رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۳۰ دی ۱۳۹۲

پیگیری لغو روادید ، ساخت سرویس بهداشتی و آمارهای نوروزی

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۰/۳۰ – معاون گردشگری کشور از تشکیل ستاد هماهنگی سفر با تصویب هیئت دولت و با تأکید بر لزوم فرهنگ‌سازی و «معرفت سفر» در نوروز امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار سرویس گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرتضی رحمانی‌موحد در نشستی خبری که به بهانه‌ی تشکیل «ستاد هماهنگی سفر» صبح امروز (دوشنبه، ۳۰ دی‌ماه) در محل این معاونت و با حضور مدیران این ستاد برگزار شد، یادآوری کرد: ستاد تسهیلات سفر که در گذشته تشکیل می‌شد، مصوبه‌ی قانونی و حقوقی در دولت نداشت و براساس درک و برداشت مدیران این اتفاق افتاد؛ اما حالا مصوبه‌ای از سوی دولت برای تشکیل ستاد هماهنگی سفر صادر شده است که تمرکز بر مدیریت استان‌ها خواهد بود.

او درباره‌ی تفاوت «ستاد هماهنگی» با «ستاد تسهیلات» که محور پرسش‌های مکرر خبرنگاران بود، توضیح داد: در این ستاد، هر دستگاهی وظایف خاص خود را دارد و کارها با هماهنگی و اشتراک‌ نظر انجام می‌شود. یکی از ویژگی‌های آن نیز دائمی‌ بودن و داشتن مصوبه از دولت است. همچنین کمیته‌ی فرهنگ‌سازی و معرفی مقاصد گردشگری نیز در آن تشکیل شده است.

رحمانی‌موحد درباره‌ی توزیع سفر در نوروز با توجه به هجوم یک‌باره‌ی مردم به برخی مناطق خاص، گفت: توزیع سفر به سامان‌دهی تعطیلات ارتباط دارد و این وظیفه‌ی عمومی است که فقط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره‌ی آن مسوولیت ندارد و هیئت دولت باید درباره‌ی این موضوع به نتیجه و مصوبه برسد. قطعا وقتی توزیع سفر نباشد روش‌های سنتی جایگزین می‌شود.

او همچنین درباره‌ی منظورش از «معرفت سفر» که یکی از موضوع‌های مورد تأکید ستاد هماهنگی سفر است، توضیح داد: ما منبع و محصول گردشگری را معرفی می‌کنیم. این چیزی است که در ستاد باید اتفاق بیفتد و مسافر براساس آن با بینش، مقصد را انتخاب کند، به تشریک مساعی برسد و دست‌یافته‌هایی از سفر و مقصد داشته باشد.

وی بیان کرد: ما مقاصد جدید را معرفی می‌کنیم و این معرفت در آن مقاصد اتفاق می‌افتد. قطعا این کار زمان‌بر است.

او با بیان این‌که برای توزیع سفر به‌صورت کلی، برنامه‌ای وجود دارد که با هماهنگی استان‌ها باید اجرا شود، افزود: منتظر گرفتن اطلاعات از استان‌ها هستیم تا براساس آن، طرح و برنامه تهیه شود.

معاون گردشگری در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا درباره‌ی تکلیف آمارگیری از مسافران در نوروز امسال، گفت: نگاه گذشته به آمارگیری مسافران علمی و کاربردی نبود و ما قصد نداریم با آن مکانیزم، سفر را تجزیه و تحلیل کنیم. برای همین کمیته‌ی آمار را زیرمجموعه‌ی ستاد تشکیل دادیم. اگر قرار است ستاد هماهنگی سفر آماری از مسافرت بدهد، با مکانیزم‌های سخت‌افزاری و هماهنگی با سایر دستگاه‌های دخیل، این کار را انجام می‌دهد، چراکه معتقدم آن شیوه‌ی قدیمی آمارگیری ممکن است ما را در برنامه‌ها دچار خطا کند.

رحمانی ادامه داد: شنیده‌ام آمارهایی که سال‌های گذشته، استان‌ها از سفرهای نوروزی می‌دادند، میله و محور ترقی آن‌ها به‌شمار می‌آمد، در حالی که آمار تنها پایه‌ی موفقیت استان نیست.

او سپس در توضیحی درباره‌ی تهیه‌ی نظامی کلی برای آمار سفرهای داخلی و خارجی در این سازمان، اظهار کرد: این کار، سخت و زمان‌بر است. تا کنون پایه‌ی کار شناسایی شده است، ولی باید دستگاه‌های دیگر مشارکت داشته باشند.

معاون گردشگری در ادامه‌ی این نشست، درباره‌ی بنزین و کارت سفر نوروزی که هر سال جزو وعده‌ها و پیگیری‌های مسوولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است، گفت: ما در ستاد به دستگاه‌های دخیل اعلام می‌کنیم و پیشنهاد می‌دهیم که در صورت آمادگی، تسهیلات لازم را برای نوروز در اختیار بگذارند؛ ولی تکلیف نمی‌کنیم چون مسیر برنامه‌ریزی این کارها در حوزه‌ی تخصصی، شأن و جایگاهی دارد.

او درباره‌ی گران‌فروشی برخی دفاتر خدمات مسافرتی با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و شیوه‌ی نظارتی این سازمان بر فروش تور نیز اظهار کرد: اگر به این موضوع به‌عنوان صنعت نگاه کنید، براساس توان افراد، مقصد و سفر، اتفاق می‌افتد. در این مورد محدودیتی وجود ندارد، اما آنچه به‌عنوان محدودیت و مسأله مطرح است و ما آن را قبول نداریم، استفاده از چادرهای مسافرتی است که در هر گوشه‌ی شهر توسط مسافران برپا می‌شود.

وی با تأکید بر نقش دفاتر مسافرتی برای نهادینه و منظم کردن سفر، افزود: دفاتر خدمات مسافرتی باید آن‌چنان در معرفی مقاصد و سفر فعال باشند که ضمن قاعده‌مند بودن، افراد با توان‌های مالی متفاوت بتوانند محصولات آن‌ها را انتخاب کنند. در این صورت حتما سفر در سبد خانوار قرار می‌گیرد.

رحمانی‌موحد ادامه داد: نظارت جزو وظایف جاری این معاونت است و در طول هفته، همواره چند مورد تعلیق و اخطار به دفاتر خاطی داریم. مطمئن باشید با هیچ کسی رفتار تبعیض‌آمیز نداریم.

وی در پاسخ به این پرسش که ستاد هماهنگی چگونه قرار است با توجه به نبود امکانات در مناطق مختلف کشور، مردم را مجاب و توجیح کند که به کجا سفر کنند و منظور از معرفی بسته‌های سفر با توجه به چنین شرایطی چیست؟ گفت: قرار نیست ما جایی را معرفی کنیم که کسی نتواند در آن اقامت یا استراحت کند. این موضوع به مطالعه و دارایی‌های استان‌ها بستگی دارد. برای همین، کار سخت و زمان‌بر است.

معاون گردشگری درباره‌ی میزان اعتباراتی که این ستاد برای تبلیغ مقاصد سفر در نظر گرفته و جایگاهی که این تبلیغات در رسانه‌های داخلی خواهد داشت، با توجه به این موضوع که شوینده‌ها در افکار عمومی خیلی شناخته‌شده‌تر از محصولات گردشگری هستند، اظهار کرد: آیا ما باید سفر را با شوینده مقایسه کنیم؟ آیا برای این کار ملی باید پول بدهیم تا مردم آگاهانه سفر کنند؟

وی بیان کرد: در جلسه‌ی مشترک با رییس سازمان صداوسیما قرار بر این شد که از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنیم، ولی این‌که ما هم مثل شوینده‌ها پول بدهیم تا به اقتصاد صداوسیما وارد شویم و مقصدی را معرفی کنیم، فکر نمی‌کنم چنین دستورالعملی در سازمان داشته باشیم.

او در پاسخ به پرسشی دیگر درباره‌ی فعالیت‌ها و برنامه‌های تبلیغاتی و نمایشگاهی این معاونت با توجه به پیشینه‌ها مبنی بر وجود ستادی مختص تبلیغات و نمایشگاه‌ها، گفت: قبلا شنیده بودم که ستاد تبلیغات و نمایشگاه‌ها در این سازمان وجود داشت، اما آنچه به من تحویل دادند کمیته‌ی بررسی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی بود. به هر حال در شرایط کنونی، تصمیم گرفتیم تا پایان سال، در دو نمایشگاه گردشگری فیتور اسپانیا و برلین با وجود همه‌ی مشکلاتی که در نمایشگاه آلمان داریم و البته پکن با توجه به این‌که بازار هدف است، شرکت کنیم.

رحمانی‌موحد حضور در فیتور را به‌دلیل وجود سازمان جهانی جهانگردی در اسپانیا، بهانه‌ی خوبی دانست و گفت: قرار است در این نمایشگاه، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – محمدعلی نجفی – نیز با ما همراه باشد که دیداری با دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی و وزرای گردشگری برخی کشورها خواهد داشت.

وی درباره پرداخت بدهی ایران به نمایشگاه گردشگری آلمان که گفته می‌شد همین موضوع نام ایران را به فهرست سیاه این نمایشگاه منتقل کرده است و اجازه‌ی حضور در آن داده نمی‌شود، اظهار کرد:‌ بدهی، بحثی حقوقی است که بخش حقوقی سازمان به فوریت این موضوع را پیگیری می‌کند تا مشکل در روابط ما با دنیای خارج به سرعت حل شود.

معاون گردشگری همچنین درباره‌ی سرانجام کمیته‌ی لغو و تسهیل صدور روادید ایران، توضیح داد:‌ تا کنون این کمیته با حضور نمایندگانی از وزارتخانه‌های امور خارجه، اطلاعات، کشور و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری سه جلسه تشکیل داده است که تا پایان بهمن‌ماه امسال، نخستین جلسه‌ی سطح عالی آن تشکیل خواهد شد.

به گفته‌ی او، تا کنون تنوعی از پیشنهادات از سوی نمایندگان حاضر مطرح شده که نمونه‌ی آن، کاهش دوره‌ی صدور روادید، ارائه‌ی فهرست برخی کشورها برای صدور ویزای فرودگاهی، صدور ویزای رایگان برای تورگردانان خارجی که با هدف آشنایی به ایران سفر می‌کنند و ارائه‌ی فهرست کشورهایی است که یک‌طرفه می‌توان با آن‌ها لغو روادید داشت.

رحمانی اضافه کرد: اعضا که در سطح بالا در این نشست‌ها حضور دارند با علاقه‌مندی، موضوع روادید را پیگیری می‌کنند و این پیشنهادها اکنون در حال بررسی است.

معاون گردشگری در ادامه‌ی این نشست، درباره‌ی تغییر نرخ اقامت در هتل‌ها همزمان با فرا رسیدن نوروز نیز گفت: قیمت‌ها معمولا متناسب با شرایط اقتصادی کشور و میزان عرضه و تقاضا بازبینی می‌شود. امیدواریم همین‌طور که اقتصاد و تورم ثبات پیدا می‌کند، شاهد افزایش قیمت نباشیم.

وی در پاسخ به پرسشی درباره‌ی وضعیت سرویس‌های بهداشتی به‌دنبال یادآوری آخرین اظهارات مهدی حجت – قائم‌مقام سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – مبنی بر توصیه به مصرف قرص‌های ضدادرار برای گردشگران خارجی و همچنین طرح اسفندیار رحیم‌مشایی – رییس اسبق سازمان – برای ساخت سرویس‌های بهداشتی در هر ۲۵ کیلومتر از راه‌های کشور، اظهار کرد: ارائه‌ی خدمات در بین راه‌، مقصد یا مبدأ، یکی از اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. تا جایی که اطلاع دارم، تا کنون بسیاری از این واحدها تمام شده‌اند، اما بهره‌بردار ندارند. برای برخی هم تا کنون توجیه اقتصادی پیش نیامده که بهره‌بردار داشته باشد.

رحمانی‌موحد درباره‌ی موضوع طراحی نقش «یوز آسیایی» روی پیراهن بازیکنان فوتبال برای حضور در جام‌جهانی ۲۰۱۴ برزیل که پیشنهادی از بخش گردشگری نیز بود، گفت: ایده‌ی آن طرح را انجمن صنفی راهنمایان تور مطرح کرد که به فدراسیون فوتبال داده شد؛ اما متأسفانه در کمیته‌ی فنی فیفا با این طرح موافقت نشد، ولی موافقت کردند که طرح به شکلی که عیان نباشد، روی پیراهن بازیکنان نقش ببندد، ولی این موضوع هم در فدراسیون در حال بررسی است.

او سپس به نامه‌ی رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری – نجفی – درباره‌ی تشکیل کمیته‌ی برنامه‌ریزی و سامان‌دهی در جام‌ جهانی ۲۰۱۴ اشاره و اضافه کرد: این کمیته با نظر دولت و زیر نظر وزارت ورزش و جوانان تشکیل شد که نماینده‌ی سازمان هم در آن حضور دارد و موضوع استفاده از دفاتر خدمات مسافرتی برای اعزام علاقه‌مندان به بازی‌های فوتبال و معرفی جذابیت‌های گردشگری ایران را از این طریق پیگیری می‌کند.
DAVOUD GHAHRDAR (7 of 14) پیگیری لغو روادید ، ساخت سرویس بهداشتی و آمارهای نوروزی

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *