رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱۹ مهر ۱۳۹۳

طرح امر به معروف گردشگران خارجی در آستانه تصویب نهایی

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۱۹ – مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درحالی از رای نیاوردن طرح امر به معروف و نهی از منکر گردشگران خارجی در مجلس سخن می‌گفتند که کلیات «طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» با ۱۵۶ رای موافق در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

به گزارش «ایسنا» اوایل تابستان امسال «نصرالله پژمان‌فر»، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ‌از بررسی طرح «حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر» در این کمیسیون سخن گفت که بندی از آن به گردشگران خارجی اختصاص داشت.پژمان‌فر گفت: این طرح تا پایان تابستان به صحن علنی مجلس ارائه می‌شود؛ این خبر مباحث زیادی به دنبال داشت. فعالان گردشگری مصادیق منکراتی گردشگران خارجی را خواستند که باعث اضافه شدن این بند در چنین طرحی شده است. در این مدت برخی مسوولان و حتی نمایندگان مجلس به رعایت قوانین کشور توسط گردشگران خارجی اذعان کردند.
حتی پژمان‌فر هم در اظهاراتی گفت: کسانی که از خارج می‌آیند بعضا بسیار بیشتر از هنجارشکنان داخل کشور ما، این ضوابط (قوانین اسلامی) را رعایت می‌کنند.
با این حال مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که یکی از مخاطبان این بند از طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر بودند، آنچنان که انتظار می‌رفت در این مدت تعامل مناسبی را در برابر این اقدام مجلس نداشتند.معاون حقوقی و مجلس این سازمان، براساس اظهارات برخی از اعضای کمیسیون فرهنگی تاکنون درباره این طرح رایزنی یا تعاملی نداشته است تا اعضای این کمیسیون را نسبت به شرایط واقعی گردشگران قانع کند. رئیس سازمان میراث فرهنگی نیز اظهار کرد: من بارها گفته‌ام و بازهم تاکید می‌کنم رعایت ملاحظات همیشه از سوی گردشگر انجام می‌شود و در طول ماه‌های اخیر نیز هیچ گزارشی مبنی بر رعایت نکردن این موارد را از سوی آنها نداشتیم. برخی از دوستان در مجلس به علت دغدغه فرهنگی و مذهبی که دارند، گزارش‌هایی مبنی بر رعایت نکردن این ملاحظات دریافت کرده‌اند، اما من فکر می‌کنم این گزارش‌ها درست نبوده است. در همین زمینه گزارش‌هایی از ما خواسته شد که ارائه دادیم و تاکنون دو بار با نمایندگان کمیسیون فرهنگی و بودجه جلسه برگزار کردیم.
با آنکه رئیس سازمان گفته گزارش‌های لازم را به کمیسیون فرهنگی داده، اما ظواهر و ۱۵۶ رای موافق به این طرح در مجلس نشان می‌دهد این گزارش‌ها اقناع‌کننده نبوده است.

نمایندگان چه می‌گویند؟
در روز رای‌گیری طرح حمایت از آمران به معروف و ناهیان از منکر در صحن مجلس، مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لاهیجان در مجلس به عنوان مخالف این طرح به بند ۱۳ که شامل گردشگران خارجی می‌شود، اشاره کرد و گفت: در ماده ۱۳ گفته‌ شده که وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی درخصوص گردشگران قبل از ورود به کشور کلاس آموزشی بگذارند.
از آن طرف در قانون داریم که در افق ۱۴۰۴ باید به ۲۰میلیون گردشگر و ۲۵ میلیارد دلار درآمد حاصل از گردشگری برسیم. مگر ما وقتی به جایی وارد می‌شویم به قانون آنجا احترام نمی‌گذاریم؟ مطمئن باشید گردشگران هم به قوانین ما احترام می‌گذارند. گردشگرانی که بخواهند کارهای خلاف کنند به جاهای دیگری می‌روند. همین گردشگران می‌توانند سفیران فرهنگ ما باشند.
حسین گروسی، نماینده دیگری هم که مخالف این طرح بود، درباره بند ۱۳ و الزام گردشگران به رعایت قوانین داخلی کشور اظهار کرد: اگر قرار باشد وزارت امور خارجه و سازمان میراث فرهنگی موظف باشند به اتباع خارجی قبل و حین ورود به کشور، رعایت شئون اسلامی را آموزش دهند مختصر گردشگری هم که می‌آید دیگر نخواهد آمد. ما جزو ۱۱ کشور باستانی هستیم اما قطعا وزارت امور خارجه و میراث فرهنگی توان ندارد در مدت کوتاهی این برنامه‌ها را گوشزد کند، کسانی که قصد ورود به کشور را دارند قطعا مطالعه می‌کنند. امروز همسایه ما ترکیه، گردشگری حلال را راه انداخته، ما به جای آنکه دائما به دنبال منع باشیم باید راهکار تشویقی بدهیم.
او سپس گفت: امر به معروف قطعا با تذکر لسانی حل نمی‌شود، برخی از مواردی که در این طرح ذکر شده دخالت در سازمان‌های دیگر است، بیشتر مواردی که ما در مجلس بررسی می‌کنیم طرح است، درحالی‌که دولت مکلف است لایحه بیاورد. ما نمی‌توانیم بگوییم به خاطر قصور دولت وظایف دیگران را تماما بر دوش بگیریم. کلیات این طرح با وجود این مخالفت‌ها و گزارش‌هایی که سلطانی‌فر مدعی است به کمیسیون فرهنگی در این‌باره داده، سرانجام در مجلس رای آورد، درحالی‌که مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری آن را فقط دغدغه جمعی از نمایندگان مجلس می‌دانستند.
۱۵۶ رای موافق نمایندگان مجلس فعلا برای تصویب کلیات این طرح بود و هنوز زمان برای اصلاح و بررسی بند بند این طرح وجود دارد، حالا باید دید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از این فرصت در راستای موضع دولت در گردشگری استفاده می‌کند یا مثل تابستانی که گذشت فقط، منتظر می‌ماند تا نمایندگان خود به نتیجه برسند.

df131ded4933940b6c858af25277fbe3 طرح امر به معروف گردشگران خارجی در آستانه تصویب نهایی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *