رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ مهر ۱۳۹۳

پیوستن چهار کشور دیگر به ثبت جهانی نوروز

اشتراک گذاری

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ – دنیای‌اقتصاد، علیرضا پویانسب: رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در مراسم افتتاحیه نشست مجمع عمومی اجلاس بین‌المللی میراث ناملموس «ICCN» که پیش از ظهر دیروز در اصفهان برگزار شد؛ با تبیین گوشه‌ای از سیاست‌های کلان جمهوری اسلامی ایران در حوزه میراث فرهنگی اظهار کرد: سال جاری به نام سال «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی» نام‌گذاری شده است. آحاد ملت ایران و سازمان‌ها در سطح دولتی و غیردولتی از آغاز سال ۱۳۹۳ با تلاش مضاعف دو مقوله اقتصاد و فرهنگ را پیش برده‌اند.

به گزارش «دنیای‌اقتصاد»، مسعود سلطانی‌فر با بیان اینکه در حوزه فرهنگ، سازمان میراث فرهنگی برنامه‌های زیربنایی مهمی را در دستور کار خود دارد این برنامه‌ها را این‌گونه برشمرد: ثبت جایگاه و شأن میراث فرهنگی ناملموس در قانون چشم‌انداز توسعه ایران تا به آنجا که ابعاد قانونی آن به تصویب برسد و شاهد رشد و پاسداری از میراث ناملموس باشیم؛ نخستین برنامه ما خواهد بود. از سوی دیگر ارتقای سطح همکاری با همسایگان ایران در زمینه میراث ناملموس و ثبت چند ملیتی این میراث برای پاسداری از آن از دیگر برنامه‌های ایران است.
معاون رئیس جمهور برگزاری نشست تخصصی منطقه‌ای با هدف تبیین پاسداری از میراث ناملموس را به‌عنوان سومین برنامه کشورمان در این راستا دانست و افزود: ارتقای سطح همکاری با آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت سازمان یونسکو؛ ارتقای سطح همکاری‌ها با ارگان‌های بین‌المللی در این حوزه؛ پیگیری پرونده اضافه کردن چهار کشور جدید به پرونده ثبت جهانی نوروز در سال ۲۰۱۴ برای ثبت در سال ۲۰۱۵ که با هدف ارتقای سطح دوستی میان کشورهای مشترک در نوروز انجام می‌شود؛ پیگیری جدی تعهدات جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با سازمان‌های متولی اهل فرهنگ و تدوین و ارسال به موقع گزارش‌های در ارتباط با میراث معنوی و حمایت از سازمان میراث ناملموس در ایران؛ پیگیری طرح همکاری با ICCN و منطبق با کنوانسیون ۲۰۱۳ و برگزاری و حضور فعال در همایش‌های بین‌المللی در حوزه میراث فرهنگی ناملموس از دیگر برنامه‌های ج.ا.ایران است که در دست اقدام خواهیم داشت.

همکاری مداوم ایران و ICCN
مسعود سلطانی‌فر ضمن ابراز خرسندی از برگزاری اجلاس عمومی ICCN در شهر تاریخی اصفهان، این شهر را نگین شهرهای ایران دانست و افزود: اجلاس اصفهان از تجلیات همکاری جمهوری اسلامی ایران با ICCN خواهد بود و آرزو می‌کنیم اجلاس اصفهان با موفقیت همراه باشد و به اهداف والایش برسد.
معاون رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، کنوانسیون جوانی است که در همین مدت کوتاه شاهد تحولات بزرگی به واسطه حرکت‌های موثر این سازمان بوده‌ایم.
وی تصریح کرد: خوشحالیم که اقبال همگانی به سازمان ICCN صورت گرفته است و ما می‌توانیم شاهد افزایش چشمگیر شمار کشورهای عضو در این سازمان باشیم. رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه ICCN در ابعاد منطقه‌ای، زیرمنطقه‌ای و بین‌المللی فعالیت و به کمک یونسکو از آثار ناملموس ثبت شده در جهان صیانت می‌کند؛ خاطرنشان کرد: آثار ملموس و ناملموس جهانی اعتباربخش یونسکو هستند و این سازمان با این آثار معنا پیدا می‌کند. برگزاری ده‌ها همایش و نشست تخصصی و کارگاه‌های تخصصی گردهمایی و انتشار کتب و مقالات و افتتاح مجموعه‌ای از تشکل‌های مردمی، از دستاوردهای سازمان ICCN است.
معاون رئیس‌جمهور افزود: برگزاری چنین اجلاس‌هایی در سطح بین‌المللی، اقدامی شایسته تقدیر است، چرا که پیامد آن ایجاد پیوند ذاتی میان میراث‌های ناملموس و ملموس است و بدون چنین پیوندی پاسداری تمام عیار از هیچ‌یک امکان‌پذیر نخواهد بود. وی گفت: میراث ناملموس روح و جان میراث ملموس است و میراث ملموس کالبدی برای میراث ناملموس؛ ما نیز کوشیدیم که با انتخاب سرفصل‌های درخور حوزه‌های میراث ناملموس، دست به انتقال بین نسلی این میراث بزنیم و مباحث مفیدی را برای بحث و تبادل نظر پیش روی نخبگان این عرصه بگذاریم.
سلطانی‌فر خاطرنشان کرد: باید در حوزه میراث ناملموس به نقش محوری زنان در انتقال و مدیریت و پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس اشاره کنیم و برای همین است که اجلاس زنان برای اولین بار در ایران شکل گرفت و امیدواریم که حرکتی مداوم داشته باشد.

در نظرگرفتن جامع‌شناسی محل در میراث
پروفسور جعفر جعفری نیز در نشست تخصصی گردشکری میراث و دیپلماسی شهری گفت: اصفهان در زمینه گردشگری در مسیرهای مختلفی پیشتاز است. به گزارش «دنیای اقتصاد»، استاد دانشگاه ویسکانسین با اشاره به ارتباط میراث فرهنگی ناملموس و گردشگری افزود: وقتی افراد سفر می‌کنند به دنبال فرهنگ بومی آن شهر یا کشور هستند؛ بنابراین گردشگر به دنبال یادگیری فرهنگ میزبان است. از این رو لازم است فرهنگ میزبان و فرهنگی که گردشگر به آن وارد می‌شود، شناسانده شود.
وی تصریح کرد: با سفر، فرهنگ‌ها انتقال می‌یابد و تمامی فرهنگ‌ها در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و موجب توسعه گردشگری می‌شود. این استاد گردشگری که سال‌های بسیاری را در این زمینه به تحقیق و بررسی گذرانده است، خاطرنشان کرد: میراث، هویت بازاری ندارد، بلکه میراث یک روح بسیار وسیع است و نشان‌دهنده شخصیت ما است. پروفسور جعفری، اظهار کرد: در بحث میراث باید به نظرات مردم توجه شود که به آن جامعه‌شناسی محل می‌گویند؛ در واقع بخشی از گردشگری از چشم گردشگران دیده می‌شود و نگاه بیرونی است و بخشی از آن از نگاه افراد داخلی دیده می‌شود.
استاد دانشگاه ویسکانسین با اشاره به اینکه میراث ناملموس اگر به آن توجه نشود، در خطر است ادامه داد: گردشگری برای ارتقا نیاز به تفکر خلاق و فناوری دارد.

کیفیت زندگی موجب جذب توریست می‌شود
پروفسور جعفری افزود: در ابتدا باید گردشگری را از کشور خود آغاز کنیم و بعد کشورهای دیگر را ببینیم.
وی ضمن اشاره به اینکه خوشحال‌ترین کشور دنیا دانمارک است و مردم بیشترین میزان رضایت را دارند، اضافه کرد: پنجمین کیفیت زندگی در وین، پایتخت اتریش است که یک میزان بالا است و همین موجب جذب گردشگر به این شهر می‌شود؛ این واقعیتی است که اگر مقصدی برای مردم محلی خوب و مناسب باشد، برای گردشگر نیز مناسب و خوشایند خواهد
بود.
این محقق و استاد دانشگاه با بیان اینکه اگر نگاه به گردشگری از چشم میزبان باشد نوعی هماهنگی و همخوانی ایجاد می‌شود، تصریح کرد: گردشگرانی که به دانمارک و وین می‌روند خوشحالند چون میزبان و جامعه خوشحال است.
وی با بیان اینکه از توانمندی‌های مردم محلی باید برای جذب گردشگری استفاده و از خلاقیت‌های فرهنگی حفاظت شود، خاطرنشان کرد: به گردشگری باید از نظر روش‌ها، سبک‌ها، تولیدات محلی و غذاها توجه کرد. استاد دانشگاه ویسکانسین با اشاره به اینکه گردشگران را باید تشویق کرد تا وقتی به زادگاه خود برمی‌گردند فرهنگ ناملموس را بشناسند، اظهار کرد: شناساندن فرهنگ ناملموس تنها از طریق دوربین نباشد، بلکه باید به گردشگری از نگاه جامعه میزبان توجه کرد.
اجلاس و همایش بین‌المللی شبکه همکاری بین شهری پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس (ICCN) که از روز پنجشنبه در اصفهان آغاز شده تا ۲۰ مهرماه ادامه دارد.

2352ec48626bab7d0375b882b7ab9178 پیوستن چهار کشور دیگر به ثبت جهانی نوروز

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *