است.

روستای هرزندیق

روستای هرزندیق (هرزنق) یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.

روستای هرزه‌ورز

روستای هرزه‌ورز یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۴۷ نفر بوده‌ است.

روستای هفدران

روستای هفدران یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۳۰ نفر بوده‌ است.

روستای هیق

روستای هیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان خانمرود بخش مرکزی شهرستان هریس شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۹۳ نفر بوده‌ است.

روستای هیق (خواجه)

روستای هیق یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان مواضع‌خان شمالی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است.یکی از مکان های دیدنی روستا چشمه 《لیلی ومجنون》است که واقع در کوه روستاست.این روستا مکان هایی دارد که ثبت ملی شدند مثل گورستان این روستا،قلعه سنگرکه قدمت این سنگر برمیگردد به دوره اول هزاره اول قمری و بقایای قلعه بربرکه قدمت این قلعه برمیگردد به عصر مفرغ(برنز).همسایه های این روستا ،روستاهای سرخه گاو،حسینآباد،باجه باج،جیغه و…هستند.

محل سکونت پیشین اهالی روستا در قسمت مرتفع روستا با نام “قلعه” بود که بعدا به دلایلی به ارتفاع پایین تر و نزدیک چشمه موجود در همان حوالی نقل مکان کرده و فعلا نیز در آنجا ساکن می باشند.

بافت خانه های روستا تا قبل از زلزله سال ۱۳۹۱ ورزقان، کاملا سنتی و از کاه گل بود ولی به دلیل تخریب اکثر خانه ها توسط زلزله مذکور، خانه های جدیدا از نوع فولادی یا بتنی نوسازی شده اند.

از محصولات این روستا می توان به سیب و زردآلود اشاره کرد. فعالیت عمده آنها کشاورزی و دامداری است. این روستا یک روستا مذهبی در منطقه قره داغ محسوب می شود و از دیر باز دارای علما مذهبی بزرگ بوده است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۲۳۸ نفر بوده‌ است.

روستای ینگجه

روستای ینگجه یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان بدوستان غربی بخش خواجه شهرستان هریس واقع شده‌است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵ ، جمعیت آن ۱۵۱ نفر بوده‌ است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 1 میانگین: 5]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *