جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

گردشگری ایران کم سواد است

تاریخ بروزرسانی :
۸ مهر ۱۳۹۲

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ گردشگری ـ برج میلاد عصر روز گذشته شاهد برگزاری مراسم گشایش رسمی نمایشگاه هفته گردشگری بود که با حضور ۱۰۳ غرفه از استان های مختلف و سیاه چادرهای ایلات و عشایر برگزار شد.

به رسم میزبانی، “منوچهر جهانیان” معاون گردشگری نخستین سخنران این مراسم بود که به سفر رییس سازمان میراث و گردشگری به نیویورک اشاره کرد و گفت: «با توجه به آنکه معاون رییس جمهور در سفر اخیر خود به نیویورک در خصوص الواح هخامنشی کارهای زیادی انجام داده است امیدواریم در زمان ریاست ایشان این الواح به کشور بازگردد.»

او در ادامه به ارائه آمار درخصوص سفرهای تابستانی پرداخت و اظهار کرد: «یکی از دغدغه های ما ترویج سفرهای گروهی است. سفرهایی که با تور انجام می شود. در تابستان امسال شاهد رشد۶ / ۱۴ درصدی نسبت به سال گذشته بودیم و بیشترین آمار از آن استان های خراسان رضوی، مازندران، فارس و قم، است. این درحالی است که براساس آمارهای موجود فقط ۱۷ درصد مردم با تور سفر کردند و ۸۳ درصد انفرادی سفر کرده‌اند.»

به گفته معاون گردشگری، در تابستان امسال بیشترین اقامت‌ها در استان‌های گیلان، مازندران، خراسان رضوی، فارس و اصفهان ثبت شده که نسبت به سال قبل از ۱۴ / ۱۰ درصد رشد برخوردار بوده است.

جهانیان همچنین از اولین پرواز مستقیم مسکو – تهران خبر داد که بامداد امروز در فرودگاه امام خمینی (ره) بر زمین نشست. این گردشگران قرار است از یزد، اصفهان و تهران بازدید داشته باشند.

برای توسعه گردشگری کمبودی نداریم جز مدیریت
“احمد مسجدجامعی” رییس شورای شهر تهران دیگر سخنران این مراسم بود که به فضای گفت گو و تدبیر و امید بوجود آمده اشاره کرد و گفت: «امیدوارم این فضا که بر پایه تدبیر و امید پایه گذاری شده روبه پیشرفت برود و این پیشرفت درخصوص گردشگری نیز صادق باشد.»

او در ادامه به وی به جایگاه تمدن ایران اشاره کرد از ایران به عنوان چهار راه تمدنی ادوار مختلف نام برد و یادآور شد: «با توجه به شعار «گردشگری و آب: حفاظت از میراث مشترک» که از سوی سازمان جهانی جهانگردی برای روز جهانی جهانگردی انتخاب شده است، می توان گفت آب در تمدن ایران و بویژه تهران نسبتی خاص دارد چنانکه یکی از محلات قدیمی تهران “عودلاجان” از تلفظ محلی آب برگرفته شده است. در این میان محله “سرچشمه” در کنار عودلاجان قرار دارد که همه آنها نسبت خود با آب و آبیاری را به همراه دارند. البته اهمیت به آب یکی از عناصر یگانه بین تمدن های مختلف است.»

رییس شورای شهر تهران در ادامه از شکل گیری اولین موزه شهر که با فعالیت کارشناسان میراث فرهنگی و با مشارکت شورای شهر در منطقه‌ تاریخی «عودلاجان» به مرحله اجرا نزدیک می شود خبر داد و خاطرنشان کرد: «این موزه نخستین سند مشترکی است که جایگاه NGO و تشکل های مردمی را به درستی و جزئی تعریف می کند. در این میان جایگاه شهرداری و سازمان میراث و گردشگری نیز تعریف شده است.»

او در ادامه از ایران به عنوان مقصدی امن برای جذب گردشگران یاد کرد که به طبیعت علاقه دارند و یادآور شد: «تهران نیز شهری ۴ فصل است. می توان از محلات مختلف آن که همانا وردآورد(محل رویش گل سرخ)، ونک (محل درختان ون) ، نارمک(باغستان انار)، پونک (محل رویش پونه) و… به عنوان عناصری برای توسعه طبیعت گردی بهره جست.

به گفته مسجد جامعی، با توجه به ظرفیت‌های فرهنگی، اکوتوریستی و مذهبی که در ایران وجود دارد و امنیتی که هست، می توان ایران را به یکی از مهم‌ترین نقاط مورد توجه گردشگران تبدیل کرد. در این بخش نیز کمبودی نداریم به‌ جز مدیریت. اگر بپذیریم که هر پنج نفر گردشگر یک شغل ایجاد می‌کند، در شرایط بحران کاری، اولویت دیگری بر اولویت‌های کشور اضافه خواهد شد.

سهمی از گردشگران جهانی نداشتیم
“محمدعلی نجفی” رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سخنران دیگری بود که در این مراسم به صحبت درخصوص گردشگری و اهمیت آن پرداخت.

او با اشاره به پتانسیل ها و امکانات گردشگری که در بخش های مختلف اعم از گردشگری تاریخی، باستانی، فرهنگی، طبیعی و … کشور وجود دارد گفت: «هرچند گفته می شود که ایران به لحاظ دارا بودن جاذبه های تاریخی و باستانی رتبه ۱۰ دنیا و به لحاظ جاذبه های طبیعی رتبه ۵ دنیا را داراست اما بنابر علل و عوامل مختلف نتوانسته ایم جایگاه شایسته و در خور شان مردم را در حوزه گردشگری بیابیم.»

نجفی در ادامه به ابعاد فرهنگی ، روحی و روانی صنعت گردشگری و شناختی که نسبت به این نکات پیدا کرده ایم اشاره کرد و گفت: «آنچه می تواند به شناخت متقابل بیانجامد صلح است.براساس آمارهای جهانی در سال ۲۰۱۲ میلادی، بیش از یک‌میلیارد گردشگر در دنیا سفر کرده اند و بیش از یک‌هزار میلیارد دلار هزینه سفر این گردشگران بوده است. این رقم ۴ دهم درصد بیشتر از رشد اقتصاد جهانی است. اما سهم کشور ما از این رشد اقتصادی و درآمدزایی از گردشگر، بسیار ناچیز است.»

به گفته معاون رییس جمهور، گردشگری تا سال ۲۰۳۰ از رشدی بالاتر از رشد اقتصاد جهانی برخوردار خواهد بود این نشان دهنده آن است که بیش از آنچه تاکنون بوده باید به گردشگری توجه کنیم. به گردشگری می توان به عنوان ابزاری برای دیپلماسی فرهنگی نیز نگاه کرد. چنانکه شاهد ان هستیم که گردشگران پس از حضور در ایران تصویری متفاوت از آنچه قبل از ورود به کشور داشتند را تجربه می کنند. این نشان از آن دارد که تصویری که رسانه های غربی از ایران ساخته اند بسیار غیر واقعی است و این مهم را در سفر به نیویورک به واقع لمس کردم. این درحالی است که ما تاکنون کار موثری در خصوص تغییر تصویر ذهنی جهانیان نسبت به ایران انجام نداده ایم.

نجفی تأکید کرد: «در گردشگری بیشتر از این‌که به کلیات پرداخته شود، باید به برنامه‌های اجرایی توجه نشان داد. من کاملا در این سفر احساس کردم که تقاضا برای سفر به ایران و بازدید از اماکن تاریخی و جاذبه های طبیعی وجود دارد و مشکل فقط عرضه است که باید حل شود.»

رییس سازمان میراث و گردشگری در ادامه به تاکیدات رییس جمهور برای توسعه گردشگری اشاره کرد و گفت: «امیدار هستیم در طول ۴ سال آینده بتوانیم کارهای شایسته ای در این خصوص انجام دهیم. در این راستا و برای تحقق این مهم کمیته مشترکی با وزارت امور خارجه و وزارت اطلاعات تشکیل دادیم تا بتوانیم از این طریق مسائل حوزه‌ گردشگری و صدور ویزا و حضور گردشگران خارجی را حل کنیم. می توانم بگویم که در حوزه گردشگری در خصوص بخش های دولتی مشکلی نخواهیم داشت.»

به گفته او، درخصوص گردشگری شهری نیز با مشکل مواجه نخواهیم شد چراکه قصد برآن است تا با توجه به بافت تاریخی تهران از این بافت به عنوان راهی برای توسعه تهران بهره جسته شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در ادامه‌ به شعار دومین روز هفته گردشگری و توجه به آموزش اشاره کرد و یادآور شد: «باید مردم را برای پذیرش گردشگر آماده کنیم. در بعضی شهرهای ما حتی فرهنگ پذیرش گردشگر داخلی وجود ندارد. باید گردشگر را نعمت بدانیم و در این نظر، رفتار بهتری داشته باشیم. همچنین باید کارکنان و پرسنل هتلها و سایر بخش های فعال در حوزه گردشگری آموزش های لازم را ببینند.»

معاون رییس جمهور همچنین از گردشگری به عنوان بخشی کم ‌سواد نام برد و گفت: «کم سوادی بخش گردشگری به این معنا نیست که آدم‌ های صاحب صلاحیت و متخصص در آن نباشند، چراکه ما جوانان زیادی داریم که در ارتباط با رشته‌های مختلف گردشگری تحصیل کرده‌اند، ولی متأسفانه بی‌کارند یا در بخش‌های غیرمرتبط کار می‌کنند. در این میان باید آموزش های لازم به فعالان این حوزه داده شود.»

به گزارش CHN، جشنواره و نمایشگاه گردشگری با حضور۱۰۳ غرفه و ۱۳ سیاه چادر از ۵ الی ۱۱ مهرماه همه روزه از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در برج میلاد پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

IMG 5619 گردشگری ایران کم سواد است

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تخت جمشید روستای کندوان زیبایی های گیلان سد شاه عباسی طبس اماکن دیدنی یزد