رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۱ بهمن ۱۳۹۲

تحول در فضای سیاسی ایران گردشگری ایران را از هم اکنون رونق داده است

لینک این مطلب کپی شد!

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۱/۱ –
خبرگزاری میراث فرهنگی ـیک نشریه اماراتی، درگزارشی به استناد افزایش تعداد گردشگران منطقه خلیج فارس و اولویت اعلام شده از سوی دولت روحانی برای تسهیلات ویزا برای گردشگران کشورهای منطقه، می‌گویدکه دولت ایران امیدوار است با توجه به برخورداری از شهرهای تاریخی و کمپ‎های اسکی به یک قطب گردشگری درمنطقه مبدل شود.

روزنامه اینترنتی” نشنال” وابسته به امارات، درمقاله ای با اشاره به این موضوع آورده است که ایجاد تحول درفضای سیاسی سبب بازگشت گردشگران منطقه خلیج فارس به ایران می‌شود.

به نوشته این روزنامه انتخاب یک رییس جمهورمعتدل دراگوست گذشته اثر مثبت فوری بر کشور داشت که سبب شد طرح تسهیل روند صدور ویزا برای بسیاری از کشورها ازجمله کشورهای منطقه خلیج فارس دردستور کار مقامات ایران قراگیرد . تسهیلاتی که انتظار می‌رود اعضای بیشتری از کشورهای منطقه را درآینده دربر بگیرد.

بنا به همین گزارش به نقل از “منوچهر جهانیان” بیش از ۱.۲ میلیون گردشگر از منطقه خلیج فارس و عراق طی ۱۰ ماه گذشته از ایران بازدید کردند که ۵۰ درصد بیشتر درمقایسه با مدت مشابه در سال گذشته بود.

به گفته این نشریه ایران بیش از همه مقصد محبوبی برای گردشگران کویت، بحرین، امارات و سعودی است. اما در دوران رییس جمهور پیشین، سردی روابط میان کشورهای عرب منطقه خلیج فارس و تهران سبب شد که تعداد مسافران کاهش یابد اما دولت جدید به محض ورود به کاخ ریاست جمهوری برنامه خود را برای بهبود ارتباط با دنیا و به ویژه کشورهای منطقه خلیج فارس اعلام کرد و در نوامبر گذشته نیز موفق شد به کشورهای غربی برای کاهش تحریم‌ها به توافق‌هایی دست یابد.

“محمد جواد ظریف” دسامبر گذشته نیز دیداری از کشورهای امارات، کویت ، عمان وقطر داشت که هدف خود را افزایش فضای صلح و ثبات در منطقه اعلام کرد.

“مظفر صناعی” ۴۷ ساله و مدیر اجرایی در آژانس مسافرتی ستاره شرق درتهران می‌گوید:«صنعت گردشگری ما همواره تحت تاثیر روابط سیاسی بوده و نگرش رییس جمهور روحانی و وزیر خارجه اش درسفر اخیر به کشورهای منطقه خلیج فارس سبب تغییر و ارتقای همکاری‌ها به گونه‌ای مفیدتر باشد.»

صناعی از این که گردشگری ایران گام بزرگی درحوزه توریسم بردارد، اطمینان دارد و می‌گوید که هتل‌های برتر درشهرهای توریستی ایران همانند شیراز و اصفهان ازهم اکنون برای ماه‌های بهار رزو و کاملا پر شده‌اند.

اوکه ۲۰ سال است دراین صنعت فعالیت دارد، می‌گوید:«به آسانی می‌توانم تعداد گردشگرانی را که از منطقه خلیج فارس به ویژه امارات از ایران دیدن می‌کنند از آوریل ۲۰۱۴ که فصل اوج گردگشری ایران است تا پایان تابستان را پیش بینی کنم.»
گروه هتلداری روتانا وابسته به امارات دسامبر گذشته اعلام کرد که قصد دارد دربازار ایران شرکت کند .این پروژه که انتظار می‌رود درشهر زیارتی مشهد و۲۰۱۵ به نتیجه برسد، نخستین پروژه گروه هتلداری خارجی است که پس از انقلاب اسلامی به ایران راه می‌یابد.

ازدیگر سو سه خط هوایی بزرگ امارات، اتحاد و ایرعربیه نیز تقریبا پروازهای منظمی به تهران ، مشهد و شیراز دارند.

“امین ریاستی” ۲۷ ساله از راهنمایان گردشگری فعال در شیراز می‌گوید که بزرگترین گروه‌های گردشگری که در سال ۲۰۱۲ داشته، تنها متشکل از دو یا سه گردشکر بوده‌اند درحالی که پس از انتخاب روحانی گروه هایی متشکل از ۲۰ تا ۵۰ توریست را داشته‌ایم و نیز یادآور شد که برای نخستین بار از کشور امارات نیز گردشگر داشته است.

“رفیع وارطانیان” یک شهروند امریکا که دردبی زندگی می‌کند و مدت هشت سال در بخش ترابری کار کرده و سال گذشته از ایران دیدار کرده می‌گوید:«به عنوان یک شهروند امارات من در کشورهای دیگر خلیج فارس هم کار و زندگی کرده‌ام اما همیشه برای کار و نه برای گذراندن تعطیلات سفرکرده بودم. علت این که ایران را برای سفر انتخاب کردم آن بود که با سفر به ایران درمقایسه با کشوری کوچک چون کویت، شما با تنوع طبیعی، زیبایی ،غذا ،سایت‌های غنی تاریخی ومردم مختلفی درمدت زمان کمتری دیدارمی‌کنید.»

ایران به دلیل سایت‌های مذهبی همانند آرامگاه امام رضا(ع) در مشهد و حضرت معصومه درقم، تقریبا به عنوان یک مقصد گردشگری مذهبی شناخته شده است.

از دیگر سو سیاست صدور ویزا درایران به دلیل طولانی بودن مانع مهمی برسر راه گردشگرانی است که قصد دیدار ازاین کشور و ۱۵ اثر ثبت شده آن در فهرست میراث جهانی یونسکو ،همانند پاسارگاد و تخت جمشید و شهر تاریخی اصفهان دارند.

به عنوان یکی از اولویت‌های آقای روحانی مقامات رسمی درایران قصد دارند روند صدور ویزا را برای بیشتر گردشگران خارجی آسان کنند تا ازاین طریق تعداد گردشگرجذب شده به ایران به ۱۰ میلیون درسال برسد که ۴ میلیون بیشتر از میزان جذب شده در سال ۲۰۱۲ است.

طی ماه‌های آینده واز هنگامی که مقررات جدید به اجرا درآید گردشگران از بیشتر کشورها به جز انگلستان و امریکا قادر خواهند بود ویزای بدو ورود درفرودگاه‌های ایران دریافت کنند. با این حال تورگردان‌های ایرانی از هم اکنون شاهد افزایش قابل توجهی در تعداد گردشگران خارجی درمقایسه با مدت مشابه در سال گذشته هستند.

“اسد حسنی ” مدیر آژانس مسافرتی نیکنام در تهران نیز می‌گوید:«هفته گذشته به تنهایی دو خانواده از کویت و دبی داشتیم که صرفا برای اسکی دردیزین، به تهران آمده بودند.»
تهران باوجود آلودگی هوا و جمعیت خارج از ظرفیتش هنوز هم مورد علاقه بازدید کنندگان خارجی است.

ریاستی راهنمای گردشگری درشیراز می‌گوید:«هفتاددرصد از گردشگرانی که از ایران دیدارمی‌کنند از تهران هم دیدارمی‌کنند و از این که پایتخت این کشور تا این اندازه وسیع و مدرن است، شگفت زده می‌شوند. آنان بخش‌های شمالی تهران را دوست دارند وازهمان بدو ورود به تهران ، دیدگاه کاملا متفاوت و مثبتی نسبت به تهران ابرازمی‌کنند.
میترااسدنیا

IMAGE635259005605700165 تحول در فضای سیاسی ایران گردشگری ایران را از هم اکنون رونق داده است

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *