جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

کشف غار آبی در کهگیلویه و بویراحمد+ عکس

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ آبان ۱۳۹۴

تاریخ خبر :۱۳۹۴/۰۸/۱۸- رییس هیئت کوهنوردی استان کهگیلویه وبویراحمد از کشف و شناسایی یک غار آبی بی‌نظیر در این استان خبر داد.

کرامت امیری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه کهگیلویه و بویراحمد افزود: اولین مرحله شناسایی و پیمایش غاز “کیِلر” در روستای “رود ریش” بخش دیشموک از توابع شهرستان کهگیلویه در استان کهگیلویه وبویراحمد انجام شد.

وی اظهار کرد: با حضور کوهنوردان و غار نوردان هیئت استان و باشگاه قدویس اولین مرحله شناسایی غار “کیلِر ” که بزرگ‌ترین غار آبی استان و در سطح کشور نیز بی‌نظیر است، انجام شد.

رییس هیئت کوهنوردی استان کهگیلویه وبویراحمد خاطرنشان کرد: غار آبی و آهکی “کیلِر” به طور متوسط ۳۰ متر عرض و هفت متر ارتفاع دارد و در روستای “رود ریش” شهر دیشموک واقع شده و پر آب‌ترین غار استان است به‌طوری که رودی خروشان در غار جریان دارد که در اولین پیمایش این غار توسط هیئت کوهنوردی و گروه قدویس ۶۵۰ متر از این غار برای اولین بار شناسایی و پیمایش شد.

امیری تصریح کرد: تاکنون ۶۵۰ متر از این غار پیمایش شده که در ۳۰۰متری یک تالاب پر آب، ۴۰۰ متری یک تالاب و ۶۵۰ متری تالاب بزرگی دیده شده است و آب پرفشاری از آن خارج می‌شود. عمق بزرگ‌ترین تالاب این غار به سه متر می‌رسد.

وی ادامه داد: در این مرحله غارنوردی ۱۴ نفر از کوهنوردان و غارنوردان استان حضور داشتند که در مرحله بعد با دعوت از غواصان غارنورد بازگشایی خواهد شد.

رییس هیئت کوهنوردی استان کهگیلویه وبویراحمد عنوان کرد: این غار با وجود کم آبی ۱۰ اینچ آب داشت، آب رودخانه چهارتنگ کیلِر از خود غار کیلِر سرچشمه می‌گیرد.

امیری تأکید کرد: این غار می‌تواند به یکی از قطب‌های گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد و حتی کشور تبدیل شود چراکه همه پتانسیل‌های لازم را در زمینه مختلف از جمله آموزشی، ورزشی و گردشگری دارد.

وی با بیان اینکه با کشف این غار استان کهگیلویه و بویراحمد می‌تواند به قطب غارنوردی کشور تبدیل شود، اظهارکرد: برای انجام تحقیقات بیشتر نیازمند همکاری و حمایت مسئولان استانی و کشوری هستیم.

رییس هیئت کوهنوردی استان کهگیلویه وبویراحمد گفت: پیش‌بینی می‌شود که با توجه به حجم زیاد آب موجود در این غار تا سه کیلومتر می‌توان پیمایش کرد.

امیری اضافه کرد: این چهارمین غار استان است که با همکاری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان توسط هیئت کوهنوردی و باشگاه قدویس دنا شناسایی و پیمایش شده است.

74 کشف غار آبی در کهگیلویه و بویراحمد+ عکس

77 کشف غار آبی در کهگیلویه و بویراحمد+ عکس

76 کشف غار آبی در کهگیلویه و بویراحمد+ عکس

75 کشف غار آبی در کهگیلویه و بویراحمد+ عکس

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *