رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ خرداد ۱۳۹۹

آرامگاه الراشد بالله

اشتراک گذاری

آرامگاه الراشد بالله یا آرامگاه راشد قرن ششم هجری قمری در شهر اصفهان بنا شد. این سازه قریب به نهصد سال پیش در عهد سلجوقی، نزدیک کرانه شمالی زاینده رود ساخته شد و این بقعه در مجاورت پل شهرستان قرار دارد.یکی از خلفای عباسی در بغداد الراشد بالله نام داشت که از ۵۲۹ تا ۵۳۰ هجری قمری (۱۱۳۵تا۱۱۳۶میلادی) در ارامگاه راشد بالله که آرامگاه تاریخی است حکومت میکرد.

آرامگاه الراشد بالله آرامگاه الراشد بالله

او سیامین خلیفه عباسی بود که با سلاطین سلجوقی جنگید او پس از قتل پدرش در سال ۵۲۹هجری قمری حاکم شهر بغداد شد که مدت خلافت او ۹سال بود وهمواره ترس واسترس داشت و وقتی که سلطان مسعود سلجوقی به بغداد امد ،خلیفه از شهر فرارکرد.او به اصفهان رفت ودر آنجا توسط حشاشین(حشیشیه) گروه قاتلین از اسماعیلیه بودند به قتل رسید.

آرامگاه الراشد بالله آرامگاه الراشد بالله

معماری بنا

این بنا سازه ای گنبدی و از جنس آجر می باشد.گنبد آرامگاه راشد بالله فقط با گل سفید رنگ آمیزی شده است و تزئینات دیگری ندارد. در سال ۱۳۱۶ ه.ق توسط یکی از بانوان قاجار به نام افتخار الدوله این آرامگاه تعمیر و بازسازی شده است. نمای خارجی مقبره الراشد بالله مانند سایر گنبدهای مربوط به دوران سلجوقی آجری است و هیچگونه تزئینات دیگری نداسته اشت. با دیدن چند قطعه کاشی فیروزه‌ای جدید که بر گنبد مزبور نصب شده است معلوم می‌شود در یکی دو قرن اخیر از طرف مردم قریه که مقبره راشد را امامزاده میدانستند اقدام به کاشی گنبد هم شده بود ولی بر اثر عدم مراقبت تدریجاً این کاشی‌ها هم ریخته است. کتیبه‌ای داخل بقعه الراشد بالله به خط کوفی برجسته بر زمینه گچ که بعداً رنگ آمیزی شده است که بر روی آن آیه ۳۶ و ۳۷ و ۳۷۸ سوره‌ی نور نوشته شده است.
در داخل گنبد آجری این مجموعه دو قبر موجود است که سال ها اهالی قریه شهرستان آن ها را به نام شاهزاده ابراهیم و حسین بن حسن بن علی زیارت می کرده اند در حالیکه عموم مورخین و محققین و پژوهشگران این مقبره را متعلق به الراشد بالله خلیفه عباسی می دانند.

آرامگاه الراشد بالله آرامگاه الراشد بالله

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *