رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۰ تیر ۱۳۹۳

چینی‌ها در راه بیابان‌های ایران

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۴/۱۰ – معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌های کشور با اشاره به روند بیابانی شدن برخی اراضی در کشور و این‌که بخشی از اراضی مرتعی سمنان در حال بیابان شدن‌اند، تصریح کرد: بالغ بر ۳ میلیون هکتار از مساحت استان سمنان را اراضی مرتعی تشکیل می‌دهند که این مراتع از نوع مراتع درجه سه محسوب شده و متاسفانه در حال حرکت به سمت بیابانی شدن‌اند.

پرویز گرشاسبی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه سمنان، با بیان این که یکی از دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه عدم مدیریت منابع آب بود، خاطرنشان کرد: بهره برداری بیش از حد از منابع زیرزمینی،عدم استفاده از روش‌های درست آبیاری، توسعه بی رویه باغات، کاشت محصولاتی که نیازمند آب فراوان هستند و… از مهم‌ترین عواملی هستند که می‌توانند سبب افزایش سطح بیابان‌ها در ایران شوند.

وی افزود: ما باید به سمت کاشت محصولاتی حرکت کنیم که آب دوست نباشند و از کاشت صیفی جات بپرهیزیم.

معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها با بیان اینکه باید به سمت توسعه گلخانه ها در بخش کشاورزی برویم،اظهار کرد: باید به جای توسعه توسعه کشت در سطح به سمت افزایش راندمان کشت حرکت کنیم .

گرشاسبی همچنین در خصوص وضعیت اراضی کشور و قیاس میزان بیابانی شدن در ایران نسبت به سایر کشورها به ایسنا، گفت: کشورهای همسایه ایران نیز وضع خوبی ندارند. ایران در آسیا بعد از کشور چین که از لحاظ عملیاتهای بیابان زدایی تجربه های موفقی دارد بیشترین موفقیت را در این حوزه داشته است.کشور عراق نیز از این لحاظ در وضعیت بسیار بدی قرار دارد و منشاء بیشتر گرد و غباری که به کشور ما وارد می شود از کشور عراق است.

غیرقابل کشت شدن ۸۶ هزار هکتار از اراضی بین النحرین عراق منشا گردوغبار ایران

معاون سازمان جنگلهای کشور اظهار کرد: ۸۶ هزار هکتار از اراضی کشور عراق در بین النحرین از کشت خارج شده و این اراضی به علت داشتن خاکهای ریز و رسی اصلی ترین منشاء گرد و غبار هستند

فقر سفره های زیرزمینی آب در استان سمنان

گرشاسبی به افت شدید سطح سفره های زیرزمینی در این استان اشاره کرد و گفت: سفره های زیرزمینی استان سمنان نسبت به سایر استانها سفره های فقیری هستند و برداشت زیاد از آنها سبب می شود آب موجود در آنها نیز به سمت شوری حرکت کند.

گرشاسبی استفاده از آبیاری بارانی، آبیاری قطره ای، توسعه گلخانه ها و.. را راهکارهایی موثر در جهت کمک به سفره های زیرزمینی در این استان کویری عنوان کرد.

معاون سازمان جنگلهای کشور نشست زمین،خشک شدن چاه ها،تولید گرد و غبار،بیابانی شدن و… را از خطرات کاهش سطح سفره های زیر زمینی برشمرد.

وی در پاسخ به این پرسش که بیابانها و کویرهای استان سمنان تا چه حد از پتانسیل‌های اکوتوریستی و گردشگری برخوردارند به خبرنگار ایسنا گفت: در درجه اول باید از بیابانی شدن اراضی جلوگیری کرد اما اگر بیابان ایجاد شد انتهای تاریخ نیست بلکه می توان از پتانسیلهای مختلف بیابان نظیر استفاده از انرژی خورشیدی،اکوتوریست و گردشگری بهره برد.

این مقام مسوول اضافه کرد: به عنوان مثال می توان از ماسه های بادی برای تولید سرامیک و کاشی بهره برد.

وی با بیان اینکه در کشور چین از تکنیک های جدیدی برای استفاده از پتانسیلهای بیابان ها استفاده می کنند خاطرنشان کرد: بزودی هیاتی از چین برای انتقال تجارب خود در بحث بیابان زایی به ایران سفر و دوره های آموزشی در برخی استان های کویری کشور برگزار می شود.
منطقه-خوش-ییلاق--بزمجه-بیابانی چینی‌ها در راه بیابان‌های ایران

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *