رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۴ اسفند ۱۳۹۲

رونق توریسم با رشد گردشگری داخلی آغاز می شود

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۴ – تهران – ایرنا- مشاور رییس اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی درگفت و گو اختصاصی با ایرنا گفت : رونق گردشگری داخلی و خارجی دو لبه یک قیچی هستند که حاصل عملکرد هماهنگ آنها رونق صنعت توریسم کشور خواهد بود.

«محمد طه عبد خدایی » با تصریح بر اینکه بدون تقویت گردشگری داخلی نمی توان منتظر رونق گردشگری خارجی مطلوب بود گفت: هرگاه زیرساخت ها اعم از امکانات رفاهی ، زیربناها ، شبکه تورهای مسافرتی و دیگر الزامات صنعت توریسم متناسب و مهیای گردشگری داخلی بود می توان منتظر گردشگر خارجی شد.

وی تصریح کرد: معرفی و قرار گرفتن مجموع جاذبه های کشور مانند ظرفیت های طبیعی ، مذهبی ، فرهنگی وپزشکی کشور در فهرست مقصدهای تجاری شرکت ها و تورهای گردشگری ضرورت رونق صنعت توریسم است.

رییس سابق سازمان ایرانگردی و جهانگردی ابراز تاسف کرد: هم اکنون بخش عمده جاذبه های توریستی کشور از نگاه فعالان و متقاضیان صنعت توریسم مغفول مانده و تنها شمال ، مرکز و برخی محدوده های زیارتی کشور به عنوان مقصدهای گردشگری و مسافرتی کشور مطرح هستند.

وی به ضرورت توجه به موضوع « گردشگری ارزان » اشاره کرد و افزود: باید این مولفه در دستور کار مسوولان قرار گرفته و زیرساخت های مناسب ان را فراهم کنند.

وی با اشاره به محدودیت های اقتصادی و ارزی کشور افزود: رونق صنعت توریسم می تواند جایگزین بخشی از درآمد های نفتی شود.

***تلقی منفی از گردشگری

مشاور گردشگری رییس اتاق ایران گفت: نگاه کلی رایج به مقوله گردشگر خارجی با وجود همه صحبت ها و طرح و برنامه های رسمی، منفی و نامناسب است که این تلقی غیر واقع بینانه مانع بزرگ ارائه و اجرای برنامه های موثر برای جذب گردشگر خارجی شده است.

عبد خدایی معتقد است: برخلاف تلقی رایج ، گردشگر فرهنگی ، طبیعی ، مذهبی ، پزشکی و .. جستجوگر فضاهای تفریحی به خصوص از نوع غیر اخلاقی ان نیست که دراین صورت بدون تحمل هزینه و مشقت سفر می توانست از این نوع امکانات در کشور خود استفاده کند.

معاون گردشگری پیشین سازمان میراث فرهنگی جاذبه ها و ظرفیت های توریستی کشور را متناسب با حضور گردشگران فرهنگی ، تاریخی ، مذهبی و طبیعی عنوان کرد .

وی گفت: یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مسلمان جهان ظرفیت بزرگ گردشگری فرهنگی و مذهبی ایران هستند که درصورت معرفی و ایجاد زیرساخت های مناسب می توان بهره وری از این مزیت نسبی کشور را محقق کرد.

عبد خدایی افزود: افزون بر مسلمانان ، شمار زیادی از علاقه مندان و گردشگران در آمریکای لاتین ، اروپا و افریقا علاقه مند سفربه ایران و دیدار از جاذبه های مختلف آن هستند.

***معرفی جاذبه های گردشگری

وی بر لزوم ارائه و اجرای برنامه های مستمر و موثر برای معرفی و شناساندن جاذبه های توریستی ایران به مخاطبان خارجی تبلیغ توسط دولت ، نمایندگی های سیاسی ایران در خارج کشور ، صدا و سیما و دیگر رسانه ها تاکید کرد.

عبد خدایی همچنین خواستار کاهش تصدی گری دولت در حوزه گردشگری شد و گفت: دولت باید در جایگاه ذی نفع کلان این حوزه فقط به نظارت و فراهم اوردن زیرساخت ها بسنده کند و اجرا و فعالیت را به بخش خصوصی واگذار کند.

واقعی سازی آمار گردشگری خارجی

عبد خدایی تصریح کرد: آنچه که هم اکنون به عنوان آمار گردشگر اعم از داخلی و خارجی مطرح می شود غیر واقع بینانه بوده و نمی توان به استناد انها در خصوص وضعیت گردشگری و یا رونق گردشگری خارجی تحلیل و یا برنامه ارائه کرد.

وی افزود: فقدان شبکه مکانیزه و یکپارچه گردشگری باعث شده آمار گردشگران غیر واقعی و تکراری باشد به نحوی که یک مسافر چندین بار در حوزه های مختلف به عنوان گردشگر شمارش و احتساب شود.

مشاور گردشگری اتاق ایران خاطر نشان کرد: وقتی که راه های ورودی و خروجی شهر ها ، ورودی و خروجی مرزها ، پایانه های مسافرتی ، فهرست میهمانپذیرها و دیگر مراکز مشابه جدا از هم و به شکل غیر شبکه ای به عنوان مرجع شمارش گردشگران مطرح باشد حاصل محتمل ان شمارش چند باره یک گردشگر است.

وی بر لزوم وجود شبکه یکپارچه احصا گردشگران با تکیه بر ورودی های مرزی را برای واقع کردن آمار گردشگران خارجی ضروری عنوان کرد.

وی گفت: دراین صورت امکان حذف اسامی مشابه در فهرست حوزه های مختلفی مرزی ، اقامتی ، مواصلاتی و پایانه ها فراهم و داده و تحلیل مقرون به واقعیت برای برنامه ریزی محقق می شود.

رییس سابق سازمان ایرانگردی گفت: بخش ها و زیرساخت های زیادی به عنوان مقدمه گردشگری باید وجود داشته باشند که ایجاد و بهسازی و توسعه آنها می تواند بخش قابل توجهی از کاستی های فضای گردشگری کشور را منتفی کند.

وی یکی از مهمترین و موثر ترین ابزارهای رونق گردشگری خارجی را ارتباط و مراوداده با آژانس های بزرگ تجاری عنوان کرد که لازمه ان وجود آژانس های بزرگ گردشگری که خلا آن در فضای توریستی کشور محسوس می باشد است.

عبد خدایی با ذکر اینکه ارتباط با تورهای مسافرتی مادر می تواند به رونق گردشگری خارجی منجر شود تاکید کرد: با توجه به نبود یک تشکل محوری و بزرگ که بتواند با شرکت های بزرگ گردشگری جهان طرف قرارداد شود باید شرکت های داخلی در قالب اتحادیه سازماندهی شده و ان اتحادیه با شرکت های بزرگ گردشگری خارجی قرارداد همکاری داشته باشد.
81057322-5520912 رونق توریسم با رشد گردشگری داخلی آغاز می شود

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *