جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هزار و یک دلیل برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۴ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۴ –  گروه: گردشگری میراث آریا – زهرا عقلمند- توسعه صنعت گردشگری دارای یک اصل مهم به نام “شبکه” است، حلقه‌های به هم پیوسته‌ای که مجموعه‌ی آنها موجب جلب و جذب توریست می‌شود و مولفه‌هایی مانند حمل و نقل، اسکان، امنیت، سلامت، سرگرمی، رضایت‌مندی و … را در بر می‌گیرد.

اما طی چند سال گذشته قائده جذب گردشگر ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و موجب شده است، این شبکه در دستگاه دیپلماسی کشورها مورد توجه قرار گیرد.

به عبارت ساده‌تر باید گفت دوره پخش بروشور و تراکت برای جذب مسافر به پایان رسیده و دولت‌ها برای رونق دادن به صنعت توریسم به دست مسافرانشان بسته‌های تبلیغاتی نمی‌دهند!

درواقع صنعت گردشگری از حالت محلی خارج و وارد عرصه سیاست شده است به طوری که دولتمردان تلاش می‌کنند با دیپلماسی قوی اقدام به تشکیل شبکه‌های بین‌المللی برای جذب گردشگرکنند.

در شبکه‌های بین‌المللی دولت‌ها به جای رقابت‌ با یکدیگربه دنبال رسیدن به توسعه پایدار هستند، یعنی با سرویس‌دهی مناسب و ارائه بسته‌های چندملیتی تلاش می‌کنند پای مسافران را به کشورهای خود باز کنند.

واقعیت این است که ادبیات صنعت گردشگری سالهاست که تغییر کرده و دولت‌ها از نقاط قوت هم‌پیمانان خود در جهت جذب مسافر استفاده می‌کنند.

به طور نمونه کشوری برای ایجاد رضایت‌مندی در مسافرانش از خدمات حمل و نقل کشوری دیگر بهره می‌گیرد و یا برای سرگرم کردن آنها از هنرمندان برجسته دیگر کشورها استفاده کند که در این بین هر دو طرف قائده برنده محسوب می‌شوند و در ضمن سود حاصل از جذب گردشگر به طور همزمان به چند کشور مشترک‌المنافع می‌رسد.

معاهده (GATS) یکی از این تعهدات موفق گردشگری است که به موجب آن ۹ کشور حوزه دریای کارائیب به جای رقابت با یکدیگر به توافق‌های مشترکی رسیدند تا از امتیازات هم برای جذب مسافر استفاده کنند.

معاهده‌ای که در آن کشورهای عضو متعهد شدند پشتیبانی‌های لازم را در حوزه گردشگری از یکدیگر انجام دهند.

اینکه کشوری بتواند سطح شبکه گردشگری خود را از سطح محلی وارد فاز چند ملیتی کند از آن دست موضوعاتی است که تنها توسط دستگاه دیپلماسی قوی محقق خواهد شد واینکه این رایزنی‌های دیپلماتیک قرار است چگونه شکل اجرایی به خود بگیرد، موضوعی است که سرنخ‌های آن را می‌توان در همایش‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی جست‌وجو کرد، جایی که وزرا و مسوولان صنعت توریسم بسیاری از کشورها در آن حضور دارند.

با نگاهی اجمالی به روند رو به رشد صنعت گردشگری در برخی کشورها اهمیت اقدامات دیپلماتیک و استفاده از فناوری‌های نوین در این چرخه بیش از پیش نمایان می‌شود، براساس آمارهای منتشر شده در سایت رسمی سازمان جهانی جهانگردی، گردشگری چین در سه ماهه اول سال ۲۰۱۳ با ۲۸ درصد رشد همراه بوده است، کشور روسیه هم از قاعده سیر صعودی مستثنی نبوده و در سال گذشته میلادی ۲۶ درصد رشد گردشگر را داشته است.

براساس این گزارش گردشگری در آسیا و اقیانوسیه ۶ درصد، جنوب شرق آسیا ۱۰ درصد و جنوب آسیا ۵ درصد رشد داشته است که این ارقام می‌تواند در برنامه‌ریزی‌های کلان گردشگری مورد توجه کشورها قرار گیرد.

آنچه بیش از سایر مسائل حائز اهمیت دارد، رشد توجه و علاقه‌مندی گردشگران به فرهنگ و تمدن قاره کهن است موضوعی که می‌تواند جهش عظیمی در رونق گردشگری کشورهای منطقه خاورمیانه ایجاد کند.

اما در این میان برنامه‌ریزی برای یافتن راهکارهای جذب گردشگر و دستیابی به شبکه‌های عظیم چرخه گردشگری خود موضوعی قابل تامل است، بی‌شک کشورهای محدودی شرایط حضور در تمامی نمایشگاه‌های بین‌المللی را دارند اما شرکت در ۱۱ نمایشگاه اصلی و معتبر جهانی به نظر بسیاری از کاشناسان حوزه گردشگری می‌تواند کم‌خرج‌ترین و پرسودترین راه رسیدن به اهداف صنعت توریسم باشد.

حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی فرصتی مغتنم و مناسب برای معرفی داشته‌هاست، هرچند اتفاق اصلی زمانی رخ می‌دهد که مسئولان کشورها از فرصت به دست آمده برای دیدارها و گفتگوهای موثر، استفاده کنند و شرایط ایجاد شبکه‌های چندملیتی را فراهم بیاورند.

وجود شرکت‌های بین‌المللی خدمات مسافرتی و ارائه آخرین اطلاعات و فناوری‌های به‌روز عرصه گردشگری از دیگر مزایای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی است، آنجا که کشورها برای جذب توریست در فواصل زمانی مشخص تخفیف‌هایی را به مسافران ارائه می‌دهند و یا از یافته‌های دانشمندان کشورهایشان در رابطه با چگونگی فرآیند جلب‌نظر گردشگر بهره می‌گیرند.

شناخته شدن و شناساندن آنچه به گردشگران قابل ارائه است در دنیایی که زمان ثبت وقایع به سرعت نور! رسیده است کار آسانی نیست، حضور در مجامع بین‌المللی، استفاده از رایزنی‌های فرهنگی، بهره‌گیری از سفارت‌خانه‌ها و یافتن راهکارهای مناسب برای معرفی داشته‌ها تنها بخشی از مسیر پر فراز و نشیب توسعه گردشگری است، راهی که امروز آغاز شده و امید به آینده را دوچندان کرده است.
80890771 5124805 هزار و یک دلیل برای شرکت در نمایشگاه‌های بین‌المللی گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *