جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

همراه با کیتارو در کوچه پس کوچه های تاریخ جاده ابریشم

تاریخ بروزرسانی :
۲۶ مهر ۱۳۹۳

تاریخ خبر: ۱۳۹۳/۰۷/۲۶ – خبرگزاری میراث فرهنگی- گروه فرهنگ و هنر- کنسرت کیتارو در تهران با همراهی نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران در تالار وزارت کشور با فلوت مرکوری تا جاده ابریشم و سرزمین آفتاب در حالی انجام شد که کیتارو ایران را کشوری مهم و در عین حال صاحب فرهنگ می داند.

به گزارش CHN، تالار وزارت کشور مملو از جمعت است. جمعیتی که آمده اند تا کنسرت آهنگساز و موسیقیدان بین المللی را تماشا کنند. یک ساعت به شروع کنسرت مانده و با این حال سالن پر است. کیتارو از یکشنبه شب به تهران آمده است و موزه موسیقی و شخص معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی میزبانی این آهنگساز را برعهده گرفته است. گفته می شود دشواری های فراوانی بر سر راه اجرای این کنسرت وجود داشته است و بیش از همه اما، رسانه ها از وضعیتی که در اجرای شب نخست این آهنگساز وجود داشت، گله مند بودند. به همین خاطر نشستی پر از حاشیه اما با سرانجامی تقریبا خوش روز گذشته با حضور کیتارو، ماه کامل فوجی یاما، پیروز ارجمند؛ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تهیه کنندگان و برگزار کنندگان متشکل از مصطفی کبیری، علی چراغعلی و کاشی با اصحاب رسانه ها در تالار وحدت برگزار شد.

با همه اینها، شب دوم اجرای کنسرت که ۲۴ مهرماه در تالار وزارت کشور برگزار شد؛ اجرایی که شاید در خاطره ها جاودان بماند. حضور کیتارو در تهران و در دولت تدبیر و امید برای موسیقیدان و جامعه فرهنگی و هنری فرصتی مغتنم برای تبادل فرهنگی است.

کیتارو در نورپردازی مناسب و مانند آنچه که پیشتر در اجراهای تصویری او دیدیم به صحنه آمد. نورپردازی که بنا به گفته های این موسیقیدان از طبیعت منشا می گرفت و باز هم مانند گذشته، کیتارو چابک و استوار به صحنه خلاقانه ای که در حال شکل گرفتن بود قدم نهاد. قطعه اول با اجرای فلوت مرکوری آغاز شد و با نوازندگی کیبورد ادامه یافت.

این بار اما کیتارو با ساز کوبه ای معروف خود همراه نبود و ویلون نوازش او را همراهی کرد. آرشه ای که بر ویلون نواخته می شد و هماهنگی صداهای ایجاد شده همراه با نورپردازی و اجرای مناسب نوازندگان این گروه، مخاطبان برنامه شب گذشته را از فلوت مرکوری تا جاده ابریشم به دنبال خود کشاند. این بار اما گرد تجربه و گذشت زمان بر موها، دستان و چهره کیتارو نشسته است.

از زمان ساخته شدن قطعات اجرا شده این آهنگساز تا به حال چندین دهه می گذرد و انگار که از شنیدن تمامی قطعات باز هم می توان تازه گی را در سراسر اجرا شاهد بود. ویلون نوازی اما شنیدنی ترین قسمت کنسرت کیتاروست. انگار حجمی از اندوه که با گذر زمان بر چهره تاریخ نشسته است با هر آرشه ای که به تارهای ویلون می خورد خود را زنده می کند و باز هم در دفتر تاریخ ثبت می شود.

این بار اما دیگر کیتارو با جدیت به اعماق تاریخ نگاهی نمی کند. او این راه را زمان ساخته شدن قطعات اش رفته و این بار با لبخندی که در نشست رسانه ای به وضوح بر صورتش نقش بسته است در اجرایش ادامه می دهد. انگار تاریخ با لبخند، کلام موسیقایی و همراهی گروه نوازندگان، گره می خورد. ویژگی کارهای کیتارو، سادگی نت ها و در عین حال وفاداری تام به عناصری است که از طبیعت بهره گرفته اند.

کیتارو پس از اجرای ۴ قطعه، به گفتگو با مخاطبان می پردازد و می گوید: «خوشحالم و تشکر می کنم که برای تماشای کنسرت من آمدید. ایران همیشه برای من کشور مهمی بوده و یکی از دلایل آن هم، گذر جاده ابریشم از ایران است که نشان دهنده فرهنگ غنی ایران است.»

در بخش دوم کنسرت کیتارو، قطعات بهشت و زمین، به تو فکر می کنم، سرزمین آفتاب و…. به اجرا درآمد. اجرایی که با نورپردازی مناسب و همراهی نوازندگان ارکستر سمفونیک تهران جان تازه ای به سازهای نوازندگان تهران بخشید. اگرچه کیتارو در بخشی از صبحت های خود ارکستر سمفونیک تهران را به اشتباه ارکستر سمفونیک ایران خواند، اما تنها ۳۸ نفر از اعضای ارکستر سمفونیک تهران او را همراهی کردند.

شاید همه اینها راهی باشد به سوی اهمیت دادن به ارکسترهای فعال و نیمه فعال در تهران! اما کیتارو اجرای زیبای خود را بر پایه نت های ساده و در عین حال خلاقیت بنیان نهاده است و با اینکه خود تحصیلات آکادمیک موسیقی ندارد اما در شنیدن و ارایه قطعات ماندگار با الهام از طبیعت و پشتکار فراوان، زبان زد است. سبک منحصر به فرد او در ارایه قطعات و پای بندی به طبیعت و عناصری که از طبیعت گرفته شده اند از وی شخصیتی جهانی خلق کرده است.

باعث خرسندی است که در دولت تدبیر و امید، نوازنده و آهنگسازان بین المللی همچون کیتارو به تهران می آیند و اجرای مشترکی با نوازندگان ایرانی دارند و در راه دیپلماسی گام برمی دارند. به نظر می رسد شعارهایی که زمانی همواره شعار می مانند با پوشاندن جامه حقیقت به خود، راهی در باز کردن درهای فرهنگ و هنر ایران به دنیا هستند. حالا ایران با موسیقیدانان و مسوولانی که به هنر اهمیت می دهند راه را برای دولتمردان هموارتر کرده اند.

IMAGE635491476392425961 همراه با کیتارو در کوچه پس کوچه های تاریخ جاده ابریشم

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *