جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

۳ الگوی نمایشگاهی توریسم برای ایران

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ بهمن ۱۳۹۵

دهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته قرار است از امروز آغاز به کار کند و تا ۲۱ بهمن ادامه یابد. در این نمایشگاه ۲۱ کشور شرکت کرده‌اند که ۱۲ کشور از این بین از جمله بازارهای هدف ایران به شمار می‌روند. کشورهای مالزی، تایلند، ترکیه، چین، برزیل، روسیه، اسپانیا، سوئیس، فرانسه، یونان، کره‌جنوبی، ویتنام، قبرس، هند، آلمان، گرجستان، کامبوج، مالدیو، مقدونیه، قزاقستان و یمن در نمایشگاه گردشگری امسال شرکت خواهند داشت. به گفته مسوولان گردشگری کشور، هدف از برگزاری این نمایشگاه معرفی جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری ایران و متنوع کردن حضور بخش‌ خصوصی است. برهمین اساس، ۳۸۱ شرکت داخلی در این نمایشگاه حضور دارند و همچنین ۶۵ شرکت خارجی، ظرفیت‌ کشورهای خود را در آن به نمایش می‌گذارند. در همین حال، نمایشگاه‌های گردشگری متعددی در جهان با اهداف گوناگون همه ساله برگزار می‌شود. از جمله مهمترین این نمایشگاه‌ها می‌توان به نمایشگاه WTM (بازار جهانی سفر) در لندن، ITB (بازار گردشگری بین‌المللی) در برلین آلمان و فیتور در مادرید اسپانیا اشاره کرد. این نمایشگاه‌ها امکاناتی جهانی برای سرمایه‌گذاری در گردشگری و برقراری ارتباط‌های دوطرفه بین متقاضیان و عرضه‌کنندگان به وجود می‌آورند که برای گسترش فعالیت‌های گردشگری در جهان و بهره‌مندی اقتصادی از این صنعت بسیار مفید است. ایران که در برگزاری چنین رویدادهایی نوپا است، می‌تواند از تجارب ارزنده این کشورها استفاده کند.

نگاه نخست: ITB برلین

سال ۲۰۱۶ نمایشگاه معتبر بین‌المللی گردشگری برلین پنجاهمین سالگرد برگزاری خود را جشن گرفت. این نمایشگاه که در آغاز در مقیاس کوچکی برگزار می‌شد، در سپتامبر ۱۹۶۶ آغاز به کار کرد و به سرعت توانست به موفقیت‌های قابل‌ملاحظه‌ای در سطح جهانی دست یابد. ITB برلین در آغاز با حضور ۹ غرفه‌دار از ۵ کشور مصر، برزیل، جمهوری فدرال آلمان (آلمان غربی)، گینه و عراق کار خود را شروع کرد. وسعت ابتدایی این نمایشگاه به ۵۸۰ متر مربع می‌رسید و ۲۵۰ بازدیدکننده تجاری در آن حضور یافته بودند. در سال بعد این نمایشگاه برگزار نشد، اما سال ۱۹۶۸ رشد خوبی نسبت به آغاز به کار این نمایشگاه ثبت کرد. حضور ۱۵۶ غرفه‌دار از ۳۸ کشور و ۲۵۰۰بازدیدکننده تجاری نمودی از این رشد بودند. در گذر زمان این نمایشگاه هر چه بیشتر مهم شد؛ برای مثال در سال ۱۹۷۴ مساحت منطقه برگزاری نمایشگاه از ۲۰ هزار متر مربع فراتر رفت و بیش از ۵هزار بازدیدکننده تجاری از آن دیدن کردند و کشورهای آمریکای جنوبی نیز برای نخستین بار به این نمایشگاه راه یافتند.

در سال ۱۹۷۷ بیش از ۵۰۰ غرفه‌دار از ۱۰۰ کشور وارد این نمایشگاه شدند و محصولات و خدمات خود را در معرض دید بیش از ۷ هزار بازدیدکننده گذاشتند. در سال ۱۹۸۰ تعداد غرفه‌داران به بیش از هزار نفر رسید و مساحت منطقه نیز به ۵۲ هزار و ۵۰۰ متر مربع افزایش یافت. سال‌ها بعد و در سال ۲۰۱۵، ورود به هزاره جدید و شتاب گرفتن صنعت گردشگری در این هزاره موجب شد تعداد غرفه‌داران به ۱۰هزار و ۹۶ عدد برسد و ۱۸۶ کشور نمایندگانی در ITB داشته باشند. تعداد شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه به ۱۷۵ هزار نفر می‌رسید و تعداد بازدیدکنندگان تجاری ۱۱۵ هزار نفر بود که ۴۰ درصد آنها از خارج از آلمان به این نمایشگاه آمده بودند. در این سال موضوع اصلی بحث پیرامون اقتصاد مشارکتی بود که به استفاده روزافزون از خدماتی مانند Airbnb اشاره می‌کرد.

در نمایشگاه سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۷۸ درصد غرفه‌داران از خارج از آلمان حضور یافته بودند و ۲۲ درصد را آلمانی‌ها تشکیل می‌دادند. اروپا با ۵۷درصد بیشترین غرفه‌دار را به خود اختصاص می‌داد و پس از آن آسیا با ۲۰درصد، قاره آمریکا با ۱۲ درصد، آفریقا با ۹ درصد و اقیانوسیه با ۲درصد در غرفه‌های این نمایشگاه سهم داشتند. بیشترین حاضران در این نمایشگاه را به ترتیب تورگردانان، سازمان‌های گردشگری، هتل‌ها، سیستم‌های رزرو و اطلاعاتی و تکنولوژی‌های مربوط به سفر، آژانس‌های مسافرتی، انجمن‌ها و نهادهای گردشگری، شرکت‌های مربوط به حمل و نقل و در نهایت موسسات تحقیقاتی و نهادهای آموزشی تشکیل می‌دادند.

از جمله مهم‌ترین اهداف و دستاوردهایی که این نمایشگاه دنبال می‌کند «برقراری تماس‌ها و ارتباطات نوین با صنعت گردشگری» و «حفظ و نگهداری روابط تجاری موجود» عنوان می‌شود. بنا بر آمار اعلام شده، این اهداف بین ۸۰ تا ۸۸ درصد برآورده شده و میزان رضایت بسیار بالایی را از این نمایشگاه نشان می‌دهد. امکان تبلیغات و برقراری ارتباطات با عموم، مشاهده بازار و رقیبان حاضر در این صنعت، ایجاد آمادگی برای انجام معاملات تجاری، شرکت در سمینارها و کنوانسیون‌ها، سرمایه‌گذاری و به کار گرفتن احتمالی کارکنان جدید نیز از دیگر اهداف این نمایشگاه است.

نگاه دوم: WTM

تاریخچه برگزاری بازار جهانی سفر به حدود ۳۷ سال قبل بازمی‌گردد. نخستین نمایشگاه لندن در سال ۱۹۸۰ برگزار شد و در طول ۴ دهه اخیر، رشدی قابل توجه داشته است. حضور ۴۰ کشور، ۲۲۱ غرفه نمایشگاه و ۹ هزار بازدیدکننده تجاری در نخستین دوره این نمایشگاه در المپیای لندن در سال ۱۹۸۰ جالب توجه بود. هدف از تشکیل بازار جهانی سفر را می‌توان تسهیل انعقاد قراردادها و معاهدات چند میلیارد پوندی صنعت سفر دانست که برای حدود ۵ هزار فعال گردشگری از سراسر جهان و بیش از ۵۰‌ هزار مخاطب در چهار گوشه گیتی، فرصت‌های بی‌نظیری فراهم می‌کند. بازار جهانی سفر، روابط تجاری بلندمدت را تسهیل و روی بازارهای محلی کار می‌کند تا فرصت‌های جهانی را برای افراد حاضر در آن فراهم آورد و کسب‌وکار این افراد گسترش و رشد یابد. بازار جهانی سفر بیش از ۷ میلیارد دلار گردش مالی در معاهدات و معاملات صنعت سفر به همراه داشته و بیش از ۱۸۶ کشور را سالانه گرد هم می‌آورد. این نمایشگاه مدعی است که ۱۱۰ هزار حرفه مربوط به سفر را به یکدیگر ارتباط می‌دهد و در کیفیت و دسترسی به دانش جوامع دیگر در این حوزه نقشی مهم ایفا می‌کند.

بازار جهانی سفر لندن که در نوامبر برگزار می‌شود، در سال‌های گذشته بیشتر تاکید خود را بر جذب خارجی‌ها گذاشته بود؛ به‌طوری که در سال ۲۰۱۳ حدود ۶۰ درصد از حاضران در این نمایشگاه از کشورهای خارجی و تنها ۴۰ درصد بریتانیایی بودند. مطابق آماری که برای سال ۲۰۱۳ ارائه شده است، کل شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه به ۵۵ هزار نفر می‌رسیدند و ۷/ ۳ میلیارد دلار در جریان آن نمایشگاه برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای جدید درنظر گرفته شد. علاوه‌بر این، حدود ۹۵ درصد از تماس‌هایی که در این نمایشگاه برقرار شد، با کیفیت خوبی همراه بود. از سوی دیگر، ۹۶ درصد از شرکت‌کنندگان نیز اظهار کردند از برگزاری این نمایشگاه در سال ۲۰۱۳ رضایت داشته‌اند که چنین رقمی شگفت‌انگیز بوده و نشان‌‌دهنده کارآیی این نمایشگاه بوده است. از نظر میزان مخارج و شرکت‌‌کنندگان، نمایشگاه لندن فرصتی بسیار مهم برای بازار جهانی سفر و فعالان آن به‌شمار می‌رود.

نگاه سوم: فیتور

نمایشگاه بین‌المللی فیتور در اسپانیا یکی دیگر از مهم‌ترین نمایشگاه‌های بین‌المللی است که مرکزی برای گردهمایی حرفه‌های مربوط به گردشگری به‌شمار می‌رود. این نمایشگاه سالانه در مادرید برگزار می‌شود و در آغاز سال ۲۰۱۷ سی و هفتمین سال برگزاری خود را سپری کرد. در ۳ روز نخست این نمایشگاه تنها بازدیدکنندگان تجاری از آن دیدن می‌کنند اما در دو روز پایانی این نمایشگاه برای عموم مردم و بازدیدکنندگان تجاری آزاد خواهد بود. مطابق آمار موجود، در سال ۲۰۱۵ روند رو به رشدی در حمایت از این نمایشگاه دیده می‌شد و حدود ۹ هزار و ۶۰۵ غرفه‌دار از ۱۶۴کشور و منطقه در این نمایشگاه شرکت کرده بودند. تعداد حاضران تجاری در این نمایشگاه به ۱۲۴ هزار و ۶۵۹ نفر می‌رسید و ۱۰۷ هزار و ۲۱۳نفر نیز از عموم مردم از این نمایشگاه دیدن کردند. علاوه بر این، حدود ۷ هزار و ۱۸۴ نفر روزنامه‌نگار نیز از ۶۰ کشور در این نمایشگاه حضور یافته بودند که نشان‌دهنده اهمیت فوق‌العاده این نمایشگاه در صنعت گردشگری بین‌المللی است. در حاشیه این نمایشگاه که عضو سازمان جهانی گردشگری نیز هست، جایزه UNWTO به برندگانی از سراسر جهان که نوآوری‌هایی درخصوص گردشگری فراهم کرده باشند، اعطا می‌شود و همین امر توانسته است جذابیت و اهمیت این نمایشگاه را برای شرکت‌کنندگان بیشتر کند.

1090072 9890e8b8 6079 4235 b640 d5266b458c30 3 الگوی نمایشگاهی توریسم برای ایران

1090072 edfe30c3 0880 446e a005 e2247b5f108d 3 الگوی نمایشگاهی توریسم برای ایران

1090072 9df38ce1 a25b 44ce 9201 da4305dd2f93 3 الگوی نمایشگاهی توریسم برای ایران

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *