رزرو هتل رزرو هتل های شهر وان ترکیه
۶ فروردین ۱۳۹۳

مقصدهای تکراری آفت صنعت گردشگری

اشتراک گذاری

تاریخ خبر : ۱۳۹۳/۰۱/۰۶ – تهران – ایرنا – تکرار همواره خسته کننده و ملال آور است حتی اگر گردشگری و سفر باشد؛ یکی از راههای رونق گردشگری معرفی مقاصد جدید گردشگری است اما به نظر می رسد معرفی این مقصدها در سال های گذشته با غفلت همراه بوده است.

وقتی مقصدهای جدید معرفی شود دست کم دو مزیت به همراه دارد نخست اینکه انتخاب های تازه پیش روی گردشگر و مسافر قرار می گیرد تا سفر برای او تکراری نباشد و دوم اینکه مقصدهای جدید با ورود گردشگران به رونق خواهد رسید.

افزایش اشتغال و در آمد حاصل معرفی مقصدهای جدید گردشگری است و از این طریق بسیاری از معضلات جامعه قابل رفع خواهد بود.

مقصد تکراری آفت گردشگری
مقصدهای تکراری از آفات گردشگری ایران است و در سالهای گذشته معمولا رسانه ها و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به عنوان متولی این موضوع همواره یا درمقابل معرفی مقصدهای جدید سکوت اختیار کرده و یا اقدامی دراین خصوص انجام نداده اند.

رسانه ها نیز بیشتر به معرفی ظرفیت ها و پتانسیل های همین مقاصد قبلی پرداخته اند و صد البته گردشگران و مسافران نیز فقط به همین مقاصد روی آورده اند در حالی که ظرفیت های اطراف این شهرها همچنان ناشناخته باقی مانده است.

در ایام نورو و تابستان معمولا مرکز استان به عنوان مقصد گردشگری انتخاب و گردشگر و مسافر نیز برنامه سفر خود را طوری تنظیم می کرد که فقط از این شهرها دیدن کند.

این شیوه مسافرت و گردشگری به سفر ملال آور و کسل کننده برای برخی ها تبدیل شده بود اما راهی برای گریز از آن نبود زیرا اطلاعات چندانی از مقصدهای جدید گردشگری در اختیار آنان نبود.

دنیای گردشگری در چند کیلومتری مرکز استان
هر چند برخی از گردشگران و مسافران در این سالها به دیدن فقط مرکز استان قناعت نکرده اند اما شمار آنان بسیار اندک بوده و بازگویی خاطرات آنان نیز به جایی نرسید.

مسافر و گردشگر با ورود به این شهرها فقط به جاذبه های طبیعی و باستانی مرکز استان بسنده می کرد در حالی که اگر چند کیلومتری از این شهر فاصله می گرفت دنیایی از دیدنی ها مقابل چشمانش ظاهر می شد.

خروج گردشگری از محدوده مرکز استان
با اینکه معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ماههای پایانی سال ۹۲ از خروج گردشگری ایران از محدوده مرکز استان های کشور خبرداده بود اما هرگز این مقصدهای جدید اعلام نشد.

مرتضی رحمانی موحد آن موقع از برنامه ریزی ها و طرح ایده جدید برای شناسایی ۹۰ مقصد جدید گردشگری در ۳۰ استان کشور برای نوروز ۹۳ با هدف گسترش و توسعه ی گردشگری خبرداده بود.

وی در دومین نشست مدیران کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان اینکه مدل های قدیمی در توسعه ی سفر و گردشگری باید مورد بازبینی مجدد قرار گیرد گفت: در ایده جدید که به رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ارائه کرده ام در ۳۰ استان کشور و در هر استان ۳ شهر که دارای هفت قابلیت مهم گردشگری باشد شناسایی و در نوروز امسال، ۹۰ مقصد جدید گردشگری تعریف و ایجاد خواهد شد.

وی گفت: در ایده جدید تنها مراکز استان ها مقصد گردشگران نخواهد بود بلکه شهرهای حاشیه و اطراف نیز به عنوان مقصد گردشگری مورد توجه قرار می گیرد.

او افزود: در این طرح ظرفیت ها و توانمندی های شهرهای مختلف هر استان شناسایی و به عنوان مقصد گردشگران انتخاب و معرفی می شود.

رحمانی موحد افزود: این ۹۰ مقصد جدید گردشگری پس از شناسایی، معرفی خواهد شد اما در نوروز ۹۳ این مقاصد هیچگاه معرفی نشد.

رحمانی موحد با اشاره به جاذبه های بی نظیر گردشگری در کشور اضافه کرد: در گوشه و کنار کشورمان شاهد وجود هزاران جاذبه گردشگری هستیم که باید با شناسایی و معرفی این جاذبه ها به توسعه ی سفر و گردشگری کمک کنیم.

فقدان نقشه راه گردشگری
اسماعیل کاویانی کارشناس ارشد مدیریت اجرایی کشور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا نبود نقشه راه گردشگری را یکی از مشکلات توسعه گردشگری در کشور دانست و گفت: اطلاع رسانی و تبلیغات از مهمترین بخش های حوزه گردشگری است که در این زمینه فعالیت زیادی صورت نگرفته است.

وی باتبریک فرارسیدن سال نو به همه هموطنان افزود: تدوین نقشه راه گردشگری از ضرورت های صنعت گردشگری است و باید در طراحی آن ابتدا سهم دولت و مردم مشخص شود. بخشی از وظایف توسعه گردشگری مربوط به دولت است که از پتانسیل ها و ظرفیت ها بخوبی در این زمینه استفاده کند.

کاویانی اظهار کرد مردم نیز باید در مسافرت و گردشگری برنامه ریزی داشته باشند تا از این اوقات بخوبی استفاده کنند.

این کارشناس گفت: مردم پیش از سفر باید مطالعات کافی در زمینه گردشگری و مقصد سفر کسب کنند و این اطلاعات را می تواند از مجاری مختلف ازجمله اینترنت و کتاب تهیه کند.

وی افزود: مسافر باید تلاش کند همواره مقاصد جدیدی برای گردشگری انتخاب کند تا سفر خسته کننده و تکراری نشود.

کاویانی گفت: ایران دارای مناطق و اقلیم های مختلف است که این تنوع آب و هوایی باعث شده که مسافران وگردشگران در انتخاب مقصد با مشکلات کمتری روبرو شوند.

وظیفه رسانه ها برای ارایه برنامه سفر
این کارشناس وظیفه رسانه ها را در صنعت گردشگری مهم دانست و گفت:رسانه های دیداری، شنیداری و نوشتاری وظیفه زیادی در ارایه برنامه درست به مسافرین و مردم دارند و شایسته است در این زمینه مسافران و گردشگران را راهنمایی کنند.

وی گفت: مناطق جنوب کشور فقط اهواز و.. نیست بلکه این مناطق مملو از اماکن و آثار دیدنی و جذاب است که مورد توجه گردشگران است.

کاویانی افزود: باید طوری برنامه ریزی کرد تا بخشی از سفر به دیدن مکان های دیدنی مسیر حرکت صرف شود تا از تراکم جمعیت در مقصد از جمله مشهد جلوگیری شود.

ایجاد زیر ساخت ها
وی ایجاد زیر ساخت های گردشگری را از جمله ضرورت های توسعه صنعت گردشگری دانست و گفت: هر چند در مسیری مثل تهران – مشهد امکانات نسبی برای مسافران و گردشگران وجود دارد اما در برخی از مناطق کشور مثل مسیر قزوین به زنجان این امکانات کمتر دیده می شود.

کاویانی افزود: ایجاد زیر ساخت ها و امکانات ازجمله محل های پذیرایی از ابتدایی ترین نیازهای گردشگری است که این امکانات در برخی از راههای کشور وجود ندارد که عامل آن به مدیریت ضعیف برخی از مسئولان بر می گردد.

وی اظهار کرد چنانچه این امکانات و زیر ساخت ها مهیا شود مسافران و گردشگران زیادی از این مسیر ها عبور خواهند کرد که این مساله باعث خواهد شد که دیگر مقاصد تکراری و خسته کننده نباشد و در ضمن به رونق اقتصادی و اشتغال این مناطق کمک خواهد شد.

کاویانی گفت: ایجاد این امکانات از وظایف دولت است اما چنانچه دولت نتواند این کار را انجام دهد باید به بخش خصوصی اجازه دهد وارد میدان شود تا این امکانات برای مسافران فراهم آید.

وی افزود: کشورهای خارجی با استفاده از منابع بخش خصوصی، صنعت گردشگری را به مرور رشد داده اند و این مسیر در ایران نیز باید دنبال شود.

سراسر کشور مقصد گردشگری
وی گفت: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های مختلف کشور، سراسر ایران می تواند به عنوان مقصد گردشگری مورد توجه قرار گیرد.

کاویانی بااشاره به اینکه پیش تر قرار بود ۹۰ مقصد گردشگری جدید در نوروز ۹۳ از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری معرفی شود گفت: باید مشخص شود این مقصدها قبلا وجود داشته یا خیر؟ با اینحال برای معرفی مقصدهای جدید باید ابتدا زیر ساخت های این مقصدها ایجاد و سپس به اعلام آن اقدام کرد.

آماده کردن زیر ساخت های مقاصد جدید گردشگری
برای رونق هر مقصد گردشگری بویژه مقصدهای جدید گردشگری باید زیر ساخت های آن آماده شود تا گردشگران بتوانند به آسانی به آن منطقه سفر کنند.

ایجاد تسهیلات مختلف از جمله ساخت رستوران، محل های پذیرایی، اقامتگاه ها، هتل و متل از جمله این امکانات است تا گردشگران بیشتری به خود جذب کند.

بکارگیری وسایل حمل و نقل استاندارد، احداث راههای زمینی مناسب و همچنین ایجاد ریل و خطوط هوایی مناسب از مهمترین این تسهیلات است تا با ورود گردشگران به منطقه به افزایش اشتغال و در آمد مردم مقصد کمک کند.

از: علی حبیبی

81099148-5587976 مقصدهای تکراری آفت صنعت گردشگری

           
 

نظر کاربران :

هیچ نظری برای این مطلب ثبت نشده است. شما اولین نفر باشید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *