رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۲ بهمن ۱۳۹۲

فیتور چه نمره ای به گردشگری ایران می دهد؟

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۲ – تهران – ایرنا – هر چند برخی از گزارش ها، از رونق گردشگری در سالهای آینده در ایران خبر می دهند اما آمارها از وضعیت نامناسب این صنعت حکایت دارد؛ در این شرایط نمایشگاه بین المللی فیتور که هم اکنون در اسپانیا درحال برگزاری است چه نمره ای به گردشگری ایران می دهد.

سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور که از ۲ تا ۶ بهمن ماه جاری در مادرید برگزار می شود فرصت مناسبی برای همکاری های مشترک با فعالان گردشگری در سراسر دنیا است.

فیتور یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های گردشگری در بازار آمریکای لاتین است که هر سال محل رخدادهای مهمی به شمار می آید.

محمدعلی نجفی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور شرکت در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور صبح امروز (سه شنبه) تهران را به مقصد اسپانیا ترک کرد.

وی در جریان این سفر ضمن شرکت در نمایشگاه بین المللی فیتور با مسئولان مختلف کشورهای خارجی ازجمله نخست وزیر اسپانیا و دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی دیدار خواهد کرد.

در این نمایشگاه فعالان بخش خصوصی و دولتی کشور در حوزه گردشگری توانمندی های خود را به نمایش می گذارند.

* آمارها از ظرفیت گردشگری ایران می گوید

ایران از نظر منابع طبیعی و جاذبه های گردشگری یکی از ۱۰ کشور نخست جهان است اما از نظر جذب گردشگر حتی در ردیف ۱۰۰ کشور نخست جهان نیز قرار ندارد.

در سال ۲۰۱۳ یک میلیارد و ۱۵۰ سفر خارجی در دنیا صورت گرفته که سهم ایران تنها ۴ میلیون نفر بوده هر چند برخی کارشناسان به همین آمار نیز با شک و تردید می نگرند.

در سال میلادی گذشته، سهم مستقیم سفر و گردشگری نسبت به سهم بخش های دیگر اقتصاد ایران در اشتغال، حدود ۱.۸ درصد از مجموع اشتغال اعلام شده که براین اساس ایران در بین ۱۸۴ کشور جهان رتبه ۱۵۴ را به خود اختصاص داده است.

این آمارها بخشی از واقعیت های گردشگری در ایران را نشان می دهد. با این آمار فیتور چه نسخه ای برای گردشگری ایران می پیچید.

تخت جمشید، تخت سلیمان، نقش جهان، بیستون، گنبد سلطانیه، چغاز نبیل، مجموعه کلیساها، بم، محوطه باستانی هگمتانه، ماسوله، پاسارگاد، پرسپولیس، قلعه فلک الافلاک و تاق بستان ازجمله آثار باستانی و تاریخی ایران است.

ایران با داشتن ظرفیت های مختلف گردشگری از نظر جذب گردشگر، درآمدزایی و اشتغال موفق نبوده و در این حوزه فاصله زیادی حتی با کشورهای کم برخوردار از نظر آثار باستانی و تاریخی دارد.

* جذب ۱۰ میلیون گردشگر در سال

مسئولان می گویند تلاش آنها براین است تا شمار گردشگران را سالانه به ۱۰ میلیون نفر برسانند چنین رویکردی می تواند ۴ میلیون موقعیت شغلی در ایران ایجاد کند. برای جذب این تعداد گردشگر باید ساختارهای گردشگری با تغییر روبرو شود و ایجاد امکانات مناسب نیز مورد توجه قرارگیرد.

اسماعیل کاویانی کارشناس گردشگری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا اظهار کرد: ظرفیت و توانمندی های گردشگری ایران در سطح جهان به نوبه خود از مزیت های فراوانی برای درآمدزایی و ایجاد اشتغال برخوردار است که باید برای رسیدگی به این حوزه درآمدزا چاره ای اندیشید.

وی افزود: هنوز برای توسعه و رشد صنعت گردشگری در ایران برنامه ریزی مناسبی صورت نگرفته و به همین دلیل سرمایه لازم نیز به این بخش تزریق نشده است.

کاویانی تصریح کرد گردشگری ایران اکنون با مشکل برنامه ریزی و سرمایه گذاری روبرو بوده و به نوعی این بخش مورد غفلت قرار گرفته است.

این کارشناس با اشاره به اینکه این بخش به درستی هدف گذاری نشده است، گفت: ایران با داشتن ظرفیت های مختلف گردشگری، توانایی زیادی برای جذب گردشگران دارد اما در زمان حاضر شمار گردشگران کشورمان بین یک تا دو میلیون نفر است.

در زمان حاضر گردشگران بسیاری از اقصی نقاط جهان مشتاق هستند تا با رعایت ارزش های جامعه ی ما در ایران حضور یابند چنانچه محدودیت ها برای ورود به کشور کاهش یابد به رونق گردشگری در کشور کمک خواهد شد.

* نگاه خوشبیانه رسانه ها به گردشگری ایران

شواهد نشان می دهد صنعت گردشگری ایران با فرارسیدن سال جدید میلادی پر رونق خواهد شد بطوریکه برخی گزارش ها از افزایش ۳۰ درصدی تقاضای گردشگری برای سفر به ایران نسبت به گذشته خبر می دهد.

روزنامه فایننشال تایمز به تازگی در گزارشی که با عنوان «۲۰ مقصد اصلی گردشگری سال ۲۰۱۴» منتشر کرده؛ آورده است، ایران در میان ۲۰ کشور پیشنهاد داده شده، در صدر فهرست گردشگری جهان قرار دارد.

در این گزارش آمده است: بعد از ۲۵سال خروج ایران از نقشه گردشگری، این کشور باید دوباره به عنوان دیدنی ترین مقصد گردشگری در بالای فهرست سال ۲۰۱۴ قرار گیرد.

روزنامه دیلی تلگراف هم با توصیف ایران به عنوان یک کشور رویایی و زیبا اعلام کرده که ایران یکی از بهترین مقاصد گردشگری در سال ۲۰۱۴ است.

پس از انتخابات ریاست جمهوری در سال جاری و روی کار آمدن دولت تدبیر و امید برگزارکنندگان تورهای گردشگری امیدوارند که ذوب شدن یخ روابط با ایران، گردشگران را برای سفری مطمئن به ایران متقاعد کند.

مدیر گروه اقتصاد و سرمایه گذاری و عضو هیات علمی پژوهشکده گردشگری در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با بیان اینکه ایران از قابلیت ها و ظرفیت های زیادی برای توسعه صنعت گردشگری برخوردار است گفت: با این حال در زمان حاضر بین شمار گردشگران ورودی و خروجی به کشور همخوانی وجود ندارد و باید برای این مساله چاره ای اندیشید.

ناصر رضایی با بیان اینکه اکنون در خوشبیانه ترین حالت شمار گردشگران ورودی به کشور سالانه حدود ۴ میلیون نفر است افزود: این رقم بسیار کم است و چنانچه تسهیلات مربوط به این صنعت فراهم شود آمار گردشگران ورودی به کشور به چندین برابر خواهد رسید.

این کارشناس تصریح کرد توسعه صنعت گردشگری کشور با مشکلات زیادی از جمله افزایش ارز و صدور روادید روبرو است و باید برای رفع این مشکلات تمهیداتی اندیشیده شود.

وی گفت: هر چند ایران می تواند از نظر تعدد آثار باستانی در ردیف ۱۰ کشور نخست جهان قرار گیرد اما تنها داشتن این همه آثار کافی نیست بلکه باید امکانات و تسهیلات گردشگری نیز فراهم شود.

رضایی گفت: در زمان حاضر برخی کشورها برای افزایش شمار گردشگران، به حذف روادید روی آورده اند که این حرکت صنعت گردشگری آنها را با رونق مواجه کرده است.

براساس آمارهای سازمان جهانی جهانگردی، ایران در زمینه ی ورود گردشگر و همچنین درآمدهای حاصل از گردشگری در میان ۵۰ کشور اول جهان جایگاهی ندارد در حالی که براساس سند چشم انداز ۲۰ ساله در بخش گردشگری و در افق ۱۴۰۴، ایران باید سالانه حداقل ۲۰میلیون نفر گردشگر از بازار جهانی را جذب کند.

* ایران غنی ترین کشور از نظر گردشگری

آمارهای بین المللی و دیدگاه کارشناسان گردشگری نشان می دهد که این حوزه به بزرگترین صنعت دنیا تبدیل می شود ، درآمد اقتصادی چشمگیر و فرصت های شغلی بی شماری را برای کشورهای مختلف فراهم می آورد و نقش مهمی را در فقرزدایی کشورهای محروم و مناطق توسعه نیافته ایفا خواهد کرد.

ایجاد تسهیلات مناسب برای اقامت و رفت و آمد گردشگران به کشور یکی از مهم ترین اقدامات برای ترغیب و تشویق این افراد برای سفر است. ایران هر چند در سال های گذشته کوشش های زیادی برای توسعه گردشگری داشته است اما به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله دارد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری کشور در این زمینه می گوید: ایران از غنی ترین کشورهای دنیا از نظر ظرفیت های گردشگری است.

رییس سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی می گوید : کشورمان از ظرفیت ارایه انواع گردشگری از جمله گردشگری سلامت، گردشگری خلاق، گردشگری فرهنگی، گردشگری زیارتی، گردشگری طبیعی و سایر گردشگری ها را دارد اما متاسفانه سهمی که در شان این ظرفیت باشد را نداریم.

وی خاطرنشان کرد: آخرین آمار گردشگری خارجی نشان می دهد که در سال گذشته حدود یکهزار و ۳۵ میلیارد دلار درآمد گردشگری در کشورهای مختلف چرخیده که سهم ما از آن خیلی خیلی ناچیز بوده و علت های زیادی برای این عقب ماندگی وجود دارد.

وی بازاریابی ضعیف را یکی دیگر از دلایل ضعف در حوزه گردشگری برشمرد و گفت: از سوی دیگر سالهاست که دنیای غرب تبلیغات نادرستی را علیه ما مطرح می کند و ما تاکنون نتوانسته ایم به خوبی با ابزارهای مختلف از جمله ابزارهای دیپلماتیک و فرهنگی، آنها را خنثی کنیم.

وی بر اجرای سند گردشگری در کشور تاکید کرد و افزود: مدیریت گردشگری به معنای مدیریت هماهنگی است و ما باید هماهنگی بین بخش های مختلف را ایجاد کنیم که برای رسیدن به این هدف ، کمیته های مختلفی تشکیل شده است.

معاون رییس جمهوری می گوید : امیدواریم این کمیته ها در سه تا چهار ماه آینده مجموعه فعالیت هایشان به نتیجه برسد و طرح جامع گردشگری مطرح شود.

وی بر استفاده از کانال های تلویزیونی در داخل و خارج برای معرفی جاذبه های گردشگری تاکید کرد و ادامه داد: شبکه گردشگری نیز راه اندازی خواهد شد و امید داریم که سهم خود در حوزه گردشگری در دنیا را افزایش دهیم.

به گزارش روز چهارشنبه مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، لادن جعفری تهرانی افزود: ۹ هزار شرکت (تورگردان، حمل و نقل ، دفاتر خدمات مسافرتی، هتلها و مراکز اقامتی، شرکتهای خدماتی و غیره) از ۱۶۷ کشور و منطقه درجهان، در سی وچهارمین دوره نمایشگاه بین المللی گردشگری اسپانیا (فیتور) حضور دارند.

وی تصریح کرد: با وجود اینکه وسعت این نمایشگاه بالغ بر۵۴هزار مترمربع است و نسبت به سال ۲۰۱۳ ، ۲هزار مترمربع کاهش داشته، اما ۳% به تعداد غرفه داران اضافه شده است.

تهرانی با اشاره به اهمیت برگزاری این نمایشگاه در توسعه گردشگری اسپانیا، افزود: حدود۶۰ میلیون بازدید کننده در سال ۲۰۱۳ از کشور اسپانیا دیدن کردند که بدین ترتیب اسپانیا پس از فرانسه و ایالات متحده آمریکا رتبه سوم گردشگری جهان را احراز کرده است.

مدیرکل دفتر امور بین الملل گفت: ویژگی برجسته سی وچهارمین نمایشگاه فیتور در سال جاری توجه به فناوری های نوین اختصاصی است، در حاشیه این نمایشگاه از عینک گوگل و راهنمای گردشگری در تلفن همراه رونمایی خواهد شد.

محمدعلی نجفی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور شرکت در سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور صبح امروز (سه شنبه) تهران را به مقصد اسپانیا ترک کرد.

وی در جریان این سفر ضمن شرکت در نمایشگاه بین المللی فیتور با مسئولان مختلف کشورهای خارجی ازجمله نخست وزیر اسپانیا و دبیرکل سازمان جهانی جهانگردی دیدار خواهد کرد.

سی و چهارمین نمایشگاه بین المللی گردشگری فیتور از امروز (چهارشنبه) تا ۶ بهمن ماه جاری در مادرید برگزار می شود.
81005536-5440665  فیتور چه نمره ای به گردشگری ایران می دهد؟

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *