رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ تیر ۱۳۹۳

گردشگری غذایی ظرفیت مغفول در صنعت گردشگری دومین کلانشهر مذهبی جهان

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۴/۱۰ – مشهد – ایرنا – ˈگردشگری غذاییˈ در مشهد دومین کلانشهر مذهبی جهان و قطب اصلی گردشگری ایران که سالانه ۲۵ میلیون نفر را میزبانی می کند، مغفول مانده است.

کشورمان بویژه خراسان رضوی با تنوع غذایی بسیار که برگرفته از ویژگی های طبیعی، آب و هوایی و فرهنگی هر منطقه است، ظرفیت بسیار در جذب گردشگری غذایی دارد.

برگزاری جشنواره های غذایی و برپایی تورهای غذا برای آموزش پخت غذاهای محلی و افزایش گردشگرانی که به دنبال تنوع غذایی در محیط های سنتی هستند، به ایجاد گردشگری غذایی منجر شده است.

مناطق و شهرهای مختلف خراسان رضوی غذاهای سنتی و بومی خاص خود را دارند و می توانند با ارائه آن به گردشگران بر جذابیت منطقه خود بیفزایند، حال آنکه هنوز این بخش از صنعت گردشگری یعنی گردشگری غذایی در مشهد به عنوان بزرگترین قطب گردشگری کشور مغفول مانده است.

کلانشهر مشهد با میزبانی سالانه میلیون ها زائر و گردشگر و حضور افزون بر یک میلیون و ۳۰۰هزار گردشگر خارجی موقعیت بسیار مطلوبی در رشد و پرورش این بخش دارد.

کمتر گردشگر و مسافری را می توان یافت که به مشهد آمده باشد و به مناطق گردشگری طرقبه و شاندیز نرفته و تجربه خوردن شیشلیک، کباب و دیزی سنگی را نداشته باشد.

آوازه این غذاهای مشهدی در کنار سایر غذاها از جمله ˈله، دیگچه، کوکوی شیرین و چنگالیˈکه بومی مشهد است، به گوش حداقل هر ایرانی رسیده که البته گردشگران خارجی نیز به واسطه پیشنهاد واحدهای اقامتی و گردانندگان تور با این بخش از گردشگری مشهد آشنا می شوند.

ارائه و معرفی فرهنگ غذایی که نمادی از معرفی فرهنگ مردم است، باید در محل تردد گردشگران و تجمع آنان صورت گیرد تا معرفی و جذب هر دو آسان سازی شود، حال آنکه به شکل تعجب آوری به جای فعالیت سفره خانه های سنتی و فروش غذاهای سنتی شاهد فعالیت و رشد روزافزون فست فودها و گاه ارائه غذاهای خارجی در محل تردد گردشگران هستیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی می گوید: یکی از ظرفیت های مثبت و نقطه قوت در مناطق مختلف ایران و بخصوص در خراسان، غذاهای متنوع و متعدد این سرزمین است.

ˈرجبعلی لباف خانیکیˈ افزود: برگزاری جشنواره های غذا در جای جای کشور نشان از این تنوع و تعدد دارد که خود می تواند نقطه آغازی بر توسعه گردشگری غذایی در کشور محسوب شود.

وی گفت: مشهد به عنوان قطب گردشگری زیارتی کشور دارای ویژگی های خاص دیگر در زمینه تاریخی و تنوع قومیتی است که این ویژگی ها و آب وهوایی مطلوب برخی مناطق استان تنوع غذایی را فراهم کرده است.

او افزود: این تنوع غذایی می تواند جذابیت بسیار برای گردشگران داخلی و خارجی داشته باشد در حالی که هنوز از این ظرفیت بالقوه به طور کامل بهره گرفته نشده است.

لباف خانیکی گفت: ایجاد آشکده ها و ارائه غذاهای محلی به مردم گام بلندی در رشد و توسعه گردشگری غذایی در این شهر است که در حال افزایش می باشد.

وی با تاکید بر اینکه از فعالیت و افزایش شمار این واحدها کاملا حمایت می کنیم، بیان کرد: تقویت بخش های مختلف صنعت گردشگری در مشهد می تواند موجب رشد گردشگری در این شهر و افزایش درآمدهای اقتصادی ناشی از آن شود.

لباف با بیان اینکه غذاهای محلی و بومی خراسان از تنوع بسیار برخوردار است، گفت: عرضه غذاهای سنتی و بومی را در تاسیسات گردشگری حمایت می کنیم و در این ارتباط هیچ گونه مشکل و مانعی وجود ندارد.

رییس اتحادیه صنف چایخانه داران، سفره خانه های سنتی و پزندگان مشهد نیز گفت: غذا نماد فرهنگ و آداب مردم هر منطقه و قوم محسوب می شود و در عین حال یکی از شاخص های اصلی پذیرایی در فرهنگ های مختلف شرقی و غربی است.

ˈابوالفضل دهستانیˈ افزود: غذاهای سنتی و بومی مناطق مختلف از سلامت و ارزش غذایی بسیار برخوردار است و به واسطه سنخیت با آب و هوای هر منطقه پاسخگوی نیاز بدنی مردم ساکن آن منطقه می باشد.

وی اظهار کرد: در جامعه امروز مشاهده می کنیم که غذاهای بومی جایگاه خود را در بین مردم بخصوص نسل جوان از دست داده و به جای آن فست فودها و غذاهای غربی جای خود را باز کرده است.

دهستانی افزود: با شناسایی این مشکل و نیز تمایل زیاد گردشگران به خوردن غذاهای سنتی و بومی تلاش کرده ایم با راه اندازی سالن های غذاخوری سنتی به نام آشکده اقدام به عرضه این خوراکی ها و غذاهای سنتی به مردم و گردشگران کنیم که در یک تا دو سال گذشته جای خود را بخوبی در بین مردم باز کرده اند.

وی اظهار کرد: خوراک ها و غذاهای بومی و سنتی در ایران ویژگی ها و جاذبه های فراوان دارد و معتقدیم مشهد نیز شهری فراملی و بین المللی است و گردشگران داخلی و خارجی که به این شهر سفر می کنند، نه تنها می توانند با فرهنگ غذاهای سنتی این شهر بلکه با غذاهای سنتی تمام استان های ایران آشنا و از آن بهره مند شوند.

وی گفت: تلاش می کنیم با ارائه غذاهای سنتی و بومی به گردشگران داخلی و خارجی سلامت آنان را در سفر تامین کنیم.

رییس اتحادیه چایخانه داران مشهد اظهار کرد: هم اکنون ۱۰ آشکده در سطح شهر فعالیت دارند که علت شمار اندک این مراکز، سخت گیری ما و بهداشت در این زمینه است.

وی افزود: ایجاد آشکده در هر منطقه و محدوده ای امکان پذیر نیست و صدور پروانه آشکده با حساسیت زیاد نسبت به تامین سلامت و توانمندی فرد صادر می شود.

وی با بیان اینکه فضای ایجاد آشکده در فضایی بالاتر از ۱۰۰ متر مربع باید باشد، گفت: در راستای توسعه عرضه غذاهای سنتی در هماهنگی با اتحادیه هتلها در گام اول قرار شده یکی از هتل های مشهد محلی برای عرضه غذاهای سنتی آماده سازی کند تا سبب آشنایی بیشتر گردشگران خارجی با این حوزه شود.

دهستانی افزود: بیشتر دارندگان آشکده ها افرادی تحصیل کرده و دارای مدارج عالیه علمی هستند و همین امر سطح کیفی و کمی خدمات رسانی به گردشگران را به نحو مطلوبی افزایش می دهد.

وی در زمینه کم رنگ بودن حضور سفره خانه های سنتی در اطراف حرم مطهر رضوی و محل اجتماع زائران و گردشگران نیز گفت: اجاره بهای این محدوده بسیار زیاد است و بیشتر فعالان در این صنف پشتوانه مالی کمی دارند که تلاش داریم با ایجاد واحدهای شراکتی این مسئله را مدیریت کنیم.

وی با اشاره به ضرورت حمایت از فعالان این صنف افزود: حمایت و پشتیبانی از فعالان این صنف به طور مستقیم در سلامت و امنیت غذایی مردم تاثیرگذار است و می توانیم با توسعه فعالیت سفره خانه های سنتی و عرضه مطلوب غذاهای سنتی، علاوه بر معرفی فرهنگ، سلامت گردشگران را نیز تامین کنیم.
آبگوشت گردشگری غذایی ظرفیت مغفول در صنعت گردشگری دومین کلانشهر مذهبی جهان

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *