جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

چوگان در مهد دیرینه خود احیا می‌شود

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۱۷ – اصفهان – خبرگزاری مهر: رئیس فدراسیون چوگان گفت: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته چوگان در مهد دیرینه خود احیا شده و تلاش می‌کنیم که میدان نقش‌جهان را بار دیگر به مرکزی برای بازی‌های چوگان تبدیل کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، حمزه ایلخانی‌زاده عصر امروز در نشست تخصصی چوگان اصفهان اظهار داشت: میدان نقش‌جهان یکی از میدان‌های قدیمی ایران به شمار می‌رود و دارای دروازه‌های سنگی بوده اما امروز تغییراتی در فضای آن صورت گرفته است.

وی افزود: ورزش چوگان یک آئین ایرانی به شمار می‌رود که از هنر و فرهنگ کشور سرچشمه می‌گیرد و این مجموعه در میدان نقش‌جهان وجود داشته و این بازی که نخستین بازی جهان به شمار می‌رفته، الگو و سرلوحه تمام بازی‌های جهان به شمار می‌رود و بازی چوگان مشق رزم به شمار می‌رفته است.

رئیس فدراسیون چوگان تصریح کرد: ورزش چوگان ورزش باستانی ایران زمین بوده و در اسلام نیز این ورزش مورد توجه قرار گرفته چراکه اسب در اسلام و همچنین آئین‌های کهن ایرانی دارای ارزش بوده و ما باید کاری کنیم که احیای ورزش چوگان در مهد آن که شهر اصفهان بوده، مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: رئیس سابق فدراسیون جهانی چوگان ۶ سال پیش به اصفهان سفر کرد و بعد از بازدید از میدان نقش‌جهان اعلام کرد که دوست دارد این ورزش را بار دیگر انجام دهد و احیای ورزش چوگان در اصفهان، به میزان قابل توجهی بر تعداد توریست‌های اصفهان می‌افزاید.

ایلخانی‌زاده با بیان اینکه مشکلات دیگر کشورها در ایران وجود ندارد، اظهار داشت: چوگان در ایران به صورت کامل برگزار می‌شود و برخلاف کشورهای دیگر، به صورت محدود نیست اما متأسفانه مردم ایران شناخت کافی از این ورزش را ندارند.

وی اضافه کرد: در صورتی که بتوانیم امکانات مناسب را در اصفهان فراهم کنیم، امکان میزبانی از این ورزش کهن و زیبا در اصفهان وجود دارد و می‌توانیم میزبانی مسابقات جهانی را به اصفهان واگذار کنیم.

IMG13152983 چوگان در مهد دیرینه خود احیا می‌شود

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

  • مهرنوش زاده رفيع

    از ورزشهاي قديم ايراني بوده و جالب است بدانيد كه ميدان فضاي اصلي ميدان نقش جهان اصفهان زمين بازي چوگان بوده كه شاه صفوي از بالاي عمارت عالي قاپو نظاره گر مسابقه بوده است

    ۱۳ دی, ۱۳۹۷ پاسخ دادن
  • نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد