رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ مهر ۱۳۹۸

کاروانسرای ایری علیا

لینک این مطلب کپی شد!

کاروانسرای ایری در روستای ایری علیا از توابع بخش خاروانا در مسیر جاده ایری-تبریز واقع شده‌است. قدمت این کاروانسرا به دوره‌های تیموری و صفوی می‌رسد، این کاروانسرا از لحاظ سبک معماری از نوع کوهستانی بوده و بدون حیاط مرکزی با پوشش گنبدی آجری و سنگی و بصورت سه دهانه ساخته شده است. کاروانسرای ایری به شماره ۲۹۵۲۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.ایری علیا یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان ارزیل بخش خاروانا شهرستان ورزقان واقع شده‌است .
وَرْزَقان یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی است که در بخش مرکزی شهرستان ورزقان واقع شده و مرکز این شهرستان است. این شهر در ۴۰ کیلومتری غرب اهر و ۷۸ کیلومتری شمال تبریز واقع شده‌است. ورزقان پیش‌تر یکی از بخش‌های تابعهٔ شهرستان اهر بوده و ۳۰۰ روستا در تابعیت این بخش بوده‌اند. در این زمان، این بخش جزء بزرگ‌ترین بخش‌های استان آذربایجان شرقی بوده‌است؛ ولی بعدها بخش‌هایی از آن به شهرستان‌های جلفا، هریس و تبریز ملحق شدند و شمار روستاهای آن به ۱۶۴ روستا کاهش یافت.

کاروانسرای ایری علیا

ورزقان در منطقه‌ای کوهستانی واقع شده و دارای تابستان‌هایی معتدل و زمستان‌هایی سرد است. کوه‌های آق‌داغ، ایری‌داغ، پیرسقا، جله‌داغ، جوشون، خاروانا، کامتال، کیامکی و مشک‌عنبر در پیرامون این شهر جای گرفته‌اند.کاروانسرای ایری علیا دارای معماری سنگ با ملات گل آهک، دو سالن موازی با پوشش سقف گنبدی، سر در ورودی با طاق سنگی و سالن های بازسازی شده دوره صفوی است. گذشت زمان و رطوبت های ناشی از بارش برف و باران و همچنین آسیب های ذاتی مصالح از جمله آسیب های وارد شده به کاروانسرای ایری علیا به شمار می رود.

از تاریخ ثبت این اثر، با رعایت حقوق مالکانه، کاروانسرای ایری علیا  تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور و انجمن میراث فرهنگی شهرستان خواهد بود. وجود کتیبه ها و سنگ نوشته ها و سایر آثار تاریخی موید این مطلب می باشد.
تعداد آثار ثبت شده در شهرستان ورزقان در فهرست آثار ملی را میتوان قریب بخ ۲۳۰ عنوان ذکر کرد .این شهرستان بعد از شهرستان های میانه ، تبریز در استان بیشترین آثار ثبت شده را در استان بخود اختصاص داده و این امر یکی از جاذبه های مهم گردشگری شهرستان محسوب می شود.

کاروانسرای ایری علیا  کاروانسرای ایری علیا
کاروانسرای ایری علیا  کاروانسرای ایری علیا

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *