جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

ضرورت حمایت از بخش خصوصی برای توسعه گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۲۷ بهمن ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲۷ – هرمزگان- خبرگزاری مهر: توسعه زیر بناهای عمرانی در حوزه گردشگری یکی از ضروریاتی است، که کشورهای همسایه علی الخصوص حوزه خلیج فارس بسیار بهتر از ایران آن را انجام داده اند و رمز موفقیت آنها چیزی جز حضور فعال بخش خصوصی نیست.

به گزارش خبرگزاری مهر جذابیت فراوان بخش گردشگری در جهان و درآمدزایی روزافزون، آن سبب شده است تا اکثر کشورها و سرمایه گذاران خصوصی به فکر افزایش درآمدهای خود از محل جذب گردشگران داخلی و خارجی باشند. تا جایی که یک نوع همسویی در بین دولتها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری در اکثر کشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه دیده می شود.

تلاش دولت ها برای کسب میزبانی رقابت های ورزشی یا نمایشگاه‌های بین الملی خاص، کاهش یا بخشش مالیاتی و موارد دیگری از این قبیل از جمله اقداماتی است که انگیزه‌های لازم را برای سرمایه‌گذاران در توسعه زیر ساخت های گردشگری فراهم می کند.

در دولت جدید و همزمان با سیاست های تنش زدایی حسن روحانی در عرصه خارجی انگیزه های سرمایه گذاران در بخش توریسم تا حدودی افزایش یافته است که از جمله می توان به سرمایه گذاری های گسترده شرکت پدیده اشاره کرد.

مجموعه پدیده کیش با بازیر بنای بیش از ۸۸۸ هزار متر مربع که شامل یک هتل ۵ ستاره با زیر بنای بیش از ۲۹۰ هزار متر مربع با امکان اقامت روسای جمهور و مقامات بلندپایه بین المللی، مجتع اقامتی با زیر بنای ۳۶۲۵۰۰متر مربع در سه برج ۵۷ طبقه در فاصله ۲۰۰ متری از خلیج فارس، مرکز بزرگ خرید با زیر بنای ۲۸۰ هزار متر مربع از جمله ۴۶۰ واحد تجاری از ۴۰ متر مربعی الی ۴۰۰مترمربع و هایپرمارکت۱۳۰۰۰ مترمربعی و دپارتمان استور ۲۰۰/۱۱ متری ، فوت کورت،پیست بازی های یخی و هوم سنتر ،سالن های ورزشی، سینما ، بولینگ و مینی گلف از جمله طرح‌هایی است که می تواند مزیت رقابتی سواحل جنوبی ایران را برای جذب گردشگر خارجی افزایش دهد.

از جمله ویژگی این مجموعه توریستی که طی چند روز اخیر کلنگ زنی شده است، می توان به شهر بازی سر پوشیده در مساحتی بیش از ۲۱۰۰۰ متر مربع ، یک اسکلۀ تفریحی به منظور خدمات دریایی و تفریحات آبی تا عمق ۱۵۰۰ متری آبهای نیلگون خلیج فارس، مرکز همایشها و بیزینس سنتر با سالنهای همایش با ظرفیت۱۲۰۰نفر و ۲۱۵ نفری واتاق های جلسات متعدد با ظرفیت‌های۹۷،۲۶،۲۰و۱۴ نفری و همچنین باغ گیاهان آبی در اعماق خلیج فارس است.

هر چند اقداماتی از این دست سبب افزایش جذب گردشگر خارجی می شود، اما از جمله مشکلات توسعه این بخش فضای سنگین حاکم بر جامعه چه به لحاظ اجتماعی و چه به لحاظ فرهنگی است.

عدم حمایت دولت و بخش‌های فرهنگ ساز در ایران از سرمایه‌گذاری و کسب ثروت و تولید ،سبب شده است تا شرکت‌ها پس از ورود به عرصه سرمایه‌گذاری در داخل کشور با مشکلات ساختار ناکارآمد و قوانین دست وپا گیر اداری از یکسو و شک و تردید افکار عمومی در سلامت اقتصادی و دست‌های پنهان و پشت پرده از سوی دیگر، دست در گریبان شوند.

این مشکلات در حالی است که در همین شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس، دولت مردان با کمک مستشاران اروپایی و آمریکایی و به لطف رشوه‌های بسیار رویدادهای بزرگ بین المللی را به داخل کشور خود هدایت کنند تا با این اقدام انگیزه لازم برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در زیرساخت‌های صنعت گردشگری از جمله هتل‌ها، رستوران‌ها، مجموعه‌های تفریحی، فرودگاه‌ها و .. فراهم شود.

امارات متحده عربی که از بسیاری از استانهای ایران کوچکتر است و جاذبه‌های گردشگری آن اصلا قابل مقایسه با جاذبه‌های متنوع گردشگری ایران نیست، در سال ۲۰۱۴ تنها در زمینه گردشگری قصد دارد بیش از ۲۲ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری کند و این در حالی است که در ایران از یکسو دولت نباید در توسعه خدمات گردشگری دخالت کند و از دیگر سو، مشکلات دست و پاگیر و عدم انگیزه کافی سبب شده است تا در بخش گردشگری، سرمایه گذاری انجام شده در ایران در مدت هشت سال کمتر از ۱۵ الی ۲۰ درصد از سرمایه گذاری شیخ نشین‌های اماراتی در طول یک سال شود.

 

IMG12290314 ضرورت حمایت از بخش خصوصی برای توسعه گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *