جستجوی شهر به شهر :
رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه

هتل ؛ دروازه ورود به دنیای گردشگری

تاریخ بروزرسانی :
۱۸ اسفند ۱۳۹۲

تاریخ خبر : ۱۳۹۲/۱۲/۱۸ – تهران – ایرنا – هتل نخستین مکانی است که گردشگر پس از ورود به هر کشوری به آن قدم می گذارد؛ هتل دروازه ورود به دنیای گردشگری است که اگر این مکان نتواند رضایت مشتری را جلب کند راه رشد صنعت گردشگری از همان ابتدا با مانع روبرو خواهد شد.

به گزارش خبرنگار حوزه گردشگری ایرنا ، جهانگرد در هتل با بضاعت ها و امکانات گردشگری کشور آشنا می شود و اینجا اگر خدمات و اطلاعات و داشته های گردشگری بدرستی در اختیار گردشگر قرار گیرد آنگاه دوام و رشد صنعت گردشگری را به همراه خواهد داشت.

صنعت هتلداری یکی از مهمترین راه های جذب گردشگر و نگهداشت آن است؛ این صنعت در واقع نشان هویت ملی، چکیده اندیشه، تاریخ، فرهنگ و هنر و آداب و سننن ایران است.

اما صرفنظر از این مباحث راههای دیگری هم برای رشد گردشگری در صنعت هتلداری وجود دارد و آن ساخت هتل ها و افزایش ظرفیت پذیرش گردشگران در این بخش است.

ساخت هتل با ستاره ها و درجه بندی های مختلف یک ضرورت برای رشد گردشگری محسوب می شود و برای ایجاد آن باید همه سلایق با توانایی مالی متفاوت مورد نظر قرار گیرد زیرا رعایت این موارد می تواند به رشد گردشگری در کشور کمک کند.

** ساخت هتل براساس نیازسنجی

مسافری که تنها به قصد تفریح وارد کشور دیگری می شود و یا در داخل کشور خود سفر می کند، قصدش اقامت در هتلی تمیز، مرتب و راحت است اما معمولا تجار در هتل های درجه یک اقامت می کنند.

در ساخت این هتل ها ابتدا باید نیاز سنجی کرد تا براساس علائق گردشگران به ساخت این مکان ها اقدام کرد.

این گونه است که بسیاری از هتل های کشور سالانه تنها ۱۰ درصد فعالیت دارند و باقی هزینه هتل نیز بر روی شانه های همان ۱۰ درصد اشغال کننده های اتاق ها سنگینی می کند.

امروزه هتل داران فعال جهان، ساخت هتل های ارزان قیمت را در برنامه کاری خود قرار داده اند. با این کار سفر نیز ارزان تمام می شود. با ارزان شدن سفرها ، گردشگری نیز رونق می یابد و گردشگری که رونق یافت بدنبال آن کار و اشتغال و در آمد می آید.

این طرح در کشورهایی چون ترکیه و مالزی که امروزه شاهد پیشرفت صنعت گردشگری آنان هستیم اجرایی شده است. البته این هتل ها باید امکانات رفاهی را با درجه بالایی رعایت کرده و برای جذب گردشگر با یکدیگر رقابت کنند.

** لزوم آموزش به کارکنان هتل ها

اسماعیل کاویانی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی کشور روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: معرفی و شناسایی ظرفیت های گردشگری یکی از اصلی ترین وظایف هتل ها و اقامتگاه است که باید این موارد در این مکان ها مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: هتل و اقامتگاه ها در اقلیم های مختلف قابل ساخت است و این مکان ها براساس نوع منطقه به صورت هتل، متل، اقامتگاه و مسافرخانه دایر می شود که این مراکز باید خدمات مطلوب و در شان گردشگر و مسافر ارایه کنند.

این کارشناس اظهار کرد این خدمات می تواند از پذیرش تا رزرو هتل و اقامتگاه باشد.

وی افزود: کارکنان هتل باید از گردشگر استقبال خوبی به عمل آورند و اطلاعات مورد نیاز و درخوری از محل گردشگری و محل هتل، طبقه و امکانات و تسهیلات هتل به گردشگر ارایه کنند.

کاویانی گفت: خدمات بعداز اقامت گردشگر در هتل باید به صورت مستمر به وی ارایه شود زیرا معمولا گردشگر ۳ تا ۵ روز در هتل اقامت می کند که در این مدت خواستها وتقاضاهای مختلفی دارد که باید به سرعت این امکانات را برای او فراهم کرد.

وی موضوع قیمت استفاده از خدمات هتل را از دیگر موضوعات این بخش ذکر کرد و گفت: قیمت هتل ها اکنون برای مسافران و گردشگران داخلی زیاد است اما با توجه به نوسانات سال های اخیر ارز این خدمات و امکانات برای گردشگران خارجی ارزانتر تمام می شود.

کاویانی تصریح کرد گردشگر متناسب با هزینه ای که بابت هتل واقامتگاه پرداخت می کند باید به همین نسبت خدمات و تسهیلات دریافت کند و گردشگر خارجی نباید تصور کند با توجه به هزینه ای که پرداخت می کند امکانات این هتل ها کمتر از هتل های کشور خودش است.

وی به موضوع ارایه اطلاعات و برشور در هتل ها اشاره کرد و گفت: اطلاعات هتل ها در باره استان ها و مناطق گردشگری کشور به روز نیست و این اطلاعات در مکان های گردشگری و اقامتگاه ها وجود ندارد.

کاویانی به سرویس ایاب و ذهاب اشاره کرد وگفت: در هتل ها باید اعتماد کامل گردشگر را جلب کنیم و سرویس ایاب و ذهاب و خودرو در اختیار آنان قراردهیم و تسهیلات را با فاکتور به آنان ارایه کنیم.

وی افزود: اقامتگاه ها باید با آژانس ها موافقت نامه امضا کنند تا گردشگران را به دیدار از آثار باستانی و طبیعی ببرند.

کاویانی هتل را محل امن برای گردشگران دانست و گفت: گردشگر پس از استقرار در این محل باید کاملا احساس امنیت کند.

وی به موضوع تغذیه هتل ها اشاره کرد و گفت: تنوع غذایی و خدمات درهتل ها از ضروریات راضی نگهداشتن گردشگران است و باید در کنار تنوع غذایی خدمات مختلف ازجمله ارایه میوه و انواع نوشیدنی در دستور کار قرار گیرد.

کاویانی ضرورت همسان سازی ارایه اطلاعات در حوزه گردشگری با توجه به سلایق مختلف را مورد توجه قرار داد و گفت:تشکیل کلاس های آموزشی برای نیروهای انسانی و کارکنان هتل ها و اقامتگاه یک اصل است.

وی افزود: کلاس های آموزشی همچنین باید برای کارکنان و مدیران سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شود و حتی مستخدمان نیز باید آموزشهای نحوه رفتار با گردشگران را بیاموزند.

کاویانی تصریح کرد باید به هر گردشگر خدمات مختص به خود ارایه کرد و این اطلاعات باید به روز و دقیق باشد. این اطلاعات مثلا می تواند فاصله مکان منطقه گردشگری با هتل و مسافرخانه باشد.

** آموزش حلقه مفقوده صنعت هتلداری

در کنار ساخت هتل های کافی و استاندارد باید آموزش به کارکنان این مکان ها را فراموش نکنیم. اکنون هتلداران موفق و بزرگ دنیا برای ارائه خدمات برتر مبالغ زیادی

صرف آموزش به کارکنان هتل و آشنایی آنان با فرهنگ کشورهای مختلف از نظر آداب و رسوم، تهیه انواع غذاهای محلی و مورد علاقه می کنند.

آشنایی کارکنان هتل ها به زبان های خارجی نیز از ضرورت های توسعه این بخش است تا گردشگران بتوانند بدون دغدغه به فعالیت های گردشگری و دیدار از اماکن تاریخی و طبیعی بپردازند.

هتل داری از مهمترین ارکان صنعت گردشگری است که هر گونه غفلت در استانداردسازی آن می تواند در توسعه گردشگری اثر سوء داشته باشد.
81078539 5554953 هتل ؛ دروازه ورود به دنیای گردشگری

به این مطلب چه امتیازی می دهید؟
[امتیاز: 0 میانگین: 0]
           
برو بالا
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *