جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

راهنمای مقابله با کرونا در موزه‌ها تدوین شد

تاریخ بروزرسانی :
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۹

رییس پژوهشکده حفظ و مرمت آثار تاریخی و فرهنگی از تدوین راهنمای مقابله با کرونا در موزه‌های کوچک و بزرگ خبر داد. به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، رضا رحمانی گفت: همزمان با شیوع ویروس کورنا در نقاط مختلف جهان، تبعات اجتماعی و اقتصادی ناشی از این ویروس یک به یک کشورهای جهان را دربرگرفته و منجر به رکود چرخه کسب و کار در بخش‌های مختلف از جمله بخش های خدماتی، صنعتی و گردشگری شده است.
موزه 3 راهنمای مقابله با کرونا در موزه‌ها تدوین شد

او تصریح کرد: موزه ها نیز از این شرایط مستثنی نبوده و با تعطیلی آنها در کشورهای مختلف جهان، زیان های اقتصادی بزرگ بر این مجموعه ها تحمیل شده است.
رحمانی خاطرنشان کرد: در شرایط قرنطینه و تعطیلی موزه ها، دغدغه های زیادی برای موزه داران در خصوص نحوه مقابله با بیماری همه گیر در ابعاد مختلف در محیط های موزه ای از جمله سلامت کارکنان، حفاظت از آثار تاریخی مجموعه (در مخزن و یا نمایشگاه) در مقابل عوامل آسیب رسان مختلف و همچنین سیاست های پاکسازی و ضد عفونی در محیط هایی که آثار در آنها نگهداری می شود، وجود دارد.

او گفت: از این رو پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری بر آن شده تا دستورالعملی جهت مقابله با ویروس کورونا در شرایط کنونی برای موزه داران تدوین کند.

رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی هدف از این دستورالعمل را ارائه توصیه های دانست که می تواند برای موزه های کوچک و بزرگ و مجموعه های تاریخی کارساز باشد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به این که موزه ها و مراکز تاریخی- فرهنگی علاوه بر بخش نمایشگاهی دارای بخش های اداری نیز هستند لذا در این دستورالعمل مروری خواهیم داشت بر مبحث بهداشت در محیط های اداری که بر گرفته از شیوه‌نامه‌های ارائه شده توسط معاونت بهداشت، مرکز سلامت محیط و کار و سازمان جهانی بهداشت است.

به گفته رحمانی این دستورالعمل طبق آخرین توصیه های سازمان جهانی بهداشت، معاونت بهداشت، ایکوم، انجمن موزه داران آمریکا تهیه و تدوین شده است.

پروتکل یاد شده توسط نسرین نوحی باباجان، سمیه کاظمی، سحر نوحی، ماندانا طیبی، فاطمه حاجیان، پرستو عرفان منش، کارشناسان پژوهشکده حفاظت از آثار تاریخی –فرهنگی تهیه شده و با توجه به این امر که دستورالعمل های مقابله با کرونا به صورت مستمر بر اساس یافته های جدید به روز می شوند لذا همواره باید به روزترین دستورالعمل های ارائه شده توسط سازمان جهانی بهداشت، وزارت بهداشت و غیره مورد توجه قرار گیرند.
رحمانی تأکید کرد : این دستورالعمل در محیط های موزه ای، اماکن و مجموعه های تاریخی، گالری ها و کتابخانه ها قابل استفاده است.
رییس پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی –فرهنگی در پایان تصریح کرد: دامنه کاربرد، مواد گندزدا، بهداشت در محیط اداری موزه، توصیه های خود مراقبتی کارکنان، رعایت بهداشت در محیط کار، اعمال سیاست هایی جهت فاصله گذاری اجتماعی در محیط کار، اعمال سیاست هایی جهت شناسایی و غربالگری افراد بیمار، پاکسازی و گند زدایی مخازن و بخش های نمایشگاهی در موزه ها و… بخشی از عناوین مطرح شده در راهنمای مقابله با کرونا در محیط های موزه ای است.

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد